صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۹۵

جک استراو: آمریکا همیشه بی‌رحم بوده است

وزیر خارجه سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ انگلیس در یک مصاحبه با موضوع افغانستان اعلام کرد، آمریکا همیشه برای پیگیری منافع شخصی خود کاملا بی‌رحم بوده است.
همزمان با تشدید انتقادها از آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در رابطه با وضعیت افغانستان، شبکه بی‌بی‌سی مصاحبه‌ای با وزیر خارجه اسبق انگلیس ترتیب داد و نظر او را درباره عملکرد واشنگتن و لندن در قبال افغانستان جویا شد.
جک استراو وزیر خارجه ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ انگلیس در این مصاحبه ضمن انتقاد از عملکرد دولت «بوریس جانسون» در زمینه تقویت پیوندهای لندن با واشنگتن، روی بی‌رحمی آمریکا برای نیل به منافع شخصی خود دست گذاشت.
او که در زمان نخست‌وزیری «تونی بلر» سابقه وزارت خارجه انگلیس و همکاری با «کالین پاول» و «کاندولیزا رایس» به عنوان همتای آمریکایی خود را دارد، در این مصاحبه گفت: «یادآوری این نکته و در ذهن داشتن این مساله مهم است که ایالات متحده همیشه برای نیل به منافع شخصی خود کاملا بی‌رحم بوده است».
استراو در این مصاحبه نظر خود را درباره توصیف پیوندهای آمریکا و انگلیس به عنوان «روابط ویژه» اعلام کرد، اصطلاحی که توسط مقام‌های مختلف دو کشور و برخی دیگر از متحدان اروپایی و آسیایی ایالات متحده از زمان پایان جنگ جهانی دوم درباره پیوندهای واشنگتن و لندن مورد استفاده قرار گرفته است.
وزیر خارجه اسبق انگلیس به «بی‌بی‌سی» گفت: «من خودم شخصا از استفاده از تله واژه به اصطلاح "روابط ویژه" اجتناب می‌کردم چرا که این واژه کاملا برای گول زدن است و صادقانه بگویم که برای فریفتن همه کشورها است که به دنبال روابطی ویژه با ایالات متحده باشند».
وی در ادامه ضمن توصیف روابط انگلیس با آمریکا از رویکرد بوریس جانسون و دولت او در قبال روابط لندن با واشنگتن انتقاد کرد.

جورج بوش، تونی بلر و جک استراو 
جک استراو گفت: «ما (انگلیس) با ایالات متحده درباره برخی موضوعات روابطی نزدیک‌تر داریم اما اگه شما در تلاش هستید که امور یک دولت را به جلو ببرید و من شاهد بودم که تونی بلر این اقدام را با دولت بوش (جورج بوش پسر) انجام داد و من هم نقشم را انجام دادم، ما باید بسیار به ایالات متحده نزدیک می‌شدیم کاری که با جورج بوش انجام دادیدم و من با کالین پاول و کاندولیزا رایس انجام دادم».
وی ادامه داد: «ما (در زمان نخست‌وزیری تونی بلر با همتایان آمریکایی) دو یا سه بار در هفته درباره خاورمیانه حرفف می‌زدیم و حتی گاهی روزانه صحبت می‌کردیم. با این کار، شما قطعا و بدون تردید می‌توانید تاثیرگذاری زیادی (روی آمریکا) بگذارید».
وزیر خارجه اسبق انگلیس افزود: «صحبت‌های من انتقاد از بن والاس (وزیر دفاع انگلیس) نیست چرا که به نظر من او برای ما دارد یک کار خارق العاده (در مقام وزیر دفاع انگلیس) انجام می‌دهد اما اگر شما به عقب برگردید خواهید دید که آقای جانسون آن روابطی که باید یک نخست‌وزیر بریتانیا با رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد، ایجاد نکرده است».
هر چند جک استراو در انتقادهای خود از نخست‌وزیر انگلیس و نوع روابط او با رئیس‌جمهور آمریکا به موضوع خاص و صریحی اشاره نکرده است اما تاکید او بر اینکه « اگر شما به عقب برگردید» نشان می‌دهد اشاره او به روابط گرم جانسون با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و موضع متفاوت  نخست‌وزیر انگلیس با جو بایدن در قبال مسائلی از قبیل «برگزیت» باشد.
محور اصلی سوال مجری شبکه بی‌بی‌سی از استراو، خروج آمریکا از افغانستان و اقدام متعاقب انگلیس در خارج کردن نیروهایش از این کشور بعد از ۲۰ سال جنگ بود.
طی روزهای اخیر عملکرد دولت جو بایدن در خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان واکنش‌های گسترده مقام‌های لندن شامل وزیر دفاع انگلیس را در پی داشته است.
«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به انتقادات نمایندگان پارلمان این کشور، آمریکا را مقصر وضع پیش آمده در افغانستان دانست و گفته بود، انگلیس به تنهایی نمی‌تواند کاری کند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات