صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۰۵
دکتر محمدعلی عطاریان، رئیس درمانگاه  حضرت فاطمه زهرا(س)

24 ساعته خدمت‌رسانی می‌کنیم

دکتر محمدعلی عطاریان، پزشک عمومی و مدیر درمانگاه حضرت فاطمه‌ زهرا(س) است که با وی در بازدید از درمانگاه در دفترش هم‌کلام شدیم و او با روی گشاده پذیرای ما بود. در ادامه پاسخ‌های وی را به پرسش‌های ما می‌خوانید.

 

در ابتدا در خصوص درمانگاه و تاریخچه تأسیس بفرمایید.

درمانگاه فاطمه زهرا(س) از سال 1372 از سوی بهداری رزم نیروی زمینی سپاه تأسیس شد، در محلی که هم در محدوده بسیاری از پادگان‌ها و شهرک‌های مسکونی سپاه است و هم قشر اطراف آن، جزء خانواده‌های متوسط به پایین هستند. بنده هم از سال 1395 توفیق مدیریت این درمانگاه را دارم.

  خدماتی که امروز این درمانگاه ارائه می‎کند، به چه شکل است؟

ما در مجموعه درمانگاه همه تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها را داریم. در کنار مطب پزشکان بخش تصویربرداری، آزمایشگاه، داروخانه، دندانپزشکی و عمده خدمات درمانگاهی را ارائه می‌کنیم. یکی از تدابیر خوبی که این سال‌ها داشته‌ایم، استقرار دائمی سه پزشک عمومی در شبانه‌روز است؛ همچنین سوپروایزر همیشه در درمانگاه حضور دارد. یکی از مزیت‌هایی که ما برای خدمت به عموم مردم داریم، این است که افزون بر بیمه ساخد، بیمه تأمین اجتماعی، سلامت و سایر بیمه‎ها را هم پوشش می‎دهیم.

   در روز چند نفر مراجعه‌کننده دارید؟

متفاوت است، بعضی مواقع به طور متوسط بین 1500 تا 1700 نفر مراجعه‌کننده داریم. البته این را هم بگویم که در دوران کرونا ما حتی یک روز هم خدمات‌مان کم نشد و بیشتر هم شد، یعنی مراجعه مردم بیشتر شده و ما پشتیبانی کرده‌ایم. ما حتی در دوران کرونا پذیرای بیماران کرونایی برای درمان و تجویز هستیم. شاید حدود پانصد نفر کرونایی مراجعه کنند، یعنی این را در پیک پنجم بر اساس سرماخوردگی، مشکلات تنفسی و علائم کرونا می‎گوییم. شاید هم بیشتر از این مراجعه کرونایی باشد. البته در دورانی که بیمارستان بقیه‌الله مختص کرونا شد، حجم مراجعات ما هم زیاد شد.

مراجعات اورژانس و پزشک عمومی الآن عمدتا کروناست. البته بخش تنفسی حاد را هم راه‌اندازی کردیم که با حضور متخصص عفونی و ریه ویزیت انجام می‌شود. ما در حال حاضر در درمانگاه چهل پزشک متخصص در زمینه‎های مختلف و 40 پزشک عمومی به صورت شیفتی داریم.

   میزان حضور مردم در درمانگاه و حجم مراجعه و محدودیت فضای شما بنده را ترغیب می‌کند که این سؤال را بپرسم آیا شما طرح توسعه فضای درمانگاه را دارید؟

قرار شده است زمینی در کنار درمانگاه است را برای توسعه استفاده کنیم. که برخی بخش‌های جدید در درمانگاه ایجاد شود، مانند کیلینیک دیابت که تحت حمایت ساخد است و برخی بخش‌ها هم توسعه پیدا کند، از جمله در بحث تصویربرداری، اما یک مسئله وجود دارد و آن، سختی مجوز گرفتن است. چون در محدوده ما بیمارستان و درمانگاه سایر سازمان‌های نیروهای مسلح هم وجود دارد و لذا برای توسعه سخت‌گیری می‌کنند وحتی اگر بخواهیم درمانگاه را به بیمارستان تبدیل کنیم، با توجه به آمایش سرزمینی وزارت بهداشت برای مراکز درمانی نیروهای مسلح فعلاً امکانش نیست. البته ما حضور خوبی در جلسات شهرداری و سازمان‌های محلی داریم و تعامل خوبی با آنها داریم و در جلسات مختلف از جمله مدیریت بحران فعال هستیم.

   شما ذیل بهداری رزم نیروی زمینی هستید، از نظر اعتباربخشی هم ذیل این مجموعه قرار دارید و اینکه مأموریت‌های بهداری نیروی زمینی را هم انجام می‌دهید؟

بله سؤال خوبی کردید. ابتدا باید حتما یاد کنم از فرمانده محترم مسئول بهداری رزم نیروی زمینی سپاه، یعنی سردار اخوان که انصافاً یکی از بهترین فرماندهان و مسئولان بهداشت و درمان در نیروهای مسلح هستند. ما در زمینه اعتباربخشی به مدد تلاش‌های ایشان تحت پوشش اعتباربخشی بهداری نیروی زمینی هستیم. در زمینه رعایت حقوق بیمار و طرح انطباق هم موفق بوده‎ایم. این درمانگاه مزین به نام حضرت زهرا(س) است و لذا برای ما و برای مردم هم مقدس است.  ما در مأموریت‎های بهداری رزم هم، مانند همه بیمارستان‌ها و درمانگاه‎های نیروی زمینی شرکت داریم و بیمارستان‌های صحرایی در مناطق محروم مستقر می‌کنیم. در زمینه تهدید کرونا هم بخشی از نیروهای درمانی را تأمین می‌کنیم. گفتنی است، به تازگی تعدادی از همکاران برای مردمیاری به زاهدان اعزام شده‌اند.

   اگر نکته دیگری باقی مانده، بفرمایید.

فعالیت درمانگاه شبانه‌روزی است و ما داروخانه را هم شبانه‌روزی کرده‌ایم و در همه ساعات سه پزشک عمومی به همراه کادر درمانی در درمانگاه حضور دارند، حتی در داروخانه هم در همه ساعات شبانه‌روز مسئول فنی و دکتر داروساز حاضر هست. ان‌شاءالله مرکز شیمی درمانی و کلینیک دیابت را هم در ساختمان جدید راه‌اندازی می‎کنیم تا خدمات در خور شایسته به مردم ارائه دهیم. این مرکز در یک منطقه تقریباً سطح پایین‌تر از حد متوسط مردم است و در کنار خدمات‌دهی به خانواده‌های نیروهای مسلح مراجعات مردمی زیادی داریم که حتی در مواردی برای تأمین هزینه‌های افراد بی‌بضاعت از محل صندوقی که تعبیه شده و خود مردم کمک می‌کنند، هزینه آنها را هم تأمین می‎کنیم.   

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات