صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۸ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از کار‌های مهم در دولت، جوان‌سازی دولت است. در بدنه دولت و مدیریت میانی از جوان‌های زبده هر چه می‌خواهید استفاده کنید. این کار هم احساس انسداد را در کشور از بین می‌برد، هم یک ذخیره ارزشمندی برای آینده، مدیران ارشد کارکشته و مجرب شما دارید فراهم می‌کنید. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

راهکار بازگشت اعتماد

نخستین روزهای آغاز کار دولت آقای رئیسی مصادف است با هفته دولت؛ فرصت مغتنمی برای بحث در خصوص دولت و راهی که باید بپیماید. یکی از دغدغه‌های این روزهای رئیس‌جمهور و هیئت دولت و همچنین نیروهای اصیل انقلابی این است که اعتمادی که طی سال‌های گذشته و با ناکارآمدی مسئولین دولتی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته، چگونه قابل بازیابی است؟!

نکات تحلیلی: با توجه به خروجی نظرسنجی‌های معتبر، آنچه مردم را نسبت به شرایط موجود معترض کرده است، تنها مشکلات نیست، بلکه کم شدن اعتماد نسبت به مسئولین است که این امر ناشی از چند عامل است که یکی از مهم‌ترین‌های آن، شکل‌گیری این باور در مردم است که مسئولان صداقت ندارند. باوجود خیل عظیمی از مسئولینی که در راه اعتلای ایران اسلامی با جدیت گام برمی‌دارند، باور شکل‌گرفته در ذهن مردم ناشی از چند مسئله است که عمدتاً در دولت قبل شاهد آن بودیم: 1- تفاوت بین کلام و عمل؛ دم از مردم زدن، اما در مواجهه با مشکلات ایشان اقدام جدی و مؤثر انجام ندادن و یا لااقل نشانه‌هایی از اینکه در حال تلاش برای عمل به گفته‌ها هستند. 2- مسئله ساده زیستی؛ یکی از مؤلفه‌های اصلی مدیریت و مسئولیت تراز انقلاب اسلامی، ساده زیستی است. متأسفانه در سال‌های اخیر انتشار رفتار و منش اشرافی گری از سوی برخی مسئولین دولتی، ذهنیت اجتماعی را این‌گونه شکل داده که تمام مسئولان نظام این‌گونه زندگی می‌کنند! 3- حضور در میان مردم؛ حضور میدانی مسئولان در میان مردم دارای آثار و برکات زیادی است که در این مقال نمی‌گنجد. امری که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تأکید داشته و به دولت جدید نیز توصیه فرمودند. عدم حضور مسئولان عالی‌رتبه دولتی در میان مردم از دیگر مسائلی است که بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد نموده است.

نکته راهبردی: اگر این اعتماد به جامعه بازگردد و مردم احساس کنند که مسئولین در مقابل مشکلات در کنار مردم قرار دارند، حجم قابل‌توجهی از از اعتراضات کاهش خواهد یافت و مواجهه با مشکلات نیز ساده‌تر خواهد شد. عمل به وعده‌ها، ساده زیستی، حضور در میان مردم، ازجمله مصادیقی است که مردم و مسئولان را به هم نزدیک‌تر می‌کند. آن چیزی که رجایی و باهنر را تبدیل به اسطوره در تاریخ نموده است، تنها مربوط به خدمات ایشان نیست، بلکه توجه به مردم و بخصوص فرودستان و حضور در میان ایشان یکی از مؤلفه‌های اصلی محبوبیت شهیدان رجایی و باهنر است. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                              

اهمیت نشست بغداد

اجلاسیه بغداد که با حضور برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزار شد، از اهمیت بسزایی برای عراق و منطقه برخوردار بود. توجه به این نشست از جهات ذیل قابل‌تأمل است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- عراق به دنبال ارسال این پیام به بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که می‌تواند نقشی میانجی و مستقل نسبت به تحولات منطقه‌ای داشته باشد. البته رویکرد عراق مبتنی بر این گزاره است که این کشور به دنبال بازیگری فعال برای تأثیرگذاری بیشتر بر مسائل منطقه‌ای است. 2- بسیاری از تحلیلگران سیاسی، برگزاری این نشست را به‌عنوان یک دستاویز سیاسی برای الکاظمی توصیف کرده‌اند. با توجه به نزدیکی انتخابات پارلمانی در عراق، بسیاری بر این عقیده‌اند که الکاظمی با چنین رویکردی به دنبال جذب آرای سیاسی عراق برای نخست‌وزیر شدن در آینده است. برگزاری این نوع نشست‌ها، قدرت چانه‌زنی الکاظمی برای تکیه زدن مجدد بر کرسی نخست‌وزیری عراق را بالا خواهد برد. 3- حضور قدرت‌های منطقه‌ای و ایجاد همگرایی در سطوح سیاسی میان این کشورها از اهداف مهم این نشست بود. نشست عراق همچنین مبنای شکل‌گیری ائتلاف اقتصادی برای حل بسیاری از بحران‌های دو یا چندجانبه میان این کشورها مطرح بود. به‌عنوان نمونه، حل اختلافات عراق و ترکیه در رابطه با مسئله آب ازجمله موضوعات مطرح در نشست عراق بود. 4- در این نشست آمریکا حضور نداشت، اما حضور بسیاری از هم‌پیمانان آن همچون فرانسه، عربستان، مصر و اردن نشان‌دهنده حضور غیرمستقیم آمریکا بود. هدف‌گذاری اصلی این اجلاسیه، حل‌وفصل مسائل همسایگان بود، لیکن غایب بزرگ آن، سوریه بود که برای جلب رضایت برخی دولت‌ها، همچون عربستان و ترکیه، از دولت بشار اسد دعوتی صورت نگرفته بود. 5- حضور فرانسه در این نشست نیز قابل‌توجه بود؛ با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و شکست‌های آمریکا در منطقه، این کشور به دنبال پر کردن جای آمریکا در منطقه است. روند این تحرکات را از سال گذشته و بعد از انفجار بیروت می‌توان مشاهده کرد. درواقع فرانسه به دنبال یک همگرایی سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه برای حضور و نفوذ هرچه بیشتر در مسائل کنونی منطقه است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه           

ضرورت توجه ویژه به توان دفاعی کارآمد و خوداتکا

رئیس‌کل ستاد نیروهای مسلح در مراسم تودیع و معارفه وزیر دفاع، توسعه قدرت دفاعی کشور را یک وظیفه قطعی و اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: «نظام اسلامی ما در حساس‌ترین منطقه جهان و در شرایط خطیری قرار گرفته است. در ادوار مختلف در منطقه ما شدیدترین درگیری‌ها صورت گرفته است و آمریکا به بهانه یازده سپتامبر به منطقه لشکرکشی کرد و الآن در تمام این ۴۳ سال منطقه را ترک نکرده است و هرچه زمان می‌گذرد توطئه‌های متنوع‌تری را برای منطقه بجای می‌گذارد. آمریکا در حالی با شکستی خفت‌بار از افغانستان خارج شد که با صرف ۲ هزار میلیارد دلار، ارتش ملی و مردمی افغانستان را تبدیل به ارتشی کرد که فقط ۱۱ روز توانست در برابر مهاجمان مقاومت کند. در چنین منطقه‌ای و در چنین شرایطی حفظ امنیت، آرامش و امکان‌پذیری توسعه و پیشرفت بدون داشتن توان دفاعی کارآمد و خوداتکا امکان‌پذیر نیست». سرلشگر باقری تصریح کرد: «تحقیقات پیشرفته در لبه فناوری جهانی وظیفه وزارت دفاع است. همچنین توسعه کمی و کیفی تجهیزات متناسب با صنایع جهانی و تولید تجهیزات و تسلیحات وظیفه وزارت دفاع است». وی با موفق ارزیابی کردن توانمندی‌های کشورمان در توسعه سامانه‌های دفاعی، گفت: «موشک اسکندر که ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و نقطه‌زن است را روس‌ها حاضر نشدند شکل و شمایل آن را هم در اختیار ما بگذارند، اما ما به فناوری نقطه‌زنی دست پیدا کردیم». «امیر آشتیانی» وزیر دفاع نیز در این جلسه، تقویت توان رزم نیروهای مسلح و ارتقای سامانه‌های دفاعی، در مواجهه با تهدیدات سخت و نیمه سخت و نرم را اولویت اول برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد.

▼ اخبار

مسئله قابل‌حلی به نام «مسکن»!

وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بیان برنامه‌هایش در حوزه مسکن پرداخت و گفت: «بانک زمین را در وزارت ایجاد می‌کنیم. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه زمین‎های متعلق به تمام بخش‎های دولت که در درون و کنار شهرها قرار دارند باید برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه قرار گیرد. مشکل زمین نداریم، در روستا زمین‌هایی به مردم می‌دهیم که نیاز به ساخت خانه‌های چندطبقه نداشته باشند. در شهرهای کوچک و متوسط، تصمیم نداریم که خانه‌ها را به‌طور افقی توسعه دهیم». «شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در تبیین قانون «جهش تولید مسکن» گفت: «برای ساخت یک‌میلیون مسکن نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم. در طرح جهش تولید مسکن آمده، ۱۵ تا ۲۰ درصد اعتبارات موردنیاز این طرح توسط متقاضیان و به شکل آورده نقدی و مابقی از طریق تسهیلات بانکی تأمین خواهد شد. ساخت یک‌میلیون مسکن، نیازمند تنها ۴ درصد از تسهیلات سالیانه بانک‌هاست. تنها مسئله‌ای که مستقیماً باید از سوی دولت موردنظر قرار گیرد، تأمین زمین است. ساخت مسکن به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد و تولید کشور حدود ۳۰۰ صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مسئله افزایش پایه پولی در این حوزه اساساً قابل‌طرح نیست. چراکه در قبال خلق نقدینگی، تولید کشور رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. بر اساس این طرح، همه بانک‌ها موظف می‌شوند که ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند».

آمریکا برای امنیت هیچ کشور و سرزمینی ورود نمی‌کند!

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با نقش آمریکا در افغانستان، معتقد است: «بر اساس قواعد سیاسی و حقوقی زمانی که کشوری، یک کشور دیگر را به اشغال خود درمی‌آورد مسئول امنیت در آن کشور را بر عهده دارد؛ بنابراین مسئول مستقیم انفجار فرودگاه کابل، آمریکا است». وی در ادامه درباره انفجار فرودگاه کابل، خاطرنشان کرد: «اگرچه این اقدام تروریستی به نام داعش تمام شد اما درعین‌حال این اقدامات تروریستی متوجه سازندگان داعش در افغانستان است. همان‌طور که داعش در عراق و سوریه یک پدیده برخاسته از سرویس اطلاعات آمریکا بود که در اظهارات هیلاری کلینتون و ترامپ با صراحت به این موضوع اشاره شده است، اسناد و مدارک نشان می‌دهد که در افغانستان هم آمریکایی‌ها برای کنترل و مهار رقیب، داعش را به این سرزمین وارد کرده و از آن پشتیبانی و آن را تسلیح کردند با این هدف که بتوانند رقبای خود ازجمله طالبان را در افغانستان مهار کنند». زارعی افزود: «ادبیات و فرهنگ آمریکایی‌ها مبتنی بر سلطه و سیطره است. چند وقت پیش هم جان بولتون با انتشار توئیتی با صراحت اعلام کرد که آمریکا در افغانستان نیست برای اینکه مردم آن کشور امنیت داشته باشند، ما برای خودمان آنجا هستیم». زارعی با اشاره به اهداف آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در سایر کشورها، گفت: آمریکایی‌ها در هرکجا پایگاه‌های نظامی ساختند برای تأمین قدرت خودشان و در چارچوب اهدافشان است. آنان در قبال امنیت کشورها و ملت‌های میزبان هیچ مسئولیتی ندارند و وقتی هم که اهدافشان تأمین شد یا به بن‌بست رسید، ملت‌ها را با انواع مشکلات و درگیری‌ها رها کرده و تنها می‌گذارند.

ساز «ما نمی‌توانیم» یک اصلاح‌طلب!

«مصطفی هاشمی‌طبا»، کارشناس ثابت رسانه‌های اصلاح‌طلب که در مورد هر موضوعی نظر کارشناسی می‌دهد، پیش‌تر گفته بود: «دولت روحانی عاقلانه و سنجیده حرکت می‌کند»، «از رأی به روحانی پشیمان نیستم» و «هرکسی جای روحانی بیاید، وضع همین است»، به‌تازگی مدعی شده است: «معتقدم وزرای دولت سیزدهم کارهای معمولی را شاید نتوانند انجام دهند چه رسد به اینکه بخواهند به وعده‌های اعلامی خود رسیدگی کنند چون وعده‌ها از آدم‌ها بزرگ‌ترند». او همچنین مدعی شده است که رئیسی همکاران خوبی انتخاب نکرده است!  این در حالی است که رئیس‌جمهور جدید در معرفی کابینه و تعیین مدیران ارشد، تلاش نموده است تا چند عنصر تخصص، جوانی، تجربه، کارنامه، انقلابی گری، پاک دستی و کارآمدی را لحاظ کند. از سویی دیگر، تلقین نگاه ما نمی‌توانیم، همان سیاستی است که دشمنان ملت ایران تجویز می‌کنند، درحالی‌که امروز جامعه خواهان گشایش در امور و اقدام و عملی جهادی برای برداشته شدن مشکلات اقتصادی است و این نوع نگاه‌های واداده‌ای را که از آن جز یأس و ناامیدی حاصل نمی‌شود را تحمل نمی‌کنند.

‌اخبار کوتاه

دستورات رئیسی به تیم اقتصادی دولت!/ رئیس‌جمهور در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: «مسئولین دستگاه‌های اجرایی، برای اصلاح ساختارهای فساد آفرین و قطع کردن دست‌های پنهان رانت و فساد، اقدام کنند. بازگرداندن پول‌های بلوکه‎شده در سایر کشورها باید به‌صورت فوری در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد. در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام شود. کارگروهی ایجاد شود که کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، ظرفیت‌های موجود اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند. تیم اقتصادی هرچه سریع‌تر بودجه دولت و راهکارهای تقویت ارزش پولی را بررسی و ارائه کند».

میرکاظمی: معلمان را در مقابل دولت قرار داده‌اند!/ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با غیرقانونی شمردن افزایش فوق‌العاده ویژه معلمان، گفت: «در آموزش‎وپرورش با مجوزی که خلاف قوانین بوده، برای همسان‎سازی، احکامی صادر کردند که بر اساس آن متوسط پرداختی بیشتر از میزان ذکرشده در قانون شده است. اگر موضوع مدیریت نشود، فشار اصلی به قشر ضعیف، ازجمله خود معلمان وارد می‎شود. اختلاف این پرداختی ۱۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مخالف مصوبات دولت است. اگر افزایشی قرار است انجام شود، باید در دولت بررسی شود و منبعی برای آن تعیین شود. این اتفاقی که روزهای آخر دولت قبل اتفاق افتاده، اخلاق‎مدارانه نیست و معلمان را مقابل دولت قرار داده‎اند».

وزیر کشور: انتخاب مدیر پروازی توهین به مردم است/ «احمد وحیدی» در گفتگو با رسانه ملی، از برنامه خود برای گماردن افراد بومی متخصص در پست‌های زیرمجموعه وزارت کشور خبر داد و گفت: «مگر می‎شود استاندار و فرماندار پروازی باشد؟ قحط‎الرجال که نداریم مدیر پروازی انتخاب کنیم».

وزیر دولت روحانی، رئیس سازمان انرژی اتمی شد!/ «اسلامی» متولد ۱۳۳۵ در اصفهان و فوق‌لیسانس مهندسی راه و ساختمان است که وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را در سوابق اجرایی خود دارد. وی طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور، به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب شد. دکتر صالحی، رئیس سابق این سازمان و دکتر فریدون عباسی، رئیس اسبق این سازمان، انتخاب اسلامی به این مسئولیت را عاقلانه و مناسب توصیف کردند.

حمايت میلیاردی بنیاد مستضعفان از اقشار مستضعف/ «سید پرویز فتاح» گزارش داد: «به دنبال اجرای فرمايش مقام معظم رهبری و اجرای مرحله پنجم کمک‌های مؤمنانه به اقشار ضعیف جامعه، بنیاد مستضعفان با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان دیگر، ۱۰۰ هزار بسته معیشتی را تأمین کرد. بنیاد مستضعفان از ابتدای طرح مؤمنانه تا امروز با تخصیص ۷۷۰ میلیارد تومان، بيش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بسته معیشتی را تأمین و در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار داده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات