صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۵۵

اخبار ویژه ۹ شهریور

روزنامه کیهان**

دنیای اقتصاد: دستور رئیسی نرخ ارز را کاهش داد

یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب در گزارشی خاطرنشان کرد: فرمان رئیس‌جمهور برای مدیریت بازار ارز باعث کاهش قیمت ارز شد.
در حالی که طی دو روز اخیر قیمت دلار تا دو هزار تومان کاهش داشته، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: مرز ۲۸ هزار تومانی دلار از دست رفت. فرمان رئیس‌جمهور برای مدیریت بازار ارز و کنترل تورم در کنار کاهش معنادار آمار واردات موجب شد که نرخ دلار با کاهش مواجه شود. افزون بر این، برخی فعالان باور داشتند که شماری از معامله‌گران از خرید‌های پیشین خود سودگیری کردند و این عامل نیز در افت کانالی دلار اثر داشت.
‌روز یکشنبه، زمانی برای اصلاح قیمت دلار بود. اصلاح قیمت دلار با دو سیگنال صورت گرفت، افت واردات در مردادماه و درخواست رئیسی برای مدیریت بازار ارز.
به گفته فعالان، بازار تصور می‌کرد که شکست محدوده مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان دشوار است و معامله‌گران پس از سود چند هزار تومانی ترجیح می‌دادند که بخشی از ارز‌های خریداری شده را به فروش برسانند. در کنار این، آخرین گزارش‌ها نشان می‌داد که میزان واردات کشور نیز در مردادماه کاهش پیدا کرده است و این موضوع نیز به عنوان سیگنال کاهش تقاضای واقعی عمل کرد و زمینه‌ساز عقب‌نشینی موقت معامله‌گران از بازار شد.
در نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور به تیم اقتصادی دولت ماموریت داد با استفاده از تجربه‌ها و دیدگاه‌های نخبگان هرچه سریع‌تر بودجه دولت و راهکار‌های تقویت ارزش پولی را بررسی و ارائه کند. همچنین تیم اقتصادی دولت مکلف شد درباره کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد به‌نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را به‌کار گرفته است. به گفته فعالان، صحبت‌های مطرح شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موجب شد که چنین تصوری در بازار ایجاد شود و معامله‌گران احساس کردند که با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور به زودی در دولت جدید اقداماتی برای مدیریت بازار ارز صورت خواهد گرفت. این موضوع موجب شد دسته‌ای از معامله‌گران ترجیح دهند به صورت موقت ریسک خرید بیشتر ارز را به جان نخرند و از خرید‌های قبلی خود سودگیری کنند. برخی معامله‌گران نیز عنوان می‌کردند که رئیس کل بانک مرکزی به زودی انتخاب خواهد شد و بهتر است در زمان این انتخاب مال‌دار نباشند.

حضور سفیر سابق آمریکا در اسرائیل در «میز ایران»

سفیر سابق آمریکا در اسرائیل به‌عنوان مشاور ارشد به تیم رابرت مالی، مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا پیوست.
به گزارش دویچه‌وله، دن شاپیرو قرار است در تماس مستقیم با دفتر نخست‌وزیری و همچنین وزیران دفاع و امور خارجه اسرائیل باشد. شاپیرو در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل فعالیت می‌کرد و پیش از آن، مشاور امنیتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود. شاپیرو همچنین یکی از کسانی بود که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران نقش مهمی ایفا کرده بود.
انتخاب شاپیرو برای عضویت در تیم ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با جو بایدن و قبل از آن، از برنامه‌ریزی برای عملیات خرابکاری مخفیانه علیه برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود.
دویچه‌وله می‌نویسد: گفته می‌شود شاپیرو به‌عنوان عضو تیم ایران وزارت امور خارجه آمریکا، شش ماه در واشنگتن و شش ماه در اسرائیل فعالیت خواهد کرد. او مستقیما در ارتباط با خطرات ناشی از فعالیت‌های ایران فعالیت می‌کند و با دفتر نخست‌وزیری اسرائیل و همچنین با وزیران دفاع و امور خارجه آن کشور در تماس مستقیم خواهد بود.
پایگاه خبری اکسیوس هم از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت دانیل شاپیرو از هفته گذشته پس از تأیید صلاحیت امنیتی به‌عنوان مشاور ارشد رابرت مالی به تیم وزارت خارجه در امور ایران پیوسته است.
پس از آغاز به کار دولت جو بایدن، بار دیگر نام او در برخی رویداد‌های مربوط به روابط اسرائیل و کشور‌های عربی، به‌عنوان فرستاده ویژه، مطرح شد.
بر اساس این گزارش، یکی از مأموریت‌های اصلی شاپیرو در نقش مشاور رابرت مالی، مشارکت در گفتگو با دفتر نخست‌وزیری و وزارت‌های خارجه و دفاع اسرائیل برای تقویت هماهنگی نزدیک‌تر درباره ایران خواهد بود.
جا دادن یک طرفدار دو آتشه رژیم صهیونیستی در میز ویژه وزارت خارجه دموکرات‌ها علیه ایران، بار دیگر دعاوی بی‌پایه گذشته مبنی بر «فاصله گرفتن آمریکا از اسرائیل در موضوع ایران در دوره دولت‌داری دموکرات‌ها» را ابطال می‌کند.

فیگارو: آمریکا، تحقیر شده از افغانستان بیرون آمد
روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی نوشت: آمریکا شکست‌خورده

و تحقیر شده از افغانستان بیرون آمد و پیروزی طالبان سرآغاز چرخشی تاریخی است که نه فقط به منزلۀ بازگشت تروریسم به افغانستان است، بلکه از نو و به دلیل حضور گستردۀ نیرو‌های خارجی در صفوف طالبان از نو افغانستان را به کانون تروریسم بین‌المللی تبدیل خواهد کرد.
فیگارو می‌نویسد: طالبان خواهند کوشید از بین رفتن کمک‌های بین‌المللی به افغانستان را که معادل ٢٢ درصد تولید ناخالص این کشور است از طریق واگذاری معادن مس، کوبالت و لیتیوم افغانستان به چین جبران کنند و قدرت خود را بر پکن، مسکو، تهران و اسلام‌آباد متکی کنند.
سقوط کابل سرآغاز جهان بعد از آمریکا است. خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان نه فقط دولت بایدن را بی‌اعتبار کرده، بلکه طرح بازگشت آمریکا به صف نخست نظم بین‌المللی را نابود ساخته است. این روند، با اقدام‌های دونالد ترامپ علیه متحدان آمریکا آغاز شد و با خروج فاجعه بار بایدن از افغانستان، ضمانت‌های امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرد. به موازات این تضعیف، اما، موقعیت چین، روسیه و ایران تقویت شده است. با درس‌گیری از موقعیت تازه، پکن بلافاصله تهدید‌های خود را علیه تایوان تشدید کرد.
آسیا کانون جنگ جدید سرد است که از هم‌اکنون به تقسیم جهان حول دو ائتلاف منجر شده است: از یک طرف، چین، روسیه، ایران، پاکستان و افغانستان طالبان و از طرف دیگر، آمریکا، هند، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام و تایوان.
بعد از بحران جهانی سال ٢٠٠٨ و شیوع ویروس کرونا، شکست آمریکا در افغانستان زنگ خطری برای نظام‌های سیاسی غربی است که علاوه‌بر تهدید‌های تروریستی با مخاطرات راهبردی و ضعف و شکنندگی خود نیز روبرو شده‌اند. باید فوراً ائتلافی از ملت‌های آزاد حول محور آمریکا، اروپا و آسیا شکل بگیرد که در عین حال صرفاً به ایالات متحد آمریکا متکی نباشد. وضعیت جهانی بسیار تغییر کرده است. آمریکا به درستی در نظر دارد چین را اولویت خود بداند. اما، قدرت آمریکا در حال افول است و خود این کشور با انشقاق و دو دستگی روبرو است. افزون بر این، تهدید چین بمراتب خطرناک‌تر از تهدید شوروی سابق است. این تهدید علاوه‌بر ایدئولوژی و توان نظامی بر مدیریت سرمایه‌داری و تکنولوژی نیز متمرکز است. برخلاف آمریکا و چین، قارۀ اروپا موقعیتی مرکزی در حوزۀ عملیات جهادیون دارد. به همین خاطرکشور‌های اروپایی باید بیش از هر وقت با ایجاد یک اتحادیۀ امنیتی به ویژه در زمینۀ مبارزه با تروریسم و کنترل مرز‌های خارجی اروپا به سوی یک استقلال راهبردی پیش بروند. شکست آمریکا در افغانستان باید مسئلۀ امنیت داخلی و خارجی فرانسه را در رأس مباحث انتخابات ریاست‌جمهوری آیندۀ این کشور قرار بدهد.

ابطحی: با کروبی درباره آسیب‌های دولت روحانی حرف زدیم

رئیس دفتر و معاون رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات می‌گوید با کروبی هم نظر بودیم که دولت روحانی به اصلاح‌طلبان ضربه زد.
محمدعلی ابطحی درباره دیدار چندی قبلش با مهدی کروبی نوشت: هفته پیش برادران بالا زنگ زدند که دو، سه بار است آقای کروبی اسم شما را داده‌اند برای ملاقات، اگر خودتان موافقید قرار بگذاریم. خیلی ذوق کردم. رفتم.
حاج خانم و حسین آقای کروبی هم بودند.
حال جسمی آقای کروبی خوب بود. دو ساعت گپ زدیم. ازشب رحلت امام گفت و از فردای آن روز و اتفاقاتی را یاد‌آوری کرد که البته می‌دانستم. اتفاقات سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب.‌
می‌گفت از شرایط فعلی بگو. آینده را چه می‌بینی. من با خوش‌بینی ذاتی‌ام کمی تحلیل کردم. صحبت به اتفاقات انتخابات ۸۴ کشید که من هم با آقای کروبی هم نظر بودم، استراتژیک‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان در آن تاریخ بود.
ابطحی می‌افزاید: از دوران آقای روحانی هم صحبت به میان آمد. از آسیبی که دولت او به همه ما‌ها زد حرف زدیم و از یأسی که به وجود آمد افسوس خوردیم. من به روش‌های اصلاحی که در دولت فعلی و سیستم قضایی در پیش گرفته شده اشاره داشتم. آقای کروبی به خوش‌بینی من نبود.
وی در پایان می‌نویسد: حالا سیأست به کنار. دیدار پر مهری بود. خیلی پرحرفی کردم که روحیه آقای کروبی عوض شود. با مزه می‌گفت: خیلی از کسانی که مجوز ملاقات می‌گیرند و می‌آیند، نگاهی به دوربین گوشه حیاط می‌کنند و حتی توی اینجا با من حرف نمی‌زنند. فقط تعارفات به‌جا می‌آورند. من جبران کردم. از سیأست و خاطره و حتی جوک بهره گرفتم.
تعبیر ابطحی درباره آسیب زدن دولت روحانی به اصلاح‌طلبان در حالی است که اصلاح‌طلبان بسیاری در دولت روحانی، از وزارت و معاونت رئیس‌جمهور تا معاونت وزرا و استانداران و مدیران شرکت‌های اقتصادی زرخیز، پست گرفتند و ضمنا ریل انحرافی دولت در اعتماد به غرب، اشرافی‌گری، سیأسی‌کاری، حاشیه‌سازی و معطل گذاشتن اولویت‌ها و مسئولیت‌ها، همان ریلی است که اصلاح‌طلبان در گذشته در پیش گرفته و سپس پیش پای دولت روحانی گذاشته بودند. به عبارت دیگر، عملکرد دولت روحانی با همه خسارت‌ها و یأس‌آفرینی‌هایش، در نسخه و اجرا، زیر سر خود اصلاح‌طلبان است و آن‌ها نمی‌توانند حالا که از امتیازت دولت بهره برده‌اند و آن دولت به سر آمده، میان خود و روحانی فاصله‌گذاری کنند یا خود را مبرّا سازند.

دشوار است، اما دولت جدید می‌تواند تورم را مهار کند

مهار تورم ۴۵ درصدی به یادگار مانده، کار سختی است، اما دولت سیزدهم با در پیش گرفتن تدبیر و انضباط می‌تواند در این امر موفق باشد.
مرتضی الله داد، رئیس‌اسبق مؤسسه عالی بانک‌داری در این زمینه در روزنامه ایران نوشت: اول شهریورماه مرکز آمار ایران، گزارش تغییرات نرخ تورم در مرداد امسال را منتشر کرد که بر اساس آن، نرخ تورم کشوری ۴۵/۲ درصد، نرخ تورم شهری ۴۴/۵ درصد و نرخ تورم روستایی ۴۸/۷ درصد شده است. حال دولت سیزدهم که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، در شرایطی قرار دارد که برای گذر از مشکلات اقتصادی بایستی نسبت به کاهش نرخ تورم اقدام کند و اجازه ندهد این مسیر (افزایش نرخ تورم) برای ماه‌های آینده ادامه پیدا کند. دولت‌های پیشین در سه دهه گذشته برای کنترل نرخ تورم و نزدیک شدن به تورم یک رقمی، اشتباهاتی داشته‌اند که مهم‌ترین آن عدم توفیق در تنظیم بودجه و انضباط مالی بوده است از اینرو توصیه می‌کنم با توجه به شرایط حاد اقتصاد کشور، راهکار‌های زیر در دستور کار دولت آقای رئیسی قرار گیرد تا بتوان نسبت به مهار تورم اقدام کرد.
اولین قدم که می‌تواند دولت در این راستا بردارد، انضباط مالی و تراز بودجه است که کار ساده‌ای نیست، ولی امکانپذیر است. برای آنکه بتوان اقتصاد را از این نوع بیماری دور کرد توصیه می‌شود دولت با یک تیم منسجم روش‌های منطبق بر علم اقتصاد در تراز بودجه سرلوحه اقدامات اقتصادی خود قرار دهد.
گام بعدی مقررات‌زدایی است که در میان مدت با مقررات زدایی از حجم مقررات زائد در کسب و کار به تولید و صنعت فرصت رشد و باز پروری داد. در کشور ما اگر شخصی بخواهد یک فعالیت اقتصادی را شروع وکسب و کاری را راه بیندازد، برای اخذ مجوز از ارگان‌های مختلف در پیچ و خم اخذ مجوز‌ها گاهی پشیمان می‌شود لذا دولت سیزدهم باید با فوریت و با بهره‌گیری از تجربه کشور‌های موفق حرکت کند تا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای انجام فعالیت‌های تولیدی انگیزه و رغبت خود را از دست ندهند و در عین حال هزینه فعالیت‌های سوداگری را افزایش دهند.
سومین موضوع که پرداختن به آن از سوی دولت سیزدهم ضرورت دارد، مبارزه با فساد است که قاعدتاً این امر از بالا به پایین باید اجرا شود و برای رسیدن به این هدف بزرگ نیاز به شفاف سازی در سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی الزام‌آور است. متأسفانه خیلی از فعالیت‌ها بر اساس قاعده درست، سازمانی و منطقی انجام نمی‌شود. بدین جهت هرگونه فساد در بدنه حکمرانی منجر به کاهش رقابت در تولید و نهایتاً افزایش نرخ تورم می‌شود.
چهارمین نکته؛ حرکت به سمت کوچک‌سازی دولت است. بار‌ها کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری شعار کوچک‌سازی دولت را دادند، اما وقتی انتخابات را می‌برند و دولت شکل می‌گیرد، به سمت فربه شدن بیشتر می‌روند. وقتی دولت فربه و بر تعداد کارمندان افزوده می‌شود، دولت باید نسبت به تأمین حقوق آن‌ها اقدام کند و همین امر باعث می‌شود که تراز بودجه‌ای دچار بهم ریختگی شود. زمانی که میزان درآمد با میزان هزینه برابری نکند، دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و در نهایت مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده‌اند البته انتشار اوراق قرضه ضد تورمی است و نباید برای هزینه‌های جاری منتشر شوند، زیرا بدهی را به نسل بعد منتقل می‌کند لازم به یادآوری است که این اوراق هم در شرایط تورمی فعلی خیلی مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

**************

روزنامه وطن امروز**

امیر سرتیپ صباحی‌فرد:
آسمان ایران امن‌تر از همیشه تحت پوشش شبکه یکپارچه پدافندی است

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در پایان تمرین دیده‌بانی «بصیر»، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این تمرین آن را نشانه شکوه و اقتدار نیروی پدافند هوایی برای مقابله با هرگونه تهدید دانست و گفت: آسمان ایران امن‌تر از همیشه تحت پوشش شبکه یکپارچه پدافندی است.
امیر سرتیپ صباحی‌فرد با بیان اینکه توانمندی قابل تحسین دانشمندان جوان و متخصصان پرتلاش عرصه صنعت در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، نهاد‌های دانش‌بنیان و سازمان‌های تحقیقات و جهاد خودکفایی نیرو‌های مسلح در ساخت تجهیزات کاملا بومی، به‌روز و با قابلیت‌های بالا متناسب با نیاز‌های نوین بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: اقتدار و بالندگی نیرو‌های مسلح بویژه نیروی همیشه هوشیار پدافند هوایی در فضای تحریم‌های ظالمانه، نشان‌دهنده بی‌اثر بودن توطئه‌های روز‌افزون دشمن و باعث دلگرمی بیش از پیش همه فرماندهان و همرزمان حاضر در صحنه تمرین دیده‌بانی «بصیر» شد. وی در عین حال تاکید کرد: سامانه‌های پدافندی و تجهیزات جدیدی نیز در این تمرین مورد تست و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت که به دلیل رعایت ملاحظات حفاظتی در آینده معرفی و قابلیت‌هایی که برای ایجاد بازدارندگی و افزایش قدرت دفاعی کشور به همراه خواهند داشت، برای ملت شریف ایران تشریح خواهد شد.

***

ارتش در حوزه توپخانه به قابلیت نقطه‌زنی دست یافته است

فرمانده گروه ۴۴ توپخانه ارتش درباره ارتقای توان توپخانه‌ای نیروی زمینی ارتش گفت: امروز ارتش در حوزه توپخانه، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و از گلوله‌ها و موشک‌های نقطه‌زن استفاده می‌کند.
امیر سیاوش میهن‌دوست با اشاره به پیشرفت‌های انجام شده در حوزه توپخانه، گفت: ما در حوزه دیده‌بانی توپخانه ضمن بهره‌گیری از سیستم سنتی، از قابلیت‌های پهپادی و بالگردی نیز استفاده می‌کنیم. وی افزود: در حوزه ارتقای یگان‌های توپخانه‌ای و مرکز هدایت آتش، این یگان را به صورت رایانه‌ای ارتقا داده‌ایم و از گلوله‌ها و موشک‌های نقطه‌زن در حوزه توپخانه استفاده می‌کنیم که این کار ارزشمند مراحل تست عملیاتی را نیز گذرانده است. فرمانده گروه ۴۴ توپخانه نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: امروز توپ‌های خودکششی ۱۵۰ میلی‌متری ما که در داخل تولید می‌شوند، به مرحله دقت بسیار بالا دست یافته و قادرند اهداف را به صورت نقطه‌ای مورد اصابت قرار دهند. امیر میهن‌دوست با تأکید بر اهمیت نقش توپخانه در ایجاد قدرت بازدارندگی ادامه داد: ارتشی که از توپخانه برخوردار نباشد، گویی در برابر دشمن، مشت آهنین نداشته و قطعا در منازعات محکوم به شکست است.

***

مصوبه هسته‌ای نبود کلاه سرمان می‌رفت
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دولت روحانی شعار «عقلانیت» سر می‌داد، اما هر کاری که انجام داد، برخلاف عقل و منطق بود. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با مهر اظهار داشت: روحانی بار‌ها گفت به مذاکرات خوشبین است و دیدیم که با این تفکر اشتباه خود چه بلایی بر سر مردم ایران آورد. دولت تدبیر و امید همه ظرفیت‌ها را وقف و معطل مذاکره با غربی‌ها کرد و زمانی که این دولت به پایان رسید، میزان تحریم‌ها به‌مراتب بیشتر از زمانی بود که این دولت کار را آغاز کرده بود.
وی تصریح کرد: اگر مقاومت مجلس شورای اسلامی و تأکید بر توجه به قانون نبود، در مذاکرات وین هم دولتمردان کلاهی گشادتر از برجام سر مردم می‌گذاشتند؛ بنابراین عقلایی و خردمندانه رفتار کردن به این معناست که منافع ملت کاملا در نظر گرفته شود، از تجارب تاریخی استفاده شود، ماهیت و باطن دشمنان مورد توجه قرار گیرد و گول ظواهر آنان را نخوریم.

***

خطیب‌زاده:
بن‌بست غیرقابل حل با عربستان نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست بغداد گفت‌وگویی بین ایران و عربستان انجام شده است، گفت: درباره عربستان، بیشتر از گفتگو‌هایی که پیش از این در بغداد صورت گرفته، گفت‌وگویی بین ایران و عربستان انجام نشده و در نشست بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع عربستان و گفتگو‌ها بین ۲ کشور تصریح کرد: تاکنون ۳ دور گفتگو بین ۲ کشور برگزار شده است و در صورت لزوم دور‌های بعدی برگزار می‌شود و ما از نقش سازنده عراق هم در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بن‌بستی در مذاکرات ایران و عربستان رخ داده که این مذاکرات ادامه پیدا نکرده یا اینکه ادامه این مذاکرات نیز منتظر ادامه تغییرات در ایران و استقرار دولت جدید است، تصریح کرد: عربستان همسایه ما در منطقه است. ما و عربستان نقاط اشتراک زیادی برای صلح و ثبات در منطقه داریم. ایران هیچ‌گاه دست دوستی خود را از ریاض دریغ نکرده و هرگاه در عربستان این اراده ایجاد شده است که بر اساس سازوکار منطقه‌ای عمل کند و در این مسیر حرکتی داشته باشد با استقبال ایران روبه‌رو شده است.
وی تأکید کرد: هیچ بن‌بستی میان این ۲ کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت‌های ۲ کشور نیاز دارد و این امر می‌تواند کمک‌کننده باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران در اجلاس سران شانگ‌های شرکت خواهد کرد یا نه، گفت: دعوتنامه‌ای در این زمینه دریافت شده است و در حال بررسی هستیم که ان‌شاءالله در سطح بسیار خوبی شرکت کنیم.

********************

روزنامه خراسان**

تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو، پس از شهریور

فارس- رئیس شورای رقابت با بیان این که خودروسازان حق پیش فروش خودرو با قیمت نامشخص را ندارند، اظهار کرد: درباره قیمت جدید خودرو پس از شهریور تصمیم‌گیری می‌شود.

هویج در مسیر افت قیمت

ایسنا- رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی (تهران) از کاهش قیمت هویج در میدان مرکزی میوه و تره بار خبر داد. اسدا... کارگر با بیان این که بر اساس گزارش‌های شفاهی اعضای اتحادیه، قیمت هویج رو به کاهش است، گفت: قیمت هویج در میادین مرکزی میوه و تره بار ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان بود که در یکی دو روز اخیر این عدد به ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان رسیده است.

********************

روزنامه ایران**

پاسخ آیت‌الله جوادی آملی به برخی انتقادات نسبت به زیارتنامه امام خمینی (س)

خبر اول اینکه، در پی برخی انتقادات نسبت به زیارتنامه مربوط به حضرت امام خمینی در صفحه اینستاگرام آیت‌الله جوادی آملی آمده است: «حضرت امام راحل توانست... به جایی برسد که وقتی انسان به کنار مزار مطهرش مشرف می‌شود، با تمام وجود و با اطمینان خاطر بگوید: «اشهد انّک قد اقمت الحج و آتیت الزکوه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و جاهدت فی‌الله حقّ جهاده حتی اتیک الیقین». اگر برای سایر امامزاده‌ها گفتند این جملات نورانی را بگویی، برای این امامزاده با چشم خود می‌بینیم و می‌گوییم، زیرا او سید و از سلاله انبیا و ائمه معصومین (علیهم السلام) و امامزاده‌ای است که در عصر او جلوه ظهور حق بر باطل یافت شد؛ از این‌رو بی‌هیچ تردیدی در کنار مرقد مطهر او این جملات نورانی یاد شده را می‌خوانیم.

تکذیب شایعه تابعیت الهام یاوری

خبر دیگر اینکه، یک منبع مطلع شایعات درباره الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان و گزینه احتمالی معاون رئیس جمهوری در امور بانوان را رد کرد و گفت که وی هیچ تابعیت و اقامتی غیر از ایران ندارد. طی روز‌های گذشته مطالبی در فضای مجازی پیرامون الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان مطرح شده است مبنی بر اینکه او دارای تابعیت یا اقامت از یک کشور خارجی است. در این رابطه یک منبع مطلع در گفتگو با تسنیم تأکید کرد که این شایعات درباره ایشان کذب محض است و خانم الهام یاوری هیچ تابعیت و اقامتی غیر از ایران ندارد. الهام یاوری متولد سال ۵۵، دانش‌آموخته دبیرستان فرزانگان است و تحصیلات خود را در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شریف و دکترای مهندسی صنایع در دانشگاه برکلی امریکا گذرانده است. او مدتی نیز ریاست اتاق فکر کارآفرینی و ریاست مرکز آمار و اطلاعات بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشت. عضویت در هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران (۱۳۹۱ تاکنون) از دیگر سوابق یاوری است.

پیشنهاد به برای تشکیل ائتلاف علیه ایران

شنیدیم که، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار اخیرش از واشنگتن به «جوبایدن»، رئیس جمهور امریکا پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی شبیه به ائتلاف ناتو میان اسرائیل و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اردن را داده است. به گزارش ایسنا شبکه صهیونیستی کان اعلام کرد که هدف از این امر ایجاد پروژه دفاعی مشترک میان اسرائیل و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و اردن به منظور محافظت فراگیر از تهدیدات ایران است. در این گزارش آمده است: پیشنهاد «بنت» به‌طور اساسی هماهنگی و همپوشانی رادار‌ها و تجهیزات و دستگاه‌های هشدار سریع برای مقابله با تهدیدات هوایی ایران را شامل می‌شود. علاوه بر این «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در یک سخنرانی با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: بسیار مهم است که تمام جهان به این مأموریت متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بپیوندد. وب‌سایت «اکسیوس» هم به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا از پیوستن «دان شاپیرو» سفیر سابق امریکا در اسرائیل به عنوان مشاور ارشد به تیم ایران وزارت خارجه امریکا به عنوان یکی از نشانه‌های آمادگی دولت امریکا برای شکست مذاکرات احیای برجام و اعمال «طرح بی» علیه ایران با همراهی اسرائیل خبر داده است.

ورود بیش از ۱۰۰۰ افغانستانی به خاک ایران

دست آخر اینکه، به دنبال کنترل طالبان بر افغانستان گفته شده است که بیش از ۱۰۰۰ افغانستانی از گذرگاه مرزی در نزدیکی هرات وارد ایران شده‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه دست‌کم ۲۰۰۰ شهروند افغان دیگر نیز درخواست ورود به این کشور را کرده‌اند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیش‌تر گفته بود که در پی تسلط طالبان، نیم میلیون افغان می‌توانند کشور را ترک کنند. آژانس پناهندگان از همسایگان افغانستان خواسته است تا مرز‌های خود را باز نگه دارند.

********************

روزنامه شرق**

ترکی الفیصل مأمور گفت‌وگوی ریاض با طالبان

عربستان در تلاش برای گفتگو با طالبان در افغانستان از ترکی فیصل، چهره اطلاعاتی سعودی بهره می‌برد. وب‌سایت فرانسوی «اینتلیجنس‌آنلاین» در گزارشی نوشت: عربستان برای تسهیل گفتگو‌های خود با رهبران طالبان به کمک پاکستان تکیه کرده است؛ کشوری که با عربستان ائتلاف راهبردی دارد و اخیرا عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، به ریاض سفر کرد و در‌پی آن، فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه سعودی به اسلام‌آباد رفت. این سایت فرانسوی نوشت: مأموریت‌دهی به ترکی الفیصل برای تجدید ارتباط با رهبران طالبان به تجربه او در تعامل با این گروه پیش از حمله ایالات متحده آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی بازمی‌گردد. ترکی الفیصل اخیرا با ملا‌محمد یعقوب از رهبران طالبان و فرزند ملاعمر، مؤسس طالبان دیدار و گفتگو کرده است. او همچنین در دوحه با ملا‌عبدالغنی برادر که با آمریکا مشغول مذاکره بود، گفتگو کرده است.

ازسرگیری تولید پلوتونیوم در کره‌شمالی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود اعلام کرد به نظر می‌رسد کره‌شمالی فعالیت یک رآکتور هسته‌ای خود را که تصور می‌شود پلوتونیوم برای سلاح‌های هسته‌ای تولید می‌کند، از سر گرفته است. از زمانی که پیونگ‌یانگ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در سال ۲۰۰۹ اخراج کرد، آژانس قادر به نظارت مستقیم بر فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی نیست. کره‌شمالی پس از اخراج بازرسان بین‌المللی برنامه تولید تسلیحات هسته‌ای خود را با سرعت پیش برد و چندین آزمایش هسته‌ای انجام داد. آخرین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی در سال ۲۰۱۷ انجام شد.
در گزارش این آژانس آمده است که رآکتور هسته‌ای پنج‌مگاواتی در یونگ‌بیون، یک مجتمع هسته‌ای بسیار مهم برای کره‌شمالی است که از اوایل دسامبر ۲۰۱۸ تا اوایل جولای ۲۰۲۱ غیرفعال بود. با این حال، از ابتدای جولای ۲۰۲۱، نشانه‌های روشنی در مورد فعال‌شدن این رآکتور مشاهده شده است؛ از‌جمله تخلیه آب خنک‌کننده رآکتور.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات