صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۶۶

نقض دموکراسی در استونی و سکوت اروپاییان!

«اگرچه برگزاری انتخابات آنهم تنها با یک نامزد، شیوه‌ای متعلق به دوران شوروی پیشین است و در حال حاضر کاری غیراخلاقی محسوب می‌شود، اما به طرز عجیبی قانونی است.»

اگرچه سران اتحادیه اروپا در ظاهر خود را مدعی صیانت از دموکراسی و حقوق بشر در دیگر نقاط دنیا قلمداد می کنند، اما در قبال فاحش ترین فجایع سیاسی و انتخاباتی در کشورهای عضو خود سکوت می کنند!این روزها اتفاق خاصی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ داده است! پارلمان استونی برای برگزاری یک انتخابات غیرعادی آماده می‌شود؛ قرار است نمایندگان پارلمان به نامزد مدنظر خود برای مقام ریاست جمهوری این کشور رای دهند اما تنها یک نامزد برای این رای گیری حاضر است! رسانه های اروپایی اذعان کرده اند این وضعیت در ۳۰ سال گذشته یعنی از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی پیشین بی‌سابقه بوده است اما سوال اصلی اینجاست که چرا اتحادیه اروپا کمترین موضعی در خصوص نقض عینی دموکراسی در استونی اتخاذ نمی کند؟!
دوره پنج ساله ریاست جمهوری کریستی کالیولاید ردیس جمهور سابق استونی  در ۱۰ اکتبر به پایان می‌رسد و مطابق با قانون، این وظیفه ۱۰۱ قانونگذار پارلمان استونی است که جانشین او و رئیس جدید دولت را برگزینند.اما از آنجا که فرد دیگری نتوانسته است  حداقل حمایت لازم از سوی نمایندگان را به دست آورد و برای این انتخابات ثبت نام کند، آنگاه آلار کاریس ۶۳ ساله که مدیر موزه ملی استونی است به عنوان تنها نامزد موجود در رای گیری پارلمان حاضر خواهد شد. کاریس تنها نامزدی است که توانسته است حمایت دست‌کم ۲۱ قانونگذار را برای رسیدن به این مقام به دست آورد!
جک جوروت، دیپلمات و وزیر دفاع پیشین و نویسنده مشهور این کشور در اظهارنظری درباره انتخابات پیش‌رو گفت: «اگرچه برگزاری انتخابات آنهم تنها با یک نامزد، شیوه‌ای متعلق به دوران شوروی پیشین است و در حال حاضر کاری غیراخلاقی محسوب می‌شود، اما به طرز عجیبی قانونی است.»
استونی با جمعیت ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفری در سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال خود را به دست آورد و اکنون عضو ناتو و اتحادیه اروپاست.

 

 

غفاری 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات