صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۸۵

اخبار ویژه ۱۰ شهریور

روزنامه کیهان**

تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل به محاصره ایران درآمده است

یک تحلیلگر نظامی صهیونیست تصریح کرد ایران از طریق کشور‌های مختلف، ما را از مرز اردن تا دریای مدیترانه به محاصره درآورده است.
«ایهود یاری» افسر بازنشسته و تحلیلگر نظامی اسرائیل در وبسایت ««N۱۲ نوشت: ایران به آرامی در حال استقرار در منطقه جولان سوریه در مرز با اسرائیل است.
در جولان سوریه و منطقه «حوران» در جنوب سوریه و شمال اردن، ارتش سوریه به همراه حزب الله لبنان و شبه نظامیان تحت حمایت ایران- که با حمایت سیاسی روسیه پشتیبانی می‌شوند- شهر «درعا» را محاصره کرده‌اند؛ درعا یکی از آخرین سنگر‌های تجمع دوگانه ارتش سوریه و شورشیان مسلح است. مساله سقوط درعا تنها دیگر به عامل زمان بستگی دارد و امری حتمی به نظر می‌رسد.
ملک عبدالله پادشاه اردن در حال تلاش برای ایجاد یک توازن ظریف است و به همین خاطر آمادگی خود را برای تجدید روابط با بشار اسد و کسب کنترل بر منطقه جولان سوریه به کمک دیگر کشور‌های عربی به هدف دور نگه داشتن ایران و حزب‌الله از این منطقه، اعلام کرده است.
استقرار ارتش سوریه در منطقه حوران اکنون اساسا تحت کنترل ایران و حزب‌الله است.
اسرائیل با شرایط سختی روبروست:، چون نمی‌خواهد جنگی با ارتش سوریه داشته باشد، روسیه را ناراحت کند یا با گروه‌های مختلف شورشی در منطقه قمار کند؛ بنابراین محتمل‌ترین سناریو این است که اسرائیل خود را با شرایط فعلی و استقرار شبه‌نظامیان طرفدار ایران در این منطقه به شرط عدم استقرار موشک سازگار کند.
نکته منفی این وضعیت این است که ایران با استقرار در جولان سوریه حلقه محاصره اسراییل را از لبنان تا سوریه گسترش می‌دهد و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نه روسیه و نه شخص بشار اسد مایل به جلوگیری از این امر باشند، این به معنی ایجاد منطقه تحت کنترل ایران است که از مرز اردن تا دریای مدیترانه امتداد دارد.
به گزارش عصر ایران، این تحلیلگر صهیونیست تأکید کرد محاصره اسرائیل در بلندی‌های جولان به آرامی از سوی ایران در حال تکمیل است.

اخراج نجومی‌بگیران استارت مبارزه با خط فقر

یک روزنامه اطلاح‌طلب می‌گوید: وزیر جدید کار و رفاه، با حجم انباشته‌ای از سوءمدیریت اقتصادی مواجه است.
روزنامه اعتماد اذعان کرد: خط فقر در دولت روحانی گسترش شدیدی یافته است، اما طبق شگرد نشریات زنجیره‌ای مشابه، به جای استفاده از واژه دولت روحانی (یا دولت یازدهم و دوازدهم) از واژه «دولت‌ها» استفاده کرد؛ و حال آنکه به عنوان مثال ضریب جینی (نشانگر میزان شکاف طبقاتی) در دولت نهم و دهم ۳/۶ درصد کاهش یافت، اما در دولت روحانی به ۴/۵ درصد افزایش یافت که پسرفت چشمگیری است.
اعتماد در گزارش خود به نارضایتی‌ها و اعتراضات کارگران در یکی دو سال اخیر اشاره می‌کند و می‌نویسد:
اعتراضات رو به افزایش کارگران پیمانکاری در تمام شاخه‌های صنعت و خدمات، بخش کوچکی از مشکلات انباشته‌ای است که حجت‌الله عبدالملکی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای حل آن چاره‌ای بیندیشد. «معوقات مزدی یکی از عمده‌ترین دلایل شکایت کارگران از کارفرمایان است و طبق آخرین آمار ارایه شده از مرکز آمار اطلاعات وزارت تعاون، بیشترین خواسته‌های مطرح شده در هیئت‌های تشخیص دعاوی کار در سال۹۹، مربوط به عیدی و پاداش و سنوات خدمت و حقوق معوق است»، فقط در مرداد امسال، کارگران ده‌ها رده شغلی در بخش صنایع و خدمات، به دلیل معوقات ۸ ماهه و ۹ ماهه مزد اعتراض کرده‌اند.
کمیته امداد؛ نهادی که تا هفته گذشته، محل خدمت عبدالملکی بود، خروجی سوءمدیریت‌های اقتصادی دولت‌هاست. هر سال که دولت‌ها قادر به انجام وظایف خود نبوده و از تطابق دخل و خرج و مدیریت اقتصاد و رسیدگی به معیشت مردم غافل شده‌اند، جمعیت پشت نوبتی‌های کمیته امداد و به‌دنبال آن، جمعیت «زیر خط فقر» کشور سیر صعودی پیدا کرده است.
هر زمانی که نرخ اشتغال کاهش و بیکاری افزایش پیدا کند تعدیل نیرو در مراکز مختلف انجام می‌شود که باعث از بین رفتن شغل خانواده شده و به‌دنبال آن آسیب‌های مختلف اجتماعی بروز خواهد کرد.
اعتماد در ادامه از قول رئیس کمیته امداد نوشت: جمعیت فعلی مستمری‌بگیران این کمیته به ۵ میلیون نفر افزایش یافته، در حالی که ۴ سال قبل، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود.
همچنین هفته گذشته، گزارش پایش فقر سال ۱۳۹۹ توسط وزارت تعاون منتشر شد. طبق این گزارش، خط فقر برای هر خانوار با بعد ۳ نفری در سال ۹۹ حدود ۳۲ میلیون تومان به‌صورت سالانه بوده و در سال ۱۳۹۹، حدود ۳۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق بوده‌اند در حالی که طبق همین گزارش، در سال ۹۸ حدود ۳۲ درصد خانوار‌های ایرانی (حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار و با جمعیت بیش از حدود ۲۸ میلیون نفر) زیر خط فقر بوده‌اند.
طبق همین گزارش و در طبقه‌بندی استان‌ها از بابت شاخص محرومیت، استان سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان کشور معرفی شده در حالی که ۱۷ استان (خراسان شمالی، هرمزگان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، کرمان، خراسان جنوبی، گیلان، اردبیل، همدان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و ایلام) نرخ فقری بالاتر از میانگین کشوری دارند و استان‌های خراسان شمالی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان به عنوان محروم‌ترین مناطق معرفی شده‌اند.
طبق همین گزارش، در حالی که در سال ۱۳۹۸، میانگین نرخ فقر در کشور، ۳۲ درصد بوده، ۸ استان کشور، بالاترین نرخ فقر را داشتند.
در حالی که در این گزارش، فاقد شغل و بیمه بودن و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودن، از ملاک‌های زیر خط فقر بودن جمعیت کشور بوده، خط فقر سرانه نسبت به سال قبل هم رشد ۳۸ درصدی داشته و نرخ فقر در سال ۹۹، بدتر از سال ۹۸ بوده به این معنا که در سال ۱۳۹۹، درصد خانوار‌های زیر خط فقر افزایش یافته است.
این اعداد و ارقام، این جمعیت فقیر فرسوده که توان تولید و آفرینش هم ندارند، این حجم مشکلاتی که در دولت‌های گذشته ایجاد شد و قربانیانش، تاوان اولویت‌دهی دولت‌ها به مسائل دست چندم را با گرسنگی و آسیب‌دیدگی پرداختند، بار سنگینی هستند بر دوش برنامه‌های وزیر جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. اگرچه که عبدالملکی این حوزه را می‌شناسد و حتی می‌شود گفت که انتخاب درستی برای راس این وزارتخانه صورت گرفته، اما معرفت با جیب خالی، دردی دوا نخواهد کرد.
تعبیر روزنامه اعتماد درباره «جیب خالی» در حالی است که برخی مدیران در مجموعه‌های پول‌خیزی مانند شرکت‌های تابعه شستا و سایر شرکت‌های دولتی، حقوق و پاداش‌های نجومی در این سال‌ها دریافت کرده‌اند.
یادآور می‌شود بنابر اخبار منتشره، وزیر جدید رفاه و تعاون و کار در اولین اقدام خود، دستور اخراج ۱۵ مشاور و مدیر را از برخی شرکت‌های زیرمجموعه شستا صادر کرده است.

ایراد گرفتن از رئیسی در کوتاه مدت اخلاقی نیست

عضو نهاد اجماع‌ساز و شورای سیاستگذاری (منحله) اصلاح‌طلبان معتقد است اصلاح‌طلبان نباید شتابزده با دولت رئیسی مواجه شوند و باید از اقدام خوب، از طرف هر کس که باشد حمایت کنند.
حسن رسولی که از نزدیکان محمدرضا عارف محسوب می‌شود، به «جماران» گفت: در مورد آقای رئیسی و دولت‌شان ابتدا باید کمی فرصت بدهیم تا سیاست‌هایش را دنبال کند هم هدفگذاری کند هم خط‌مشی خود را بیان کند؛ بنابراین باید مدت زمانی بگذرد و از نگاه بنده در این فرصت کوتاه با انجام یک سفر و دو مصاحبه قابل ارزیابی نیست.
او افزود: آنچه که مسلم است این است که دولت آقای رئیسی در مقایسه با دولت‌های گذشته از یک صفتی برخوردار است که هیچ کدام از دولت‌های گذشته، از آن برخوردار نیستند و آن هم همراهی و همسویی همه ارکان حاکمیت با دولت است. در حقیقت آنچه به عنوان عدم انسجام در ساختار حاکمیت مطرح بود به نظر می‌رسد با در کنار هم قرار گرفتن رئیسی، قالیباف و محسنی اژه ای، برطرف شده است.
وی با تأکید بر اینکه باید از قضاوت شتابزده پرهیز کنیم، افزود: در میان مدت و بلندمدت از قضاوت شتابزده باید پرهیز کنیم آنچه که مسلم است صرف نظر از اینکه از منظر ما اصلاح‌طلبان، آقای رئیسی و دولتش، دولت اصلاح‌طلب نبوده و نیست و ما با ایشان در رقابت هستیم منتهی صرف نظر از اینکه ما در رقابت با جریان اصولگرا هستیم همانطور که شخص آقای رئیسی گفتند، رئیس‌جمهور همه مردم ایران است؛ موفقیت آقای رئیسی و تیمش موفقیت ملت ایران است در کنار ملت ایران، جریان اصلاح‌طلب، اصلی‌ترین دغدغه‌اش حفظ کشور و رفع مشکلات است از این موفقیت خوشنود خواهند شد.
این چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره آینده اصلاح‌طلبان در دولت آقای رئیسی عنوان کرد: من فکر می‌کنم کمی باید صبر کنیم اگر رفتار خوبی از آقای رئیسی می‌بینیم بیان کنیم اینکه آقای رئیسی در این مدت کوتاه بین مردم حاضر شدند و از راه دور مدیریت نکردند این رفتار مدیریتی، رفتار مدیریتی خوب و پسندیده‌ای است چه از سوی آقای خاتمی مورد قبول اصلاح‌طلبان باشد چه از آقای احمدی‌نژاد باشد و چه از آقای رئیسی باشد. کار خوب، خوب است از هر کسی که سر بزند. منتهی مسائل مبتلابه کشور ما در شرایط فعلی، بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از این مسائل است. این‌ها هم مهم است، اما اهم مسائل، کسری بودجه است، عدم تعادل تراز بازرگانی کشور است، بالابودن نرخ تورم است، زیر صفر بودن نرخ سرمایه‌گذاری است، بالابودن نرخ بیکاری است. مسائل استراتژیک کشور در شرایط فعلی، تعیین‌کننده موفقیت یا عدم موفقیت دولت است که آن هم در کوتاه مدت، اخلاقی نیست که ما اگر ایرادی از دولت آقای رئیسی می‌بینیم در حقیقت آن را بزرگنمایی کنیم و نقاط مثبتی هم که می‌بینیم را بیان نکنیم.
رسولی اضافه کرد: فکر می‌کنم ما اصلاح‌طلبان وظیفه‌مان نسبت به دولت آقای رئیسی، نقد صادقانه، دلسوزانه و مشفقانه است نه تنها در مورد آقای رئیسی بلکه درباره سایر مسائلی که در ایران و اطراف ایران می‌گذرد.
او عنوان کرد: نفس حضور آقای رئیسی در بین مردم کار درست و پسندیده‌ای است وجهه مردمی بودنشون مهم است اینکه آقای رئیس‌جمهور از موضع بالا با مردم رفتار نکنند از نگاه من صفت‌های خوبی است.
این فعال اصلاح‌طلب‌اشاره کرد: از نگاه من مبنای اصلی، این موضوع خواهد بود که موهبت یکدستی دولت باعث ثبات، کارآمدی و کاهش مشکلات مردم و ایجاد امید به آینده شود. این‌ها مسائل بسیار مهمی است و ظرف یک ماه و ده روز و بیست روز و... قابل تحقق و ارزیابی نیست هر نوع اظهارنظری واقع بینانه و منصفانه نیست.

سرخوردگی و شرمندگی مشاور متوهم اشرف غنی

معاون فراری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان (مشاور احمد غنی)، در اعترافی دیرهنگام تصریح کرد: آمریکا و غرب به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند.
«شاه حسین مرتضوی، که مشاور فرهنگی اشرف غنی رئیس دولت فراری افغانستان هم بود، در توییت نوشت:» به هیچ ابرقدرت، اتکا و اعتماد نکنیم. هیچ ملتی با اتکا و وابستگی به قدرت‌های جهان به سعادت، عزت، استقلال واقعی و خود اتکایی نخواهد رسید. تنها اعتماد به یک ملت است که عزت و سربلندی را به همراه می‌آورد».
این اعتراف دیرهنگام در حالی است که او چند روز قبل‌تر با اعتماد‌سازی به نفع اشغالگران آمریکایی و خطاب به مردم نوشته بود «تشویش نکنید؛ نیرو‌های آمریکایی، مسئولیت امنیت کابل را (بر‌عهده) می‌گیرند».
گفتنی است پس از پست گرفتن این عنصر غربگرا در دولت اشرف غنی، ویدیویی از وی در رسانه‌ها منتشر شد که او را سرگرم رقص و پایکوبی به خاطر انتصابش به پست مشاور اشرف غنی نشان می‌داد.
همان زمان برخی رسانه‌های افغانستانی مثل آریانانیوز نوشتند «مرتضوی، در پیوند به منصب کنونی‌اش می‌گوید: سال‌ها در جامعه کار نمودم، اما کسی من را مورد توجه قرار نداد، تا اینکه اشرف غنی من را دعوت کرد و از من خواست که با او همکاری نمایم. شخصیت کنونی مرتضوی ناشی از همین مسئله است که اشرف غنی او را از زمین به عرش برده و اکنون دفتر، خانه، موتر ضد مرمی (خودرو ضد گلوله) و محافظ دارد. مرتضوی شخصیت متملق دارد و در تلاش است که موقف خود را از دست ندهد. مرتضوی پیش از اینکه معاش‌اش از طرف دولت اشرف غنی حواله شود و به حیث مشاور ارشد رئیس‌جمهوری تعیین شود، می‌گفت این حکومت فاشیستی به عدالت اجتماعی و حقوق برابر شهروندی باور ندارد و تمام تعیینات از قوم خود اشرف غنی است».
این مهره غربگرا و مجیزگوی غرب، مواضع متوهمانه و معارض نسبت به ایران داشت. او قبلا مدعی شده بود: «قدر جمهوریت و دموکراسی را در افغانستان بدانیم! روند انتخابات در افغانستان با تمام چالش‌هایش را با کشور‌های همسایه و فراتر از آن مقایسه کنید... در دو انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، اشرف غنی با عبدالله عبدالله، رقیب اصلی انتخاباتی خود دولت‌های ائتلافی تشکیل داد که در یکی عبدالله به ریاست اجرایی، دومین مقام کشور و در دیگری به ریاست شورای عالی مصالحه ملی رسید. وزیران کابینه نیز میان دو طرف به میزان برابر تقسیم شدند و هرچند آمریکا در تقسیم قدرت و ایجاد دولت‌های مشارکتی بین دو رقیب نقش مهمی داشت، اما دو طرف سرانجام توانستند در کنار هم کار کنند.
او همچنین مدعی شده بود: از ما بیاموزید. برای افغانستان بی‌نهایت مهم است، که برای ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش می‌کند. کشور‌های همسایه! از افغانستان بیاموزید».

**************

روزنامه وطن امروز**

اژه‌ای:
ساز‌و‌کار هماهنگی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه در حال پیگیری است

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم یکپارچه‌سازی و هماهنگی فعالیت بخش‌های نظارتی درون دستگاه قضا گفت: این مساله از سوی معاونت اول قوه قضائیه در دست پیگیری است تا سازوکاری برای هماهنگی و هم‌افزایی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه طراحی شود. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح دیروز در همایش سراسری قضات دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات در تالار اجتماعات دیوان عالی کشور، با بیان اینکه نظارت مدیران بر مجموعه بخش قابل توجهی از مشکلات و مسائل را حل می‌کند، افزود: باید نیرو‌های شایسته، مستعد و دارای شأن قضایی را شناسایی کنیم و ارتقا دهیم و در مدیریت‌ها و مسؤولیت‌ها از آن‌ها بهتر بهره ببریم. رئیس قوه قضائیه بر لزوم یکپارچه‌سازی و هماهنگی فعالیت بخش‌های نظارتی درون دستگاه قضا نیز تأکید کرد و این کار را در جهت بهبود نظارت مؤثر دانست. وی در عین حال گفت: این مساله از سوی معاونت اول قوه قضائیه در دست پیگیری است تا ساز‌و‌کاری برای هماهنگی و هم‌افزایی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه طراحی شود. محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بعضی از آلودگی‌ها قابل تحمل نیست، بر تسریع در رسیدگی به این موارد تأکید کرد و گفت: وقتی گزارش و مساله‌ای مطرح می‌شود، باید فوراً به آن رسیدگی شود تا صحت یا نادرستی آن مشخص و تعیین تکلیف شود. وی ادامه داد: اینکه گفته شود یک قاضی، مرتکب خطا یا تخلف شده و به آن‌ها رسیدگی نشده، نشان می‌دهد یا گزارش‌ها غلط بوده یا آنکه ما نتوانسته‌ایم آن را اثبات کنیم و این خوب نیست که در کشاکش شایعات و گزارشات، موضوع مبهم بماند. رئیس قوه قضائیه بر ضرورت تعیین تکلیف سریع قضات معلق از خدمت تاکید کرد و افزود: اگر درباره فردی که تعلیق شده به سرعت تصمیم‌گیری نشود، برای او، خانواده و همکارانش و دستگاه قضایی تبعات دارد. محسنی‌اژه‌ای بر لزوم سلامت دستگاه نظارتی نیز تأکید کرد و گفت: دستگاه نظارتی باید خودش آگاه، مسؤولیت‌پذیر، منزه و در برابر تخلف و آلودگی حساس باشد، در غیر این صورت خودش مشکل‌آفرین خواهد بود. رئیس قوه قضائیه افزود: اگر بیماری به یک پزشک مراجعه کند که ببیند آن پزشک خودش درگیر همان بیماری است، قطعا نسخه او اثر نخواهد داشت و برای بیماران دیگر هم ذهنیت ایجاد می‌کند. وی گفت: اگر خدای نکرده یک دستگاه نظارتی در برخورد با یک فرد متخلف خودش درست رفتار نکند و ادبیات خوبی نداشته باشد یا کار او را با تأخیر انجام دهد یا غیرشفاف عمل کند، کارش قطعا اثر نخواهد داشت.

تأکید غریب‌آبادی بر حق دسترسی عادلانه به فضای ماورای جو

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین بر حق دسترسی عادلانه به فضای ماورای جو تأکید و از اقدامات محدودکننده در این خصوص ابراز نگرانی کرد. به گزارش فارس، کاظم غریب‌آبادی، در شصت‌و چهارمین نشست سالانه کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو (کوپوس) شرکت و سخنرانی کرد. غریب‌آبادی با اشاره به حق دسترسی عادلانه به مدار زمین آهنگ، اظهار داشت: بهره‌برداری فعلی از مدار نزدیک به زمین به واسطه استقرار مجموعه‌های بزرگ ماهواره‌ای، از دسترسی عادلانه کشور‌های در حال توسعه به این منبع مداری جلوگیری می‌کند. وی با اشاره به برنامه‌ریزی چندین شرکت خصوصی برای مستقرکردن شبکه‌های ماهواره‌ای در مدار نزدیک به زمین برای امکان‌پذیری دسترسی جهانی به اینترنت، گفت: ارائه اینترنت جهانی از طریق مجموعه‌های بزرگ ماهواره‌ای از فضا، در حالی که چشم‌انداز دسترسی به اینترنت جهانی کارآمدتر و فراگیرتر را ارائه می‌دهند، خطر اشغال بخش زیادی از مدار نزدیک به زمین را به دنبال دارد که موجب محرومیت عمده‌ای در استفاده و اکتشافات فضایی توسط کشور‌های درحال توسعه و دسترسی آن‌ها به این مدار می‌شود.

سفیر ایران در عراق:
دور چهارم مذاکرات ایران-عربستان در بغداد برگزار می‌شود

«ایرج مسجدی»، سفیر ایران در عراق اعلام کرد: ما تاکنون ۳ دور مذاکره با طرف سعودی داشته‌ایم و دور چهارم در پی تشکیل دولت جدید ایران برگزار خواهد شد. مسجدی در جلسه‌ای در مرکز گفتگو‌های الرافدین که با حضور مقامات ارشد عراقی و سیاسیون برجسته برگزار شد، درباره مناسبات منطقه‌ای و نقش عراق در نزدیک‌سازی دیدگاه‌های ایران و عربستان گفت: از طریق همکاری دولت عراق، ۳ دور مذاکرات با عربستان در بغداد انجام دادیم و دور چهارم در پی تشکیل دولت جدید ایران برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ و متمدن است و آماده هر نوع گفت‌وگویی با کشور‌ها از جمله عربستان است، گفت: ایران آمادگی خود را برای گفتگو و صلح اعلام کرده و دست خود را برای یاری و کمک به سمت کشور‌های همسایه و منطقه دراز کرده است. مسجدی در پایان گفت: همسایگان ما نباید هیچ نگرانی‌ای از جانب ایران داشته باشند، این دشمنان منطقه هستند که این تصور را ایجاد می‌کنند، موضع ایران شفاف، روشن و کاملا دوستانه است، ما با ۱۵ کشور مرز مشترک و با همه آن‌ها روابط خوبی داریم.

روسیه و ایران در دریای خزر رزمایش برگزار می‌کنند

وزارت دفاع روسیه از برگزاری رزمایش دریایی مشترک با ایران، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در دریای خزر بعد از پایان رقابت‌های «جام دریا» خبر داد. وزارت دفاع روسیه روز گذشته از برگزاری رزمایش دریایی مشترک با ایران، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در اوایل سپتامبر (ماه میلادی بعدی) در دریای خزر خبر داد. به گزارش «جروزالم پست»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد رزمایش دریایی خود را با کشتی‌های کوچک مسلح به موشک و توپخانه از ایران، جمهوری آذربایجان و قزاقستان برگزار خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری روسی «ریانووستی»، «سرگئی یکیموف» جانشین فرمانده ناوگان خزر نیروی دریایی روسیه گفت این رزمایش قرار است بعد از پایان رقابت‌های «جام دریا» در دریای خزر برگزار شود.

********************

روزنامه خراسان**

تخلف در وزن قوطی رب گوجه

فارس – مدیر کل سازمان استاندارد استان تهران گفت: تخلف برخی تولید کنندگان درباره وزن قوطی‌های رب گوجه فرنگی همچنان ادامه دارد. محمدرضا طاهری گفت: قبلا وزن رب‌های گوجه فرنگی یک کیلوگرم بود، اما حالا قوطی‌ها مقداری کوچک شده و وزن آن ۸۰۰ گرم شده است که اگر سر قوطی خالی باشد، با متخلفان برخورد می‌کنیم.

نان، مرغ و تعمیر خودرو صدرنشین شکایات مردمی

ایسنا - بر اساس گزارش جدید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در چهار ماه نخست امسال عمده گزارش‌های مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، مرغ و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودرو‌های سبک و رستوران‌ها و اغلب در زمینه گران فروشی و درج نشدن قیمت بوده است.

رانت چند صد میلیونی برندگان ثبت‌نام اینترنتی یک خودرو!

اقتصادنیوز - تنها یک کلیک و پذیرش ثبت نام کافی است تا سرمایه شما بر اساس نوع خودرو از میلیون به میلیارد تبدیل شود. این شاهین اقبال البته به شانه هر متقاضی نمی‌نشیند، اما اگر بنشیند خوش نشسته است. روش فروش اینترنتی را می‌توان یکی از روش‌های جدید برای چند برابر کردن سرمایه دانست، روشی که این امکان را به خریدار می‌دهد تا با قیمت کارخانه بخرد و با چند برابر قیمت در بازار آزاد به فروش برساند. در این خصوص می‌توان به خودرو‌های «فیدلیتی» ۵ و ۷ نفره و «دیگنینی» اشاره کرد، دو خودروی جدید شاسی بلند گروه بهمن که بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون قیمت گذاری شده بودند در بازار بیش از دو برابر قیمت به فروش می‌رسند.

********************

روزنامه ایران**

اعترافات سرکرده گروهک الاحوازیه

خبر اول اینکه، سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال (الاحوازیه) از ارتباط این گروهک با سایر گروهک‌های تروریستی دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گزارش صداوسیما، حبیب اسود در اعترافات خود درخصوص حمایت عربستان و کشور‌های اروپایی از این گروهک افزود: با پول عربستان کنفرانس سال ۲۰۱۴ را بر ضد جمهوری اسلامی ایران برگزار و از شخصیت‌های عربی و اروپایی برای سخنرانی در این کنفرانس دعوت کردیم. مرکز تشکیلات و مسئولین حرکة النضال در دانمارک هستند و فعالیت‌های ما در اروپای مرکزی و کشور‌های بلژیک، هلند، آلمان، اتریش، سوئد، انگلیس و فرانسه است. اسود درخصوص ارتباط با سایر گروهک‌های تروریستی گفت: ما با گروهک‌های همفکر مانند جیش العدل و پژاک رابطه برقرار کردیم تا یک اتحادیه با ذهنیت نظامی بین این سه تشکیلات ایجاد شود و بتوانیم در سه منطقه مهم ایران، عملیات تروریستی تأثیرگذار انجام دهیم. سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال (الاحوازیه) در ادامه درخصوص نشست‌های مشترک گروهک الاحوازیه و پژاک گفت: تعداد این نشست‌های مشترک زیاد بود و ما در نشست‌ها و تظاهرات آن‌ها مشارکت داشتیم به گونه‌ای که خود من در سال ۲۰۱۲ در نشست قندیل شرکت داشتم. اسود درخصوص توصیه برای حذف تصویر اسلحه از لوگوی این گروهک به منظور تسهیل در جذب حمایت‌های مالی افزود: در تمام بیانیه‌های ما تا سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، در مورد حملات نظامی که انجام می‌دادیم مشخص می‌شد که مربوط به چه گردان و شاخه نظامی از حرکة النضال است، اما به ما گفتند کاری که شما انجام می‌دهید به ضرر شماست و ما نیز در تشکیلات تصمیم گرفتیم آرم اسلحه را از لوگوی سازمان برداریم. وی درمورد حمایت‌های مالی و پشتیبانی سرویس امنیتی عربستان از حرکة النضال گفت: پس از ارتباط با سرویس امنیتی عربستان به آن‌ها گفتیم که اگر شما می‌خواهید فعالیت کنیم باید به ما پول بدهید آن‌ها نیز ابتدا ماهیانه ۲۰ هزار دلار به ما پرداخت می‌کردند که البته این رقم به میلیون‌ها دلار رسید.

نامزد‌های مرکز پژوهش‌های مجلس

خبر دیگر اینکه، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات که باشگاه خبرنگاران جوان وی را یکی از گزینه‌های احتمالی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس خوانده، درباره نام‌های مطرح شده برای تصدی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: نام‌های زیادی را شنیده‌ام و افراد مختلفی نامزد هستند. پیشتر نام سید احسان خاندوزی مطرح بود که دست آخر به وزارت امور اقتصادی و دارایی رفت. همچنین سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نیز از اسامی مطرح به شمار می‌روند. روح‌الله متفکر آزاد نماینده دیگری است که برای تصدی ریاست مرکز پژوهش‌ها تمایل دارد. وی اضافه کرد: البته احتمال نامزدی افرادی خارج از جمع نمایندگان مجلس وجود دارد که بابک نگاهداری از نام‌های مطرح آن است. بابک نگاهداری که در حال حاضر سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس است دیروز در نخستین جلسه شورای معاونین این مرکز دغدغه خود را آرامش فعال در امر پژوهش اعلام کرد و گفت: رفتار چکشی برای یک مرکز پژوهشی آفتی بزرگ است که باید سیاست پژوهی بر سیاست‌زدگی ترجیح داده شود. گفتنی است رئیس پیشین این مرکز علیرضا زاکانی نماینده قم در مجلس بود که از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد.

تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی تخلفات اقتصادی

دست آخر اینکه، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس با هدف بررسی تخلفات و فساد اقتصادی خبر داد که عمدتاً به رانت‌های ناشی از قیمت‌های چندگانه ارز می‌پردازد.
به‌گزارش تسنیم، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی این خبر را در «توئیتر» اعلام کرد و نوشت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌اندازه ۱۰ سال در قوه قضائیه پرونده ایجاد کرده و به افراد زیادی از راه‌های غیرقانونی ارز یارانه‌ای اختصاص داده شده، درحالی‌که کالایی در قبال آن وارد نکرده‌اند؛ به‌زودی کمیته‌ای مشترک با دولت و مجلس با هدف بررسی تخلفات و فساد اقتصادی تشکیل خواهد شد.»

********************

روزنامه شرق**

وزیر راه در بازدید از راه‌آهن
به نجابت ایرانی‌ها پی برد

ایرنا: وزیر راه‌و‌شهرسازی بعد از بازدید از ایستگاه راه‌آهن تهران با بیان اینکه به نجابت مردم ایران پی برده است، اعلام‌کرد: اولین شرط همکاری با بنده اعتقاد به این موضوع است که مردم ایران شایسته بهترین‌ها هستند. «رستم قاسمی» که شب گذشته به‌طور سرزده از ایستگاه راه‌آهن تهران بازدید کرده بود، دیروز (سه‌شنبه) ۹ شهریور در پیامی توییتری اعلام کرد: «در بازدید سرزده‌ای که از ایستگاه راه‌آهن تهران داشتم، بیشتر از قبل به نجابت مردم عزیز ایران پی بردم». او گفت: «این کم‌توقعی باعث شده تا برخی مسئولان به حداقل‌های خدمت بسنده کنند؛ بی‌شک اولین شرط همکاری با بنده اعتقاد به این موضوع است که مردم ایران شایسته بهترین‌ها هستند».

وزیر اقتصاد: بانک‌ها طرفدار پولدار‌ها هستند

ایرنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر لزوم تحقق عدالت بانکی، گفت: «نظام بانکی ما وثیقه‌محور است. در این نظام ثروتمندان بر فقرا ترجیح داده می‌شوند، زیرا ثروتمندان هستند که وثیقه لازم را دارند و بدین‌ترتیب نیازمندان از اعتبارات بانکی محروم می‌شوند». «سید احسان خاندوزی» در برنامه سی‌ویکمین همایش بانک‌داری اسلامی با عنوان «بانکداری اسلامی با نگاهی به بیانیه «گام دوم انقلابی» صحبت‌های خود درباره نظام بانکداری کشور را حول پنج محور ارائه کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در محور اول با عنوان «بانک‌ها خلق پول و پشتیبانی از تولید» به موضوع مهم هدایت نقدینگی به سمت تولید پرداخت و گفت: «امروزه حدود ۹۷‌درصد خلق پول و نقدینگی توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین، سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا این نقدینگی از طریق اعتباراتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند معطوف به بخش تولید و کارآفرینان است یا وارد بخش غیرمولد می‌شود؟ آیا بانک‌ها از قدرت خلق پول خود برای ساختن استفاده می‌کنند یا برای تخریب اقتصاد کشور؟».

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات