صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۰ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای وعده روزشمار معیّن کنید؛ تخمین بزنید یک کاری که می‌گویید این کار را خواهم کرد، چه مدّتی طول خواهد کشید و روزشمار معیّن کنید و دانه‌دانه تعقیب کنید. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز  

امکان‌سنجی ساخت یک‌میلیون مسکن در سال

با بررسی کارنامه ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم در 2 بخش عرضه مسکن و ساماندهی تقاضای سرمایه‌ای، از یک‌سو و تورم بسیار بالا و افزایش 8 برابری متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از سوی دیگر، باعث شد یکی از مطالبات عمده مردم و همچنین وعده‌های پرتکرار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری حول حل مسئله مسکن تمرکز یابد. حال این شعار انتخاباتی به یک برنامه راهبردی در دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی آن تبدیل شده است. سؤال مهم در این فرایند این است که آیا ساخت این تعداد مسکن در یک سال و یا 4 میلیون مسکن در دوره چهارساله دولت، مقدور و میسور است؟

نکات تحلیلی: 1- بررسی‌های نهاده‌های تولید مسکن ازجمله زمین، مصالح ساختمانی و نیروی کار بیانگر آن است که ساخت 1 میلیون مسکن در سال هدفی قابل‌دسترس است و می‌تواند بخش مهمی از فشار معیشتی وارده به جامعه را کنترل کند. تولید مسکن ازجمله تولیداتی است که خیلی کم به منابع ارزی مرتبط است و پیوندی با موضوع تحریم‌ها ندارد. 2- تجربه برنامه‌ریزی و ساخت 824 هزار واحد مسکونی مسکن در سال 1389 نشان‌دهنده قابل تحقق بودن این پروسه در حال حاضر است. 3- دغدغه زمین مهم‌ترین نیاز تولید مسکن است؛ اما آخرین بررسی‌های انجام‌شده توسط وزارت راه و شهرسازی نشان از این دارد که در حال حاضر در کشور بیش از 11.2 میلیون نفر در 76.4 هزار هکتار بافت فرسوده شهری زندگی می‌کنند. برآورد حداقلی نشان می‌دهد که این مقدار زمین بافت فرسوده جواب گوی ساخت 5 میلیون مسکن را دارد؛ مضافاً زمین‌های حاشیه شهرها اکثراً دولتی است و در روستاها نیز زمین به‌اندازه کافی وجود دارد. از سوی دیگر، 4 درصد از کل تسهیلات سالانه بانکی برای تأمین منابع موردنیاز این طرح کفایت می‌کند.

نکته راهبردی: ساخت مسکن به‌عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور هم‌زمان به‌غیراز رضایتمندی مردم و کم کردن بار استرس مردم از بی‌سرپناهی، می‌تواند رشد اقتصادی و جهش تولید در صنایع پیشینی و پسینی تولیدی را به دنبال داشته باشد و مسئله بیکاری در کشور را تا حد زیادی مرتفع کند. دراین‌بین آنچه مهم است اراده متولیان امر است. اکنون با اراده دولت سیزدهم، فضای کشور آماده چنین اقدام اساسی است؛ علاوه بر این، ساخت یک‌میلیون مسکن به‌صورت قانون درآمده و مجلس برای تحقق آن می‌تواند نظارت و مطالبه گری داشته باشد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                

موضع حکیمانه در قبال تحولات افغانستان

در نخستین دیدار هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب، معظم له بخش پایانی بیاناتشان را به موضوع افغانستان اختصاص و حوادث آن اختصاص دادند و طی سخنان مهمی، چارچوب اقدام جمهوری اسلامی ایران در این موضوع را مشخص کرده و فرمودند: «در مورد افغانستان ما طرفدار ملت افغانیم؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند... آن‌که باقی می‌ماند ملت افغانستان است؛ ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. نوع رابطه ما با دولت‌ها هم به نوع رابطه آن‌ها با ما بستگی دارد».

گزاره‌های تحلیلی: 1- برخلاف برخی‌ها که می‌گویند جمهوری اسلامی ایران موضع مشخصی در قبال آنچه در افغانستان می‌گذرد، ندارد، رهبر معظم انقلاب به‌طور دقیق، منطقی و هوشمندانه در این خصوص موضع‌گیری نموده و ضمن تعیین جهت‌گیری سیاست خارجی کشور، به ابهامات و شبهات موجود دراین‌باره هم پاسخ می‌دهند؛ موضعی که نگارنده آن را مدارا و «سکوت هوشمندانه» می‌نامد. 2- تمرکز و تأکید رهبر معظم انقلاب در مواجهه با تحولات افغانستان بر دو گزاره کلیدی است: نخست، «مردم» و دوم، «نوع رابطه دولت و حاکمیت آتی افغانستان» با ایران. این موضع نشان می‌دهد، در قبال وضعیت سیاسی به‌شدت «سیال» جامعه افغانستان ‌که یکی از همسایگان بزرگ ایران به شمار می‌رود، مرکز اتکا و سرمایه‌گذاری باید مردم باشند؛ لذا باید از هرگونه موضع و اقدام شتاب‌زده، احساسی و غیرواقع‌بینانه به‌شدت اجتناب نمود. معظم له بدون اینکه نامی از طالبان ببرند، به‌روشنی تفهیم کردند که هیچ «فوریتی» به ترسیم خطوط و چهارچوب‌های سیاست خارجی کشور در قبال طالبان ‌که هنوز موقعیت سیاسی آن معلوم نیست و نیز تحولات افغانستان ‌که فعلاً سمت‌وسوی مشخصی به خود نگرفته است، وجود ندارد. 3- اتخاذ موضع شفاف جمهوری اسلامی در شرایط کنونی تحولات افغانستان و آینده آن‌که یک حالت «گذار» و «ابهام‌آلود» دارد، به معنای پیش‌دستی در جلوگیری از هزینه‌تراشی سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک برای کشور است. سایر کشورهای ذینفع، حتی آمریکا نیز هنوز بنایی بر اعلام موضع شفاف در قبال طالبان ندارند. به عبارت ساده‌تر، هنوز افغانستان تکلیفش با خودش روشن نیست، چگونه انتظار هست که جمهوری اسلامی ایران بخواهد تکلیفش را با طالبان روشن کند.

نکته پایانی: موضع اخیر رهبر معظم انقلاب نه به معنای «رد» طالبان و تقابل با آن است و نه «تأیید» و همکاری با آن، به معنای متداولی که وجود دارد. فعلاً سیاست منطقی و کم‌هزینه که عقل سلیم نیز بر آن حکم می‌کند و رهبری هم به طرز حکیمانه‌ای آن را اعلام کردند، سکوت هوشمندانه در قبال تحولات افغانستان است، تا زمانی که وضعیت افغانستان تعیین تکلیف شود و ماهیت و مدل نظام سیاسی و حاکمیتی آن مشخص گردد. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه              

روایتی واقعی از جنایت آمریکایی در فرودگاه کابل

بر اساس شواهد و مدارک میدانی، آمار کشته‌شدگان حوادث تروریستی اخیر در فرودگاه کابل، نه‌تنها ناشی از انفجارهای تروریستی، بلکه به دلیل تیراندازی‌های مستقیم نیروهای آمریکایی به مردم بی‌دفاع حاضر در این فرودگاه روی داده است؛ یک شاهد عینی انفجارهای تروریستی و تیراندازی در فرودگاه کابل، به «راشاتودی» گفته است: «آمریکایی‌ها تصور می‌کردند تعداد بیشتری از بمب‌گذاران انتحاری حضور دارند و شروع به تیراندازی به‌سوی جمعیت وحشت‌زده کردند». راشاتودی می‌نویسد: «بازماندگان و قربانیان به ما می‌گویند تنها بخشی از کشته‌شدگان در اثر انفجار جان باختند و بیشتر آن‌ها در اثر تیراندازی کشته شدند. آمریکایی‌ها حتی پس از فرار همه از مقابل فرودگاه یا افتادن آن‌ها روی زمین، به تیراندازی ادامه می‌دادند، حتی به اجساد. مردم برای فرار به داخل کانال می‌پریدند». انفجارها و تیراندازی چهارم شهریور در نزدیکی فرودگاه کابل، جان ۱۴ نظامی آمریکایی و دست‌کم ۱۷۰ غیرنظامی افغان را گرفت و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

▼ اخبار

تأثیر ارز 4200 تومانی بر کاهش تورم کالاهای اساسی!

رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: «بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها هشدار داده بود که چند نرخی نگه‌داشتن ارز نه‌تنها گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نمی‌کند که حتی خود می‌تواند به یک چالش جدید تبدیل شود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته در چهارماهه ابتدایی امسال، دولت ۴.۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات تخصیص داده و یعنی از حدود ۱۵ میلیارد دلار واردات، نزدیک به یک‌سوم آن به ارز دولت مربوط است. به‌این‌ترتیب تا پایان تیرماه، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارز از این طریق به کالاهای اساسی اختصاص یافته است». مسعود خوانساری ادامه داد: «بر اساس برآورد مرکز آمار، تورم کالاهای اساسی در این مدت ۵۸ درصد بوده است یعنی درحالی‌که دولت هزینه‌ای سنگین برای ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده، تورم کالاهای غیرخوراکی که این ارز را دریافت نمی‌کنند حتی پایین‌تر بوده است و باید پرسید این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه جز تخریب اقتصاد و ایجاد رانت و فساد چه آورده‌ای داشته است».

دلسوزی فرانسه برای مردم عراق؟!

رئیس‌جمهور فرانسه در بغداد مدعی شده برای مبارزه با تروریسم و تحقق امنیت و شکوفایی اقتصاد در کنار عراق خواهد بود. بااین‌حال، ادعای حمایت امنیتی فرانسه از عراق در حالی است که: «فرانسه با اعزام نیروهای اطلاعاتی و نظامی به سوریه عملاً با آمریکا در حمایت از تروریست‌ها همکاری کرده و باوجود گره خوردن امنیت عراق و سوریه به یکدیگر، مانع دعوت سوریه به نشست بغداد شد. به اذعان مقامات و ملت عراق، بیشترین حمایت از عراق توسط ایران صورت گرفته، حال‌آنکه فرانسه در ردیف اول تحریم کنندگان ایران قرار دارد که پیامدهای اقتصادی برای عراق نیز به همراه دارد. فرانسه در جریان ترور فرماندهان ایرانی و عراقی مقاومت، از محکومیت این جنایت بزرگ خودداری و حتی در کنار آمریکا برای انحلال حشدالشعبی اقدام کرد تا مهم‌ترین رکن مبارزه با تروریسم در عراق را حذف کند. بیش از یک سال از وعده‌ها و طرح‌های ادعایی مکرون برای بازسازی ویرانه‌های انفجار بندر بیروت می‌گذرد، اما نه‌تنها کارکرد مثبتی نداشته، بلکه به بحران سیاسی و اقتصادی لبنان دامن زده است. مروری بر سوابق فرانسه نشان می‌‌دهد که این کشور نیز مانند سایر سلطه‌گران و استعمارگران نه‌تنها به دنبال امنیت سایر کشورها نبوده‌ بلکه خود مخل امنیت و حتی عامل نسل‌کشی بوده. بر این اساس، به‌صراحت می‌توان دریافت که ادعای مکرون مبنی بر حمایت اقتصادی و امنیتی از عراق، بیشتر یک بلوف است که در لوای آن اهداف دیگری نهفته است. مطابق شروط فرانسه برای حمایت از لبنان، بعید نیست که در عراق نیز در پوشش حمایت امنیتی و اقتصادی، موضوعاتی چون خلع سلاح مقاومت مردمی و سازمان حشدالشعبی، محروم ساختن عراق از ظرفیت‌های همسایگان و... دنبال شود.

پیام تسلیت «محمود عباس» به رژیم صهیونیستی!

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با ارسال پیامی به «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی، کشته شدن تک‌تیرانداز صهیونیستی، عامل کشتار فلسطینیان در مرز غزه، به دست یک فلسطینی را تسلیت گفت. «محمود عباس در ماه آوریل گذشته نیز با ارسال پیامی کشته شدن شماری از صهیونیست‌ها به دلیل ازدحام جمعیت در مراسمی در الجلیل را تسلیت گفته بود؛ اما روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی به همین چند پیام تسلیت خلاصه نمی‌شود. این تشکیلات طی دهه‌های گذشته روابط نزدیک‌تری با رژیم صهیونیستی پیداکرده، به‌طوری‌که کرانه باختری، امروز این تشکیلات را در برابر آرمان فلسطین می‌بیند. «عاموس گیلعاد» ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم، گفته است که «تشکیلات خودگردان بخشی از نظام امنیتی اسرائیل است». وی در واکنش به دیدار اخیر عباس با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، گفت که «همکاری بین تشکیلات خودگردان فلسطین و این رژیم در طول سال‌های گذشته به‌منزله گنج استراتژیک برای این رژیم بوده است، چراکه تشکیلات خودگردان در خنثی‌سازی عملیات تروریستی علیه اسرائیل و جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع کرانه باختری، نقش بسزایی داشته است».

‌اخبار کوتاه

عبدالملکی: پشتمان به رئیس‌جمهور گرم است/ دیروز (سه‌شنبه) خبرهایی از برکناری برخی مدیران شستا در فضای مجازی پیچید، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در این زمینه توضیح داد: «در مجموعه‌های اقتصادی تأمین اجتماعی به‌هیچ‌وجه با فساد مماشات نمی‌کنیم. اجازه کار به مدیران ناسالم نخواهیم داد؛ تا الآن ۲ نفر به علت فساد در شستا برکنار شدند. گاهی افراد به‌صورت لیستی اعضای ستاد انتخابی‌شان را وارد نهادهای اقتصادی کرده‌اند و بخشی از ناکارآمدی‌ها ناشی از همین کار است. برای مبارزه با فساد در شرکت‌های زیرمجموعه پشتمان به رئیس‌جمهور گرم است».

خبرهای خوش بانک مرکزی از بازار ارز/ دیروز در  سی‌و‌یکمین همایش بانکداری اسلامی، رئیس‌کل بانک مرکزی از گشایش در منابع ارزی و فروش نفت خبر داد. اکبر کمیجانی، افزایش سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی و تقویت معاملات در این بازار، رایزنی با طرف‌های تجاری و کشورهای همسایه به‌منظور آزادسازی منابع ارزی حاصل از صادرات، راه‌اندازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان با هدف نظارت بر رفع تعهد واردکنندگان و ایجاد شفافیت اطلاعات و عملکردها و هدایت ارز صادرکنندگان به بازار ارز با هدف تقویت عرضه داخلی ارز را از اقدامات بانک مرکزی به‌منظور ثبات بخشی بازار ارز عنوان کرد.

واکسیناسیون از هفته آینده سرعت می‌گیرد/ وزیر بهداشت خبر داد: «هیچ بیمار کرونایی نباید از بیمارستان، بدون درمان خارج شود. همه امکانات باید برای مدیریت بیماری بسیج شوند. دولت با همه توان در حال تلاش برای واکسیناسیون حداکثری است. هم‌زمان با افزایش ورود و تولید واکسن در کشور، سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا خواهد کرد. از هفته آینده شاهد توزیع گسترده واکسن در استان‌ها خواهیم بود. تا پایان مهرماه حدود ۴٠ تا ۵٠ میلیون دزُ واکسن وارد خواهیم کرد و اگر بتوانیم ٧٠ درصد جمعیت را واکسینه کنیم، ایمنی حاصل می‌شود. قصد داریم همه جمعیت کشور را تا دهه فجر واکسینه کنیم و نیازمند همکاری مردم در واکسیناسیون هستیم».

درخواست آذربایجان برای مشارکت ایران در بازسازی قرهباغ/ وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در تماس با امیرعبداللهیان، بر گسترش همکاری‎های بین دو کشور در همه ابعاد تأکید کرد و خواستار مشارکت بیشتر ایران در بازسازی مناطق آزادشده قره‎باغ و همچنین همکاری‎ها در حوزه ترانزیت شد.

غارتگری در آمریکا در پی طوفان و قطع برق/ در پی وقوع طوفان «آیدا» در ایالت «لوئیزیانا»ی آمریکا و قطع کلی برق در این ایالت که احتمال می‌رود ۳ هفته ادامه داشته باشد، هرج‌ومرج و غارتگری در این شهر به اوج خود رسیده است. در پی هرج‌ومرج در نیواورلئان، نیروهای پلیس این شهر گروهی از نیروهای مبارزه با غارتگری را در سطح شهر مستقر کرده‌اند و با گارد ملی لوئیزیانا در این خصوص همکاری می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات