صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۲۲

آشکارسازی ناتوانی صهیونیست ها با فروش سوخت به لبنان/ تجارت دریایی چه اهمیتی دارد؟

آنچه وجود بندر را برای ایران یک فرصت بی نظیر قرار داده است، توان داخلی جمهوری اسلامی از لحاظ  صادرات کالا می باشد.

نفوذ و دخالت کشورهای غربی در لبنان باعث شده است که وضعیت این کشور مساعد نباشد. نبود سوخت و عدم توانایی دولت این کشور در تامین نیازهای اساسی مردم لبنان باعث شد که حزب الله لبنان با درایت و هوشمندی کامل به دنبال خرید سوخت از جمهوری اسلامی ایران باشد. از این رو روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که کشتی ایرانی حامل سوخت که سید«حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در سخنرانی چند هفته قبل خود اعلام کرده بود به سمت لبنان حرکت کرده، دیروز وارد آبهای منطقه‌ای سوریه شد.
منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که محموله این کشتی بعد از تخلیه در یکی از بنادر سوریه توسط تانکرهایی به لبنان منتقل خواهد شد. بر اساس این گزارش بخشی از محموله این کشتی توسط حزب‌الله به بیمارستان‌های دولتی داده می‌شود و همچنین یک شرکت خصوصی وابسته به حزب الله ساز و کار توزیع سوخت به موسسات خصوصی و مراکز تولید برق را بر عهده دارد.
این منابع همچنین اعلام کردند، دو کشتی دیگر ایرانی نیز با همین ساز و کار محموله‌های خود را به لبنان می‌رسانند که البته مشخص نیست بار آنها سوخت مازوت یا بنزین و یا هر دوی آنها است ضمن اینکه احتمالاً کشتی چهارم نیز به زودی از سمت ایران به لبنان حرکت خواهد کرد.

اهمیت فروش سوخت به حزب الله/ آمریکا به به فکر جایگزین افتاد

چندی پیش غرب به همراه رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن "سناریوی ناامنی سازی" به دنبال محدودسازی "تجارت دریایی"  با هدف "کارآمدسازی تحریم های آمریکا" برای گرفتن امتیازات بیشتر از نظام اسلامی بودند. این سیاست بعد از آن اتخاذ شد که  استراتژی فشار حداکثری آمریکا کاملبا شکست مواجه شده بود. بنابراین فروش سوخت به لبنان در چندین مرحله توسط جمهوری اسلامی ایران به معنی "خنثی سازی" توطئه آمریکایی- انگلیسی- صهیونیستی بود که دشمن را یک گام به عقب راند. حزب الله با درایت و با منطق تهدید در مقابل تهدید عملا امنیت کشتی های سوخت رسان را تامین نمود. 

اما گذشته از آن صرف خبر آغاز روند واردات سوخت ایران به لبنان قبل از رسیدن کشتی‌های ایرانی به بیروت آثار و نتایج متعددی داشت که اولین و بارزترین آن را می‌توان در موضع شتابزده آمریکا دید که بلافاصله از زبان «دوروتی شیا» سفیر خود در بیروت اعلام کرد که آماده حل بحران گاز و برق لبنان است تا به هر شکل ممکن از ورود سوخت ایران به لبنان جلوگیری کند. ورود قریب‌الوقوع محموله سوخت ایران به لبنان همزمان با اظهارات هیئت کنگره آمریکا مبنی بر اینکه «ایالات متحده به دنبال حل بحران سوخت لبنان بوده و نیازی به واردات سوخت ایران نیست»، نشان دهنده دست و پا زدن آمریکایی به جهت رونق تجارت اقتصادی ایران می باشد. 
کریس مورفی، سناتور آمریکایی روز گذشته در بیروت گفت: ما به عنوان مقامات آمریکایی به جد تلاش می‌کنیم راه‌هایی برای حل بحران سوخت بیابیم و هیچ انگیزه‌ای برای تکیه لبنان به سوخت ایران یا هر سوخت دیگری که از سوریه منتقل می‌شوند، نیست. سوریه تحت تحریم‌های واشنگتن است و آمریکا راه‌های برای انجام آن بدون تحریم‌ها می‌یابد.
این درحالی است که منابع آگاه گزارش می‌دهند که بنا به دلایل فنی پیش بینی می‌شود که نفت عراق با تاخیر وارد لبنان شود و همچنین در سایه ابهام تصمیم آمریکا برای وارد کردن گاز از مصر به لبنان، در حال حاضر کاروان کشتی‌های حامل سوخت ایرانی که اولین آنها طی یک هفته وارد لبنان می‌شود تنها امید مردم این کشور در سایه محاصره خفقان‌آور آمریکا ضد لبنان می‌باشد.

شکست محاصره غربی و آمریکایی ضد کشورهای کوچک کار غیرممکنی نیست. حتی آمریکایی‌ها مجبور شدند به منظور جلوگیری از ورود سوخت ایران به لبنان با ارائه پیشنهاد انتقال گاز از طریق خط لوله‌های سوریه به لبنان، این کشور را از محدودیت‌های مربوط به قانون سزار (تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه) معاف کنند که می تواند دریچه ای برای توسعه همکاری های اقتصادی بیروت و دمشق باشد.

اهمیت تجارت دریایی

وجود بندرهای بزرگ با توان عملیاتی در استاندارد جهانی در اقتصاد کشورها نقش داشته و کشوری مانند سنگاپور فقط به واسطه قرار گیری در تنگه مالاگا و توان عملیاتی بالای بندری، ثروت زیادی را سالانه بدست می‌آورد. با وجود پتانسیل بالای کشور در تجارت دریایی، ایران نتوانسته در این زمینه بهره مناسبی برده و سهم بالایی را در این تجارت داشته باشد. خوزستان به دلیل اتصال به آب‌های آزاد از پتانسیل تجارت دریا برخوردار است.

بنادر و جزایر فعال جنوب در امر تجارت در حدود 13بندر هستند که شامل بندر چابهار، بندر شهید بهشتی هرمزگان، بندر لنگه هرمزگان، بندر جزیره قسم، بندر جزیره کیش هرمزگان، بندر عسلویه بوشهر، بنادرکنگان و دیر بوشهر، بندر بوشهر، بندر گناوه، بندر خارک، بندر ماهشهر و امام، بندر آبادان و بندر خرمشهر. علاوه بر بنادر بزرگ تجاری بنادر متعددی مانند بندر هندیجان و بحرکان، بندر دیلم، بندر جزیره لاوان و بندر سیریک و جاسک و پسابندر در رده‌های بعدی فعالیت‌های بندری هستند.

بدیهی است که کشوری با این حجم از بندر به راحتی می تواند تجارت خود را به عالی ترین سطح ممکن ارتقا سازد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران یا یک برنامه ریزی حداقلی می تواند به بهشت تجارت دریایی در آینده نه چندان دور تبدیل شود که این امر  تحریم های آمریکا را برای همیشه خنثی خواهد ساخت. نکته مهم در خصوص تجارت دریایی و فعال سازی حداکثری فعالیت بندرها، سیستم گمرگی با تجهیزات کارآمد بروز است تا ترافیک و تعلل کالاهای وارده و صادره در بندر های مختلف اتفاق نیافتد. 

آنچه وجود بندر را برای ایران یک فرصت بی نظیر قرار داده است، توان داخلی جمهوری اسلامی از لحاظ  صادرات کالا می باشد. وجود نفت و گاز و سایر کالاهای بی نظیر برای صادرات، دنیا را به سمت تجارت با ایران سوق خواهد داد. از این رو عدم توجه به این موضوع در چند سال گذشته خسارات جبران ناپذیری را برای کشورمان به وجود آورد و عدم توجه به گسترش دریایی بیش برخلاف منافع ملی است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات