صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۴۵

یادداشت روزنامه‌های ۱۳ شهریور

روزنامه کیهان**

۱۰ نکته کلیدی برای ترمیم اعتماد و امید مردم/محمد صرفی

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت تاکید کردند، یکی از وظایف و ماموریت‌های مهم دولت سیزدهم، بازسازی و ترمیم اعتماد و امید مردم است. درباره چرایی و چگونگی خدشه‌دار شدن این اعتماد طی سال‌های اخیر، می‌توان به روند‌ها و رخداد‌های متعددی اشاره کرد که هر چند مهم است، اما موضوع این یادداشت نیست. بعید است کسی درباره اهمیت و لزوم اعتماد و امید مردم نیز حرف و بحثی داشته باشد. اعتماد و امید مردم برای هر نظام سیاسی یک شاخص مهم و اثرگذار است و برای ایران و انقلاب اسلامی یک عنصر حیاتی و غیرقابل گذشت است. حال سؤال این است؛ اعتماد و امید مردم چگونه بازسازی و ترمیم می‌شود و باید‌ها و نباید‌های دولت در این زمینه چیست؟
موارد زیر فهرستی از اقدامات و ایده‌ها در این خصوص است و بدون شک می‌توان و باید به تکمیل و تعمیق این فهرست و البته عملیاتی کردن آن پرداخت. قبل از ورود به این فهرست ذکر این نکته لازم است که اعتماد و امید مثل کلید برق نیست که با زدن آن قطع یا وصل شود. اعتماد و امید، بشکل تدریجی آسیب می‌بیند و ترمیم آن نیز یک روند تدریجی است و ناگفته پیداست که ترمیم هرچیزی از خراب کردن آن، بسیار سخت‌تر است.
۱- برای امید داشتن به کسی یا چیزی، پیش از هر چیز شما باید به آن اعتماد داشته باشید. تا اعتمادی در کار نباشد، امیدی هم نیست. برای جلب اعتماد، باید شنونده خوبی بود. رفتن میان مردم و دیدن و شنیدن بی‌واسطه مشکلات آنها، راهکاری مهم و اساسی در جلب اعتماد آنهاست. کاری که آقای رئیسی با سفر سرزده به خوزستان و سپس سیستان و بلوچستان آغاز کرده و گویا روندی ادامه دار خواهد بود. در این مسیر نباید از طعنه‌ها و متلک پراکنی‌های عده‌ای معدود هراس داشت. آن‌ها یا از اثرات اینگونه اقدامات بی‌اطلاع هستند و یا منافع آن‌ها ایجاب می‌کند خود را به ندانستن بزنند.
۲- همانقدر که داشتن امید واقعی برای جامعه ضرورت دارد و حیاتی است، امید واهی و خیالی نیز مخرب است. نمی‌توان هم به واقعیت امیدوار بود و هم به وهم و رویا. یکی از‌اشتباهات راهبردی دولت سابق، امیدوارسازی مردم به سراب بود. سرابی که اقتصاد و جامعه را شرطی کرده و اثرات مخرب آن همچنان به نوعی ادامه دارد. ناامید کردن مردم از سراب، جا را برای امیدواری‌های واقعی باز می‌کند. قول و فعل دولتمردان است که مشخص می‌کند در مسیر این ناامیدسازی مفید حرکت می‌کنند یا خیر.
۳- به دولتی می‌توان اعتماد کرد که مقتدر باشد. دولت و دولتمردان ضعیف حتی نزد دوستان و همفکران نیز قابل اعتماد نیستند. احیای اقتدار دولت، موضوعی مهم و دارای فوریت است. این اقتدار در همه زمینه‌ها باید دیده شود و مانند طرح یک فرش است؛ از میدان اقتصاد گرفته تا دیپلماسی و امنیت و فرهنگ و سلامت و... نمی‌توان در یک میدان مقتدر بود و در میدانی دیگر لنگ زد.
۴- نکته مهم دیگری که رهبر انقلاب نیز در دیدار مذکور به آن‌اشاره کردند، موضوع عمل به وعده هاست. هیچ چیز مثل عمل به وعده‌ها نمی‌تواند اعتماد و امید مردم را افزایش دهد. تعیین روزشمار برای تحقق وعده‌ها، راهکاری ملموس و جدی در این مسیر است. کشور با مشکلات اقتصادی و مالی فراوانی دست به‌گریبان است، اما تحقق وعده‌ها بیش از آنکه نیاز به منابع مالی داشته باشد، نیازمند اراده‌ای قوی و پیگیری‌های مستمر و خستگی‌ناپذیر است.
۵- یک راهکار به ظاهر ساده، اما در واقع دشوار برای ترمیم اعتماد و امید جامعه، کمتر سخن گفتن مسئولان است. مسئولان و مدیران کشور، در میدان سخن گفتن و موضع گرفتن چند نکته کلیدی را باید مد نظر داشته باشند؛ اولاً تا جای ممکن کمتر سخن بگویند و بیشتر عمل کنند. اصل را بر حرف نزدن بگذارند مگر آنجا که لازم و ضروری است. ثانیاً سخن گفتن مدیران باید چارچوب و ساز و کار داشته باشد. هر مدیری در حیطه مسئولیت خود سخن بگوید و آن نیز مبتنی بر داده‌های درست و قابل اتکا باشد.
۶- نخبگان جامعه از هر قشر و صنفی نقشی مهم در روند بازسازی اعتماد و امید عمومی دارند. ارتباط واقعی و مستمر دولتمردان با نخبگان و بهره گرفتن از نظرات و تجارب آنها، یک راهکار موثر و مهم در این زمینه است. همانطور که رهبر انقلاب نیز‌اشاره کردند، در این ارتباط گیری و بهره‌مندی نباید جناح بندی‌ها و مواضع سیاسی را دخیل کرد و در نتیجه بخشی از نخبگان را از دایره ارتباط خارج کرد.
۷- دولت سیزدهم به تازگی تشکیل شده و در چند هفته و ماه آینده وزرا در زیر مجموعه تحت مدیریت خود دست به انتخاب‌های زیادی می‌زنند و مدیران جدید بسیاری را منصوب می‌کنند. این انتصاب‌ها از چشم عموم مردم و نخبگان پنهان نیست. هرقدر انتصاب مدیران بر اساس شایستگی‌ها و توان آن‌ها در حوزه ماموریتی باشد، برای جامعه امیدآفرین خواهد بود و برعکس هرقدر اعطای پست‌ها براساس روابط جناحی و شخصی و دور از شاخص توانمندی باشد، به امید مردم نسبت به دولت ضربه وارد می‌کند.
۸- دولت مجموعه‌ای عریض و طویل است. هزاران تن منصوب به دولت هستند. از کارمندان جزء گرفته تا مدیران میانی و سطح بالا و وزیران. در چنین مجموعه بسیار عظیمی با حوزه‌های ماموریتی متفاوت و متنوع، احتمال بروز قصور و انواع و اقسام تخلفات حتماً وجود دارد. دو نکته در این موضوع مهم و موثر است؛ اول آنکه دولت سازوکار‌هایی طراحی کند و یا سازوکار‌های موجود را به گونه‌ای متحول سازد که احتمال بروز تخلف تا جای ممکن کم و کمتر شود. دوم آنکه با متخلفان برخورد سریع و قاطع صورت گیرد. کاهش تخلفات و برخورد جدی با متخلفان، در بازسازی اعتماد و امید مردم نقشی مهم دارد.
۹- نحوه برخورد دولتمردان در سطوح مختلف با مسائل و مشکلات مردم و نواقص و کاستی‌های مجموعه تحت مدیریت خود، حامل پیامی مهم است. گاهی یک جمله کوتاه و نسنجیده در یک موقعیت خاص و بسیار محدود، اثراتی بزرگ و پردامنه برجای می‌گذارند و حتی ماندگار می‌شوند. «خودت بمال» و «همینی که هست» از جمله این مواردند. داشتن زبان و رفتار خاضع و عذرخواهی از‌اشتباهات و نواقص و توجیه نکردن، عاملی مهم در ترمیم اعتماد و امید است.
۱۰- و بالاخره آنکه مردم، زندگی و سلوک شخصی مدیران دولت را مستقیم و غیرمستقیم تحت نظر دارند. هرقدر این زندگی و سلوک به زندگی عموم جامعه نزدیک‌تر باشد، مجموعه دولت برای مردم قابل اعتمادتر بوده و لاجرم امید آن‌ها نیز افزایش می‌یابد، اما اگر مدیران خود را تافته جدا بافته دانسته و زندگی‌اشرافی پیشه کنند و درب مدیریت بر پاشنه حقوق‌های نجومی و رانت‌ها و امتیازات مستقیم و غیرمستقیم بچرخد، سخن گفتن از افزایش اعتماد و امید مردم، بیجاست.

**************

روزنامه وطن امروز**

وزیر خارجه چین:
حجم بالای واکسن سینوفارم در روزهای آینده به ایران ارسال می‌شود

وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در روزهای آینده به ایران خبر داد. به گزارش فارس، وانگ‌یی، وزیر خارجه جمهوری خلق چین در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان، با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورش به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بر نقش سازنده و کلیدی کشورمان در تحولات منطقه تاکید کرد. وانگ با تأکید بر اینکه جهت‌گیری چین توسعه همه‌جانبه روابط دوجانبه است، اهتمام جدی رئیس‌جمهور چین برای توسعه روابط ۲ کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: معتقدیم هیچ تحول یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی‌تواند در روابط پایدار ۲ کشور خلل ایجاد کند. وزیر خارجه چین در ادامه آمادگی کشورش برای اجرای توافقات پیشین بین ۲ کشور از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفت‌وگوی تلفنی ۲ رئیس‌جمهور را مورد تاکید قرار داد. وانگ‌یی در ادامه از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در روزهای آینده به کشورمان خبر داد. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در خلال این گفت‌وگوی تلفنی بر روابط راهبردی ۲ طرف و دوستی دیرینه مردم ۲ کشور تاکید و از حمایت چین برای پیوستن کشورمان به سازمان همکاری شانگهای تشکر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان سیاست قطعی ایران در مخالفت با مداخله‌جویی‌های برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله چین را مورد تاکید قرار داد. وی روابط ایران و چین را بر پایه دوستی راهبردی و شراکت قدیمی ارزیابی کرد و با تشریح اولویت‌های دولت سیزدهم از جمله سیاست خارجی آسیامحور، اراده ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین را مورد تأکید قرار داد. امیرعبداللهیان همچنین اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی کردن توافق مشارکت راهبردی و پیگیری برنامه توسعه روابط را مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه ضرورت تسریع در دریافت هر چه بیشتر واکسن در چارچوب توافق روسای‌جمهور ۲ کشور را مورد اشاره قرار داد و بر نقش آن در عبور از فراگیری فعلی کرونا در ایران تاکید کرد.

***

بلومبرگ:
گروسی به دنبال دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران است

شبکه بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع مطلع مدعی شد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران درباره موضوع ایجاد دسترسی بیشتر برای بازرسان آژانس است. این شبکه در گزارشی نوشت: طبق گفته 2 مقام رسمی که ‌خواستند نام‌شان فاش نشود، در حالی که هیچ تاریخ رسمی برای آغاز دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین اعلام نشده است، انتظار می‌رود مذاکراتی در این زمینه در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام بگیرد که ۲۱ سپتامبر در وین برگزار می‌شود. بلومبرگ در ادامه مدعی شد: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از کنفرانس وین به دنبال دیدار با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران است. این شبکه افزود: به گفته این ۲ مقام مطلع، او می‌خواهد آمادگی و تمایل تهران را نسبت به ایجاد دوباره دسترسی بیشتر برای بازرسان آژانس بیازماید که در اعتراض به تحریم‌های آمریکا از سوی ایران به آن پایان داده شده است.

***

پوتین:
ایران در زمینه کرونا نیاز به کمک دارد اما غرب محدودیت‌هایش را لغو نمی‌کند

رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در یک سخنرانی از سیاست تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران که مانع کمک‌رسانی‌های بموقع به آن در وضعیت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا می‌شود، انتقاد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، در سخنرانی دیروزش در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: ایران امروز با توجه به شرایط همه‌گیری نیاز به کمک دارد اما غرب محدودیت‌ها علیه این کشور را لغو نمی‌کند. رئیس‌جمهور روسیه افزود: درباره ایران، من نمی‌خواهم وارد مسائل سیاسی شوم اما این کشور به کمک نیاز دارد ولی هیچ یک از تحریم‌ها لغو نمی‌شود. حتی در این باره گفت‌وگوهایی صورت نمی‌گیرد. من درباره سایر کشورها چیزی نمی‌گویم، مثلا ونزوئلا. سیاست جای خودش اما کمک‌های بشردوستانه همچنان بشردوستانه باقی می‌ماند. پوتین خاطرنشان کرد که اغلب از «غرب» می‌توان درخواست‌هایی را برای نیاز به کمک‌های انسانی بین‌المللی شنید. خب! این انسانیت کجاست؟ ولادیمیر پوتین افزود: محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری، بویژه در زمینه توزیع داروها و واکسن‌ها برداشته نمی‌شود.

***

فرمانده جدید منطقه سوم دریایی ارتش منصوب شد

با حکم دریادار ایرانی، ناخدا حسین حسنی به عنوان فرمانده جدید منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش منصوب شد. به گزارش تسنیم، مراسم تکریم و معارفه فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نداجا، امام جمعه، فرماندار شهرستان کنارک و فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح استان سیستان‌و‌بلوچستان برگزار شد. امیر دریادار ایرانی با تأکید بر اینکه نیروی دریایی راهبردی ارتش در عمق دریاها پرچم ایران اسلامی را برافراشته است، اظهار کرد: نخستین مأموریت نیروی دریایی راهبردی ارتش دفاع از مردم و حضور در کنار مردم است. وی گفت: ما در قالب دیپلماسی دفاعی و ارتباط با کشورها، اقدامات زیادی را دنبال می‌کنیم و اخیرا یک رزمایش مرکب برگزار کردیم و روز گذشته اختتامیه مسابقات غواصی عمق ارتش‌های جهان را داشتیم که این رقابت‌های دوستانه همبستگی بین کشورها را بیشتر می‌کند. در پایان این مراسم ناخدا یکم حسین حسنی به عنوان فرمانده جدید منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش منصوب شد. 

********************

روزنامه خراسان**

کاهش حقوق کارکنان دولت کذب محض است

فارس - سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخبار و مطالبی که درباره کاهش حقوق کارمندان و کارکنان دولت در برخی از شبکه‌های اجتماعی به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه منتشر شده کذب محض است.

تکذیب ثبت نام جاماندگان یارانه

مهر - وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: هرگونه اقدام در خصوص ثبت نام جاماندگان یارانه صرفاً از سوی این وزارتخانه اطلاع رسانی خواهد شد و هم اکنون هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام یارانه نقدی توسط این وزارتخانه اعلام نشده است. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به امکان کلاهبرداری از متقاضیان ثبت نام، تاکید می‌شود به پیامک‌ها یا سایت‌های غیرمرتبط توجه نشود.

پردرآمدترین مشاغل ۱۰ سال آینده

ایسنا - بر اساس پیش‌بینی‌های بازار فناوری‌های نوین، تا ۱۰ سال آینده حوزه اینترنت اشیا بیشترین کسب درآمد را به خود اختصاص خواهد داد و پس از آن روباتیک است که بازار آن به حدود ۴۹۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و فرصت‌های شغلی در فناوری نانو رشد ۶ درصدی را تجربه خواهد کرد.

خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ۳۰ میلیون

تسنیم - به دنبال تشدید رکود در بازار لوازم خانگی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از اجرای طرحی با عنوان خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ۳۰ میلیون تومان خبرداد. بنا بر اعلام عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، متقاضیان خرید اعتباری کالا می‌توانند با مراجعه به بانک قرض الحسنه مهر ایران اعتبار سنجی شوند و کارت‌های اعتباری تا سقف ۳۰ میلیون تومان دریافت کنند.

********************

روزنامه ایران**

انتقاد پوتین از تحریم‌های امریکا در دوران کرونا

خبر اول اینکه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از سیاست‌های تحریمی غرب علیه تهران، گفت: ایران به دلیل همه‌گیری کرونا نیاز به کمک دارد، اما غرب محدودیت‌های اعمال شده در مورد این کشور را لغو نمی‌کند. به گزارش تابناک، پوتین روز جمعه در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق در بندر ولادی وستوک گفت: درباره ایران من هم اکنون نمی‌خواهم به مسائل سیاسی بپردازم. این کشور نیاز به کمک دارد، اما هیچ یک از تحریم‌ها در مورد آن کشور را لغو نمی‌کنند. پوتین با بیان اینکه در مورد کشور‌های دیگر صحبت نمی‌کنم، گفت: به عنوان مثال ونزوئلا را درنظر بگیرید، اگر مسائل سیاسی را کنار بگذاریم، مسائل انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

عزل فرمانده یگان حفاظت زندان اوین

شنیدیم که، رئیس سازمان زندان‌ها تصویر نامه دستور عزل فرمانده یگان حفاظت زندان اوین در بهمن سال گذشته، به دلیل نظارت ضعیف بر عملکرد پرسنل را منتشر کرد. به گزارش تابناک، محمدمهدی حاج محمدی در توئیتر نوشت: واضح است که نصب دوربین برای ثبت تخلف و پیگیری آنهاست؛ همان طور که سخنگوی محترم قوه قضائیه گفت، این تخلفات سابقه رسیدگی دارد؛ ولی فقط برای آرامش خاطر هموطنان عزیزی که نگران شده‌اند، تصویر دستور عزل فرمانده یگان حفاظت ‎زندان اوین در ۲۱ دی ۱۳۹۹ به دلیل نظارت ضعیف بر عملکرد پرسنل را منتشر می‌کنم.

ارسال سوخت به لبنان تجارت قانونی است

دست آخر اینکه، محمد جلال فیروزنیا، سفیر ایران در لبنان اعلام کرد که کشتی‌های ایرانی حامل سوخت بزودی به دست ملت لبنان خواهد رسید و ایران به هیچ طرف منطقه‌ای یا بین‌المللی اجازه نخواهد داد در برابر جمهوری اسلامی و تصمیماتش در حمایت از ملت‌های منطقه بایستد. به گزارش ایرنا، فیروزنیا در گفتگو با شبکه خبری المنار افزود: این عملیات در چهارچوب روابط برادرانه میان دو کشور و تجارت قانونی به شمار می‌رود و دلیلی برای دخالت هیچ طرفی وجود ندارد و امریکایی‌ها و یا دیگران حق دخالت در این باره را ندارند. وی اظهارات امریکایی‌ها مبنی بر تحریم نفتی ایران در این زمینه را غیرقانونی دانست و گفت امریکایی‌ها حق ندارند در روابط بین ما و لبنان دخالت کنند. این موضوع به لبنان و ایران مربوط می‌شود و ربطی به امریکایی‌ها ندارد.

********************

روزنامه شرق**

دیدار رهبران مصر، اردن با عباس در قاهره
چانه‌زنی برای احیای روند صلح

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در قاهره میزبان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بود و طرفین درباره امکان احیای مذاکرات صلح خاورمیانه گفتگو کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد در این نشست درباره راه‌حل دو کشوری – ایجاد کشور فلسطینی در کنار اسرائیل – برای پایان‌دادن به مناقشه قدیمی اسرائیل و فلسطینی‌ها گفتگو شد. آن‌ها همچنین بر حق فلسطینی‌ها برای داشتن یک کشور مستقل به مرکزیت بیت‌المقدس (اورشلیم شرقی) تأکید کردند؛ موضعی که تاکنون مورد موافقت اسرائیل قرار نگرفته و درگیری‌های چند ماه پیش در شرق بیت‌المقدس به اختلاف میان دو طرف افزوده است. با این حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود عباس اعلام کرد با وجود اقدامات اسرائیل که نهایی‌شدن راه‌حل دو کشوری را غیرممکن کرده، آماده است اقدامات اعتمادساز را انجام دهد و آرامش را به اراضی فلسطینی بازگرداند. این سخنان عباس یک هفته پس از آن عنوان می‌شود که او با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در رام‌الله دیدار و گفتگو کرد. این دیدار رویدادی کم‌سابقه در سال‌های اخیر بود که به نوشته رویترز، نشانه چرخش دو طرف و تمایل برای آغاز گفتگو است. پیش از این دیدار، اسرائیل در چند مورد تصمیماتی را اعلام کرد که حکایت از تمایل برای تقویت روابط با تشکیلات خودگردان فلسطینی داشت؛ از جمله این تصمیم‌ها طرح اعطای وام ۱۵۰ میلیون دلاری به دولت خودمختار کرانه باختری است. موضوع مذاکرات صلح خاورمیانه همچنین یکی از محور‌های عمده گفتگو‌های هفته گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و دیگر مقام‌های بلندپایه آمریکایی در شهر واشنگتن بود.

سیسی در راه سرزمین‌های اشغالی

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند بنت به زودی با سیسی دیدار خواهد کرد. «کان»، رسانه دولتی اسرائیل در این رابطه خبر داد که این دیدار به زودی در شرم‌الشیخ منعقد خواهد شد و دو طرف بر سر علنی‌بودن دیدار توافق کردند. این شبکه هیچ جزئیات دیگری اعلام و همچنین موعد دیدار را مشخص نکرد، اما اشاره کرد که این دیدار به زودی انجام می‌شود. بنت پیش از این اعلام کرده بود که دعوتی برای دیدار با رئیس‌جمهوری مصر دریافت کرده و او اولین نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود که پس از ژانویه ۲۰۱۱ به صورت رسمی به مصر سفر می‌کند.

مقابله ارتش سوریه با اهداف متخاصم

رسانه‌های سوری گزارش دادند پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم در آسمان دمشق مقابله و آن‌ها را سرنگون کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سانا، یک منبع نظامی سوری گفت که حدود ساعت ۱:۲۶ بامداد روز جمعه، «دشمن اسرائیلی از جنوب شرقی بیروت حمله هوایی انجام داد و برخی نقاط در مجاورت شهر دمشق را هدف قرار داد». تلویزیون سوریه نیز تصاویر و ویدئو‌هایی از مقابله ارتش با اهداف متخاصم را پخش کرد.
حومه دمشق، پایتخت سوریه ماه گذشته نیز هدف حمله قرار گرفت و شهر‌های حلب و حمص نیز به طور مشابه هدف قرار گرفتند. یک منبع نظامی در آن زمان گفت که پدافند هوایی سوریه بیشتر موشک‌های اسرائیلی را که منطقه الصفیره در جنوب شرقی حلب را هدف قرار داده بود سرنگون کرد.
از سوی دیگر ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای دربار گزارش روزنامه اورشلیم‌پست مبنی بر شنیده‌شدن صدای انفجار‌هایی هم‌زمان با حمله به دمشق احتمال داد که صدای این انفجار‌ها ناشی از یک موشک شلیک‌شده از سوی پدافند هوایی سوریه بوده که وارد اراضی اشغالی شده و در نزدیکی سواحل تل‌آویو سقوط کرده است. ارتش اسرائیل گفته در حال تحقیق روی این موضوع است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات