صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۳ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ابزار‌های فرهنگی از سینما و هنر و رسانه‌های صوتی و تصویری و امثال این‌ها را بایستی شکوفا کنید؛ مطبوعات و کتاب و امثال این‌ها ابزار‌های فرهنگی هستند. خب امروز بحمدالله یک لشکر عظیمی از جوان‌های علاقه‌مند به مسائل فرهنگی مشغول کارند، وجود دارند و تلاش می‌کنند و کار می‌کنند. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

مؤلفه‌هایی برای بازسازی انقلابی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند. به نظر می‌رسد یکی از سرفصل‌‌های مهم و راهبردی مطالبات رهبر انقلاب از دولت جدید و به‌تبع آن یکی از مأموریت‌های کلیدی و اساسی دولت آقای رئیسی، پرداختن توأم با عقلانیت به این موضوع مهم باشد. در این زمینه اما لازم است کارشناسان و دیگر بخش‌‌های کشور به‌صورت خردمندانه و مستمر دولت را در این زمینه یاری رسانند.

نکات تحلیلی: 1- شفافیت: در مقطع کنونی از انقلاب، شفافیت نه یک انتخاب که یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. متأسفانه مطالبات رهبر انقلاب در تاریخ 23 مهرماه 97 که در ابتدای درس خارج فقه خود درباره شفافیت مطرح کردند، چندان در عمل موردتوجه واقع نشده است. دراین‌باره به‌هیچ‌وجه از مجلس کنونی که داعیه انقلابی‌‌گری دارد، انتظار نبود که طرح شفافیت رأی نیاورد و این مقدار زمان در نوبت بازگشت مجدد به صحن باشد. در کنار تصحیح خطای مجلس، دولت جدید باید به‌غیراز مواردی که مرتبط با امنیت ملی کشور است، شفافیت را از خود شروع کند. 2- تأمل در روش‌ها و ابزارهای اداره کشور: امروز روش‌های اعمال‌شده در بخش‌های مختلف، به خاطر پیچیدگی‌ها و دست‌وپا گیر بودن آن، به بروکراسی ناکارآمد تعبیر می‌‌شود. نظام اداری امری است که کشور به آن نیاز دارد، اما سیستم اداری باید تسیهل‌‌گر باشد و نه مانع امور. این موانع اداری در حوزه کسب‌وکار و فعالیت‌‌های اقتصادی ضررهای متعدی به همراه داشته است. 3- سرمایه اجتماعی و اعتماد: رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست با دولت سیزدهم تأکید کردند که اعتماد مردم به دولت آسیب دیده است و این مسئله باید ترمیم شود. دراین‌باره لازم است مجموعه‌‌ای از اقدامات صحیح طراحی و عاقلانه اجرا شود. 4- سیاست داخلی و نقش دولت: دولت سیزدهم با در نظر گرفتن تجربیات تلخ دولت‌‌های گذشته، خود نباید بخشی از مسائل جاری جامعه باشد و بر طبل اختلافات بدمد و عرصه کنشگری احزاب و گروه‌‌های سیاسی و نقدهای منتقدین را ببندد. دراین‌باره دولت به معنای حقیقی باید آستانه صبر را حداکثری افزایش دهد و روش مدارا را در سیاست داخلی و با نیروهای سیاسی در پیش گیرد. 5- مقابله با فساد در قوه مجریه: ستیز با فساد و مفسدین در مرحله وقوع، یک ضرورت قطعی است و نباید با تراکم پرونده‌ها در قوه قضائیه، کار برخورد با فساد را دشوار کرد. دراین‌باره نیز می‌بایست دولت با استقرار سامانه شفافیت و انتخاب مدیران پاک دست، اقداماتی اساسی ترتیب دهد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                              

اعتراف دیرهنگام!

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه در گفتگو با نشریه انگلیسی اسپکتیتور گفت: «ابرقدرتی که نتواند در سطح بین‌المللی اهدافش را محقق کند، یک قدرت جهانی نیست بلکه فقط یک قدرت بزرگ است. او به‌طور مستقیم نامی از ایالات‌متحده نبرد؛ اما فحوای سخن او نشان می‌دهد که مقصود او آمریکا بوده است. والاس در خصوص کشورش انگلیس نیز تصریح کرد که این کشور هم ابرقدرت به شمار نمی‌رود. وی افزود؛ «بخت با انگلیس همراه بود که طالبان اقدام تلافی‌جویانه انجام نداد در غیر این صورت اوضاع افتضاح می‌شد».

گزاره تحلیلی: محور گفتگوی وزیر دفاع انگلیس مربوط به تحولات افغانستان و خروج شتاب‌زده نیروهای اشغالگر در این کشور و ناکامی در دستیابی به اهداف اشغالگران بوده است؛ بنابراین، جای تردید نیست که بن والاس در گفتگویش، سیاست آمریکا را موردنقد قرار داده است. نکته درخور تأمل که به عبارتی یک اعتراف دیرهنگام نیز محسوب می‌شود، این است که وزیر دفاع انگلیس تلویحاً اذعان داشته، این خروج شتاب‌زده علاوه بر اینکه برای آمریکا یک شکست است، نشان می‌دهد آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست. این اوضاع خفت‌بار برای آمریکا که امروز متحدان آن‌ها نیز بر آن اذعان دارند، همگی نشان‌دهنده زوال قدرت و هژمونی آنان است. یقیناً آنچه آمریکا را به این ورطه کشانیده بخش قابل‌توجهی از آن به هزینه‌های ابرقدرتی و ایستادگی جهانی در مقابل جاه‌طلبی‌های آنان برمی‌گردد. آمریکایی‌ها برای اشغال ۲۰ ساله بر افغانستان، بیش از دو تریلیون دلار هزینه کرده‌اند و این تنها بخشی از هزینه‌های مربوط به اشغالگری و رویکرد جاه‌طلبانه آنان در منطقه و جهان است. فرآیند هزینه‌های سرسام‌آور برای حضور نظامی امنیتی آنان در نقاط مختلف جهان و فرسایش در مقابل مقاومت‌ ملت‌ها، قدرت آمریکایی‌ها و میزان تاب‌آوری آن‌ها را کاهش داده و بسیار شکننده کرده است.

جمع‌بندی: وقایعی همچون خروج مفتضحانه از افغانستان، نشان می‌دهد که دیگر آمریکا نمی‌تواند از مؤلفه‌های قدرت خود ازجمله مؤلفه‌های نظامی برای مداخلات طولانی‌مدت در کشورها استفاده نماید. آمریکایی‌ها بسیار تلاش داشته‌اند تا زوال ابرقدرتی خود را نزد افکار عمومی در نظام بین‌الملل و هم‌پیمانان خود کتمان نمایند و نظریه مربوط به یک قدرت در حال افول را غیرمعتبر نشان دهند. بدون تردید باور به پایان ابرقدرتی آمریکا نزد افکار عمومی، فرآیند شکست‌های پی‌درپی آنان و هم‌پیمانانشان در نقاط مختلف جهان را سرعت خواهد بخشید. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                                     

تحقیر قهرمانانه!

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیروز (جمعه) وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از این کشور را «فاجعه» توصیف کرد و افزود: «دموکراسی را نمی‌توان با زور تحمیل کرد؛ اگر مردم به دموکراسی احتیاج داشته باشند، به شکل طبیعی به آن‌ها می‌رسد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا باید اظهارات ولادیمیر پوتین مبنی بر نتیجه «صفر» واشنگتن در افغانستان را در نظر بگیرد و در آینده چنین اشتباهاتی را تکرار نکند. وی افزود: «از آمریکا می‌خواهیم، از شکست در افغانستان درس گرفته و تلاش برای تحمیل ارزش‌ها و ایدئولوژی خود به کشورهای دیگر را متوقف کند». باوجود شکست آشکار سیاست‌های آمریکا در اشغال بیست‌ساله افغانستان و نتایج ‌‌نظرسنجی پایگاه خبری «هیل» که نشان می‌دهد، ۶۹ درصد از مردم آمریکا این احساس را دارند که آمریکا در رسیدن به اهداف خود در افغانستان شکست خورده است، دولتمردان این کشور همچنان به دنبال موفق توصیف کردن خروجشان از افغانستان هستند؛ «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری اخیر خود، بدون اشاره به جاماندگان و تلفات بالای فرودگاه کابل گفت: «ما بزرگ‌ترین تخلیه هوایی غیرنظامیان در تاریخ آمریکا را به پایان رسانده‌ایم. این کار قهرمانانه و افتخارآمیز بود!».

▼ اخبار

پیشنهاد اقتصادی رئیس‌جمهور برای آبادانی استان سیستان و بلوچستان

«رئیسی» در دومین سفر استانی خود، عصر پنجشنبه به استان سیستان و بلوچستان رفت و از مناطق کپرنشین و روستاهای مرزی این استان بازدید کرد. رئیس‌جمهور در این سفر ضمن تأکید بر مرتفع شدن مشکل آب این استان و سامان یافتن وضعیت کپرنشینان این استان تا پایان سال جاری، بر فعال نمودن دو قابلیت اقتصادی، برای کاهش محرومیت‌ها و توسعه اقتصادی منطقه تأکید کرد؛ اول، فرصت‌زا بودن مرزهای استان؛ «‌باید از مرزهای کشور به‎عنوان یک فرصت برای تعامل با کشورهای هم‌جوار استفاده کنیم تا این تعامل رفاه و امنیت را برای مرزنشینان به ارمغان بیاورد. یک تعریف قانونی برای مرزنشینان در رابطه با دادوستد باید داشته باشیم تا افراد تخلف قانونی نداشته باشند. ‌‌باید راه‎ بازارچه‎های مرزی را باز کنیم. وقتی راه باز شد، کسی کوله‎بری نمی‎کند، می‎آید از راه قانونی کالایی که موردنیاز خارج است را با کالای موردنیاز خودمان دادوستد می‎کند». دوم؛ اقتصاد دریا و گردشگری؛ «‌‌از سواحل مکران با فعال کردن اقتصاد گردشگری استان باید نهایت استفاده را بکنیم؛ سهم اقتصاد دریا و گردشگری ایران رقمی ناچیز است. ‌‌باید از مرزهای کشور به‎عنوان یک فرصت برای تعامل با کشورهای هم‌جوار استفاده کنیم، تا این تعامل، رفاه و امنیت را برای مرزنشینان به ارمغان بیاورد».

ماجرای نفت و تعلل دولت روحانی در فروش آن!

‌‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه دست خط تلویزیون گفت: «به زنگنه گفتم چرا نفت نمی‌فروشید، گفت نمی‌توانیم؛ درصورتی‌که نفت را به‌راحتی می‌توانیم بفروشیم». وی در این برنامه به ذکر مواردی از کم‌کاری‌های دولت روحانی در فروش نفت پرداخت و مدعی شد شاه سابق عمان قول فروش نفت ایران از خاک این کشور را داده بود ولی دولت روحانی پا پیش نگذاشت و باوجود تفاهم صورت گرفته، اقدامی در این زمینه انجام نداد. بر اساس گزارش‌های اوپک، تولید نفت ایران تا ۴ ماهه اول امسال به حدود ۲ میلیون و ۴۸۵ هزار بشکه در روز رسیده است. بر اساس این آمارها، تولید نفت ایران در سال ۱۳۹۹ روزانه یک‌میلیون و ۹۸۸ هزار بشکه بوده که این مقدار کمترین میزان تولید روزانه از سال ۱۳۶۱ تاکنون است. قابل‌ذکر است طبق آمارهای بانک مرکزی ایران و آمارهای اوپک، تنها در دو سال ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ تولید نفت کشورمان کمتر از مقدار تولید سال ۱۳۹۹ بوده و در تمام سال‌های جنگ تحمیلی، مقدار تولید نفت کشور بیش از تولید سال ۱۳۹۹ بوده است. همچنین در تحریم‌های سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نیز مقدار تولید روزانه ایران نزدیک به دو برابر سال ۱۳۹۹ است.

سوخت ایران در آستانه ورود به لبنان؛ آمریکا دستپاچه شد!

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: «‌‌کشتی ایرانی که حامل سوخت برای لبنان است، چهارشنبه هفته گذشته وارد آب‌های سرزمینی سوریه شد. طبق اعلام این رسانه، ‌‌«کشتی مذکور بار خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده و سپس این سوخت به‌وسیله تانکر از سوریه به لبنان منتقل می‌شود. ‌‌بخشی از بار این کشتی را حزب‌الله لبنان به بیمارستان‌های دولتی و امثال آن خواهد داد. کشتی دوم و سوم نیز با همین سازوکار خواهند رسید. هم‌زمان این احتمال مطرح است که کشتی چهارم به‌زودی از ایران به راه بیفتد. ‌‌نزدیکی ورود سوخت ایران به لبنان با سفر هیئتی از کنگره آمریکا به لبنان هم‌زمان شده است. این هیئت مدعی شده است، واشنگتن برای حل سوخت در لبنان تلاش می‌کند و نیازی به واردات سوخت از ایران نیست». بااین‌حال به نظر می‌رسد لبنان برای تأمین نیاز انرژی خود منتظر قول‌های بی‌حاصل طرف آمریکایی نخواهد ماند؛ ‌‌وزیر خارجه سابق لبنان در تماس با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، ضمن انتقال پیام میشل عون برای رئیس جمهور کشورمان، از فروش و ارسال محموله سوخت از سوی جمهوری اسلامی ایران به مقصد لبنان قدردانی کرد. ‌‌وزیر خارجه کشورمان نیز آمادگی برای فروش محصولات نفتی خود به مشتریان جدید را مورد تأکید قرار داد و گفت اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را دارد.

‌اخبار کوتاه

ثبات در عمل؛ امتیاز سرلشکر فیروزآبادی/ رهبر معظم انقلاب در پیامی، درگذشت مرحوم فیروزآبادی را تسلیت گفتند. در بخشی از این پیام آمده است: «‌‌عمری مجاهدت ارزشمند، از تلاش‌های مبارزاتی دوران دانشجویی در مشهد، تا فعالیت‌های متنوع و گسترده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ذخیره‌ معنوی و توشه‌ اُخروی این برادر پرتلاش و خیرخواه است. ‌‌روح تعبد و تدین و صدق و ثبات در پایبندی به ایمان و عمل انقلابی، امتیاز بزرگ دیگری است که همواره با این برادر گرامی همراه بود». رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته به دلیل بیماری کرونا در ۷۰ سالگی درگذشت.

چانه زنی برای دستیابی به دسترسی‌های گسترده!/ ‌‌رسانه آمریکایی بلومبرگ گزارش داد: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس آژانس است. او می‌خواهد تمایل تهران برای بازگرداندن دسترسی گسترده به ناظران آژانس را بسنجد. ‌‌اروپایی‎ها در صورت مخالفت تهران، می‎خواهند پیش‌نویس قطعنامه‌ محکومیت ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس را تدوین کنند. این سند می‌تواند منجر به ارجاع مجدد پرونده ایران به سازمان ملل شود اما بعید است با اقدام شورای امنیت روبرو شود؛ زیرا چین و روسیه از ایران حمایت خواهند کرد».

قهر، غیبت یا کم‌کاری هشت‌ساله!/ ‌‌اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آغاز دولت سیزدهم، عصر پنجشنبه برگزار شد. ‌‌نکته قابل‌توجه این نشست، حضور رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از اعضای حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از غیبتی طولانی‌مدت و نزدیک به 8 ساله بود. ‌‌روحانی شاید به تعداد انگشتان دست نیز در جلسات مجمع حاضر نشده بود که معدود دفعات حضور وی نیز به دوران پیش از درگذشت مرحوم رفسنجانی بازمی‌گشت.

آقازاده‌ای که بدون تعیین سقف زمانی، به مرخصی می‌رود!/ «علی خضريان» نماينده مجلس در توئیتی نوشت: «در حاشیه بازدید از ‌ زندان اوین، مطلع شدم جناب ‌‌مهدی هاشمی از اسفندماه سال گذشته و بدون تعیین سقف زمانی به مرخصی رفته است. از نماینده دادستان علت را جویا شدم و مقرر شد به‌سرعت رسیدگی و به ‌‌ کمیسیون اصل نود‌‌ گزارش شود. عدالت‌‌ ایجاب می‌کند همه زندانیان از شرایطی برابر بهره‌مند باشند».

از سعودیها انتقاد نکنید!/ ‌‌تایمز اسرائیل گزارش داد: «مقام‌های اسرائیلی از همتایان آمریکایی خود خواسته‎اند تا از عربستان سعودی و مصر خیلی انتقاد نکنند؛ چون این موضوع می‌تواند دو کشور را به سمت ایران، چین یا روسیه سوق دهد».

مجوز سه واکسن‌ ایرانی دیگر صادر شد/ ‌‌وزیر بهداشت با تأکید بر این‌که واکسن‌های ایرانی کرونا جزو بهترین‌هاست، از‌‌ صدور مجوز واکسن‌های انستیتو پاستور، رازی و سیناژن خبر داد و افزود: «تولید داخلی موجب اطمینان خاطر برای آینده کشور می‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات