صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) گاهی وعده‌ای می‌دهید و امکان پیدا نمی‌کند؛ یعنی یک مشکل طبیعی بر سر این کار واقع است؛ خیلی خب عیب ندارد، این را به مردم توضیح بدهید و بگویید من این وعده را داده بودم، این مشکل پیش آمد، نتوانستیم به وعده‌مان عمل کنیم؛ از شما عذرخواهی می‌کنیم؛ لکن به‌طورکلی وعده‌ها را جلوی چشم داشته باشید. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

شايسته‌سالاريِ مديران مياني

دولت انقلابي اين روزها سرگرم چيدن مديران مياني خود در دستگاه‌های مختلف است تا بتواند با همه توان در مسير خدمت به ملت قدم بردارد. در اين مرحله کار دشواري پيش روي دولتمردان قرار دارد و انتظار آن است که در عین سرعت بخشی به این امر مهم، در کیفیت‌بخشی به آن نیز توجه ویژه گردد.

نکات تحلیلی: 1- بدون شک اين روزها پيشنهادهای مختلفي براي تصدي سمت‌هاي مختلف در وزارتخانه‌ها، از بالا و پايين و گوش و کنار ارائه مي‌گردد و فعالين سياسي تلاش دارند تا آنکه به نگاه خودشان شایسته‌تر است را بر مناصب قدرت بنشانند. اين اقدام هرچند در ذات خود اقدام بدي نيست و مي‌تواند دايره انتخاب وزرا برای گزینش دستیاران را گسترده‌تر کند، اما فراموش نبايد کرد که اين فرآيند با آفاتي نيز مواجه است و بخشي از سفارش‌ها و پیشنهاد‌ها با هدف کسب قدرت دنبال مي‌گردد که مواجهه با آن هوشياري ويژه دولتمردان را مي‌طلبد. تأکید باید کرد که ملاک و معيار حقيقي در نظام اسلامي در فرآيند توزيع قدرت، شایسته‌سالاری است و تنها صاحبان صلاحيت هستند که از مشروعيت لازم براي تکيه زدن بر صندلي قدرت در سطوح مختلف برخوردارند و نبايد اجازه داد که فاقدين صلاحيت تنها از طريق واسطه‌گری و ارتباطات سياسي، صندلي‌هايي را کسب کنند که شايسته تکيه زدن بر آن نيستند! 2- پيوندهاي خانوادگي و بهره‌گیری از اقوام و خويشان در سطوح مختلف مديريتي نيز آفتي است که در طول ادوار گذشته، ساختار اداري و مديريتي کشور را آلوده کرده و اعتماد جامعه را نسبت به فرآيند توزيع قدرت به‌شدت کاهش داده است. دولت انقلابي بايد به‌شدت از برقراري چنين نسبتي در عزل و نصب‌های مديران مياني پرهيز کند، حتي اگر واقعيت امر مبتني بر صلاحيت و شايستگي صورت گرفته باشد. خروج از موضع اتهام و به‌کارگیری منسوبين شايسته در جايگاهي ديگر، بدون شک اتهام خویشاوندسالاری را از بين خواهد برد و امیدواری افکار عمومی به تحقق شعارهای دولت انقلابی که با تأکید بر فسادستیزی و مبارزه با رانت‌خواری به قدرت رسیده است را افزایش خواهد داد. 3- بدون شک بدون توجه به شایسته‌سالاری، کارآمدي دولت محقق نخواهد شد. پایبندی بر این اصل انقلابی بیش از هر چیز برای دولت انتفاع خواهد داشت و عملاً بر توانمندی دستگاه‌های اجرایی خواهد افزود. بخش عمده‌اي از معضلات دولت‌هاي پيشين به دلیل بي‌توجهي به همین اصول بود که خروجی آن در ضعف در تصمیم‌گیری و فشل بودن کارکردی قابل‌مشاهده بود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                   

اولین خبر «شارلوت» چه زمانی منتشر شد؟

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ خبری در نشریه شماره ۴۴۰۹ «اخبار و تحلیل‌ها»، با عنوان «متوقف کردن خودروی مشکوک در کردستان» چاپ شد. محتوای خبر این بود: «نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز، یک خودرو مشکوک به اقدامات جاسوسی را متوقف و سرنشینان آن را بازداشت کردند. یکی از مقامات امنیتی اطلاعات سپاه کردستان با اعلام این خبر، گفت: نیروهای امنیتی سپاه کردستان رفتار مشکوک یک خودروی پاجرو پلاک سیاسی را در شهرستان سقز زیر نظر گرفتند که درنهایت این خودرو در نزدیکی روستای «ایرنخواه» سقز متوقف شد. نیروهای سپاه سقز که شاهد فیلم‌برداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه‌های نظامی بودند، هنگامی‌که دستور ایست به خودرو را دادند، آن‌ها از محل فیلم‌برداری متواری شدند. این خودرو در طول مسیر سه ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد، اما درنهایت این افراد در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار و مجبور به متوقف کردن خودرو شدند. وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد، سرنشینان خودرو توقیف‌شده یک مرد به نام «سباستین سورن» و یک زن به نام «شارلوت لوپز وارونه والر» هستند که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند که بدون هماهنگی و مجوز به‌صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردّد می‌کنند. وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد، این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتلی در سنندج را داشته‌اند». نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 مرداد 1395 شماره 4409

گزاره‌های تحلیلی: 1- اکنون‌که ۵ سال از این ماجرا می‌گذرد، همه ملت ایران با تماشای سریال گاندو، به دلایل و نحوه بازداشت آن جاسوس‌ها پی برده‌اند. 2- در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴00، ایران به بهشت جاسوس‌های غربی مبدل شده بود، قضیه تا جایی مهم بود که آن‌ها در وزارت خارجه، دفتر ریاست جمهوری و بسیاری از اماکن و جلسات حساس دسترسی داشتند و در همان ایام، مقام معظم رهبری خطر نفوذ را به‌درستی گوشزد فرمودند؛ اما مسئولین امر به‌جای توجه به این تذکرات دلسوزانه، به رهبر حکیم انقلاب نامه شکایت از گاندو و سپاه نوشتند! 3- در همان ایام دستگیری این جاسوس‌ها، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه آن‌ها را تبرئه کرد و گفت: «وزارت امور خارجه در جریان سفر آن‌ها به این منطقه بود و بدون هماهنگی هم انجام نشد. معمولاً هم وقتی وزارت امور خارجه در جریان این مسائل باشد، بالطبع نهادهای دیگر هم مطلع می‌شوند!». قاسمی تأکید کرد: «تخلف خاصی صورت نگرفته است». بااین‌حال، پس از به دام افتادن این جاسوس‌ها، مشخص می‌شود که آن‌ها با دوربین‌های مدرن، سعی در نقطه‌یابی و شناسایی نقاط استراتژیک مرزی داشته‌اند.

نکته پایانی: در پس فیلم گاندو، اسناد متقن و غیرقابل‌انکار دیگری از ارتباط مهره‌های نفوذی در کشور با سرویس‌های جاسوسی بیگانه وجود دارد که بنا به مصالحی بیان نشده است و پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های قضایی، به اطلاع عموم خواهد رسید. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی چشمان بیدار ملت و خط مقدم مقابله با دشمنان هستند؛ هرچند که ممکن است مردم پس از سال‌ها به آن پی ببرند و یا هرگز در جریان اقدامات سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار نگیرند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                          

برنامه ایران برای عقب راندن دشمن از مرزها

«سردار رحیم صفوی» فرمانده اسبق سپاه پاسداران و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تأکید بر این‌که برای قدرتمند شدن باید نیروی هوایی قوی داشته باشیم، گفت: «تحرکات دشمن باید در فاصله ۳ هزار کیلومتری از مرزهای ایران رصد شود. حداقل عمق دفاعی کشور باید به سه هزار کیلومتر برسد».

▼ اخبار

توقعی بی‌جا از دولت یک‌ماهه!

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی با تخریب دولت رئیسی، نوشت: «باگذشت حدود یک ماه از روی کار آمدن دولت جدید، تغییر محسوسی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشده و چه‌بسا یک مقدار شرایط سخت‌تر هم شده باشد که ناشی از همین تحریم‌های بین‌المللی است. این ادعا در حالی است که در هشت سال دولت روحانی، حجم نقدینگی کشور ۸ برابر شد و از ۴۷۹ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسید و دولت روحانی کلید پاستور را با تورم 43 درصدی به دولت بعد تحویل داد. بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۳ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۱ به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده که نشانگر رشد ۷۷۵ درصدی است. بااین‌وجود و درحالی‌که جریان اصلاح‌طلب در مقطعی که دولت روحانی روی کار بود، به‌دفعات مدعی شد که دولت در حال آواربرداری است، حالا در شرایطی که تنها چند هفته از آغاز به کار دولت سیزدهم سپری‌شده، معترض شده که نه‌تنها وضع بهتر نشد، بلکه بدتر هم شده است! شرایط اقتصادی فعلی نتیجه تحریم‌ها نیست، بلکه وضع فعلی همان میراث سوء مدیریت دولتِ اصلاح‌طلبان است؛ دولتی که همه امور کشور را به نشست‌وبرخاست با مقامات آمریکایی و اروپایی گره زد و مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی درگیر کرد. واقعیت آن است که ضربات ویرانگر دولتِ اصلاح‌طلبان به معیشت مردم و اقتصاد کشور، با چند هفته و ماه درمان نخواهد شد!

برنامه‌ریزی سپاه برای پاسخ قاطع به تروریست‌های اقلیم شمال عراق

در پي برخي تحرکات جديد گروهک‌های تروريستي مسلح در مناطق مرزي شمال غرب کشور، سردار سرتيپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نيروي زميني سپاه ضمن بازديد از یگان‌ها و پاسگاه‌هاي مرزي اين منطقه، بابیان اينکه به‌رغم تأکيدات چندباره و آگاه‌سازی مسئولين اقليم شمال عراق نسبت به تحرکات گروهک‌های تروريستي و مسلح در منطقه آن‌ها براي رخنه و انجام اقدامات ضد امنيتي عليه کشورمان و عدم برخورد با اين پديده، گفت: «سال‌ها است که گروه‌هاي تروريستي و ضدانقلاب وابسته به استکبار جهاني و سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه از جغرافياي اقليم شمال عراق براي برهم زدن امنيت و آرامش مناطق مرزي جمهوري اسلامي ايران و ايجاد اذيت و آزار براي مردم ساکن در اين مناطق استفاده مي‌کنند و در اين خصوص به دولت عراق و مسئولين اقليم شمال اين کشور تذکرات لازم داده شده است». سردار پاکپور هرگونه کوتاهي و غفلت در اين خصوص را مغاير حسن هم‌جواری و روابط حسنه دو کشور دانست و تأکید کرد: «با توجه به وضعيت منطقه و احتمال پاسخ قاطع، کوبنده و پشيمان کننده جمهوري اسلامي ايران به گروهک‌های تروريستي وابسته به دشمنان قسم‌خورده انقلاب و نظام اسلامي که در اقليم شمال عراق لانه کرده‌اند، از ساکنين اين مناطق درخواست می‌کنیم از مقرهاي تروریست‌ها فاصله بگيرند تا آسيبي متوجه آن‌ها نشود».

سیاست خارجی متوازن با  اولویت‌بخشی به همسایگان و کشورهای آسیایی

نخستین نشست وزیر امور خارجه کشورمان با سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران ظهر دیروز (دوشنبه) در ساختمان شهید سلیمانی وزارت امور خارجه برگزار شد. امیرعبداللهیان در این نشست از سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت و اظهار داشت: «ما تأکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. بر این مبنا یکی از اولویت‌های اساسی ما، نگاه به همسایگان است. ما در این اولویت همسایگی، هیچ استثنائی قائل نیستیم». وزیر امور خارجه در ادامه، نگاه ویژه به قاره آسیا را اولویت دیگر سیاست خارجی کشور برشمرد و گفت: «قاره آسیا در قرن بیست و یکم از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و وجود قدرت‌های نوظهور اقتصادی، فرصت‌های جدیدی را برای آسیا و جهان پدید آورده است». وی تصریح کرد: «ما دوستان و متحدان زیادی در بین همسایگان و در قاره آسیا داریم و در اولویت‌های سیاست خارجی خود به این دو محور توجه ویژه داریم. بااین‌وجود، همان‌گونه که از عنوان برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم استنباط می‌شود، نگاه دارای اولویت ما نسبت به همسایگان و آسیا، به معنای نادیده گرفتن بقیه نقاط جهان نیست و توجه به کشورهای عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و اروپا و غرب، بخشی از سیاست خارجی فعال و پویای ما را تشکیل می‌دهد».

‌اخبار کوتاه

سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات حتماً ادامه می‌یابد/ «خطیب‌زاده» اعلام کرد: «اصل گفت‌وگوها انجام خواهد شد و ایران اعلام کرده مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی‌کم‌وکاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده، حتماً ادامه می‌یابد. این گفت‌وگوها باید تأمین‌کننده منافع ایران باشد. با این هدف و رسالت حتی یک ساعت برای رفع تحریم‌های ظالمانه معطل نخواهیم کرد. به‌زودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام می‌شود. طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ای جز شکست حداکثری داشته باشد. آمریکا با دستور کار واقعی به وین بیاید».

بودجه مخصوص برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران!/ «آوی کوخاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با سایت صهیونیستی «والا»، هدف این رژیم را به حداقل رساندن حضور ایران در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) دانست و مدعی شد: «مدعی شد رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته بودجه‌اش را برای انجام عملیات‌های اطلاعاتی در ایران افزایش داده است». وی گفت: «این اقدامات به دکترین «جنگ بین جنگ‌ها» مربوط می‌شوند که یکی از مؤلفه‌های آن مقابله با فعالیت‌های ایران در سوریه است». کوخاوی افزود: این فعالیت‌ها «چندین هدف دارند و تنها ضد ایران نیستند. هدف محوری ما به حداقل رساندن حضور ایران در خاورمیانه و به‌ویژه سوریه است».

درخواست مدیرکل آژانس از ایران رد شد؟!/ خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه در پیامی توییتری ادعا کرد که ایران با درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و گفتگو درباره همکاری‌ها میان دو طرف مخالفت کرده است. لارنس نورمن نوشت: «شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است».

پلیس: زائران اربعین به مرزها مراجعه نکنند/ معاون اجتماعی پلیس گفت: «با توجه به مسدود بودن مرزهای زمینی ایران و عراق، فعلاً تردد زائران و عاشقان حسینی به آن کشور ممنوع بوده و هم‌وطنان از مراجعه به مرزهای چهارگانه زمینی دو کشور جداً خودداری کنند».

خبر خوش؛ محدودیت سنی واکسیناسیون برداشته میشود/ وزیر بهداشت گفت: « خوشبختانه در روزهای اخیر مقدار قابل توجهی واکسن به کشور وارد شده و مقدار فراوانی واکسن در اختیار ما است. هیچ محدودیتی در تخصیص واکسن برای واکسیناسیون نداریم. به‌سرعت، محدودیت‎های سنی در تزریق واکسن کرونا را برمی‎داریم که جزئیات آن از طریق معاونت بهداشت به اطلاع مردم می‎رسد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات