صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۰۶
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

مدیریت بنادر به بخش خصوصی واگذار شود/ بنادر حوزه خلیج فارس به غیر از ایران آورده بالا اقتصادی دارد  

 به گزارش بصیرت؛ اقتصاد دریا از جمله موضوعاتی است که در قرن های گذشته یکی از مهمترین قطب های تامین مالی حکومت ها و اینک دولتها به شمار می رفته است.

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: وقتی که امکانات توسط دولت در بنادر ایجاد نمی شود و عملیات بنادر به دست شرکت های دولتی افتاده که عملکرد بسیار کندی دارند، کشتی ها به دلیل افزایش هزینه ای که در بنادر ایران دارند رغبتی به توقف در بنادر ایران از خود نشان نمی دهند.
 
به گزارش بصیرت؛ اقتصاد دریا از جمله موضوعاتی است که در قرن های گذشته یکی از مهمترین قطب های تامین مالی حکومت ها و اینک دولتها به شمار می رفته است.

هر کشوری که به صورت طبیعی دارای دریا و بندرگاه هایی باشد برای توسعه و تسریع حمل و نقل می تواند از این ذخایر عظیم طبیعی آورده های اقتصادی قابل توجهی کسب کند، موضوعی که متاسفانه علی رغم ظرفیت های خوب دریایی و بنادر کشور مورد غفلت قرار گرفته و آنچنان که انتظار می رود در توسعه اقتصاد ایران تاثیری نداشته است.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی وفعال اقتصادی دراین خصوص به بصیرت پاسخ داده است که چرا ایران همانند کشورهای حوزه خلیج فارس از ظرفیت بنادر خود به خوبی استفاده نمی کند؟
 
مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در گفت وگو با بصیرت در خصوص اهمیت استفاده حداکثری از اقتصا دریا و بنادر و کشتیرانی وچرایی عقب ماندن ایران از کشورهای حوزه خلیج فارس به این موضوع اشاره کرد و گفت: بنده این موضوع را با آقای رئیس جمهور در میان گذاشتم که متاسفانه همچنان نیاموخته ایم از اقتصاد دریا چگونه بهره برداری کنیم.

اقتصاد دریا یعنی از شرایط طبیعی، بنادر تاسیس شده بهره وری حداکثری داشته باشیم بنحوی که دراین کار سود حداکثری نصیب اقتصاد ایران شود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: با تاسیس بندر، هزینه های تاسیس بندر از قبل پرداخت شده اگر از ظرفیت بندر به صورت کامل استفاده نکنیم با توجه به اینکه در هر صورت چه اینکه از بنادر استفاده حداکثری را ببریم یا اینکه از نصف ظرفیت آن استفاده کنیم، در هر صورت باید هزینه نگهداری بندر را به صورت کامل بپردازیم، لذا اگر از بنادر به صورت کامل استفاده نکنیم دچار ضرر و زیان بسیاری می شویم.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: در یان موضوع تردیدی وجود ندارد که نمی توان همه ظرفیت بنادر کشور را به کالاهای داخلی اختصاص داد با توجه به اینکه ظرفیت کالاهای داخلی برای حمل در بنادر کم است باید از ترانسشیپرز در بنادر استفاده کنیم همانند رویه ای که در دبی در بندر جبل علی انجام می شود. بیشتر از هشتاد درصد کانتینرهایی که در بندر جبل علی پیاده می شود متعلق به سایر کشورهاست نه خود دبی.   کشتی های بزرگ کانتر خود رادراین بندر پیاده می کنند بعد به کشورهای دیگری حرکت می کنند در حالی که ترانسشیپرز بنادر ما صفر است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل سوء مدیریت با جرات می توان گفت حتی یک کانتینر وارد بنادر ایرانی نمی شود که بعد از آن به بندر عراق یا سایر کشورها برود. کشتی ها به این دلیل بالا بودن تعرفه های ایران وارد بنادر ما نمی شوند، ضمن اینکه علاوه بر گرانی تعرفه ها، عملیات کار در بنادر ایران بسیار کند است. همچنین به دلیل تحریم های آمریکا، کشتی های بزرگ وارد بنادر ایران نمی شوند.
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: از سوی دیگر مشکل بعدی این است که متاسفانه خطوط کشتیرانی و کانترها به صورت منظموارد بنادر ایران نمی شوند. در بنادر ایران به کشورهای دیگر برای استفاده از بنادر ایران فضایی داده نشده است قطعا از این مسیر هم درآمدی برای کشور ایجاد نمی شود.
دانشمند با انتقاد از مدیریت دولتی بنادر گفت: وقتی که امکانات توسط دولت در بنادر ایجاد نمی شود و عملیات بنادر به دست شرکت های دولتی افتاده که عملکرد بسیار کندی دارند، کشتی ها به دلیل افزایش هزینه ای که در بنادر ایران دارند رغبتی به توقف در بنادر ایران از خود نشان نمی دهند.
وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال بندر جبل علی در هر ساعتی 25 کانتینر عملیات دارد، این درحالی است که ایران در بهترین شرایط در بندر عباس  12 کانتینر عملیات دارد، معلوم است کشتی که می خواهد 300 کانتینر پیاده و سوار کند در بندر جبل علی با سرعت بیشتری ماموریتش را انجام می دهد، در حالی که در ایران باید دو برابر وقت بگذارد، لذا تمایلی برای کناره گیری در بنادر ایران از خود نشان نمی دهد.


دبیر کل خانه اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه کناره های ما در بنادر ضعیف است مثلا باری که از چابهار می آید و قصد ترانزیت به سمت ترکمنستان یا تاجیکستان را دارد چون ما حمل و نقل جاده ای به معنایی که پس کرانه بندر باشد نداریم، بنابراین باری وارد بنادر ما نمی شود. برای کریدورتعریف شده شمال- جنوب، از بندر عباس به بنادر شمالی انزلی، امیرآباد، به روسیه و شمال اروپا باید حمل و نقل جاده ای به عنوان پس کرانه که قیمت وسرعت بین المللی قابل قبولی داشته باشد، داشته باشیم در حالی که از این موضوع هیچ خبری نیست.

وی درادامه تصریح کرد:  اگر دولت به فکر بهره وری حداکثری اقتصادی از دریاست ضمن اینکه لغو تحریم ها کمک شایان توجهی به تحقق استفاده خوب از اقتصاد درساست، باید عملیات بندری را مطابق استانداردهای جهانی توسعه و تسریع کنیم. تعرفه های هزینه های بندری و کشتی را کاهش دهیم یعنی مطابق قیمت سایر بنادر درحوزه خلیج فارس تعیین شود. با بندر عمان ؛ بنادر امارات و بنادر کویت باید از نظر قیمتی رقابت کنیم.


مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی بیان داشت: اگر حمل و نقل پس کرانه یعنی اتصال از بنادر به سایر نقاط داخلی یا مبادی خروجی را درست کنیم. عملیات بندری را تسریع کنیم. تعرفه بنادر را در رقابت با سایر بنادر حوزه خلیج فارس کاهش دهیم بعد از آن امکان سرمایه گذاری خارجی را مهیا کنیم، قطعا شاهد رشد و تغییرات عدیده ای از کسب درآمد دریا و بنادر خواهیم بود.


دانشمند در انتهای بحث با تاکید بر خصوصی کردن اقتصاد دریا گفت: دولت تاکنون هرآنچه بلد بوده در این راه استفاده کرده است لذا به نظر نمی آید از دولت کار بیشتری بربیاید. از این منظر امیدواریم دولت آقای رئیسی مدیریت بنادر را به بخش خصوصی واگذار کند تا عرصه برای سرمایه گذاری خارجی نیز فراهم شود. ضمن اینکه دولت بعد از واگذاری به بخش خصوصی در نحوه مدیریت و تعرفه گذاری بنادر نباید کمترین دخالتی داشته باشد، چرا که دخالت دولت در کار بخش خصوصی با خصوصی سازی واقعی به شدت منافات دارد.

 

ساحل عباسی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات