صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۱۰

اخبار ویژه ۱۸ شهریور

روزنامه کیهان**

رکورد ۶ ساله «تورم تولید» در ۶ ماهه آخر دولت روحانی شکست!
نتیجه تورم تولید در ۶ ماهه اول امسال، تداوم نرخ تورم در پاییز است.

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: دولت سیزدهم اکنون میراث سنگین تورم بجا مانده از دولت پیشین را تحمل می‌کند و فشار آن البته بر مردم و سفره‌های آن‌ها سنگین‌تر است. راستی چرا قیمت‌ها در حال افزایش است؟
از یک سو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که ۷۰ درصد اقلام خوراکی در محدوده بحرانی قیمت‌ها حرکت می‌کنند و احتمال افزایش بازهم وجود دارد. از سوی دیگر مرکز آمار گزارش داده که هزینه تولید هم بالاتر رفته که می‌تواند بر قیمت مصرف‌کننده اثر بگذارد.
آیا قیمت کالا‌های تولید شده در داخل کشور در آینده نزدیک کاهش می‌یابد؟ پاسخ در گزارش جدید مرکز آمار نهفته است که نشان می‌دهد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. چرا که هزینه تولید همچنان روند افزایشی را تجربه می‌کند و قیمت تمام‌شده تولید در فصل بهار امسال بیانگر این واقعیت است که انتظار کاهش سریع قیمت‌ها منطقی نیست.
به گزارش همشهری مرکز آمار در برآورد تازه خود از شاخص قیمت تولیدکننده در بهار امسال به‌عنوان متر اندازه‌گیری و پیش‌بینی نرخ تورم در بخش مصرف به این نتیجه رسیده که میانگین قیمت تمام‌شده کالا‌های تولیدی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۷۳ درصد قد کشیده است و نرخ تورم نقطه به نقطه فصل بهار امسال در تولید کالا‌های کشاورزی،
۷۱/۹ درصد، در بخش کالا‌های معدنی ۱۵۴ درصد، کالا‌های صنعتی
۹۴/۷ درصد، تولید برق ۳۲/۱ درصد و بخش خدمات هم ۴۸/۷ درصد رشد داشته است. مرکز آمار تأیید کرده میانگین هزینه تولید در بهار امسال به ۷۳ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در طول دست‌کم ۶ سال گذشته است. این روند نگران‌کننده باعث شده که نرخ تورم سالانه فصل بهار امسال در بخش تولید ایران به ۶۰/۴ درصد برسد که یک رکورد در طول سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

سوءاستفاده غرب از حسن‌نیت و مهلت ۶ ماهه ایران به آژانس

عدم دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران در پی تصمیم تهران برای متوقف کردن همکاری‌های فراپادمانی، این نهاد را در وضعیت دشواری قرار داده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد ایران با درخواست مدیرکل آژانس برای سفر به ایران و گفتگو درباره همکاری‌ها میان ۲ طرف مخالفت کرده است.
ایران در نتیجه بدعهدی طرف غربی در برجام به موجب قانون هسته‌ای مجلس- اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی- اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و دسترسی‌های فراتر از پادمان را از آژانس سلب کرد. طبق ماده ۶ قانون هسته‌ای مجلس، دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشور‌های متعاهد ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز حاصل از فروش نفت، ۲ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون (اسفند ۹۹) در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.
این مسئله در آن مقطع موجب شد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به سرعت به تهران سفر کند و نتیجه حضور دیپلمات آرژانتینی، تفاهم فنی و موقت ۳ ماهه ایران و آژانس بود تا مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد. طی این توافق مقرر شد دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران به‌طور آفلاین فعالیت داشته و آرشیو آن در اختیار ایران باشد و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد، دوربین‌های آژانس خاموش شود و آرشیو طی این مدت پاک شود. از اسفندماه تاکنون آژانس به دوربین‌های خود دسترسی نداشته و چشم نظارتی خود در ایران را از دست داده است. از طرف دیگر طرف آمریکایی و تروئیکای اروپا با رویکرد زیاده‌خواهانه خود در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در گرند هتل وین با هدف حصول یک توافق حداقلی، امید‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را کمرنگ کردند و عدم تمدید تفاهم فنی با آژانس نتیجه این رفتار بود.
در حقیقت ایران بیش از ۶ ماه است به آژانس و غرب فرصت داده تا حقوق ایران در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (درباره لغو تحریم‌ها در ازای همکاری‌های هسته‌ای) ادا شود. اما با وجود این مهلت ۶ ماهه، حقوق ایران تأدیه نشده است.

آمریکا هرگز نخواست هویت ملی واحد در افغانستان ایجاد شود

آمریکا نه تنها در افغانستان شکست بزرگی خورد، بلکه افغانستان را به دورانی به مراتب عقب‌افتاده‌تر از قبل از اشغال این کشور بازگرداند.
پایگاه خبری «پراجکت سندیکیت» درباره این ارزیابی خود نوشت: عقب‌نشینی و خروج آمریکا از افغانستان، توجهات زیادی را در جهان به خود جلب کرده است. هرج و مرج، پریشانی و ناراحتی گسترده میان آن دسته از اتباع افغانستانی که توسط آمریکا رها شدند (و با آمریکا همکاری داشتند)، انتقاد‌های بنیادینی را از آمریکا برانگیخته است. به هیچ وجه قابل تصور نیست که ۲۰ سال جنگ در افغانستان، کشته شدنِ ده‌ها هزار غیرنظامی، و هزینه‌کردِ قریب به دو تریلیون دلار از سوی آمریکا در جنگ افغانستان، در نهایت نتوانسته به ایجاد و ساختِ یک افغانستان جدید ختم شود.
هیچ کشوری در سال‌های اخیر به اندازه افغانستان نیاز به یک هویت مشترک ملی نداشته است. این کشور حدودا ۱۴ گروه قومی شناخته شده دارد که در چهار منطقه جغرافیای جداگانه زندگی می‌کنند. افغانستان همچنین از ۴۰ تا ۵۹ زبان مادری جداگانه در اقصی نقاط این کشور برخوردار است. این کشور به مدت چند دهه به دلیل وقوع جنگ‌های داخلی در آن ازهم‌گسیخته شده است. در این چارچوب، حمله سال ۲۰۰۱ آمریکا به این کشور نیز عملا ایجاد فضای اعتماد و همکاری در افغانستان را سخت‌تر از هر زمان دیگری کرده است.
وقتی آمریکا و ناتو تصمیمِ خود مبنی بر خروج از افغانستان را عملیاتی کردند، عملا هیچ مولفه‌ای مبنی بر یک هویت مشترک ملی در افغانستان ایجاد نشده بود.
آمریکا و متحدان غربی آن به جایِ ترویج یک هویت ملی مشترک، صرفا سعی کردند به گونه‌ای رفتار کنند که متهم به عدم حساسیت فرهنگی در افغانستان نشوند.
باید گفت ۲۰ سال برای یک جنگ بسیار طولانی است، اما برای ایجاد یک هویت ملی خیلی کوتاه است. از این رو چندان شگفت‌انگیز نیست که شاهدیم غرب در ایجاد هویت ملی در افغانستان شکست خورد، زیرا هیچگاه مایل نبوده تا به شیوه‌ای معنادار یک هویت ملی را در افغانستان ایجاد کند. از این رو، هر زمان که آمریکا بنای خروج از افغانستان داشت، در پشت سرِ خود جامعه‌ای را برجا می‌گذاشت که کاملا چند تکه است و صرفا دو انتخاب دارد: یا حکومتی که در آن طیف‌ها و گروه‌های مختلف نماینده داشته باشند و یا جنگ‌های داخلی خونین و زیانبار برای ملت افغانستان».

مقام صهیونیست: ایران با متحدان بسیار مصمم به نابودی اسرائیل است

رئیس بخش ایران در ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: ایران متحدان بسیاری در منطقه دست و پا کرده و قصد نابودی اسرائیل را دارد.
«تال کالمان» رئیس بخش راهبردی ایران در ارتش اسرائیل، در گفتگو با روزنامه معاریو گفت: ایران یک هدف بلندمدت برای از بین بردن اسرائیل دارد.
وی گفته است: ایرانیان به فردا چشم ندوخته‌اند بلکه به دهه‌های آینده چشم دارند. اکنون هر آنچه که در خاورمیانه روی می‌دهد با ایران در ارتباط است. ایران، تنها نیست بلکه سوریه، عراق، یمن، لبنان و همچنین غزه را در کنار خود دارد.
او خاطرنشان کرد: ایران یک هدف بلندمدت برای از بین بردن کشور اسرائیل دارد. تهران اقدامات بسیاری اتخاذ کرده و آماده است تا برای تحقق اهداف خود هزینه کند. ایران بسیار شکیبا و دارای دیدگاه راهبردی بلندمدتی است.
این مقام صهیونیست ادامه داد: ایران در حال ایجاد نیرو‌های نیابتی با توان نظامی و در حال مجهز کردن آن با تجهیزات بسیار پیشرفته است و سعی دارد تا حلقه محاصره در اطراف اسرائیل ایجاد کند. وی توضیح داد: ایران هم اکنون در مدت زمان تقریبا کوتاهی می‌تواند بمب اتم تولید کند. اسرائیل گزینه‌های دیگری در اختیار دارد هر چند به‌دنبال جنگ نیست. دستیابی به توافق جدید میان ایران و غرب، اولین اولویت ما است که می‌تواند مسائل گذشته توافق برجام را حل و فصل نماید. کالمان تأکید کرد: ما اهداف مشترکی با آمریکایی‌ها داریم و هم‌اکنون دو طرف درخصوص اهداف و تحرکات موردنیاز برای ماه‌های آینده هماهنگ هستند.

**************

روزنامه وطن امروز**

برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله حکیم از سوی رهبر انقلاب

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله العظمی حکیم از سوی رهبر معظم انقلاب امشب برگزار می‌شود. مجلس ترحیم و بزرگداشت مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیدمحمدسعید حکیم از مراجع معظم تقلید در نجف اشرف، پنجشنبه‌شب (۱۸ شهریور ۱۴۰۰) پس از نماز مغرب و عشاء از سوی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در صحن مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار خواهد شد.

***

دریادار تنگسیری:
نیازی به حضور کشور‌های متجاوز بیگانه در منطقه نیست

فرمانده نیروی دریایی سپاه با مثبت ارزیابی کردن سطح آمادگی‌های رزمی- عملیاتی رزمندگان مستقر در جزایر گفت: همان‌گونه که بار‌ها اعلام کرده‌ایم، برای حفاظت و استمرار امنیت در خلیج‌فارس نیازی به حضور بیگانگان نیست.
دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در بازدید از منطقه نازعات با حضور در جمع رزمندگان و فرماندهان مستقر در جزیره تنب بزرگ خطاب به آنان گفت: شما امید‌های ملت ایران هستید و مردم ما به شما رزمندگان غیور افتخار می‌کنند؛ شما امروز وظیفه بسیار حساس و مهم مرزداری از حریم جمهوری اسلامی را بر دوش دارید. وی با تاکید بر ارتقای هر چه بیشتر فضیلت‌های اخلاقی اعم از معنویت، ولایت‌مداری، روحیه جهادی و انقلابی در میان رزمندگان اظهار کرد: ما هر کاری که انجام می‌دهیم باید برای رضای خدا و در مسیر خداوند متعال باشد. به اندازه‌ای که قدرت لایزال الهی را باور داریم و از مرز خودباوری به مرز خداباوری برسیم، به همان اندازه در مسیر توفیقات و موفقیت‌های الهی قرار می‌گیریم. آنگاه نتیجه همه اعمال ما خدایی می‌شود، رنگ خدایی می‌گیرد و کار ما ماندگار می‌شود.
دریادار تنگسیری با بیان اینکه دشمنان ما در مقابل انقلاب اسلامی درمانده و مستأصل شده‌اند، گفت: انقلاب اسلامی با هدایت عالمانه و حکیمانه نایب الامام المهدی، حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله برای تحقق تمدن نوین اسلامی گام‌های بسیار بلندی برداشته و در این مسیر نیروی دریایی سپاه برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی در تراز انقلاب اسلامی اقدامات راهبردی و مهمی را شکل داده که در این راستا سال گذشته با عنایت خداوند و همت جهادی و انقلابی رزمندگان دریادل، طی ۶ مرحله الحاق، انواع تجهیزات رزمی و عملیاتی به توان آمادگی رزم نیرو اضافه شد و سازمان ارتقا یافت. فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان با مثبت ارزیابی کردن سطح آمادگی‌های رزمی- عملیاتی رزمندگان مستقر در جزایر، با اشاره به لزوم تقویت هر چه بیشتر وحدت بین کشور‌های اسلامی گفت: همان‌گونه که بار‌ها اعلام کرده‌ایم، برای حفاظت و استمرار امنیت در خلیج‌فارس، نیازی به حضور بیگانگان نیست و کشور‌های منطقه می‌توانند بخوبی از منابع و منافع خود دفاع کنند. ما مسلمانیم و با هم دوست و برادر هستیم و نیازی به حضور کشور‌های متجاوز و بیگانه در منطقه نداریم.

***
وزیر اطلاعات:
وزارت اطلاعات با فساد و رانت برخورد قاطع می‌کند

وزیر اطلاعات گفت: با ناکارآمدی دستگاه‌ها و فساد و رانت در هر دستگاهی باید با قاطعیت برخورد کنیم و اگر شامل وزارت، حراست، بازنشستگان، بیرونی‌ها و... شد، کوتاه نیاییم. حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب در مراسم تودیع و معارفه معاون اطلاعات و امنیت اقتصادی و مبارزه با فساد این وزارتخانه، گفت: رهنمود‌های مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با مفاسد و فسادستیزی جزو بینات و محکمات دستگاه اطلاعاتی است و با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات معظم‌له در مبارزه با فساد و رانت مربوط به هر دستگاهی که باشد با جدیت و قاطعیت عمل می‌کنیم. وی شعار‌های عدالت‌محوری و فسادستیزی را از شعار‌های اصلی دولت مردمی دانست که هر ۲ مربوط به معاونت اطلاعات و امنیت اقتصادی و مبارزه با فساد است و اظهار امیدواری کرد همکاران گرامی معاونت مزبور در اجرایی کردن این ۲ شعار مهم موفق شوند. وزیر اطلاعات ضمن تأکید بر ضرورت مبارزه با فساد، گفت: با ناکارآمدی دستگاه‌ها و فساد و رانت در هر دستگاهی باید با قاطعیت برخورد کنیم و اگر شامل وزارت، حراست، بازنشستگان، بیرونی‌ها و... شد، کوتاه نیاییم. حجت‌الاسلام خطیب همچنین با اشاره به معضل قاچاق کالا و ارز به عنوان یک مشکل فسادزا در کشور و اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره، نسبت به ضرورت برخورد جدی و قاطع با قاچاق کالا و ارز در همه حوزه‌ها تأکید و این کار را از اولویت‌های کاری آن معاونت برشمرد.

***

دعوت بلینکن از وزیر خارجه تل‌آویو برای گفتگو درباره ایران

وزیر خارجه آمریکا با دعوت از وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن، خواستار گفتگو با وی درباره مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و افغانستان شد.
به گزارش فارس، در ادامه همکاری‌های واشنگتن و تل‌آویو علیه کشور‌های منطقه غرب آسیا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده از «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دعوت کرد به آمریکا سفر کند.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری گفت بلینکن در تماس تلفنی که روز دوشنبه با لاپید داشته، از او برای سفر به واشنگتن دعوت کرده تا درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو کنند.
به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، پرایس درباره این دعوت توضیح داد: «[هدف از این سفر]ادامه دادن گفتگو‌ها با نخست‌وزیر [نفتالی]بنت در جریان سفر اخیر وی [به واشنگتن]است. آن‌ها بر اهمیت مباحثه درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و امنیتی از جمله ایران، افغانستان و چین تاکید دارند».

********************

روزنامه خراسان**

واردات برنج برای تعدیل قیمت از مهر آزاد شود

فارس - رئیس انجمن وارد کنندگان برنج گفت: تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار نه تنها به نفع بازار و مصرف‌کننده نیست بلکه با این اقدام تیشه به ریشه بخش خصوصی فعال در تجارت برنج زده‌اند. توکلی اظهار کرد: عرضه ۱۰۰ هزار تن برنج ذخیره احتیاط کشور برای تعدیل قیمت برنج در بازار در زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج نه تنها به تحقق این هدف کمک نمی‌کند، بلکه تبعات منفی آن آسیب‌های بیشتری به دنبال دارد.

۱۳ هزار واحد صنعتی از چرخه تولید خارج شده اند

مهر - مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صمت، آسیب شناسی و ارزیابی وضعیت ۱۳ هزار واحد صنعتی غیر فعال را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صمت برشمرد و تصریح کرد: ۸۵ هزار واحد صنعتی در سراسر کشور مستقر هستند که حدود ۱۳ هزار واحد صنعتی از چرخه تولید خارج شده اند.

تمدید زمان دریافت وام مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تا پایان آذر ماه

تسنیم - زمان پرداخت وام برای ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده از کرونا تا پایان آذر امسال تمدید شد. این تسهیلات برای شاغلان در واحد‌های کسب و کار آسیب دیده از کرونا با تعداد کمتر از ۵۰ نفر به ازای هر شاغل ۱۲۰ میلیون ریال در دو مرحله به صاحب مجوز کسب و کار پرداخت می‌شود که ۷۰ درصد آن برای پرداخت دستمزد شاغلان و ۳۰ درصد برای هزینه‌های عملیاتی واحد کسب و کار آسیب‌دیده از کرونا اختصاص خواهد یافت. ضمن این که این تسهیلات برای کسب و کار‌هایی که از شیوع این بیماری بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده‌اند، به ازای هر شاغل ۱۶۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است که در دو مرحله به فاصله یک ماه پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد تسهیلات به منظور پرداخت دستمزد شاغلان و ۵۰ درصد برای هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب و کار در نظر گرفته شده است.

********************

روزنامه ایران**

شکایت اسحاق جهانگیری از یک نماینده مجلس

خبر اول اینکه، نماینده تبریز در مجلس از شکایت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری سابق از خودش خبر داد. به‌گزارش فارس احمد علیرضابیگی گفت: اسحاق جهانگیری به‌دلیل آنچه که آن را اتهام فساد و مافیا از سوی بنده به خود عنوان کرده از من شکایت کرده است. وی افزود: دادگاه، پرونده این شکایت را به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع داده تا هیأت بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده و گزارش خود را در این باره به دادگاه ارسال کند. وی گفت: برای دفاع از خود در جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر می‌شوم.

پاسخ فرمانده ارتش به فرماندهان صهیونیستی

خبر دیگر اینکه، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به یاوه گویی‌های سران و فرماندهان رژیم صهیونیستی پاسخ داد. به‌گزارش ایسنا، امیر سرلشکر سید‌عبدالرحیم موسوی طی سخنانی در جریان بازدید از آمادگی یگان‌های خرم‌آباد، از تیپ ۱۸۴ و آمادگاه مهماتی شهید‌الماسیان و در جمع فرماندهان این یگان در پاسخ به یاوه‌گویی‌های رژیم صهیونیستی با یادآوری اینکه آن‌ها آسیب‌پذیری‌های زیادی دارند که از گذشته شکست‌های سنگین و متعددی را تجربه کرده‌اند، گفت: به‌نظر می‌رسد سردمداران رژیم صهیونیستی سرعت زوال عمر خود را احساس کرده‌اند و شاید بخواهند از ترس مرگ خودکشی کنند. این موضع‌گیری فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران پس‌از آن بود که رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی عنوان کرد که هدف فعلی ارتش این رژیم «به حداقل رساندن حضور ایران در خاورمیانه، با تأکید بر سوریه است، اما این عملیات‌ها در خاورمیانه اتفاق می‌افتند. در نتیجه، علیه حماس و علیه حزب‌الله هم هستند.» او مدعی شد که حملات اسرائیل و دیگر عملیات‌ها «تا حد زیادی حضور و تسلیحات ایران را در میدان‌های شمالی کاهش داده است».

پیشنهاد نماینده مجلس برای دولت افغانستان

دست آخر اینکه، در حالی که طالبان اقدام به اعلام دولت رسمی افغانستان از میان رهبران خود کرده است، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان پیشنهاد داده یک دولت موقت به رهبری حامد کرزای تشکیل شود. به گزارش عصر ایران، فداحسین مالکی گفت: بهترین راه این است که دولت موقتی که شکل می‌گرفت فردی، چون آقای کرزای که همه گروه‌های افغان او را قبول دارند در رأس آن باشد و شش ماه وی بررسی کند و بعد انتخابات آزاد برگزار شود، قطعاً اگر فردی افراطی از طالبان در رأس باشد مردم و گروه‌های سیاسی قبول نمی‌کنند، باید فردی که وجهه همه‌جانبه داشته باشد در رأس قرار گیرد. نماینده زاهدان تأکید کرد: اگر طالبان ننشیند و تصمیم قطعی برای دولت مردمی نگیرد قطعاً کشور به‌سمت جنگ‌های داخلی خواهد رفت و جریانات بین‌المللی و برخی کشور‌ها به جز امریکا و پاکستان پشت جریانات مردمی خواهند بود و در این میان، پیروز میدان طالبان نخواهد بود. وی همچنین افزود: غیرقابل اعتماد بودن طالبان واقعیتی است که باید مدنظر قرار داد، اما اینکه گفته می‌شود ایران از طالبان حمایت می‌کند درست نیست چراکه جمهوری اسلامی ایران حوادث افغانستان را رصد می‌کند و به سمتی می‌رود که همه جریانات درگیر در داخل افغانستان، منهای کشور‌های منطقه و امریکا را سر میز مذاکره بنشاند تا آن‌ها بتوانند خودشان تصمیم قطعی برای سرنوشت شان بگیرند.

********************

روزنامه شرق**

از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت
انتصاب وزیر کشور در منصب جانشین فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور نیروی انتظامی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، برابر ابلاغیه ریاست محترم دفتر فرماندهی کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ جناب آقای دکتر احمد وحیدی، وزیر محترم کشور را در منصب جانشین فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور نیروی انتظامی منصوب فرموده‌اند.

برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله حکیم از سوی مقام معظم رهبری

تسنیم: مجلس ترحیم و بزرگداشت مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید محمدسعید حکیم از مراجع معظم تقلید در نجف اشرف، پنجشنبه‌شب (۱۸ شهریور ۱۴۰۰) پس از نماز مغرب و عشاء از طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در صحن مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار خواهد شد.

فرمانده کل ارتش:
مقامات رژیم صهیونیستی شاید بخواهند از ترس مرگ خودکشی کنند

سرلشکر سید‌عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در جمع فرماندهان یگان‌های خرم‌آباد، از تیپ ۱۸۴ در پاسخ به مواضع مقامات رژیم صهیونیستی گفت: «به نظر می‌رسد سردمداران رژیم صهیونیستی سرعت زوال عمر خود را احساس کرده‌اند و شاید بخواهند از ترس مرگ خودکشی کنند». وی افزود: «آن‌ها آسیب‌پذیری‌های زیادی دارند که از گذشته شکست‌های سنگین و متعددی را تجربه کرده‌اند».

استقبال بهزاد نبوی از دستور اخیر محسنی‌اژه‌ای
ایلنا: بهزاد نبوی درباره تحولات این روز‌های دستگاه قضا و دیدار رئیس قوه قضائیه با وزرا و وکلا گفت: «در جریان این دیدار‌ها نیستم، ولی دستور ایشان درباره مشخص‌کردن چگونگی ارتباط ضابطین با دستگاه قضا خیلی خوب است». او افزود: «ان‌شاءالله این اقدام به استقلال قوه از ضابطین ختم شود؛ زیرا در این صورت اقدامی بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رئیس قوه قضائیه و تأکید رئیس دستگاه قضا بر لزوم فساد‌زدایی از داخل دستگاه‌های اجرائی تصریح کرد: «مبارزه با فساد در دستگاه‌های دولتی کار بسیار خوبی است». نبوی با تأکید به اینکه تمامی گره‌های مشکلات اقتصادی کشور تنها با مبارزه با فساد باز نمی‌شود، اضافه کرد: «حل مشکلات اقتصادی عمدتا در گرو رفع تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه دشمن است». رئیس جبهه اصلاحات ایران همچنین گفت: «رفع تحریم‌ها، تنها با تجدیدنظر در سیاست خارجی امکان‌پذیر است که باید گفت متأسفانه این مهم در اختیار قوه قضائیه نیست».

علی صوفی:
اعتماد مردم نباشد، کاری از دست اصلاح‌طلبان بر‌نمی‌آید

برنا: علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات ایران، درباره سازو‌کار جدید جبهه برای اجماع و سازماندهی جریان اصلاحات گفت: «اصلاح‌طلبان سازوکاری را به نام نهاد اجماع‌ساز برای انسجام بخشی و اجماع‌سازی فراهم کردند که پیش‌از‌این نام آن شورای عالی سیاست‌گذاری بود و اکنون نام جبهه اصلاحات را دارد. این ساز‌و‌کار همچنان فعال است. از منظر اینکه بگوییم اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چه برنامه‌ای دارند، در درجه اول حفظ انسجام آن‌ها مد‌نظر قرار می‌گیرد و به تبع آن، باید به دنبال اجماع باشند؛ زیرا غیر از این راهی وجود ندارد». او افزود: «اما یک پارامتر تعیین‌کننده یا متغیر تعیین‌کننده یا متغیر اصلی وجود دارد که در‌حال‌حاضر نسبت به گذشته از کنترل اصلاح‌طلبان خارج شده است. البته نه‌تن‌ها از اختیار اصلاح‌طلبان حتی از اختیار اصولگرایان و حاکمیت نیز خارج شده است». صوفی تأکید کرد: «۵۲ درصدی که رأی ندادند، مردمی هستند که پیش‌از‌این به صندوق اعتماد داشتند و عدم مشارکت آن‌ها در رأی‌گیری به معنای این است که اعتماد و اطمینان خود را نسبت به صندوق رأی و انتخابات از دست داده‌اند. تا زمانی که اعتماد مردم نباشد، اصلاح‌طلبان نیز نمی‌توانند کاری کنند. به عبارت دیگر، هیچ جریان سیاسی بدون وجود اعتماد مردم نمی‌تواند حرکت کند». او خاطرنشان کرد: «البته جریان اصولگرا یک رأی سنتی دارد و به طور کامل آشکار است که استراتژی مشارکت حداکثری مردم را نیز برای خود مفید نمی‌داند و از آن عبور کرده است؛ بنابراین با یک مشارکت حداقلی تصور می‌کند که کار خود را سر‌و‌سامان می‌دهد». این چهره اصلاح‌طلب اضافه کرد: «مسیر اصلاح‌طلبان با اصولگرایان متفاوت است. اصلاح‌طلبان اگر مردم را نداشته باشند، فعالیت انتخابی‌شان به بن‌بست می‌رسد؛ اما سازوکار داخلی آن‌ها همچنان وجود خواهد داشت».

************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات