صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۲۶

وقتی سیاست بر سلامت می‌چربد/ حضور در کلوپ‌های شبانه انگلیس بدون نیاز به واکسن

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

بعد از شروع واکسیناسیون گسترده، برخی کشورها بازگشت به فعالیت‌های عادی را در دستور کار قرار داده‌اند. اما محور اصلی در بازگشایی فضاهای عمومی، تزریق واکسن توسط افراد به خصوص در مواردی است که جمعیت در یک فضای فشرده و سربسته حضور دارند. اما طبق جدیدترین تصمیم دولت انگلیس افراد می‌توانند بدون ارائه گواهی واکسن در کلوپ‌های شبانه حاضر شوند. این موضوع با انتقادات کارشناسان همراه شده است.

وزیر مسئول واکسیناسیون کرونا در دولت انگلیس، در ابتدا گفته بود بازدیدکنندگان کلوب‌های شبانه و مکان‌های سربسته با جمعیت مشابه از اواخر ماه سپتامبر بایستی با ارائه گواهی رسمی واکسن کرونا، وضعیت واکسیناسیون کوید-19 خود را نشان دهند. زهاوی در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفته بود این اقدام می‌تواند راهی برای بازشدن دوباره صنعت کلوب شبانه به صورت ایمن و پایدار باشد. طرح ضرورت گواهی واکسن کرونا پیش از این در اوایل سال جاری توسط بوریس جانسون نخست وزیر این کشور مطرح شده بود.
اما در روز یکشنبه درپی واکنش تند نمایندگان محافظه‌کار پارلمان، دولت تصمیم خود را تغییر داده و وزیر بهداشت این کشور اعلام کرد ضرورت گواهی واکسن کرونا لغو شده است. این در حالی است که او هفته پیش در دفاع از طرح اعلام کرده بود این گزینه  «بهترین راه» برای ادامه فعالیت صنعت تفریحات شبانه است.
 
رویکرد آشفته دولت در خصوص گواهی کرونا
نمایندگان محافظه‌کار مجلس و حزب لیبرال دموکرات نسبت به این طرح واکنشی منفی نشان دادند و رهبر حزب لیبرال دموکرات، گواهی واکسن را «تفرقه افکن، غیر قابل اجرا و گران» توصیف کرده بود. دولت انگلستان از سمت برخی نمایندگان هم‌حزب خود در پارلمان و همچنین صنعت رویدادها و کلوب‌های شبانه  برای لغو این طرح با فشار زیادی روبه رو شد.


اما ساجد جاوید هر گونه عقب نشینی یا ترس دولت را انکار کرده و اعلام نمود الغای این طرح به علت  اقدامات دیگر دولت انگلستان در مقابل ویروس کرونا بوده است. اقداماتی از جمله واکسیناسیون‌های گسترده، تست‌های مداوم، نظارت و درمان های جدید. این در حالی است که « آنجلا رینر» رهبر حزب کارگر انگلستان گفته‌است رویکرد دولت در خصوص گواهی کرونا از ابتدا آشفته بوده و از سمت وزرا هیچ شفافیتی در خصوص هدف این گواهی‌‌ها و اینکه چگونه عمل می‌کنند وجود نداشته است.


موضوع سیاست در میان بوده است
«استفان رایچر» یکی از دانشمندانی که در زمینه علوم رفتاری به دولت مشاوره می دهد، در این خصوص به گاردین گفته است:« امیدوارم وزیران بر اساس استدلال‌های علمی علیه طرح گذرنامه واکسن، این طرح را کنار گذاشته باشند. اما متاسفانه موضوع سیاست در میان بوده است. اگر از گذرنامه واکسن استفاده نمی‌کنید، باید چیز بهتری داشته باشید. این موضوع نگران کننده است که دولت هیچ کاری برای ایمن‌سازی این مکان‌ها انجام نداده‌است.»
در روزهای اخیر مشاوران علمی دولت انگلستان(سیج) از وزرا خواسته‌اند تا اقدامات پیشگیرانه را سریع‌تر در پیش بگیرند، در غیر این صورت خطر  ۲،۰۰۰ تا ۷،۰۰۰  بستری روزانه بیماری کرونا در ماه آینده همزمان با بازگشایی مدارس و اداره‌ها این کشور را تهدید می‌کند.
آخرین آمار دولتی انگلیس، ۲۶,۶۲۸ مورد جدید ویروس کرونا و  ۱۲۸فوتی روزانه بر اثر ابتلا به کوید-۱۹ را نشان می‌دهد.طبق مدل‌سازی انجام شده توسط دانشمندان، آمار بستری‌ها ممکن است ماه آینده به اوج خود برسد و در فصل زمستان در حالت اوج باقی بماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات