صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۵۱

آمریکا در قبال سوریه؛ چه سیاستی را در پیش گرفته است؟

اوضاع در شمال سوریه به این دلیل که تحت اشغال آمریکا و ترکیه و محل استقرار گروه‌های مسلح و جدایی‌طلب است و همزمان با افزایش نقش‌ها تنش‌ها تشدید می‌شود، متفاوت است."
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت پیش از دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با همتای روسی خود، تحولات مهم و اساسی روی داد. مجموعه عقب نشینی های آرام دولت امریکا در سوریه از زمان توافق بر سر رساندن کمک های انسان دوستانه به مناطق کاهش تنش از طریق خطوط تماس به جای خطوط گذرگاه ها آغاز شد و این مساله باعث شد که این کار زیر نظر دولت سوریه اتفاق بیافتد.

بعد از آن عقب نشینی امریکا از افغانستان صورت گرفت و مرحله عملیات نظامی بزرگ امریکا پایان یافت و سپس، کمک به لبنان از طریق رساندن گاز و برق از طریق سوریه انجام شد که پلی برای نجات از پیامدهای محاصره از سوی امریکا بود و سپس آغاز اجرای عملیات توافق درعا و تحویل سلاح و رسیدگی به اوضاع و خارج کردن درعا - که از اهمیت ژئو استراتژیک برخوردار است - ، از دایره درگیری و بازگشت دولت سوریه به آن صورت گرفت که همه این تحولات بیانگر آن است که اوضاع در شمال سوریه به ویژه ادلب به خصوص بعد از دیدار اسد و پوتین در مسکو به سمت بهبود پیش می رود.
این تحولات، بیانگر تمایل امریکا به عقب نشینی از سیاست هایی است که دولت های سابق در پیش گرفته بودند.
"اسامه دنوره" کارشناس مسائل راهبردی گفت این شاخص ها که برخی از آنها تاکتیکی و برخی استراتژیک هستند، وجود دارند، اظهارات ملک عبدالله از واشنگتن و حمایت روسیه از پاکسازی درعا البلد از لوث گروه های تروریستی و موافقت ضمنی آمریکا با تجهیز لبنان به گاز و صحبت از شرط مصر برای عادی سازی روابط با ترکیه در خصوص عقب نشینی سوریه، همه این ها بیانگر آن است که امریکا از سیاست های خود عقب نشینی کرده است.
دنوره افزود: توافق مربوط به گاز به جزئیات اعلام شده آن، به نیاز لبنان به انرژی و بحران اقتصادی آن مربوط می شود اما عقب نشینی امریکا درسخت گیری در زمینه محاصره سوریه مشهود است.
وی اظهار داشت: آنچه روی می دهد، نشان می دهد که توافق هایی در نشست پوتین و بایدن حاصل شده که به تدریج درحال اجرایی شدن است، اما عمق این توافق ها و میزان آن در ارتباط با سوریه، به اقدامات اعتماد سازی در خصوص راه کارهای احتمالی برای پر کردن خلأ بعد از عقب نشینی امریکا بستگی دارد.
کارشناس مسائل راهبردی اظهار داشت: به نظر می رسد که امریکا رویکردی مبنی بر پایان دادن به "جنگ های ابدی" را در پیش گرفته است و این رویکرد را ترامپ آغاز کرده بود و بایدن آن را ادامه داد و ضرورت رهایی از باتلاق هایی که آمریکا در آن غرق می شود، برای به کار گرفتن امکانات مادی و سیاسی علیه چین، ضرورت های اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: برخی از چارچوب های مربوط به رژیم اسرائیل وجود دارد که تلاش می کند تا در رویکرد امریکا به سمت عقب نشینی از سوریه و عراق مانع تراشی کند. همچنین امریکا به علت عقب نشینی از افغانستان با انتقادهایی مواجه است که ممکن است به تاخیر در اقدامی مشابه دیگر در قبال سوریه منجر شود.
این کارشناس سیاسی تأکید کرد: "بدون شک امریکا نیاز دارد زخم‌های عمیق و بسیار خود را ترمیم کند و همچنین نیاز دارد نیروهای خود را برای رویارویی قدرتمند با چین بسیج کند، ولی در عین حال با احتمالاتی مواجه می‌شود از جمله این‌که اگر آمریکا در صورت تصمیم برای دست برداشتن از سناریوی ایجاد و هرج و مرج در سوریه دست بکشد، در معرض انتقادهای تند جمهوری‌خواهان و هواداران رژیم اسرائیل و دیگران قرار می‌‌گیرد."
"محمد العمری" تحلیلگر سیاسی نیز گفت: "اوضاع در شمال سوریه به این دلیل که تحت اشغال آمریکا و ترکیه و محل استقرار گروه‌های مسلح و جدایی‌طلب است و همزمان با افزایش نقش‌ها تنش‌ها تشدید می‌شود، متفاوت است."
العمری افزود: "لذا به نظر می‌رسد که شمال سوریه در دو بخش- شمال شرقی و شمال غربی- به دو مسیر و رویکرد نیاز دارد: شمال شرقی در گرو عقب‌نشینی آمریکا و بازگشت قسد برای مذاکره با دولت سوریه- با ضمانت روسیه- است با در نظر گرفتن این احتمال که ترکیه از عقب‌نشینی خود سوء‌ استفاده کند و حضور خود را از طریق بازوهای نظامی‌اش توسعه دهد." این تحلیلگر سیاسی افزود: "شمال غربی یا به توافق در چارچوب آستانه بستگی دارد یا اقدام نظامی مستقیم ارتش سوریه و هم پیمانانش."

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات