صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۵۳

عربستان واداده از همه جا

عربستان سعودی واداده اصلی در جنگ یمن و منطقه است که امروز توان ایستادن و سربلند کردن را ندارد. شکستی که در نتیجه اجرای سیاست های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه بوده است.

حمله وحشیانه عربستان سعودی به یمن با حمایت کشورهای غربی به خصوص آمریکا باعث کشتار بی رحمانه مردم بی گناه یمن شده است.

آل سعود در این جنگ هزینه های سنگینی را متحمل شد که به برخی از آمارها نشان می دهد هزینه جنگ حتی از بودجه بخش آموزش و پرورش و بهداشت این کشور نیز بیشتر بوده است.

براساس آمار موسسه جهانی متخصص هزینه‌های نظامی، این کشور از سال 2016 تا 2020 حدود 273 میلیارد دلار یعنی 20.9 درصد هزینه های دولت را خرج سلاح و هزینه‌های نظامی کرده است. این در حالی است که بودجه بخش آموزش و پرورش آن طی این سالها 271 میلیارد دلار یعنی 20.7 درصد هزینه‌های دولت و بودجه بخش بهداشت 202 میلیارد دلار معادل 15.4 درصد هزینه‌های دولت را شامل می‌شود.
عربستان سعودی در سیاست خود همواره در جلب نظر غربی ها بخصوص آمریکا هزینه های زیادی کرده است و آل سعود ماندگاری خود در قدرت به نوعی در حمایت آمریکا از خود تصور می کرده است. بنحوی که  تنها در یک نمونه از ولخرجی های آل سعود می توان اشاره کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات این کشور اولین سفر خارجی خود را به عربستان سعودی اختصاص داد که این دیدار منجر به امضای یک قرارداد 110 میلیارد دلاری بین دو کشور شد. البته این مبلغ بخشی از 470 میلیارد دلاری بود که ریاض پذیرفت طی 10 سال آینده در بخش‌های گوناگون صنعت آمریکا سرمایه‌گذاری کند که این امر می‌تواند یک میلیون فرصت شغلی برای آمریکایی‌ها به وجود بیاورد.

عربستان شکست خورده از همه جا/ عربستان با اجرای سیاست های آمریکایی شکست خورد
از طرف دیگر عربستان سعودی تنها در قضیه حمله به یمن، میلیاردها دلار سلاح از کشورهای غربی بخصوص از آمریکاخریداری کرد. تنها در یک نمونه روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ به ریاض سفر کرد و بعد از آن از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کاخ سفید استقبال کرده و از انعقاد قرارداد تسلیحاتی دم زد که ارزشش به ۴۶۰ میلیارد دلار می‌رسید؛ قراردادی که چشم جهانیان را خیره کرد چرا که بزرگترین قرارداد در طول تاریخ است.

عربستان شکست خورده از همه جا/ عربستان با اجرای سیاست های آمریکایی شکست خورد
حال که چندین سال از حمله آل سعود به یمن می گذرد، آمریکایی ها عربستان را ئذ جنگ تنها گذاشتند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» فاش کرد که ایالات متحده به تازگی سامانه پاتریوت را با وجود حملات مداوم انصارالله از عربستان سعودی خارج کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای که توسط شرکت سهامی خاص آمریکایی «پلانت لبز» تهیه شده است، اعلام کرد که تعدادی از سامانه‌های پاتریوت با سامانه پیشرفته ضد موشکی «تاد» که در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی قرار داشت، از این پایگاه خارج شده است.

عربستان شکست خورده از همه جا/ عربستان با اجرای سیاست های آمریکایی شکست خورد

بدین ترتیب تصویر از منطقه‌ای از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در 10 سپتامبر 2021 نشان می‌دهد که برخی از این سامانه‌ها از این پایگاه هوایی خارج شده‌اند. پایگاه هوایی شاهزاده سلطان، واقع در 115 کیلومتری جنوب شرقی ریاض از سال 2019 میزبان چندین هزار نظامی آمریکایی بوده است.
ادعای آسوشیتدپرس در حالی مطرح می‌شود که «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در سخنانی اظهار کرد که کشورش از آمریکا می‌خواهد با حفظ تجهیزات دفاعی نظیر سیستم پدافند موشکی پاتریوت در عربستان نشان دهد که به امنیت و تعهداتش در قبال عربستان پایبند است.

 بدیهی است که در چنین شرایطی عربستان خود را بازنده اصلی جنگ می بیند، لذا آل سعود نمی خواهد فعلا دست خود را بعنوان بازنده بالا ببرد و می خواهد فعلا دست و پا بزند. و از سوی دیگر عربستان سعودی که اعتیاد به خرید سلاح پیدا کرده است،برای جبران  خروج سلاح های آمریکایی بدنبال خرید سامانه های از رژیم صهیونیستی و یونان برای دفاع از شرکت های نفتی خود است.


 پایگاه "بریکینگ دفنس"، ویژه مسائل نظامی با افشای تلاش های عربستان برای خرید سامانه گنبد آهنین از "اسرائیل" فاش کرد: "سعودی ها به دنبال خرید سامانه گنبد آهنین یا سامانه رهگیری موشک های کروز هستند و این معامله را تا حد زیادی پیش برده اند".
سرخوردگی شدید رهبران سعودی - که ناشی از ناتوانی آنها و متحدانشان در حمایت از تأسیسات نفتی و پایگاه های نظامی شان در مقابل موشک ها و پهپادهای یمنی است -، آنها را بر آن داشته است تا تصمیم به خرید سامانه گنبد آهنین از "اسرائیل" بگیرند. این در حالی است که آنها می دانند که این سامانه هم نتوانسته است موشک های مقاومت را که در عملیات شمشیر قدس از غزه شلیک می شدند، رهگیری کند. این معامله می تواند زمینه ساز و بهانه ای برای سازش عربستان با این رژیم باشد. هر چند که این بهانه عذر بدتر از گناه است و سامانه های دفاعی آمریکایی و غربی و اسرائیلی هیچگاه نمی توانند جلوی موشک ها و پهپادهای یمنی را بگیرند چون یمنی ها قبل از هر چیز مسلح به سلاح این و حقانیت هستند.


حال این سوال مطرح است که جنگ یمن چه آثاری برای عربستان داشته است؟
ناکامی عربستان سعودی در جنگ نیابتی تبعات غیر قابل جبرانی برای آل سعود در پی داشته است. صرف هزینه میلیارد دلاری و خالی شدن خزانه عربستان یکی از آثار جنگ یمن است که در وضعیت فعلی این کشور با بدترین شرایط اقتصادی مواجه شده است. این آمریکا در وضعیت فعلی نسبت به عربستان از حساسیت کمی برخوردار است، یک دلیل آن می تواند عدم شیردهی آل سعود باشد.آمریکایی ها بخوبی متوجه شدند که عربستان هیچگاه پیروز جنگ نخواهد بود و دیگر حمایت از این کشور بی فایده است.

عربستان شکست خورده از همه جا/ عربستان با اجرای سیاست های آمریکایی شکست خورد

آثار دیگر جنگ یمن برای عربستان سعودی پیدایش اختلاف عربستان با متحده دیرینه خود، امارات متحده عربی است. عربستان دیگر هیچ کشوری در کنار خود در جنگ یمن ندارد و کشور امارات نیز بعنوان یک رقیب و شاید دشمن برای عربستان در جنگ یمن عمل می کند. عربستان سعودی از اینکه متحد خود، امارات بر پایتخت موقت (عدن) و اغلب سواحل یمن سیطره داشته و مانع بازگشت دولت مستعفی منصور هادی می‌شود، احساس می‌کند سرش کلاه رفته است. به اعتقاد کارشناسان رژیم سعودی در شش سال گذشته در  جنگ یمن، درراستای منافع آمریکا حرکت می‌کند و  رژیم امارات عربی متحده نیز به نیابت از انگلیس و اسرائیل عمل می‌کند.
از آثار و تبعات دیگر جنگ یمن برای آل سعود که شاید اتفاقی ناگوار برای عرستان نسبت آثار دیگر باشد، باخت این کشور در جنگ نیابتی در منطقه بود. آل سعود دیگر در خاورمیانه جایگاه ده سال پیش را ندارد و دست این کشور کاملا در منطقه خالی مانده است. پیروزی محور مقاومت در سوریه و عراق که کمر سیاست های عربستان را در منطقه به همراه آمریکا، خم کرده بود، حال پیروزی انصارالله در یمن، کمر آنها را خواهد شکست. بدیهی است که عربستان در جنگ یمن همه جوره شکست خورده است و ادامه دادن جنگ یعنی خورد شدن باقی مانده استخوان های آل سعود است. بنابراین عربستان سعودی واداده اصلی در جنگ یمن و منطقه است که امروز توان ایستادن و سربلند کردن را ندارد. شکستی که در نتیجه اجرای سیاست های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه بوده است. عربستان سعودی برای احیای خود به ناچار باید دست از سیاست های تفرقه افکنانه خود بردار و راهبرد همگرایی را در منطقه در پیش بگیرد. 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات