صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۷۰
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

قیمت گذاری دستوری در بورس متوقف شود/ گزارش شش ماهه بورس حال بازار را خوب می کند

به این خاطر که  سهام عدالت چه به صورت بلوکی چه به صورت خرده فروشی عرضه شود، برای بازار فرقی نمی کند و چون بازار سرمایه به هر حال تحت فشار فروش قرار می گیرد این عامل برای بورس بسیار خطرناک است.

کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: فعالان واهالی بازار سرمایه از دولت انتظار دارند که هم وغم خود را بر حل این مشکلات قرار دهند. بی تردید اگر مسائل حاشیه ای و جانبی منفی تاثیر گذار بر بورس کنار گذاشته شود با استفاده از پتانسیل‌های بازار، عوامل بنیادی کماکان می تواند بازار را بالا ببرند و موجب رشد و ارتقای بازار شوند.

 
به گزارش بصیرت، بورس از یک سال و نیم گذشته تا کنون فراز و فرودهای مختلفی را به خود دیده است. از اصرار دولتمردان قبلی برای سرمایه گذاری دربازار سهام که در نهایت مشخص شد دولت برای تامین بودجه دست به چنین اقدامی زده، اقدامی که باعث دلسرد شدن سرمایه گذاران، بخصوص تازه واردان به این بازار پر پیچ وخم شد. با تغییر دولت فعالان و اهالی بازار سرمایه خواسته های خود را برای جلوگیری از ریزش های سنگین بورس و روند رو به رشد ونرمال دراین بازار را از دولت خواسته اند. لذا در این گفت و گو احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه به پنج محور و موضوع که برای بورس مخاطرات زیادی ایجاد می کند اشاره کرده که در ادامه می خوانید.
 
احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه درگفت و گو با بصیرت در خصوص تهدیدات و چالش هایی که می تواند بازار سرمایه را با مخاطرات جدی رو به رو کند گفت: در بازارسرمایه مخاطرات زیادی وجود دارد که می تواند بازار را در شرایط مختلف تحت تاثیر قرار دهد. اما آنچه در وضعتی کنونی برای بورس می تواند چالش های بزرگی ایجاد کند را می توان در پنج موضوع خلاصه کرد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر خطراتی که درادامه ذکر می شود محدودیت هایی را پیش روی رشضد بازار سرمایه قرار می دهد و روند رو به رشد بازار سهام و بورس را با کندی ها و سرعت گیرهای مختلفی رو به رو می کند.
احمد اشتیاقی کارشناس بورس دراین زمینه خاطر نشان کرد: اولین موضوعی که همیشه صاحب نظران و کارشناسان و اهالی بازار سرمایه از آن سخن می گویند و دولت را بدان توجه می دهند موضوع عدم قیمت‌گذاری دستوری است. متاسفانه قیمت گذاری های دستوری که به دلایل مختلف همواره از سوی دولت به بازار سرمایه تحمیل شده است عامل مهمی در ایجاد چالش های بزرگ، عدم اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و عامل مهمی در جلوگیری و متوقف کردن رشد بورس بوده است. از این منظر فعالان و اهالی بازار سرمایه از دولت انتظار دارند که از هر گونه قیمت گذاری دستوری بگذرد و بورس را با چنین موضوعی دچار چالش های عدیده ای نکند.

اشتیاقی کارشناس بورس با اشاره به دومین عامل موثر در ایجاد چالش در بازار سرمایه گفت: عامل دوم  بحث دلار نیمایی است. با اینکه تا پیش از این قرار بود فاصله بین دلار نیمایی با دلار آزاد بسیار کم باشد، یعنی حداکثر بین نرخ ارز نیمایی با دلار آزاد  فقط 5 درصد فاصله باشد، اما شاهد هستیم که متاسفانه فاصله 20 درصد است. این موضوع یکی از عوامل مهمی است که اجازه رشد را به بازار سرمایه نمی دهد. بنابراین فعالان بازار سرمایه خواستار این موضوع هستند که دولت با برطرف کردن این تفاوت رقم، یکی از عوامل محدود کننده رشد بازار را از میان بردارد.


کارشناس بورس و بازار سرمایه در ادامه خاطر نشان کرد: سومین عامل انتشار اوراق بدهی است که احتمال دارد برای کسری بودجه دولت، مجبور به انتشار اوراق بدهی شود. انتشار اوراق بدهی با نرخ‌های ۲۰ درصد کنونی جذابیت ندارد. با توجه به اینکه احتمال دارد اوراق بدهی با نرخ های بالاتر از ۲۰ درصد منتشر شود این مسئله برای بازار می‌تواند رقیب باشد چرا که سرمایه ها ممکن است از بازار سهام خارج شود و برای خرید اوراق با سودهای بالاتر به آن سمت حرکت کند.


احمد اشتیاقی درباره خبرهای آزاد سازی سهام عدالت وتاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: یکی از مواردی که بازار را دچار تلاطم می کند اشاره به موضوع آزاد سازی سهام عدالت است. به این خاطر که  سهام عدالت چه به صورت بلوکی چه به صورت خرده فروشی عرضه شود، برای بازار فرقی نمی کند و چون بازار سرمایه به هر حال تحت فشار فروش قرار می گیرد این عامل برای بورس بسیار خطرناک است.
کارشناس بازار سهام درادامه به اخرین موضوعی که می تواند بورس را دچار چالش کند اشاره کرد و گفت: عامل آخر نیز بحث فشار قیمت تمام شده روی شرکت‌های بورسی است. این موضوع می تواند در فرمت های مختلفی اجرا شود. در قالب افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، در قبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش حقوق و عوارض پروانه بهره‌برداری، در حقیقت افزایش قیمت تمام شده، لذا با توجه به کسری بودجه ممکن است فشار هزینه‌های شرکت‌های بورسی را تحت الشعاع قرار دهد.این موارد موضوعاتی است که بازار را به شدت تحت تاثیرات ناملایمی قرار می دهد و به سرعت می توان بازار را از روند رو به رشد خود باز دارد.
احمد اشتیاقی در این باره تصریح کرد: فعالان واهالی بازار سرمایه از دولت انتظار دارند که هم وغم خود را بر حل این مشکلات قرار دهند. بی تردید اگر مسائل حاشیه ای و جانبی منفی تاثیر گذار بر بورس کنار گذاشته شود با استفاده از پتانسیل‌های بازار، عوامل بنیادی کماکان می تواند بازار را بالا ببرند و موجب رشد و ارتقای بازار شوند.


وی در خصوص ریزش ها و صعودهای روزهای گذشته بورس نیز به بصیرت گفت: به نظرم بازار در وضعیت نرمالی قرار دارد، اما تا ده روز آینده به احتمال قوی حال و روز بازار در شرایط بهتری قرار می گیرد. با توجه به انتشار گزارش شش ماهه بورس در روزهای آینده، این موارد نیز می تواند بازار را به سمت و سوی مثبت مورد نظر اهالی بازار سوق دهد. به هر حال آنچه امروز در بازار پیداست ارزندگی بازار است. به این معنا که بازار و اقتصاد باید به گونه ای مدیریت شود که به هیچ وجه بورس سطوح قیمتی را در محور شاخص ۱ و ۵۰۰ از دست ندهد.

 

عباسی
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات