صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۱۸

اخبار ویژه ۳۰ شهریور

روزنامه کیهان**

فایننشال‌تایمز: اولویت رئیسی واکسیناسیون و اقتصاد است، نه برجام

یک روزنامه انگلیسی تاکید کرد: اهتمام دولت رئیسی در ایران به واکسیناسیون سریع و فوری و همگانی و بازگشت وضعیت کسب‌وکار به شرایط عادی است و عجله‌ای برای احیای برجام نشان نمی‌دهد.
فایننشال‌تایمز در گزارشی به عملکرد چند هفته اول دولت آقای رئیسی پرداخته و نوشت: «یک مرکز واکسیناسیون، یک بیمارستان، یک داروخانه و در نهایت یک سردخانه. اولین بازدید‌های مردمی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، اولویت اصلی دولت او را آشکار کرده است: تسریع واردات واکسن کرونا به کشوری که از این همه‌گیری آسیب دیده است.
از زمان آغاز به کار این روحانی ۶۰ ساله در ماه گذشته و جایگزینی وی با حسن روحانی رئیس‌جمهور میانه‌رو، واردات واکسن افزایش چشمگیری داشته است. رئیسی این تلاش جدید را هدایت می‌کند. در این‌باره سخنگوی جمعیت هلال احمر ایران می‌گوید: «وقتی رئیس‌جمهور مانند یک فرمانده در خط مقدم حضور پیدا می‌کند، همه مقامات متوجه می‌شوند که هیچ بهانه‌ای برای تاخیر در واردات واکسن قابل قبول نیست.»
او افزود: «اگر ما به دولت قبلی می‌گفتیم که می‌توانیم یک میلیون دُز وارد کنیم، پاسخ این بود «بیایید در هفته آینده به بررسی آن بپردازیم». اما حالا پاسخ دولت جدید این است که چرا یک میلیون دُز؟‌
نمی‌توانید ۱۰ میلیون دُز وارد کنید؟»
فایننشال‌تایمز با بیان اینکه روحانی به‌جای تاکید بر واردات واکسن، بر مذاکرات برجام تمرکز داشت، می‌نویسد: در مقابل رئیسی تاکنون به نظر می‌رسد اولویتی بر احیای برجام قائل نیست و تلاش خود را روی واردات سریع و انبوه واکسن و تسریع در واکسیناسیون متمرکز کرده است.
ماه گذشته در بحبوحه خشم رسانه‌های اجتماعی به‌دلیل نبودن واکسن، رهبر ایران از مقامات خواست «تلاش مضاعف» کرده و از «هر راه ممکنی» برای تسریع واکسیناسیون مردم استفاده کنند.
یکی از تحلیلگران اصلاح طلب گفت: «دولت مطمئنا مذاکرات را از سر می‌گیرد، اما منتظر است تا نتایج واکسیناسیون و تاثیر آن‌ها را بر وضعیت اقتصادی ببیند.. (رئیسی) به درستی واکسیناسیون را در اولویت قرار داده، زیرا ما نمی‌توانیم پای میز مذاکره بنشینیم، در حالی که مردم احساس رنج می‌کنند.»
«محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: «قبلا وزارت بهداشت تنها بود، اما اکنون تصمیمات در کمیته واکسیناسیون گرفته می‌شود و همه موانع بلافاصله در همان جلسات برداشته می‌شود... واکسیناسیون به اولویت شماره یک دولت آقای رئیسی تبدیل شده است.»
ایران تنها در یک ماه گذشته بیش از ۳۰ میلیون دوز خرید کرده است. این در مقایسه با ۱۹ میلیون دوز در هفت ماه قبل است.
۱۶.۳ درصد از مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند، این در حالی است که قبل از به قدرت رسیدن رئیسی این رقم ۳.۳ درصد بود، دولت قصد دارد تا ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) بیشتر ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران را به طور کامل واکسینه کند.

آمریکا و انگلیس خیانت کردند نشریات غربگرا، سانسور!

آمریکا و انگلیس با قاپیدن معامله نظامی ۵۶ میلیاردی فرانسه با استرالیا، از پشت به این متحد خود خنجر زده‌اند. اما این خبر و بازتاب‌های فراوان آن، توسط نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلب سانسور شد و جایی در صفحات اول این رسانه‌ها نداشت!
ماجرا از این قرار است که چند روز قبل اعلام شد آمریکا و انگلیس برای ایجاد ناوگان زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای در استرالیا، با این کشور به توافق رسیده‌اند. این توافق که به عنوان آکوس معروف شده، در حالی اعلام شد که فرانسه برای فروش زیردریایی‌های دیزلی با استرالیا مذاکره کرده بود؛ بنابراین انتشار این خبر واکنش تند فرانسه را به دنبال داشت.
ژان ایو لودریان عملکرد این سه کشور را «دروغگویی، دورویی، تخطی بزرگ از اعتماد، و تحقیر» خواند و امانوئل ماکرون در اقدامی بی‌سابقه، سفیران کشورش را از واشنگتن و کانبرا فراخواند. خیانت آمریکا و انگلیس، به جز فرانسه، خشم برخی دیگر از اعضای ناتو را هم برانگیخته است.
فرانسه فسخ یکجانبه این قرارداد را که «قرارداد قرن» برای صنعت این کشور نامیده می‌شد و ارزش آن بالغ بر ۵۶ میلیارد یورو بود، به منزله «خنجر از پشت» به دست یکی از کشور‌های متحد خود قلمداد کرده است.
پاریس دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس که قرار بود هفته آینده برگزار شود را به صورت یک طرفه لغو کرد. فرانسه غیر از احساس خیانت سیاسی، از اینکه از یک قرارداد اقتصادی پر سود آن هم در شرایط رکود سخت اقتصادی محروم شده، عصبانی است.
روزنامه‌هاى سوئیسى نوشتند مکرون ممکن است همه رویداد‌های مهم دیپلماتیک با سوئیس را تا فصل تابستان سال آینده لغو کند. دلیل این تصمیم خشم مکرون از مخالفت سوئیس با خرید جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه اعلام شده است.
شبکه فرانس ۲۴ درباره این رویداد گفت: عاقبت اعتماد به آمریکا همین است. آمریکا از پشت به فرانسه خنجر زد. توافقنامه جدید آمریکا با انگلیس و استرالیا نشان می‌دهد که بایدن با ترامپ هیچ فرقی نمی‌کند و باید برای فرانسه درس عبرتی شود که دیگر به آمریکا اعتماد نکند. این ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد فرانسه است.
حالا محافل فرانسوی می‌گویند آمریکا دروغگو و غیر قابل اعتماد نیست و بایدن، همان ترامپ است و تنها تفاوتش، داشتن توییتر است.
آنچه در این میان قابل تامل است، اهتمام نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلبی برای سانسور و کتمان این خیانت بزرگ آمریکا و انگلیس به یک متحد نزدیکشان است. این نشریات البته در ماجرای خیانت آمریکا و انگلیس به دولت غربگرای‌اشرف غنی هم سیاست بی‌اعتنایی و کتمان و سانسور را در پیش گرفتند و حال آنکه اگر بی‌غرض و مرض بودند و صداقت داشتند، باید عبرت‌ها را بازخوانی می‌کردند.

نمره مردودی برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه تسهیل کسب‌وکار

نظرسنجی از دویست فعال اقتصادی نشان می‌دهد برخی دستگاه‌های اجرایی در دولت روحانی، نمره مردودی در حوزه تسهیل کسب‌وکار محسوب می‌شوند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کاهش یافت. نتایج سومین گزارش ملی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد نمره ۲هزار فعال اقتصادی به عملکرد بانک مرکزی بسیار پایین است. این نهاد در گزارش سال ۹۹ اتاق ایران نمره ضعیف ۷/۰۹ را کسب کرده است. در عین حال شهرداری‌ها با نمره ۶/۵۴ و نیز سازمان تامین اجتماعی با نمره ۵/۲۰ در رده‌های بعدی بدترین سازمان‌ها از منظر این شاخص قرار دارند.
طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب و کار که پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ انجام شده بود سعی در ارزیابی اثر ۴۴ دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد عمومی روی فعالیت اقتصادی در کشور دارد و از همین مجرا، وضعیت محیط کسب‌وکار ایران را مورد پرسش قرار می‌دهد. در این بررسی بانک مرکزی بدترین نمره را دارد که فاصله‌ای حدودا سه نمره‌ای با میانگین کلی کشور دارد. نکته جالب ماجرا بدتر شدن سطح رضایت فعالان کسب‌وکار از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ بوده که طی یک سال حدود ۰/۳۶ درصد شدت گرفته و از رقم ۶/۷۳ در سال ۱۳۹۸ به عدد ۷/۰۹ در سال گذشته رسیده است.
در عین حال شرایط شهرداری‌ها نیز خوب نیست. نمره این نهاد عمومی نیز نسبت به نمره معمول دستگاه‌ها فاصله بسیاری دارد و همین عامل از نارضایتی گسترده مراجعان به این نهاد حکایت دارد. مقرره‌های بسیار زیاد و شیوه غیرشفاف طی شدن مسیر دریافت مجوز‌های فعالیت احتمالا از اصلی‌ترین دلایلی است که موجب شده تا این نهاد نمره خوبی در سال ۱۳۹۹ نگیرد. نمره شهرداری‌ها در کشور طی تنها یک سال حدود ۰/۵ درصد بد شده که رقم قابل‌توجهی است. مرور جدولی که در گزارش اتاق ایران وجود دارد نشان می‌دهد دو نهاد گمرک و وزارت صمت از جمله سازمان‌هایی هستند که با ۰/۵ درصد افزایش نمره، از نظر حادتر شدن شرایطی که برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده اند، رکورددار بوده و با وضعیت شهرداری‌ها در کل سال ۹۹ همراستا هستند.
اتاق بازرگانی ابراز امیدواری کرده نتایج این طرح بتواند میزان پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی در قبال عملکرد خود در جهت بهبود فضای کسب‌وکار را افزایش داده، موجب دستیابی به محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری و انجام کسب و کار در کشور شود.

نتیجه ۸ سال بزک دولت برجام: «فعلا غم نان داریم»!

سایت کارچاق‌کن دولت روحانی و برجام در طول ۸ سال گذشته، به گوشه‌ای از میراث ناکارآمدی‌های دولت مدعی تدبیر و امید اذعان کرد.
عصر ایران که قصد داشته دولت سیزدهم را از ایده‌های بزرگ منصرف کند، می‌نویسد: رئیس‌جمهور رئیسی و تیم اقتصادی او برای حل مشکلات کشور وعده‌های بسیاری دادند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است. اتفاقی که اگر بیفتد یک امر بسیار پسندیده است.
این سایت در عین حال می‌افزاید: «بهتر است دولت سیزدهم برای آغاز کار، سنگ بزرگ بر ندارد که سنگ ریزه‌های بسیاری جلوی پای مردم افتاده است که برداشتن آن‌ها صد دعای خیر به همراه دارد.
بسیاری از مردم امروز مشکلات روزمره دارند و در تامین معیشت خود مانده‌اند. قیمت‌ها اگر در مسابقات صخره‌نوردی جهانی شرکت می‌کردند، قطعا رکوردی عجیب را به نام خود می‌زدند. چشمت را که بر می‌گردانی قیمت یک کالا بالا رفته است. نکته جالب این است که ما فقط بالا رفتن قیمت‌ها را می‌بینیم و خبری از پایین آمدن آن‌ها نیست. گویی که آن بالا خوش آب و هوا‌تر است.
خودمانیم، اغیار که این یادداشت را نمی‌خوانند؛ بخشی از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و فعلا آرزوی‌شان داشتن رساندن یک ماه مالی به آخر است. خیلی‌ها به واسطه گرانی، دیگر توان خرید گوشت و مرغ را ندارند. بماند که بخشی حتی دیگر نمی‌توانند از پس خرید تخم مرغ و سیب زمینی هم برآیند.
مثلا چقدر بهتر بود یکی از اولین دستورات رئیس‌جمهور به بانک‌ها که در عصر کرونا، مثل بختک به خاطر یکی، دو قسط عقب افتاده به روی زندگی مردم نیفتند و زنگ پشت زنگ نزنند.
وقتی کسی دچار خونریزی است، ابتدا سعی می‌کنند جلوی خونریزی را بگیرند و بعد به سراغ درمان و به ثبات رساندن وضعیت او بروند. زندگی ما هم همین است. بهتر است ابتدا جلوی خونریزی که همان گرانی و تورم است را بگیرند و بعد به سراغ کار‌های دیگر بروند.
طبقه متوسط در ایران در حال نابودی است. کم کم جامعه به دو دسته دارا‌ها و ندار‌ها تقسیم می‌شود. البته همین دسته ندار‌ها هم خود به چندین دسته دیگر تقسیم می‌شود که مجال آن در این نوشتار نیست.
کار‌های بزرگ و فیل هوا کردن را بگذارید برای زمانی که مشکلات معیشتی مردم حل شده است. فعلا غم نان داریم».
اعتراف پایان این سایت بزک‌کننده سوءمدیریت دولت روحانی در گذشته، در حالی است که مدعیان تدبیر و امید وعده داده بودند، چنان رونقی به اقتصاد بدهند و مردم را از درآمد سرشار سازند که نیازی به پول ناچیز یارانه نداشته باشند!

**************

روزنامه وطن امروز**

شاخص بورس به مدار رشد بازگشت

شاخص کل بازار بورس دیروز با ۷ هزار و ۲۷۹ واحد افزایش در جایگاه یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۶ میلیارد و ۲۵۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۳ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یکهزار و ۵۹۶ واحد افزایش به ۴۳۲ هزار و ۶۱۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یکهزار و ۷ واحد رشد به ۲۷۲ هزار و ۹۷۸ واحد رسید. از سویی شاخص بازار اول نیز ۵ هزار و ۶۸۸ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳‌هزار و ۵۵۶ واحد افزایش داشتند.

***

مالکان خانه‌های خالی از دی‌ماه منتظر برگه‌های مالیاتی باشند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: دی‌ماه امسال نخستین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد. امیدعلی پارسا در واکنش به برخی انتقادات درباره عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی توسط این سازمان گفت: تشخیص خانه‌های خالی برای اخذ مالیات با وزارت راه‌و‌شهرسازی است و آن‌ها این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌دهند تا مالیات لازم دریافت شود. وی ادامه داد: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی، باید ۱۲۰ روز یا ۴ ماه یک خانه خالی مانده باشد، بنابراین خانه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا مردادماه خالی مانده باشند، مشمول این قانون می‌شوند و اطلاعات آن‌ها را وزارت راه‌و‌شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و ما دی‌ماه امسال نخستین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی در انتظار اطلاعات لازم درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی است.

***

عدم عرضه بلیت به نرخ مصوب توسط ایرلاین‌ها

کمتر از یک هفته به اربعین باقی مانده، اما عرضه بلیت به نرخ مصوب توسط ایرلاین‌ها انجام نمی‌شود و زائران سرگردان میان آژانس‌های مسافری به دنبال خرید بلیت هستند. به گزارش مهر، بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حج و زیارت، طبق توافق با شرکت‌های هواپیمایی قرار بود بازه زمانی پرواز‌های اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه و زمان فروش بلیت پرواز‌های اربعین از ۲۶ شهریورماه باشد. نرخ فروش نیز برای پرواز‌های رفت و برگشت از تهران به نجف ۵ میلیون و یکطرفه ۲/۳ میلیون تومان تعیین شده است. با این حال ۲ روز از آغاز این بازه زمانی گذشته و خبری از فروش بلیت پرواز‌های اربعین نه در آژانس‌های هواپیمایی، نه در وبسایت‌های رسمی ایرلاین‌ها و نه در وب‌سایت‌های فروش بلیت هواپیما نیست. حتی ۳ شرکت هواپیمایی که برای روز‌های جاری اقدام به فروش یکطرفه بلیت تهران- نجف با نرخ ۲/۳ میلیون تومان کرده بودند، در حال حاضر از فروش بلیت خودداری می‌کنند. تنها چند ایرلاین خارجی فروش بلیت پرواز‌های اربعین با قیمت‌های ۹ تا ۲۰ میلیون تومانی را دارند که خرید آن از استطاعت بسیاری از زائران اربعین خارج است. سیاوش امیرمکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری درباره مساله فروش بلیت‌های ۵ میلیونی گفته است: در یکی- دو روز گذشته گزارش‌هایی به ما رسیده است که بعضی مراکز فروش بلیت هواپیما صرفا بلیت یکطرفه برای سفر به عراق عرضه کرده‌اند که این خلاف توافق حاصل شده و مقررات است. سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر پیگیر رفع این مشکل است که بلیت دوطرفه به متقاضیان ارائه شود و خرید بلیت یکطرفه اختیاری باشد. این اظهارنظر سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تا حدودی می‌تواند به معنی پذیرش بی‌مسؤولیتی ایرلاین‌ها و تلاش آن‌ها برای افزایش درآمد از محل پرواز‌های اربعین از سوی دستگاه سیاست‌گذار در صنعت هوانوردی باشد.

***

نوسان سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز پیش از آن به رقم ۱۱ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید. همچنین دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. بر این اساس نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳‌میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۱۲۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان شد.
همچنین انس جهانی طلا نیز یکهزار و ۷۵۳ دلار و ۷۲ سنت قیمت خورد که در مقایسه با روز شنبه یک دلار و ۲۹ سنت کاهش داشت.

**************

روزنامه خراسان**

تامین برق مراکز مجاز استخراج رمز ارز از ابتدای مهر ماه

مهر - سخنگوی صنعت برق گفت: از ابتدای مهر برق مورد نیاز مراکز مجاز استخراج رمز ارز تامین خواهد شد. مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به این که مراکز مجاز استخراج رمز ارز ۳۰۰ مگاوات انشعاب مجاز دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: مراکز مجاز استخراج رمز ارز از خرداد به دلیل افزایش مصرف برق از مدار تولید خارج شدند که با پایان زمان اوج مصرف تابستان از ابتدای مهر تأمین برق آن‌ها مجدد شروع خواهد شد. وی با اشاره به این که تاکنون ۲۱۸ هزار دستگاه رمز ارز غیرمجاز در کشور کشف شده است، گفت: مصرف برق این مراکز معادل یک نیروگاه هزار مگاواتی است که البته با وجود پایان زمان اوج مصرف تابستان همچنان مصرف برق بالاست که این نشان دهنده فعالیت مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز است.

هشدار وزارت نیرو به کمبود آب سد‌ها برای کشت پاییزه

فارس – اجرا نکردن طرح الگوی کشت در ۱۰ سال گذشته در کنار بحران آبی کشور امروز به بلای بزرگ بخش کشاورزی تبدیل شده به طوری که وزارت نیرو میزان آب مورد نیاز کشاورزی خوزستان را سه برابر آب پشت سد‌های این استان دانسته است.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف سوسیس و کالباس

ایسنا - دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران گفت: مصرف کننده باید برای خرید سوسیس و کالباس ۲۵ درصد بابت سود عمده فروش ۴ درصد، سود خرده فروش ۱۲ درصد و مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد، علاوه بر قیمت محصول در کارخانه پرداخت کند. جمال حسین زاده ادامه داد: به این ترتیب قیمت فراورده‌های گوشتی تولید شده از مرغ بدون پوست و استخوان برای مصرف کننده به ۴۵ تا ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد. وی در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای مصرف سوسیس و کالباس با شیوع کرونا کاهش یافته است یا خیر؟ گفت:تقاضا برای محصولات لوکس به دلیل اجرت خرید مصرف کننده تا ۳۰ درصد کاهش یافته و در محصولات اقتصادی هم به دلیل محدود شدن ساعت کار رستوران‌ها و عرضه کنندگان غذای آماده ۳۰ درصد کم شده است.

از سرگیری برخورد با عرضه پوشاک قاچاق از ابتدای مهر

تسنیم - نایب رئیس اتحادیه صنف نساجی ایران گفت: از آن جا که مراجع قضایی به وسیله استعلام از سامانه شناسه کالا، امکان شناسایی کالای قاچاق از کالای تولیدی را پیدا خواهند کرد، تمامی تولیدکنندگان باید هرچه سریع‌تر برای شناسه‌دار کردن اجناس خود اقدام کنند. بهرام شهریاری اظهار کرد: از اول مهر، برخورد با برند‌های محرز قاچاق که از ابتدا مجوز فعالیت نداشتند، در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین واحد‌هایی که برای دریافت شناسه کالا تاکنون اقدامی نکرده‌اند نیز مشمول این برخورد‌ها می‌شوند.

روغن وارداتی از فروردین در انتظار تخصیص ارز است

مهر - عضو هیئت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی گفت: در حالی که روغن‌های وارداتی بخش خصوصی از فروردین در گمرک مانده، دولت می‌گوید سهمیه ارز شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ برای واردات روغن خام پرداخت شده است. وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با بیان این که دولت نباید به عنوان تاجر، تصمیم گیر و مجری، رقیب بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: بخش عمده سهمیه ارزی واردات روغن خام در شش ماه نخست امسال به شرکت بازرگانی دولتی ایران پرداخت شده و ادامه این روند منجر به تخریب وجه بخش خصوصی ایران در بازار جهانی است.

**************

روزنامه ایران**

عینک بدبینی به ایرانیان خارج از کشور را برداریم

خبر اول اینکه، علیرضا سلیمی، رئیس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور مجلس با اشاره به اظهارات رؤسای قوای قضائیه و مجریه مبنی بر لزوم دسترسی سریع و آسان ایرانیان خارج کشور به خدمات قضایی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در داخل کشور، گفت: با توجه به آمار‍‌های اعلام شده بین ۶ تا ۷ میلیون ایرانی در کشور‌های دیگر زندگی می‌کنند، با پیگیری‌های فراکسیون ایرانیان خارج از کشور مجلس و تلاش وزارت خارجه، «بانک اطلاعاتی» از آنان در حال تهیه بوده و اطلاعات بیش از ۳ میلیون نفر نیز در این بانک موجود است.
به گزارش خانه ملت؛ سلیمی با برشمردن ویژگی‌های ایرانیان خارج از کشور گفت: در نشست‌هایی که با این گروه از افراد داشتیم، مشخص شد که آنان علاقه‌مند به توسعه، سعادت و پیشرفت ایران هستند.
دیگر اینکه، این افراد جز قشر نخبه کشور محسوب می‌شوند و نکته بعد اینکه این گروه از افراد آماده کمک و یا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی و علمی هستند لذا ما نباید از این ظرفیت غافل شویم.
سلیمی معتقد است: برخی عینک بدبینی در برابر این افراد به چشم زدند در حالی که این گونه نیست و عینک بدبینی را باید برداشت. تعداد زیادی از این افراد به ضرورت یا به دلیل اتفاقاتی که در زندگی‌شان رخ داده از کشور خارج شدند و آماده کمک به توسعه و پیشرفت کشور هستند لذا در این شرایط رویکرد جدید دولت را باید غنیمت شمرد.
ابرپروژه‌هایی در کشور داریم که نیاز به سرمایه‌گذاری و مشارکت این افراد دارد، به همین جهت فراکسیون به طور جدی این موضوعات را دنبال می‌کند و وزارت امور خارجه هم وعده‌هایی داده است.

تکذیب خبر رد مصوبه واردات خودرو‌های خارجی در مجمع تشخیص

خبر دیگر اینکه، عضو هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام خبر رد مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو‌های خارجی توسط این هیأت را رد کرد.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با ایلنا، با تکذیب خبر رد مصوبه مجلس درخصوص واردات خودرو‌های خارجی در هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، گفت: هنوز هیأت عالی نظارت جلسه‌ای درباره این موضوع نداشته که آن را رد یا تأیید کرده باشد.
وی افزود: ممکن است با آقای آقامحمدی که رئیس کمیسیون نظارت مجمع است گفت‌وگویی شده باشد که اگر چنین است من از این مسأله اطلاعی ندارم، اما اینکه جلسه‌ای تشکیل شده و مصوبه رد شده باشد صحت ندارد و اصلاً جلسه‌ای نبوده است.
عضو هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در تشریح روال جلسات این هیأت، بیان کرد: ما چهارشنبه هفته گذشته جلسه مجمع داشتیم و هفته پیش از آن جلسه هیأت نظارت برگزار شد؛ به‌عبارت دیگر جلسات هیأت عالی نظارت دو هفته یکبار تشکیل می‌شود. در نتیجه در روز‌های اخیر جلسه هیأت برای بحث واردات خودرو‌های خارجی تشکیل نشده است.

پایان مدیریت علی‌عسکری بر صداوسیما

دست آخر اینکه، خبرگزاری فارس خبر داده که با اتمام دوره مدیریت عبدالعلی علی‌عسکری بر رسانه ملی، مدیریت صداوسیما بزودی تغییر می‌کند.
این خبرگزاری در همین رابطه افزود: شنیده‌ها حاکی است علی عسکری که ۵ سال رئیس رسانه ملی بود، بزودی جای خود را به یکی از معاونان با سابقه و خوشنام صداوسیما خواهد داد.
گفتنی است در روز‌های اخیر از پیمان جبلی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما به عنوان جانشین علی عسکری نام برده شده است. هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تأیید نکرده است.

**************

روزنامه شرق**

جزئیات مأموریت بی‌سابقه امارات و اسرائیل
خروج بی‌اطلاع طالبان

روزنامه انگلیسی تلگراف جزئیات مأموریت مشترک محرمانه امارات و اسرائیل را که اولین‌بار در نوع خود بود، فاش کرد. این مأموریت مربوط به خارج‌کردن ده‌ها افغان از کشورشان پس از تسلط طالبان بر افغانستان بود.
به گزارش ایسنا، این روزنامه در گزارش خود نوشت: این مأموریت در اوایل ماه جاری میلادی انجام گرفت و جزئی بوده و اولین «پروژه انسانی» بین امارات و اسرائیل محسوب می‌شد که بدون اطلاع طالبان اجرا شد. طبق گزارش این روزنامه، تیمی که مأموریت را اجرا کرد، از تماس‌های محلی برای جمع‌آوری ۴۱ شهروند افغان از مخفیگاه‌های مختلف در کابل استفاده و آن‌ها را با اتوبوسی از نقاط ایست بازرسی طالبان عبور داد و پس از عبور از مرز‌ها به سمت تاجیکستان و سپس به‌صورت هوایی به امارات منتقل کرد.
این روزنامه در گزارش خود توضیح می‌دهد: مأموریت شامل ده‌ها دختر از دو تیم ورزشی موتورسواری، تیم رباتیک، فعالان حقوق بشر، خواننده‌ای معروف و تعدادی از نزدیکانشان بود. برخی نیز از روحانیونی بودند که بیشتر در معرض خطر از جانب طالبان قرار داشتند.

یوتام بولیزیر، مدیر اجرائی سازمان

IsraAID، به روزنامه تلگراف گفت تیمی که این مأموریت را اجرا کرد، طی جمع‌کردن این افراد از مخفیگاه‌هایشان در کابل بدون اطلاع طالبان نهایت احتیاط را به خرج داد.
این روزنامه افزود: این افغان‌ها به سلامت از نقاط ایست بازرسی عبور کردند، اما به شکل موقت در مرز‌های تاجیکستان گیر کردند و دو روز را در منزلی امن در میان حالتی از تنش و نگرانی به‌دلیل حضور گسترده نیرو‌های طالبان در منطقه به سر بردند. اما در‌نهایت امر دولت تاجیکستان به آن‌ها برای ورود به خاک خود چراغ سبز نشان داد و از آنجا با هواپیمایی که سیلوان آدامز، میلیاردر اسرائیلی کانادایی اجاره کرده بود، به سلامت به امارات منتقل شدند و آدامز نقشی مهم در قانع‌کردن دولت دوشنبه برای گشودن مرزهایش به روی این افغان‌ها ایفا کرد.

حزب حامی پوتین پیروز انتخابات پارلمانی شد

همان‌طور‌که انتظار می‌رفت، نتایج انتخابات پارلمانی روسیه نشان می‌دهد که «حزب روسیه متحد» که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور حمایت می‌کند، با وجود ازدست‌دادن بیش از یک‌دهم از حامیانش و پس از سرکوب گسترده منتقدان، توانست اکثریت پارلمانی خود را حفظ کرد. به گزارش رویترز، با شمارش نزدیک به ۷۴ درصد از آرا، کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که روسیه متحد تقریبا ۴۹ درصد از آرا را به دست آورده است و آرای نزدیک‌ترین رقیب آن یعنی حزب کمونیست، حدود ۲۰ درصد است. اگرچه این یک پیروزی قاطع است، اما به نظر می‌رسد نسبت به آخرین‌باری که انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۶ برگزار شد و حزب کمی بیش از ۵۴ درصد آرا را به دست آورد، عملکرد نسبتا ضعیف‌تری برای روسیه واحد محسوب می‌شود.
مشکلات طولانی‌مدت، سطح پایین زندگی و فسادی که الکسی ناوالنی منتقد زندانی کرملین آن را افشا کرد، حمایت‌ها را کاهش داده است. موضوعی که با کمپین رأی‌گیری تاکتیکی سازماندهی‌شده توسط متحدان ناوالنی تشدید شده است. منتقدان کرملین که مدعی تقلب گسترده در انتخابات‌اند، اظهار کردند که با توجه به اقدامات دولت قبل از برگزاری انتخابات، در هر صورت یک تقلب رخ داده است. به گفته آنها، با توجه به سرکوب پیش از انتخابات و غیرقانونی اعلام‌شدن جنبش ناوالنی، حزب متحدانش را از شرکت در انتخابات منصرف کرد و رسانه‌های مهم و سازمان‌های غیردولتی را هدف قرار داد. وضعیت حزب روسیه واحد در یک رقابت عادلانه قطعا بدتر از این می‌شد. مقامات انتخاباتی می‌گویند هرگونه نتیجه‌ای را در مراکز رأی‌گیری که بی‌نظمی‌های آشکار در آن‌ها وجود داشته است، باطل کرده‌اند و رقابت به‌طورکلی عادلانه بوده است. بعید به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات چشم‌انداز سیاسی را تغییر دهد، زیرا پوتین که از سال ۱۹۹۹ به‌عنوان رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر در قدرت بوده، هنوز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ فرد غالب است. پوتین هنوز نامزد نشده است. قرار بود او روز دوشنبه سخنرانی کند.
این رهبر ۶۸ساله همچنان در بین بسیاری از روس‌ها به‌عنوان چهره‌ای محبوب شناخته می‌شود. حامیانش به‌دلیل ایستادگی در برابر غرب و بازگرداندن غرور ملی به او اعتبار می‌دهند.
نتایج جزئی نشان داد که حزب کمونیست در رده دوم قرار گرفت و پس از آن حزب ملی‌گرای LDPR با حدود هشت‌درصد و حزب روسیه عادل با حدود هفت درصد قرار گرفتند. هر سه حزب معمولا در بیشتر موضوع‌های کلیدی از کرملین حمایت می‌کنند. به نظر می‌رسد حزب جدیدی به نام «مردم جدید» با کمی بیش از پنج درصد به مجلس وارد شده است.

******************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات