صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۷۱

اخبار ویژه ۳ مهر

روزنامه کیهان**

چرا توقع آمریکا درباره مذاکرات غلط زیادی محسوب می‌شود؟!

آمریکا و غرب، از دولت جدید ایران انتظار دارد زودتر به مذاکرات وین باز گردد و مذاکرات را از همان جا که متوقف مانده، ادامه دهد. آن‌ها ادعا می‌کنند با دولت قبلی ایران، درباره ۷۰ تا ۹۰ درصد مسائل به نتیجه رسیده بودند (!)
این انتظار و ادعا از چند جهت مخدوش است. نخست اینکه دولت اوباما، در ماه‌های پایانی خود ادعا کرد از طرف دولت پس از خود (ترامپ) هیچ تضمین و تعهدی نداده و دولت جدید، خود راسا و بر اساس منافع و مصالحی که تشخیص می‌دهد، درباره برجام تصمیم می‌گیرد!
به‌عنوان مثال، وقتی آقای روحانی ۲۷ دی ۹۵ گفت «برجام، توافق دوجانبه نیست که ترامپ بگوید خوشم می‌آید یا بدم می‌آید»، به فاصله یکی دو ساعت، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در دولت اوباما پاسخ داد: «ما برای آینده توافق در دولت بعدی #تضمین نداده‌ایم. اوباما بار‌ها گفته که این دولت درخصوص آنچه دولت بعد می‌کند، هیچ تضمینی نداده است. دولت بعدی بر اساس اینکه چه چیزی را در راستای منافع ملی تشخیص می‌دهد، تصمیم مقتضی را در قبال توافق خواهد گرفت»!
وقتی ترامپ روی کار آمد، برخلاف دولت اوباما، ظاهر و باطن رفتار آمریکا را یکی کرد. به جای تظاهر به پایبندی به برجام در عین نقض‌های پیاپی آن، اعلام کرد به‌طور یکطرفه از توافق خارج می‌شود و رسما برجام را زیر پا گذاشت.
دموکرات‌ها و بایدن هم اگرچه ژست منتقد رفتار ترامپ درباره توافق را می‌گرفتند، اما وقتی دولت جدید آمریکا را تشکیل دادند، به جای بازگشت به دوره اوباما (لغو تحریم‌ها ولو به شکل نمایشی و محدود)، رویکرد بایدن را بیشتر پسندیدند؛ بنابراین تا دو ماه (اوایل فروردین امسال) از مذاکرات طفره رفتند؛ پس از آن نیز در چند نوبت بر تحریم‌ها افزوده‌اند.
به عبارت دیگر، دو دولت پس از اوباما، در گفتار یا رفتار و یا هر دو، اذعان کرده‌اند که توافق و تعهد دولت قبل‌تر از خود در آمریکا را معتبر و محترم نمی‌شمارند. تروئیکای اروپایی هم در قول و فعل، این خباثت آمریکا را تایید کرده‌اند. با این وصف، آمریکا و تروئیکای اروپایی غلط می‌کنند در حالی که برای اصل توافق برجام (تایید شده توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت) و تعهد دولت وقت آمریکا، پشیزی ارزش قائل نیستند، ادعا کنند که مذاکرات وین، باید از همان‌جا که با دولت قبلی ایران پیش برده‌اند، پیگیری شود.
ثانیا، به جز شخص آقای روحانی، هیچ‌کس دیگر در دولت سابق - به‌ویژه ظریف و عراقچی به‌عنوان متولیان مذاکره- ادعا نمی‌کردند توافق نهایی شده و تنها جزئیات مختصر باقی مانده است. فقط آقای روحانی (به‌خاطر خالی بودن دستش از کمترین دستاورد قابل عرضه به مردم) مدعی توافق فرمالیته بود و گرنه، حتی آقایان ظریف و عراقچی و دیگران هم اذعان داشتند که آمریکا نه حاضر به لغو ۱۵۰۰ تحریم پسابرجامی است- که در دوره شش ساله اجرای توافق دو برابر شده-، نه راستی‌آزمایی موثر لغو تحریم‌ها پیش از عضویت دوباره در برجام را می‌پذیرد، و نه تضمین می‌دهد که دولت فعلی یا بعدی آمریکا مجدداً مرتکب عهدشکنی نشود. در واقع آمریکا با درکی که از شخصیت خاص روحانی و تهیدستی وی داشت، دنبال آن بود که بدون برآورده کردن مطالبات مشروع ایران، صرفا بتواند دوباره عضو برجام شود و به مکانیسم ماشه آن دسترسی پیدا کند.
این رفتار خدعه‌آمیز و به دور از صداقت آمریکا، طبیعتاً مورد مخالفت مجلس شورای اسلامی، «هیئت نظارت» تحت نظر شورای عالی امنیت ملی، و رهبر انقلاب قرار گرفت.
دولت آمریکا اکنون در حالی که رسما توافق را زیر پا گذاشته و خبط و خیانتش محرز است، نمی‌تواند به همراه سه دولت اروپایی دنباله‌رو، برای دولت جدید ایران تعیین تکلیف کند. آمریکا همین ماه‌ها متهم است که حتی به متحدان خود هم خیانت می‌کند و مطلقا قابل اعتماد نیست. دولت اشرف غنی در افغانستان، و دولت ماکرون در فرانسه، آخرین موارد خیانت آمریکا را تجربه کرده و به صراحت اذعان کرده‌اند آمریکا قابل اعتماد نیست. اردوغان رئیس دولت ترکیه نیز طی روز‌های اخیر دست‌کم دو بار اعلام کرده آمریکا قابل اعتماد نیست.
بنابراین، دولت آمریکا به جای بازی با کلماتی مثل مذاکره، باید قبل از هر چیز برای اعتبار نابود شده خویش به دست خودش، چاره کند تا بتواند حداقل اعتماد دولت جدید جمهوری اسلامی و ملت ایران را کسب کند. در غیر این صورت، دولت قبلی ایران، شش ساله پس از اجرای برجام را سرگرم مذاکرات در وین و نیویورک و پاریس و توکیو و... برای سر عقل آوردن دولت‌های اوباما و ترامپ و بایدن برای انجام رفتار مسئولانه بود؛ اما کمترین موفقیتی به دست نیاورد. در واقع، مذاکره برای مذاکره، از همان دی ماه ۹۴ که آمریکا سرگرم کارشکنی در انجام تعهدات (لغو تحریم‌ها) شد، بی‌حاصل بود، اما شش سال دیگر ادامه یافت و اکنون با رسیدن به نقطه اشباع، مطلقا جای تداوم و ارزش تکرار را ندارد.

آصفی: بدون لغو تحریم‌ها آینده‌ای برای برجام قابل تصور نیست

سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: نقض برجام از دوره اوباما و بایدن شروع شده و آمریکا که این گره را انداخته، باید خودش هم گره را باز کند وگرنه به تعبیر رئیس‌جمهور، مذاکره برای مذاکره فایده‌ای ندارد.
حمیدرضا آصفی که سابقه سفارت در کشور‌هایی مانند فرانسه را هم در کارنامه خود دارد، ضمن جامع خواندن سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست عمومی سازمان ملل گفت: تفاوتی بین بایدن و ترامپ نیست. وقتی در معاهده آمریکا، استرالیا و فرانسه اتفاقات اخیر رخ داد، روزنامه لوموند فرانسه نوشت این قرارداد نشان داد که بایدن با ترامپ هیچ فرقی ندارد و بایدن هم یکجانبه‌گراست.
آصفی در گفتگو با شبکه «العالم» با اشاره به سخنرانی بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: ما چطور می‌توانیم به بایدن اعتماد کنیم؟ نقض برجام از زمان بایدن و اوباما شروع شد. آمریکا در زمان اوباما و معاون اولی بایدن به تعهدات مالی، بانکی، بیمه‌ای و کشتیرانی خودش در چارچوب برجام پایبند نبود و از همان‌جا نقض تعهدات را شروع کرد. این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم ترامپ نقض برجام را شروع کرد. نقض برجام از خود بایدن شروع شد. نمی‌شود به حرف‌های بایدن و سیاستمداران آمریکایی اعتماد کرد.
این دیپلمات کشورمان درباره آینده برجام گفت: در برجام گره افتاده و کار، سخت و پیچیده است. آمریکا گره را انداخته است و باید خودش آن را باز کند. اگر آقای بایدن و تیمش گره را باز کنند می‌شود آینده‌ای برای برجام متصور بود وگرنه همان‌طور که رئیس‌جمهور کشورمان اشاره داشتند، مذاکره برای مذاکره مفید نیست.
آصفی ادامه داد: من تصور نمی‌کنم اروپایی‌ها روش خودشان را تغییر بدهند. اروپایی‌ها آمریکا را همراهی می‌کنند. با توجه به مناقشه اخیر در مورد خرید زیردریایی توسط استرالیا، فکر می‌کنم اروپایی‌ها اعتماد به نفس‌شان را از دست داده‌اند. گذشته اروپا نشان داده که آن‌ها اراده‌ای برای تاثیرگذاری به‌عنوان یک واحد مستقل ندارند اگرچه ظرفیت این موضوع در آن‌ها وجود دارد. البته انگلیس به شکل موذیانه‌ای در حال تضعیف اتحادیه اروپاست، اما بقیه اروپایی‌ها می‌توانند از خودشان استقلال رای نشان دهند.
آصفی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشخصه‌های دیپلماسی دولت سیزدهم گفت: دولت دکتر رئیسی، سیاست خارجی متوازنی را در دستور کار قرار داده است. اولویت به کشور‌های آسیایی، همسایگان و کشور‌های مسلمان داده شده است. پانزده همسایه ایران، چین و روسیه جزو همکاران جدی ما هستند.
سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پایان با اشاره به پیوستن ایران به پیمان شانگ‌های گفت: با حضور ایران در پیمان شانگ‌های فضای امنیتی مطمئن‌تری در منطقه خواهیم داشت و همکاری‌های اقتصادی موثرتری رقم خواهد خورد.

آمریکا می‌خواست افغانستان باتلاقی برای ایران، روسیه و چین باشد

آمریکا امیدوار بود افغانستان را تبدیل به باتلاقی برای ایران و روسیه و چین کند.
روزنامه ایتالیایی ایل‌جورناله ضمن انتشار این خبر نوشت: در بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر باید پرسید آیا جنگ اعلامی علیه تروریسم، به هدفی که ادعا می‌کرد، رسیده است؟ با مشاهده بازگشت طالبان بر سر قدرت در همان جایی که همه چیز از آنجا آغاز شده بود و مجموعه‌ای از رویدادها، به نظر می‌رسد پاسخ، منفی است.
آمریکا با ۱۱ سپتامبر، جهان تک‌قطبی و قدرت شکست‌ناپذیر را اعلام کرد. اما هشت تریلیون دلار هزینه، فعالیت‌های ضدتروریستی در ۸۵ کشور جهان و بیش از یک میلیون کشته در سراسر جهان، کافی نبودند، زیرا تروریسم بیست سال بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر هنوز وجود دارد و از سلامتی خوبی نیز بهره‌مند است. درست است که بن‌لادن کشته شد و القاعده در سایه رفت لیکن سایر شیوخ تروریسم و متقاضیان جدید خلافت در این میان وارد صحنه شدند و به ائتلاف‌های مختلف هواداران نشان دادند که چگونه در برابر گلوله مقاوم هستند.
برای درک علل واقعیت باید به آمار و ارقام نگاه کرد: جنگ در افغانستان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا بود که بیشتر از مجموع دو جنگ جهانی و ویتنام طول کشید. همچنین پرهزینه‌ترین جنگ بود. این جنگ، ضداقتصادی‌ترین جنگ برای آمریکا بود و هزینه‌ای معادل ۳۰۰ میلیون دلار در روز به همراه داشت. اقدامات تروریستی در اروپا و آمریکا از دهه اول هزاره جدید سه برابر شدند. جنگ علیه تروریسم ۳۸ میلیون آواره و پناهجو به همراه داشت و نقشی مهم در کمک به تروریسم بین‌الملل در جهت گسترش فرایند خود ایفا کرد.
زبیگنیو برژینسکی در زمان خود سوال مهمی را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه برای تاریخ جهان چه چیزی مهم است: طالبان یا سقوط نبرد امپراطوری شوروی؟ اما همان سوال امروز این‌گونه تغییر می‌کند: «برای تاریخ جهان چه چیزی مهم است: طالبان یا نبرد علیه انتقال چندقطبی‌گری؟».
ایدئولوژی جهادی طالبانی و ضد غربی در هر کجای جهان ترویج یافته لیکن هزینه آن را اروپا و آمریکا می‌پردازند. افغانستان به دست طالبان افتاد. آمریکا این کشور را در شرایط مشابه سال ۲۰۰۱ رها کرد: بی‌ثبات و در خطر. وضعیتی که استراتژیست‌های بایدن امیدوار بودند این کشور را به یک باتلاق غیرقابل مدیریت و ضداقتصادی برای چین، روسیه و ایران و سایر رقبا تبدیل سازد.

احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها مأموریت تازه محافل غربگرا

محافل رسانه‌ای غربگرا، به جای طلبکاری از آمریکا و اروپا که ضمن نقض تعهدات برجامی خود، موجب خسارت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری به ایران شدند، با ادبیات مختلف چنین القا می‌کنند که ایران باید از مطالبه لغو مؤثر، تضمین شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها کوتاه بیاید و در واقع برجام بی‌یال و دم و اشکم را که صرفاً تعهدات ایرانی آن باقی مانده بپذیرد!
این فضاسازی که به برخی مستندات آن در ادامه اشاره می‌شود، در حالی است که اجرای نامتوازن، ناهمزمان و بدون تضمین واقعی و امکان شکایت ظرف ۶ سال گذشته، صرفاً موجب زیان ایران و خدعه و عهدشکنی آمریکا شد. در ادامه عهدشکنی‌های دولت اوباما (از جمله با اعمال تحریم‌هایی مثل ویزا، آیسا، سیسادا و...)، دولت ترامپ به اجرای تحریم‌های کاتسا پرداخت که زیرسازی آن در دوره اوباما انجام شده بود؛ و سرانجام، آمریکا با اطمینان گرفتن نیابتی از دولت روحانی مبنی بر این که در صورت خروج آمریکا از برجام، دولت وقت ایران همچنان در برجام می‌ماند و تعهدات خود را (یکطرفه!) ادامه می‌دهد، دولت ترامپ از برجام خارج شد.
پس از آن، دولت بایدن در دی ماه سال گذشته سر کار آمد، اما با وجود انتقاد از خروج ترامپ از برجام، حاضر نشد به لغو تحریم‌ها طبق تعهد برگردد، و ترجیح داد همان سیاست نکوهش شده ترامپ (فشار حداکثری) را ابزار زورگویی و باج‌خواهی جدید از ایران چه درباره برنامه هسته‌ای (تمدید برخی محدودیت‌های رو به اتمام) و همچنین مطالبه محدودیت‌های جدید در زمینه برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران شود.
در متن چنین خباثتی بود که رهبر انقلاب با جمع‌بندی موضع نظام تأکید کردند آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و تضمین بدهد که بدعهدی سابق در خروج از توافق را در آینده تکرار نمی‌کند و همچنین لغو تحریم‌ها از سوی ایران راستی‌آزمایی شود، پس از آن است که آمریکا می‌تواند دوباره به برجام برگردد و یکی از اعضای آن باشد. اتقان و استحکام این موضع حکیمانه، حتی در محافل آمریکایی و اروپایی نیز بار‌ها مورد اعتراف قرار گرفته است. بر همین اساس، آذرماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مصوبه‌ای بازدارنده را برای بازگشت توازن در اجرای برجام به تصویب رساند.
در چنین شرایطی و در حالی که توپ در زمین آمریکا و اروپاست، برخی محافل رسانه‌ای غربگرا آدرس غلط به مخاطبان می‌دهند؛ چنان که روزنامه زنجیره‌ای آرمان در تیتر یک خود نوشت: پیش‌شرط ایران، نشدنی است (!)
این روزنامه انگار که حقوق بگیر وزارت خارجه یا خزانه‌داری آمریکاست، می‌نویسد: حتی زمانی که رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان را به جای چهره‌هایی مانند سعید جلیلی برای وزارت خارجه معرفی کرد بسیاری این موضوع را نشان از همان احتمال تداوم مذاکرات با غرب در دولت وی ارزیابی می‌کردند چراکه امیرعبداللهیان مانند سعید جلیلی یا علی باقری از مخالفان صرف برجام به شمار نمی‌آمد و یک چهره نسبتاً معتدل‌تری نسبت به باقی آن‌ها بود که چند سالی هم در دولت روحانی، معاون عربی، آفریقایی وزارت خارجه به شمار می‌آمد. اما طی روز‌های اخیر برخی اتفاقات زنجیره‌وار برخلاف این تفکر و امید رقم خورده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها مهره‌چینی امیرعبداللهیان بود که معنادار می‌نمود. در حالی که بسیاری بر ضرورت وجود عباس عراقچی در وزارت خارجه برای احیای برجام و تداوم مذاکرات تاکید می‌کردند، او را تغییر داد. در چنین شرایطی ناگهان علی باقری کنی یکی از همان مخالفان برجام و از یاران همیشگی سعید جلیلی را به عنوان معاون سیاسی وزارت خارجه انتخاب کرد و این خود حدیث مفصلی بود از این مجمل. از سویی دیگر حرکت به سمت شرق این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری شتاب گرفته است. پیوستن به پیمان شانگ‌های در چنین برهه‌ای از دید عده‌ای بی‌دلیل نیست. اقدامات تهران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای هم به شدت به سمت و سوی خاصی حرکت می‌کند، کار به جایی رسیده که آژانس بین‌المللی اتمی از اقدامات ایران ابراز نگرانی کرده است.
آرمان می‌افزاید: مسئله از سرگیری مذاکرات زمانی با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود که اندکی در اظهارنظر‌های روز گذشته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درنگ کنیم. او برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام شرط تعیین کرده. یعنی قبل از گفتگو برای به تفاهم رسیدن (!) بر سر لغو تحریم‌ها اظهار داشته که باید همه تحریم‌ها رفع شود. او گفته است «ایالات متحده باید تمام تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند تا مذاکرات متوقف شده برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از سر گرفته شود». پیش‌شرط شروع برای مذاکرات برجامی در حالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق عدم توافق نهایی بر سر احیای برجام پس از پایان مذاکرات مجدد را اصرار ساختار کلان کشور برای لغو همه تحریم‌ها حتی تحریم‌های غیرهسته‌ای می‌دانست که غیرممکن می‌نمود.
روزنامه شرق هم با کنار هم گذاشتن نطق‌های رئیس‌جمهور کشورمان و بایدن در سازمان ملل، چنین القا کرده که آمریکا آماده بازگشت به برجام است، اما ایران نه!
روزنامه اعتماد نیز می‌نویسد: اگر ایران قصد نادیده گرفتن شش دور مذاکره برگزار شده در وین را داشته باشد روند از سرگیری مذاکرات می‌تواند بسیار طولانی‌تر از مدت زمان قابل پیش‌بینی شود.
از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ایالات متحده، تحلیلگران بسیاری درباره پایان دوره انزوای ایالات متحده در پرونده برجام به دلیل رفتار‌ها و تصمیم‌های یکجانبه دونالد ترامپ هشدار داده‌اند. نشانه‌های این پایان را هم می‌توان در موضع‌گیری‌های مشترک و همراهی سه کشور اروپایی با دولت جو بایدن در مواجهه با مذاکرات برجام دید.
یک نویسنده اعتماد نیز قبلا شروط ایران درباره لغو راستی‌آزمایی و موثر تحریم‌ها و اخذ ضمانت از آمریکا را شروطی غیرعملی توصیف کرده بود.
سایت انتخاب نیز به نقل از یک نشریه آمریکایی مدعی شده خواسته‌های طرف ایرانی عملی نیست.
آنچه از مرور همه این تحلیل‌ها برمی‌آید، اصرار بر سر هم بندی مذاکرات و فراهم آوردن مجال بازگشت آمریکا به برجام (و دادن دسترسی به مکانیزم ماشه برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های سازمان ملل بدون کسب رضایت سایر اعضای شورای امنیت) است؛ آن هم بدون اینکه تحریم‌های اصلی لغو یا ادعای لغو آن‌ها راستی‌آزمایی شود و آمریکا تضمین بدهد که چند وقت دیگر، مجددا - و این بار به عنوان عضو رسمی برجام - دبّه نمی‌کند!

**************

روزنامه وطن امروز**

پیام رهبر انقلاب به مناسبت هفته دفاع‌مقدس
ملت ایران یادگار ارجمند دفاع‌مقدس را هرگز از خاطر نخواهد برد

پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به مناسبت روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران دفاع‌مقدس‌که بعدازظهر پنجشنبه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین شکری، نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، درگلزار شهدای بهشت‌زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته دفاع‌مقدس، مزین به نام و یاد شهیدان عالی‌مقام است. فداکاری مخلصانه آنان و دیگر ایثارگران، پیروزی را به ملت ایران هدیه کرد و خون مطهر آنان حقانیت جمهوری اسلامی را بر جبین تاریخ ثبت کرد. این درس بزرگ آن اسوه‌های ایثار است؛ هر جا تلاش مخلصانه باشد، پیروزی و سربلندی نیز هست و ملت ایران این یادگار ارجمند را هرگز از خاطر نخواهد برد ان‌شاءالله. سلام خدا بر شهیدان و بر شهیددادگان و بر همه ایثارگران و بر پیشوای آنان امام روح‌الله.

* تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حاج‌هاشم امانی

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت مبارز پیشکسوت مؤمن و با اخلاص آقای حاج‌هاشم امانی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت مبارز پیشکسوت مؤمن و با اخلاص مرحوم آقای حاج هاشم امانی رحمه الله‌علیه را به خانواده محترم و دیگر منسوبان و دوستان و همگامان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و رضوان الهی را برای وی مسألت می‌نمایم.

***

در ۵ سال می‌توانیم ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم

رئیس مجلس با اشاره به اینکه اقتدار امروز کشور مرهون رشادت شهدا و ایثارگران است، گفت: امروز باور جاری در دفاع‌مقدس در میان مدیران متزلزل شده است. محمدباقر قالیباف در یادواره سرداران، فرماندهان و ۵۵۰ شهید شهرستان صومعه‌سرا و ۲۳ شهید مدافع حرم استان گیلان با اشاره به کمبود‌های دوران دفاع‌مقدس، گفت: دلیل و عذر منطقی برای آنکه در جنگ مبارزه نکنیم، داشتیم، اما طبق سنت‌های الهی ایستادگی کردیم و این عوامل باعث شد امروز توان نظامی ما جزء ۱۰ کشور اول دنیا شود که به برکت حضور مردم در صحنه و باور داشتن به سنت‌های الهی بود.
وی با بیان اینکه اگر در بعد سیاسی و جهانی ابهت ۲ ابرقدرت آن زمان را شکستیم به خاطر دفاع‌مقدس است، بیان کرد: اگر رفتار به ظاهر دموکراتیک آمریکا را شکستیم و یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادیم، به برکت فرهنگ دفاع‌مقدس بود. رئیس قوه مقننه در ادامه ضعف مدیریت را از مشکلات کنونی کشور دانست و تصریح کرد: در بخش‌هایی کارنامه قابل قبولی نداریم و به عنوان نماینده مجلس می‌پذیرم که بخشی از قصور گردن بنده است و ما مسؤولان باید در پی جبران باشیم و حرف کسانی که می‌گویند این مشکلات از اختیارات آن‌ها خارج است را باور نکنید.
قالیباف با تاکید بر اینکه امکانات مادی و ظرفیت‌های اقتصادی کشور بسیار بالاست، ادامه داد: یک کشور برای حل مشکلات خود به منابع انسانی و مادی نیاز دارد که ما هر دو را داریم، اما باور جاری در دوران دفاع‌مقدس، در مدیران ما متزلزل شده و باور ما درباره سنت‌های الهی اشکال دارد. وی با بیان اینکه مسؤولان باید باورمندانه و دردمندانه به مردم خدمت کنند، عنوان کرد: در یک دوره ۵ ساله می‌توانیم ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم به شرط آنکه جوانان در میدان باشند.

***

عضو کمیسیون امنیت ملی:
دولت آذربایجان دست از اقدامات شک‌برانگیز بردار

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که مانور ۳ کشور آذربایجان، پاکستان و ترکیه را رصد کرد، همه تحرکاتی که در آن‌سوی مرز‌ها صورت می‌گیرد را رصد می‌کند و به برخی تحرکات شک‌برانگیز هشدار می‌دهد.
فداحسین مالکی در گفتگو با فارس با اشاره به اقدامات ضدایرانی اخیر دولت آذربایجان نظیر ایجاد مانع در مسیر حمل‌و‌نقل کالا به ارمنستان، گفت: مانوری که دولت‌های آذربایجان، پاکستان و ترکیه انجام داده‌اند نگران‌کننده است و ایران از کشور دوست و برادر، آذربایجان توقع بیشتری داشت. وی با بیان اینکه مانور ۳ کشور آذربایجان، پاکستان و ترکیه تحت هر عنوانی انجام شده باشد، محافل امنیتی و نظامی جهان، تصور دیگری از آن خواهند داشت، اظهار داشت: باکو باید نسبت به برخی حرکت‌ها مراقب باشد چرا که معاندانی مثل رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که معادلات منطقه را بهم بزنند.
نماینده زاهدان ادامه داد: از کشور‌هایی مثل پاکستان و ترکیه هم انتطار داریم اگر حرکتی می‌خواهند انجام دهند باید با نظر جمهوری اسلامی ایران باشد. مالکی با بیان اینکه مسدود کردن مسیر تبادلات تجاری ایران به ارمنستان اقدام درستی نیست، گفت: ارمنستان کشوری مستقل است و جمهوری اسلامی هم با کشور‌های منطقه تبادلات تجاری دارد و باکو باید نسبت به اقدامات اخیر تجدید نظر کند تا بهانه دست کشور‌هایی که به دنبال ایجاد مشکل در منطقه هستند ندهد چرا که دردسرش برای خود باکو بیشتر است.

**************

روزنامه خراسان**

حتی یک نفر خارجی برای کسب اجازه اقامت سرمایه گذاری نکرد!

معاون وزارت کشور گفت: حتی یک نفر برای کسب اجازه اقامت در ایران سرمایه گذاری نکرده است. براساس مصوبه تیرماه ۹۸ شهروندان خارجی می‌توانستند با سرمایه گذاری یا سپرده گذاری ۲۵۰ هزار دلار که به تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان سرمایه گذاری رسیده باشد، مجوز اقامت پنج ساله در ایران را دریافت کنند.

توزیع مرغ گرم در روز‌های جمعه

فارس - مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: به دستور معاون اول رئیس جمهور توزیع مرغ گرم در روز‌های جمعه در ۱۰ میدان بزرگ شهرداری تهران آغاز شد و قرار است تعداد این میادین در روز‌های آینده افزایش یابد. رضا سالمی با بیان این که امروز (دیروز)
۲۰ تن مرغ گرم و ۲۵ تن مرغ منجمد در این میادین توزیع می‌شود، گفت: در روز‌های آینده هم تعداد میادین و نیز حجم عرضه بیشتر خواهد شد.

اگر مشاور املاک، کد رهگیری نداد چه کنیم؟

ایسنا - مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که کد رهگیری از ابتدا رایگان بوده و هم اکنون نیز هست، تاکید کرد: علت این که برخی مشاوران از ارائه کد رهگیری به متعاملین خودداری می‌کنند این است که جواز ندارند یا به دلیل تخلف، دسترسی آن‌ها را مسدود کرده‌ایم؛ شهروندان می‌توانند با تلفن ۷۳۳۴ شکایات خود را در این زمینه به اتحادیه گزارش دهند.

پیاده سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی سرعت گرفت

تسنیم- بعد از مکاتبه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آخرین وضعیت قانون پایانه‌های فروشگاهی، به تازگی پیامک‌هایی در خصوص تعیین تکلیف دستگاه‌های کارت خوان درخصوص تشکیل پرونده‌های مالیاتی به صاحبان آن‌ها ارسال شد. به تازگی پیامک‌هایی با این مضمون به برخی صاحبان دستگاه‌های پوز ارسال شده است: «دارای کارت‌خوان فعال فاقد پرونده مالیاتی بوده و مطابق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی مشمول تشکیل پرونده مالیاتی می‌باشید. جزئیات کارت‌خوان‌های شما طی پیامک دیگری ارسال می‌شود. درصورت عدم تطابق اطلاعات با شرکت پرداخت تماس بگیرید».

تمدید مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن تا آذر

فارس – مدیر کل د‌فتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد تمدید مجدد ثبت نام وام ودیعه مسکن در کارگروه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفت. پروانه اصلانی افزود:بر اساس جزئیات پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، مهلت تمدید ثبت نام در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن تا آذر ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. اصلانی با اشاره به آمار ثبت نام مردم در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن گفت: بنا بر آخرین آمار تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت نام کرده‌اند و بر این اساس حدود ۳۴۰ هزار متقاضی مدارک خود را بارگذاری و ۱۷ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

**************

روزنامه ایران**

تلاش جمهوری‌خواهان برای ممانعت از امتیازدهی بایدن به ایران

خبر اول اینکه، جمهوری‌خواهان کنگره امریکایی در تلاش هستند تا از طریق لایحه بودجه دفاعی این کشور، اقداماتی را در راستای مقابله با ایران انجام دهند. به گزارش ایسنا، به نقل از واشنگتن‌فری‌بیکن، جمهوری‌خواهان امریکایی در تلاشند تا متممی را به لایحه بودجه دفاعی امریکا اضافه کنند تا امتیازاتی که بایدن سعی داشت در قالب مذاکرات جهت احیای برجام به ایران اعطا کند، فاش شود. یکی از طرح‌های پیشنهادی این متمم وزارت خزانه‌داری امریکا را موظف می‌کند تا کنگره از اعطای معافیت به کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم مطلع سازد. این طرح باعث می‌شود امریکا پیشاپیش کنگره را در جریان رفع تحریم‌های ایران بگذارد. این طرح برای آن پیشنهاد شده که بایدن کنگره را در جریان مذاکرات و امتیازاتی احتمالی به ایران، قرار دهد. طرح دیگری از دولت بایدن می‌خواهد که «گزارش‌هایی درخصوص عملیات‌های مخرب ایران در خاک امریکا از جمله حملات تروریستی، نقشه‌های آدم‌ربایی و دور زدن تحریم‌ها» را به کنگره ارائه دهد. طرح پیشنهادی دیگری از وزیر دفاع امریکا می‌خواهد که کنگره را از تهدید‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوط به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق آگاه سازد. در متمم لایحه بودجه دفاعی به رابطه بین ایران و چین پرداخته شده و از دولت امریکا خواسته تا به صورت منظم کنگره را از روند روابط نظامی رو به رشد ایران و چین از جمله در زمینه دادوستد تسلیحاتی، دیدار‌های نظامی و حمایت مادی پکن از نیرو‌های مسلح ایران مطلع کند. دیگر مفاد این سند دولت بایدن را ملزم به ارائه اطلاعات درخصوص توانایی‌های نظامی ایران و «گروه‌های نیابتی‌اش از جمله حزب‌الله لبنان و حماس» می‌کند.

پاسخ وزارت خارجه به ادعای وزیر خارجه انگلیس

خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که شعار هرگز نمی‌تواند پاسخ احکام قانونی باشد. به گزارش «ایران»، سعید خطیب‌زاده در صفحه توئیتر خود نوشت: «توئیت‌های آتشین (که در تضاد با لحن به‌کارگرفته شما در واقعیت است) شاید تیتر‌های خوبی بسازد. اما شعار، هرگز نمی‌تواند پاسخ احکام قانونی باشد که از سوی دادگاه‌ها صادر شده‌اند. همان‌طور که دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به صراحت گفت، انگلیس باید رویکرد خود را تغییر دهد و این تغییر مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.» وزیر امور خارجه انگلیس پنجشنبه شب مدعی شد که لندن تهران را در مورد پرونده نازنین زاغری تحت فشار قرار داده است. او نوشت: زاغری تجربه سختی را پشت سر می‌گذارد، ما تلاش می‌کنیم تا او را به خانه و نزد خانواده‌اش بازگردانیم.

وزارت دفاع امسال ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کند

شنیدیم که، معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت که این وزارتخانه تا پایان سال‌جاری ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید و عرضه می‌کند. به گزارش ایرنا، سردار رضا طلایی‌نیک افزود: در همین ارتباط واکسن «فخرا» نیز در حال طی کردن مراحل بالینی و کارآزمایی نهایی برای تولید انبوه است. به گفته سردار طلایی نیک، وزارت دفاع در ۶ ماهه دوم سال نقش مؤثر و قابل توجهی در راستای تولید داخلی واکسن کرونا با استاندارد علمی و تأیید شده، ایفا می‌کند. معاون وزیر دفاع گفت: با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، از تمامی ظرفیت نیرو‌های مسلح برای مشارکت فعال در فرایند ریشه کنی ویروس کرونا، واکسیناسیون عمومی و کمک به کادر درمان کشور استفاده خواهد شد.

دومین کشتی سوخت به مقصد لبنان در سوریه پهلو گرفت

دست آخر اینکه، دفتر اطلاع‌رسانی جنبش حزب‌الله لبنان، دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دومین کشتی حامل سوخت ایران شامگاه پنجشنبه در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفته است. به گزارش فارس، بر‌اساس گزارش شبکه «المنار»، این کشتی با مازوت بارگیری شده و ساعت ۲۲ شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) در بندر بانیاس پهلو گرفته است. این در حالی است که شبکه «المیادین»، شامگاه چهارشنبه، به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که پنجمین کاروان حامل مازوت ایران وارد خاک لبنان شده است. کاروان‌های حامل سوخت پس از آن وارد خاک لبنان شدند که سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی از حرکت کشتی‌های حامل سوخت از مبدأ ایران به لبنان خبر داد. به دنبال آن، منابع لبنانی، پنجشنبه (۱۶ سپتامبر)، خبر دادند که نخستین کاروان از تانکر‌های حامل مازوت ایران از طریق مرز زمینی هرمل - القصیر وارد لبنان شده است.

**************

روزنامه شرق**

تورم ۹۲درصدی روغن و چربی‌ها

شرق: گزارش تازه مرکز آمار ایران درباره تورم شهریور که به‌تازگی منتشر شد، نشان می‌دهد که تمامی شاخص‌های تورم با افزایش همراه بوده و روند رو به رشد تورم سالانه، باز‌هم به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است. تورم سالانه که در ماه‌های اخیر روند افزایشی طی کرده و رکورد ثبت می‌کرد، برای شهریورماه نیز به ۴۵.۸ درصد رسیده که ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل از خود افزایش دارد، این بالاترین حد تورم در بیش از هشت سال گذشته در شاخص سالانه به‌شمار می‌رود. دیگر شاخص افزایش‌یافته تورم ماهانه است که با رشد ۰.۷ درصدی به ۳.۹ درصد در شهریور‌ماه رسیده و تورم نقطه‌به‌نقطه نیز با رشد ۰.۵ درصدی عدد ۴۳.۷ درصد را در آخرین ماه تابستان ثبت کرده است. روند رو به رشد تورم در‌حالی ادامه پیدا کرده و رکوردشکنی می‌کند که این موضوع از مدتی قبل با توجه به رویه موجود و البته وضعیت بودجه دولت، از سوی کارشناسان و مسئولان پیش‌بینی و هشدار داده شده بود، به‌هر‌صورت کسری سنگین بودجه دولت در سال جاری و استقراضی که به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی امسال از سوی دولت از بانک مرکزی صورت گرفته و چاپ پولی که انجام شده از عوامل افزایش پایه‌پولی و تورم اعلام می‌شود. اما مروری بر جریان تورم کالا و خدمات مصرفی مردم در شهریور‌ماه، حاکی از آن است که روند طی‌شده، افزایش به‌طور متوسط ۴۳.۷‌درصدی هزینه را برای خانوار‌ها در تأمین کالا و خدمات به همراه داشته است. این در حالی است که در بین کالا‌ها و خدمات مورد‌مصرف مردم «روغن و چربی‌ها» با ۹۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل در صدر قرار دارد و بعد از آن گروه «سبزیجات» با ۹۳.۸، «شیر و پنیر و تخم‌مرغ» ۷۲.۵ و «ماهی و صدفداران» با ۶۹.۸ بالاترین حد افزایش قیمت نسبت به سال قبل را داشته است. در این بین گروه «ارتباطات» با ۵.۵ و «آموزش» ۱۸.۸ کمترین افزایش هزینه را در مقایسه با شهریور سال گذشته به همراه داشته است. در مورد تورم سالانه نیز گروه «روغن و چربی‌ها» با ۹۲.۵ بیشترین تورم را داشته و کمترین در این شاخص به «آب، برق و سوخت» با تورم ۱۹.۷ درصد اختصاص دارد. تورم ماهانه نیز که خود با افزایش همراه بوده، رشد ۱۰‌درصدی در گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» را نیز به همراه داشته که بالاترین حد تورم ماهانه در شهریور است. کمترین میزان نیز با ۰.۸ درصد به گروه «گوشت قرمز و ماکیان» اختصاص دارد.

واردات ۱۵۰ هزار تن یونجه از روسیه

ایلنا: رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور اظهار کرد: در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی و کاهش مصرف، بیشتر دام پرواری زمستان ۹۹ و نیمه نخست سال جاری دست دامدار مانده و باعث شده که دام چربی بگیرد. به‌طوری‌که در‌حال‌حاضر نزدیک به هفت‌میلیون رأس گوسفند چربی‌گرفته و ۲۰۰هزار رأس گوساله بالای ۸۰۰ کیلوگرم داریم که دست تولیدکننده مانده است. منصور پوریان با اشاره به اهمیت تهاتر در بخش کشاورزی اظهار کرد: تهاتر فعالیت قدیمی در اقتصاد است و ما با استفاده از آن می‌توانیم در ازای نفت یا مشقات آن، کالای اساسی وارد کشور کنیم. تا جایی که اطلاع دارم، بعد از تحریم‌های بانکی بیشتر خرید‌های ما به‌صورت تهاتر کالایی پیش می‌رفت، یعنی کالا در ازای کالا، به این صورت که برای هر‌کدام قیمتی تعریف می‌شده سپس ما‌به‌التفاوت آن‌ها کالا مبادله می‌شد. پوریان درباره استفاده از تهاتر در بخش کشاورزی اظهار کرد: مثلا ما در سال‌های اخیر موضوع تهاتر نفت و نهاده‌های دامی با روسیه را داشتیم، یا در سال ۹۷ می‌توانستیم در ازای واردات دو کیلوگرم لاشه گرم، یک کیلوگرم دام زنده صادر کنیم و این‌گونه مشکل ما برطرف می‌شد که متأسفانه تداوم نیافت. وی افزود: در همین راستا ما پیشنهاد تهاتر دام زنده با نهاده‌های دامی را به وزارتخانه داده‌ایم که متأسفانه تاکنون بدون پاسخ مانده است.

********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات