صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۳ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هفته دفاع مقدس، مزین به نام و یاد شهیدان عالی‌مقام است. فداکاری مخلصانه آنان و دیگر ایثارگران، پیروزی را به ملت ایران هدیه کرد و خون مطهّر آنان حقانیت جمهوری اسلامی را بر جبین تاریخ ثبت کرد. هر جا تلاش مخلصانه باشد، پیروزی و سربلندی نیز هست و ملت ایران این یادگار ارجمند را هرگز از خاطر نخواهد برد؛ ان‌شاءالله. (۰۱/۰۷/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

مذاکرات هسته‌ای و الزامات پیش رو

هرچند سیاست دولت سیزدهم بر راهبرد توازن گرایی و تمرکز بر ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگی متمرکز است، بااین‌حال شعار انتخاباتی دکتر رئیسی و مواضع اعلامی در خصوص سیاست خارجی از سوی رئیس‌جمهور و تیم سیاست خارجی دولت، بر مذاکره هسته‌ای که منافع ملی کشور را تأمین کند، استوار است. از این منظر بر اساس تجربیات کشور در مقاطع گذشته و روند مذاکرات هسته‌ای، لازم است با هوشمندی پای در این عرصه نهاد.

نکات تحلیلی: 1- آنچه از شواهد آشکار برمی‌آید این است که کشورهای غربی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها می‌کوشند تا هر چه سریع‌تر ایران را ترغیب به پذیرش ادامه مذاکرات نمایند. در همین زمینه، نخست ضرورت دارد که جمهوری اسلامی با توجه و ارزیابی مقاطع گذشته، موضوع عملیات روانی دشمنان را مدنظر قرار دهد. باید نحوه تعامل با افکار عمومی، طراحی درست رسانه‌ای و تبلیغاتی در دستور کار قرار گیرد. 2- همچنآن‌که دیروز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به نیویورک اعلام کرد، ایران از مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کند؛ اما از آن‌سو مذاکرات فرسایشی و یا مذاکره‌ای که در آن تضمینی برای رفع قطعی تحریم‌ها داده نشود، مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود و طرح صیانت از حقوق هسته‌ای از منظر جمهوری اسلامی و خاصه دولت جدید، ابزاری برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با رفع عملی تحریم‌ها است. 3- تجربه تلخ گذشته، هزینه‌های نسبتاً زیادی بر کشور و ملت تحمیل کرد و اقتصاد کشور و معیشت مردم را به مذاکرات هسته‌ای گره زد. ازاین‌رو، در برنامه اجرایی پیش رومی بایست الزامات کار فراهم شود تا مجدداً اقتصاد و بازار کشور شرطی‌سازی نشده و به نتایج مذاکرات گره نخورد.

نکته پایانی: بنا بر شواهد، در این‌که پرونده هسته‌ای در وزارت خارجه ادامه یابد یا در شورای عالی امنیت ملی سیاست‌گذاری شود، جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است؛ اما آنچه که قطعی است این‌که به روال نادرست گذشته، پرونده هسته‌ای نباید وزارت خارجه را از ظرفیت‌سازی اقتصادی در روابط خارجی و پیگیری دیپلماسی اقتصادی در میان کشورهای همسایه، کشورهای آسیایی و کشورهای دوست در اقصی نقاط دنیا باز دارد. مأموریت وزارت خارجه کشورمان نباید همچون دوره هشت ساله سابق، به پرونده هسته‌ای و مذاکره خلاصه شود. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                          

منافع آمریکا را فریاد نزنید!

«علی بیگدلی» فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت امتداد گفته است: «سطح انتظارات ایران از آمریکا درباره لغو همه تحریم‌ها خیلی بالاست؛ چراکه اساساً لغو همه تحریم‌ها به‌صورت یکجا در اختیار رئیس‌جمهور نیست؛ بنابراین اگر رئیس‌جمهور بخواهد لغو تحریم‌های ایران را از کنگره درخواست کند، ایران باید تعهداتی بدهد که خارج از تعهدات برجام ۲۰۱۵ خواهد بود».

گزاره تحلیلی: این مصاحبه صرفاً واکنشی به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگو با تلویزیون ژاپن بود که در آن محمد اسلامی گفته است: «آمریکا باید تمام تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند». سؤالی که این فعال اصلاح طلب باید به آن پاسخ دهد و از قضا به آن بی‌توجه است، این است که توافق هسته‌ای برای چه و بر سر چه موضوعی صورت گرفت؟ آیا جز این است که جمهوری اسلامی در حالی به این توافق تن داد تا از مزیت‌های اقتصادی آن برخوردار گردد؟ اکنون اگر قرار است ایران مذاکره‌ای انجام دهد که تحریم‌های آمریکا به‌گونه‌ای لغو شود که ایران انتفاع اقتصادی پایدار از آن نداشته باشد، از اساس چه مزیّتی برای کشور دارد؟ نکته‌ای که آقای بیگدلی از آن غافل است، عدم توجه به منفعتی بوده که قرار است بعد از توافق حاصل گردد و بدون در نظر گرفتن چرایی پیش‌شرط ایران، آن را تخطئه می‌کند. منطق جمهوری اسلامی نسبت به مذاکره و توافق، منطق منفعت محور و البته مبتنی بر چارچوب حقوقی و فنی، همراه با اخذ تضمین برای بقای آن است. این چهره اصلاح‌طلب عملاً با فرض گرفتن محال بودن امکان تحقق لغو همه تحریم‌ها به دلیل پیچیدگی‌های معماری تحریم‌ها و ساختار درونی آمریکا و امکان تحقق آن صرفاً از طریق دادن امتیازات فرابرجامی، دقیقاً در راستای همان محاسبات ذهنی تیم مذاکره‌کننده سابق کشورمان، برای مذاکرات آتی نسخه می‌پیچد. نکته اساسی این است که مناسبات و ساختارهای درونی آمریکا نباید مسئله مذاکرات باشد؛ این، مسئله و مشکل آمریکاست.

جمع‌بندی: منطق حاکم بر محاسبات آمریکایی‌ها منطق هزینه/فایده است. اگر امروز آمریکایی‌ها دائماً پیغام می‌دهند و درخواست مذاکره می‌کنند، به دلیل ایجاد هزینه‌ای است که ایران در راستای اقدامات برجامی و فرابرجامی برای موازنه‌سازی فشار علیه طرف‌های بدعهد انجام داده است. بر همین مبنا، زمانی آمریکائی‌ها امتیاز خواهند داد و تحریم‌ها را لغو خواهند کرد که بدانند ادامه وضع موجود در این مقطع بر هزینه‌های آنان خواهد افزود. طرح ادعاهایی از جنس ادعای مورداشاره از سوی فعال اصلاح‌طلب، دقیقاً همان تله‌ای است که آمریکایی‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی را در آن گرفتار کنند. بر همین اساس باید مراقب بود، منافع آمریکا را در داخل کشور فریاد نزد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه          

وزیر اطلاعات: پاسخ ایران به عناصر مخل ضدانقلاب، کوبنده خواهد بود

سید اسماعیل خطیب در سفر به آذربایجان غربی، در شهر مرزی پیرانشهر گفت: «همه عناصر ضدانقلاب و حامیان آن‌ها در منطقه بدانند که در صورت ایجاد اختلال در امنیت ایران با پاسخ قاطع و کوبنده فرزندان این مرزوبوم در نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی مواجه خواهند شد. وزیر اطلاعات به پایگاه‌‍‌های آمریکایی و صهیونیستی واقع در منطقه کردستان عراق نیز هشدار داد که در صورت ایجاد ناامنی برای ایران با اقدام فعال و تهاجمی رزمندگان ایرانی مواجه خواهند شد. وزیر اطلاعات همچنین بر اخراج عناصر تروریست ضدانقلاب و خلع سلاح آنان در منطقه کردستان عراق توسط مقامات این کشور در اسرع وقت پیرو توافق انجام‌شده تأکید کرد.

▼ اخبار

سهم خواهی 50 میلیاردی رئیسی از تجارت با کشورهای منطقه

«رئیسی» برای تعطیلات آخر هفته‌ای، این بار ایلام را انتخاب کرد. رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری ایلام گفت: «ایلام ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب صادرات به کشور عراق را دارد. در خصوص محرومیت‌زدایی در شهرستان هلیلان، شنبه گروهی به این منطقه اعزام می‌شود. ما باید کارخانه بزرگ اقتصاد را در کشور فعال کنیم، خدمات مناسبی به مردم حاشیه شهرها ارائه نشده که نیاز است موردتوجه قرار گیرد». رئیسی عصر دیروز (جمعه) در جمع نخبگان این استان حاضر شد و ضمن شنیدن صحبت‌های آنان، گفت: «استان ایلام دینش را ادا کرده، استان ایلام در جبهه مردانه مقاومت و از رشادت‌ها دفاع کرد، باید همواره قدردان این مردم بود. باید زیرساخت‌های ایلام به نحوی آماده شود تا کوریدور ریلی و آزادراه‌ها مستعد ارتباط با کشور عراق شود و باید زمینه برای صادرات در استان ایلام به عراق آماده شود. سهم ما امروز در تجارت با کشورهای منطقه نباید ۲ درصد باشد و باید سهم ما به بیش از ۵۰ میلیارد دلار برسد».

آیا روحانی قابلیت هاشمی شدن را دارد؟!

«محمدعلی وکیلی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که اکنون حسن روحانی در کجا مشغول است؟ بیان کرد: «من پیش از اینکه دوران ریاست جمهوری او تمام شود نوشته بودم به این دلیل که روحانی دارای شخصیتی گلخانه‌ای و متصل به قدرت است، در پایان دوران ریاست جمهوری خود فاقد هرگونه کارکرد مدنی خواهد بود». وکیلی افزود: «او نه عقبه اجتماعی دارد و نه یاران دلبسته‌ای و نه شخصیت صحنه‌ای و میدانی دارد؛ از همین رو تنهاترین سیاستمدار تاریخ کشورمان خواهد بود». مدیرمسئول روزنامه ابتکار درباره اینکه آیا ممکن است حسن روحانی جای مرحوم هاشمی رفسنجانی در جریان اعتدال را بگیرد؟ بیان کرد: «هرگز چنین نیست، زیرا اصلاً اعتدال یک جریان نیست، آقای روحانی هم به‌هیچ‌وجه ظرفیت نمایندگی گفتمان اعتدال را ندارد، بزرگ‌ترین ظلم را به این گفتمان خود روحانی انجام داد و هیچ شباهتی هم به مرحوم هاشمی رفسنجانی ندارد. اگر مرحوم هاشمی رفسنجانی زمانی نمایندگی این گفتمان را بر عهده داشت، زیرا از یک محبوبیت اجتماعی و مشروعیت حاکمیتی برخوردار بود؛ اما آقای روحانی فاقد هر دو این ویژگی‌هاست». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به صحبت حسن روحانی مبنی بر اینکه گفته بود مشغول کارهای علمی خواهم شد، گفت: «امیدوارم که پس از انتشار این مقالات، جامعه بتواند از آن‌ها استفاده کند».

امیرعبداللهیان: مذاکرات را از سر می‌گیریم، اما اقدام سازنده‌ای ندیده‌ایم!

وزیر امور خارجه در نشست دیروز (جمعه) با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی با اعلام این‌که در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به‌زودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد، افزود: «قابل‌قبول نیست که بایدن از یکسو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره صحبت کند اما سیاست‌های غلط ترامپ را ادامه دهد. این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص می‌کند. از زمانی که بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته است، هیچ اقدام عملی سازنده به غیر از اظهارنظرهای متناقض از او مشاهده نشده است». وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا تأکید کرد: «ما آماده بازگشت به عمل تعهدات خود هستیم، بااین‌حال هیچ اقدامی برای اثبات اراده واقعی به دولت جدید ایران و به ملت ایران انجام نشده است. درعین‌حال آن‌ها تحریم‌های جدید اعمال کرده‌اند».

نگرانی ائمه جمعه تبریز و اردبیل از تحرکات آن‌سوی مرزها

امام‌جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: «ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم ولی اجازه توطئه علیه خودمان را هم به مزدوران رژیم صهیونیستی در منطقه نخواهیم داد. به مقامات جمهوری آذربایجان تأکید می‌کنم که رژیم صهیونیستی در پی ایجاد فتنه و ناامنی در منطقه و به‌ویژه در کشورهای اسلامی است؛ چراکه حیات این رژیم در فتنه و جنگ میان امت اسلامی است». «آیت‌الله عاملی» امام‌جمعه اردبیل نیز خطاب به ملت آذربایجان افزود: «ما باید باهم متحد باشیم. ما دشمن مشترک داریم، ایران ذخیره روز مبادای آذربایجان است. بعضی از نمایندگان شما می‌گویند که ایران را از نقشه جهانی حذف می‌کنیم، ایران را تجزیه و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم! نباید دو کشور را به‌طرف اختلاف سوق دهیم و دشمنی مثل اسرائیل را شاد کنیم».

‌اخبار کوتاه

نتایج تفریغ بودجه سال ۹۹/ گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ با ۴ ماه زودتر از موعد مقرر قانونی، به مجلس تحویل شد. تهیه گزارش در این بازه زمانی، به دولت و مجلس این امکان را می‌دهد تا ضمن اطلاع بیشتر از نقاط قوت و ضعف بودجه سال گذشته و انحرافات در اجرا، بودجه مالی سال آینده را منضبط‌تر و کارآمدتر تهیه و تصویب کنند که گامی جدی در اصلاح ساختار بودجه محسوب می‌شود. طبق گزارش ارائه شده از تفریغ بودجه سال ۹۹، بیش از ۴۹ درصد دچار عدم رعایت تمام یا بخشی از احکام قانون بودجه شده‌اند و حدود 17.6 درصد فاقد عملکرد بوده‌اند و نهایتاً حدود 32.7 درصد به‌صورت کامل اجرایی شده‌اند.

توان نظامی قابل عرض نیست!/ «دریادار علی فدوی» جانشین فرمانده سپاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب شبکه دو سیما، گفت: «ما در این ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سرمنشأ تعریف توان نظامی شدیم و خیلی از این موارد قابل‌گفتن نیست و آن موارد که گفتیم نسبت به مواردی که نگفتیم هم قابل‌مقایسه نیست و زمانی اعلام می‌کنیم که فهمیدن آن توسط دشمن موضوعیت نداشته باشد و اگر دشمن شرارتی کند و ما خواستیم دشمن را سر جایش بنشانیم، از آن استفاده می‌کنیم».

نگرانی معمار فشارهای حداکثری از عضویت ایران در شانگهای/ لابی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» معروف به «اف‌دی‌دی» که مدیرعاملش یکی از مشاوران اصلی «دونالد ترامپ» برای طراحی فشار حداکثری علیه ایران بود، در مقاله‌ای پیوستن ایران به «سازمان همکاری شانگهای» را نگران‌کننده توصیف کرده است.

طالبان: اختلافی با ایران نداریم/ «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی سابق و وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی دولت موقت طالبان دیروز (جمعه) در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: «در حال حاضر اختلافی با تهران نداریم و تلاش می‌کنیم روابط خود را با ایران توسعه دهیم».

معامله رمزارز، ممنوع!/ نهادهای عالی‌رتبه نظارتی در چین با ممنوعیت همه معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده و هرگونه استخراج، ضربه دیگری به بازار رمزارزها وارد کرد. ده سازمان نظارتی ازجمله بانک مرکزی چین و تنظیم‌کننده‌های بانکی، اوراق بهادار و ارز، متعهد شدند فعالیت‌های «غیرقانونی» مربوط به رمزارزها را ریشه‌کن کنند. این اولین باری است که سازمان‌های نظارتی در پکن نیروهای خود را برای اجرای ممنوعیت همه فعالیت‌های بازار رمزارز در این کشور بسیج کرده‌اند.

انصارالله استان البیضاء را آزاد کرد/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «۱۰ عملیات برای هدف قرار دادن مواضع دشمن طی عملیات «فجر الحریه» انجام داده‌ایم و استان البیضاء به‌طور کامل آزاد شد. ما تمام مناطق تحت اشغال ائتلاف متجاوز را پس خواهیم گرفت». استان البیضاء به دلیل قرار گرفتن در مرکز یمن و همسایگی با ۸ استان، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات