فرهنگی >>  فرهنگی >> تیتر یک فرهنگی
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۷۸
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

برخوردهای سوگیرانه در استفاده از طب سنتی در بیماری کرونا

اگر همه رشته های علوم پزشکی، تعدادی واحد درسی در حوزه پزشکی سنتی و طب مکمل بگذرانند، تفکرات آنها نسبت به طب سنتی واقعی تر می شود که  می تواند دنیای طب را در کشور ما متحول کند.

محمدبیگی در خصوص  استفاده از طب سنتی در بیماری کرونا، گفت: متاسفانه در این مسیر، برخوردهای خوبی با پژوهش های صورت گرفته در طب سنتی انجام نگرفت و علی رغم پژوهش های انجام گرفته، شاهد دست آوردی از کمیته علمی کرونا نبودیم، لذا در این خصوص ضعیف عمل کرد و به نظر می رسد که برخورد سوگیرانه داشته اند.

فاطمه محمدبیگی در گفت و  گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در خصوص اهمیت استفاده از طب سنتی در بیماری کرونا گفت: در یک و نیم سال گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمیته طب سنتی را ایجاد کردیم که خانم شیخی رئیس و بنده نائب رئیس این کمیته هستیم؛ به همراه اعضاء این کمیته، جلساتی با وزیر بهداشت سابق در وزارتخانه داشتیم و یک جلسه هم ایشان به مجلس تشریف آوردند و درخصوص مباحث طب سنتی جلسه تشکیل دادیم که ماحصل این جلسات، تصویب فرآیند ادغام طب سنتی در فرآیندهای آموزش، بهداشت و درمان و دستور صدور و ابلاغ آن در مهرماه سال 1399 بود.

 وی افزود: این مسئله جزء تکالیف برنامه ششم توسعه بود که انجام نشده بود که در نهایت با پیگیری کمیته طب سنتی کمیسون، انجام شد که یک موفقیت برای کمیسیون بهداشت و درمان به حساب می آید. به دنبال آن ما چندین جلسه در کمیته علمی کرونا برگزار کردیم و تعدادی داروهای حوزه طب سنتی به عنوان فرآورده دارویی جهت بررسی به کمیته علمی کرونا جهت معرفی شدند که در مسیر صدور مجوز برای حضور در پروتکل های کمکی و درمانی بیماری کرونا قرار گیرند.

عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه متاسفانه در این مسیر، برخوردهای خوبی با پژوهش های صورت گرفته در طب سنتی انجام نگرفت، تصریح کرد: بین 3 تا 6 ماه و بعضا بیشتر، این پژوهش ها چه در مورد دارو، چه در مورد برخورد با بیماران کرونا و چه در مورد تغذیه بیماران کرونایی انجام شده بود، اما عملا شاهد دست آوردی از کمیته علمی کرونا نبودیم و در این خصوص ضعیف عمل کرد و به نظر می رسد که برخورد سوگیرانه داشته اند.

محمدبیگی در ادامه گفت: بعضی از فرآورده های طب سنتی موفق به اخذ مجوز نشدند، اما انتظار ما این بود فرآورده هایی که مراحل علمی و پژوهشی را خوب طی کرده بودند، در بررسی ها مورد توجه قرار گیرند که کمتر مورد توجه قرار گرفت. برخی از آن داروها نیز برای رفع ایراد، مجددا وارد چرخه پژوهش شدند که در این بحث، حرفی نیست؛ اما در مجموع ما اراده محکمی در وزارت بهداشت برای اجرای تدابیر طب سنتی، سبک زندگی و تغذیه سالم در مقابله با بیماری کرونا ندیده ایم؛ در حالی که دفتر کمیته طب سنتی با جلسات مشترکی که با کمیته ما داشت، به نتایج خوبی رسیده بود و ما حداقل سه جلسه در فراکسیون طب سنتی برگزار کرده بودیم.


وی با اشاره به اینکه ما حتی با مرکز پژوهش های مجلس  هم جلسه برگزار کرده بودیم، اظهار کرد: نتایج همه این جلسات به عنوان پیشنهاد به وزارت بهداشت داده شده بود و علی رغم تهیه پروتکل های مختلف و به روزرسانی پروتکل ها توسط دفتر طب سنتی که با حضور دانش آموختگان متخصص طب سنتی تدوین شده بودند، اما این پروتکل ها در معاونت بهداشت و در معاونت درمان، خوب اجرا نمی شود یا اصلا به کار گرفته نمی شوند، لذا ما گله مند هستیم. نکته دیگر این است که قرار بود از ظرفیت درمانگاهی سلامتکده ها، برای درمان بیماری کرونا استفاده شود که در همین خصوص یک درمانگاه کرونا و یک سلامتکده در تهران، افتتاح شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: قرار بود صد سلامتکده به مرور افتتاح شوند و از ظرفیت درمانگاهی و طب سنتی در حوزه ویزیت و درمان بیماران کرونایی به خصوص بیماران سرپایی استفاده شود، اما عملا این ظرفیت هم، بالقوه نشد که این موضوع نیز، از گله مندی ها و مطالبات دیگر ما از حوزه معاونت درمان است. از طرف دیگر ما اصول شش گانه حفظ تندرستی در طب سنتی داریم که اگر رعایت این اصول شش گانه که عمدتا اصول بهداشتی در مورد ورزش، حرکت، خواب و بیداری، تغذیه، افکار و اضطراب و اعراض نفسانی هستند، در غالب های آموزشی و بهداشتی در معاونت بهداشت، تسری داده شود و به عموم جامعه و  خانه های بهداشت آموزش داده و در سراسر کشور اجرا شوند، می توانستیم یک مقابله ویژه با کرونا در سطح سبک زندگی داشته باشیم که عملا اجرا نشد.

 وی گفت: حمایت از ارتقاء ساختار طب سنتی در وزارتخانه یکی از این ابعاد مدنظر بود که اتفاقات خوبی در این خصوص افتاد و سال گذشته به پیشنهاد ما، ردیف بودجه طب سنتی در  بودجه 1400 جدا شد و ردیف بودجه ای اختصاصی به آن تخصیص داده شد، این در حالی بود که در بودجه های سال های 1398 و 1399  ردیف بودجه اختصاصی طب سنتی توسط وزارتخانه قطع شده بود. قاعدتا برای ادامه طب سنتی در وزارت بهداشت دولت سیزدهم، راهکار ارتقاء ساختاری طب سنتی و تدوین قانون جامعی در حوزه ساختارمند کردن طب سنتی و اجرای فرآیندهای ادغام طب سنتی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لازم است.

عضو کمیته طب سنتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اگر همه رشته های علوم پزشکی، تعدادی واحد درسی در حوزه پزشکی سنتی و طب مکمل بگذرانند، تفکرات آنها نسبت به طب سنتی واقعی تر می شود که  می تواند دنیای طب را در کشور ما متحول کند. کشورهایی مثل چین، هند و حتی کشورهای غربی به خوبی از ظرفیت طب سنتی استفاده می کنند و حتی موفق هم بوده اند. ما هم در طبابت و افزایش سیستم ایمنی بدن، بعضا از تدابیر طب سنتی استفاده می کنیم، البته نمی گوییم که طب سنتی معجزه می کند، اما وقتی آمار فوتی های ناشی از بیماری کرونا در کشور ما درصد بالایی دارد، قطعا رعایت شیوه های زندگی بر اساس طب سنتی، می تواند تعداد ابتلا و آمار فوتی ها را کاهش دهد. به نظر بنده کسانی که می توانستند در وزارت بهداشت کارهایی را در این زمینه انجام دهند اما انجام ندادند، باید پاسخگو باشند.
وی با اشاره به وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با صحبت هایی که با ایشان داشتیم، تاکید داشتند که از ظرفیت طب سنتی استفاده خواهند کرد. پیشنهاد ما هم این بود که دفتر طب سنتی وزارتخانه با برگزاری جلسات علمی، هم با مسئولین دانشکده های طب سنتی کشور و هم با متخصصین این حوزه، پروتکل های جدید در بحث بحران کرونا را تدوین کنند و هم اینکه تعداد سلامتکده ها و کلینیک های مقابله با بیماری کرونا را افزایش دهند. نکته پشنهادی دیگر ما در خصوص اصلاح تغذیه بیماران کرونایی در بیمارستان ها بر اساس اصول طب سنتی بود که ایشان نیز به ما قول داده اند که از فرآیندهای طب سنتی و ارتقاء ساختاری آن حمایت کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات