صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۴ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تحقیقاً یکی از مهم‌ترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان، این است که جامعه شیعه، برخوردار از خاطره عاشوراست. (۱۷/۰۳/۱۳۷۳) *فرارسیدن اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان و ۷۲ تن یار باوفای آن حضرت بر شما محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

امتداد عاشورا

اربعین حسینی با مدیریت سجادی و زینبی علیهم‌السلام تبدیل به فرهنگ انسان‌سازی شد که عاشورا را در همه زمان‌ها و مکان‌ها امتداد بخشید و زنده نگاه داشت؛ چراکه راه و هدف و پیام عاشورا جاوید و زنده است. در زمانه ما مهم‌ترین تجلی این امتداد عاشورایی، پدیدآیی، بالندگی و تداوم انقلاب اسلامی ملت ایران است که به‌درستی محصول ناب فرهنگ عاشورا و اربعین است. این نگاه راهبردی و تفکر متعالی امام(ره) به فرهنگ غنی عاشورایی بود که توانست در رگ خشکیده و جان خموده میلیون‌ها ایرانی از جور ستم تخت‌نشین‌های سلطانی، خون غیرت و قیام تزریق کند. امام خمینی(ره) در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، تکریم توأم با تأکید و عبرت‌آموز ویژه‌ای دارند و می‌فرمایند: «اربعین سید مظلومان و سرور شهیدان(ع) رسید. بر ملت رشید و آگاه ما اربعین‌های سودمندی گذشت؛ گویی خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست». این‌همانی کربلای ایران با کربلای حسینی و انقلاب اسلامی را در امتداد انقلاب امام حسین(ع) دانستن، بنیه و سرمایه معنوی عظیم حرکت مردم در انقلاب اسلامی بود که بی‌تردید، امروز نیز در پیمایش و پویش راه انقلاب در دهه پنجم به این نگاه و تکریم‌ و تعظیم شعائر اسلامی و الهی نیاز مبرم داریم.

رهبر معظّم انقلاب نیز در مواضع مختلف و با عناوین متعدّدی از «اربعین» و ضرورت بزرگداشت این روز خاص سخن گفته و از آن به «امتداد عاشورا»، «آغاز و توسعه پیام کربلا»، «اولین جوشش کربلا»، «پایه‌گذار یاد نهضت حسینی»، «آغاز دلربایی حسینی»، «تجلی‌گاه ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار» و ... تعبیر کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب اربعین را موعد «شکفتن اولین شکوفه‌هاى عاشورایى» دانسته و معتقدند: «آمدن اهل‌بیت حسین‌بن على(ع) بر سر مزار سیدالشهدا، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود و با این کار، به پیروان امام و دوستان خاندان پیغمبر و مســلمانانى که تحت تأثیر این حادثــه قرار گرفته بودند فهماندند که این واقعه تمام نشــد و چنین فاجعه‌ای، با دفن کردن و به اسارت گرفتن و رها کردن اسیران پایان نخواهد یافت و فراموش نخواهد شد».

فرهنگ پیاده‌روی اربعین که تاریخچه و اجر باعظمتی دارد و تا قبل از ابتلای جهانی به بیماری منحوس کرونا به بزرگ‌ترین کنگره و تجمع انسانی جهان تبدیل شده بود، دو سالی است که با آن شکوه قبل برگزار نمی‌شود؛ اما با عقلانیت شیعی، خیل شیفتگان حسینی به‌جای پیاده‌روی اربعین، خانه‌های گِلی و دلی خودشان را به حسینیه و بین‌الحرمین تبدیل کرده و نذورات و هزینه‌های سفرشان را سرمایه همدلی با هم‌وطنان آسیب‌دیده از پیامدهای اقتصادی و مادی کرونا کردند تا رزمایشی مؤمنانه و عاشقانه را در محضر ارباب عشق رقم بزنند و درسی دیگر از درس‌های تمام‌نشدنی عاشورا را به نمایش جهانیان بگذارند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                 

ردگم‌کنی هنرمندانه!

«محمدعلی وکیلی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که اکنون حسن روحانی در کجا مشغول است؟ بیان کرد: «من پیش از اینکه دوران ریاست جمهوری او تمام شود، نوشته بودم به این دلیل که روحانی دارای شخصیتی گلخانه‌ای و متصل به قدرت است، در پایان دوران ریاست جمهوری خود فاقد هرگونه کارکرد مدنی خواهد بود». وکیلی افزود: «او نه عقبه اجتماعی دارد و نه یاران دل‌بسته‌ای و نه شخصیت صحنه‌ای و میدانی دارد؛ از همین رو تنهاترین سیاستمدار تاریخ کشورمان خواهد بود».

گزاره تحليل: در واكاوي شکست فاجعه‌بار دولت‌های يازدهم و دوازدهم، اكتفای صرف به تحليل شخصيت حسن روحاني، خطاي فاحش و حاشيه‌پردازي است. تنهايي و عزلت حسن روحاني بيشتر از آنكه محصول شخصيت وي باشد، محصول تفكر دل‌بسته و وابسته به غربِ او و جريان حامي‌اش است. بی‌تفاوتی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و منطقه‌ای بر زمین مانده، بنا کردن همه وعده‌ها و شعارهای اقتصادی بر ستون برجام، دیو و دلبرسازی از رؤساي جمهور آمريكا، بی‌موضعی و بد‌موضعی در خیلی از رویدادهای اجتماعی و سیاسی داخلي، منطقه‌ای و بین‌المللی به دلیل ترس، خجالت و رودربایستی در مواضع انقلابی، شرطی کردن اقتصاد، دوقطبي‌سازی فضای سیاسی جامعه، قبیله گرایی جناحی و بده بستان‌های سیاسی، تفکر و مدیریت اشرافي، گلخانه‌ای و پشت‌میزنشینی، بی‌توجهی به طبقه متوسط در دولت روحانی، تا حدی که احساس فریب‌خوردگی در اين طبقه شکل گرفت؛ درک نادرست از طبقات آسیب‌پذیر شهری و حاشیه‌نشین و ناکامی در کنترل بیکاری و رشد سرسام‌آور قیمت‌ها، ازجمله دلايل مشهودي است كه حاصل تفكر يك جريان بود، نه‌فقط يك شخص و شخصيت و بی‌شک امثال جناب آقای وکیلی نیز در همین جریان ناامیدساز جای می‌گیرند.

نكته پاياني: تیر خلاص بر پیکره دولت در حال احتضار حسن روحاني با مديريت نابسامان، ناهماهنگ و ناكارآمد در كنترل كرونا اتفاق افتاد. در یک ماه پس از روي کار آمدن دولت سيزدهم، با واكسيناسيون ميليوني روزانه و ورود ميليوني واكسن به کشور، سؤال كليدي پرمعنا و بی‌جوابی در میان حاميان و جريانات پشت سر دولت سابق شکل گرفته است كه بارها و بارها با سهل‌گیری این بیماری، بی‌برنامگی در کنترل شیوع کرونا و تهیه واکسن برای عموم، موجب از دست رفتن تعداد بی‌شماری از هم‌وطنانمان طی دو سال اخیر شد. این در حالی است که تازه بخش کوچکی از تفاوت‌های مدیریت میدانی و گلخانه‌ای نمایان شده است و بی‌شک درد و رنجه‌ای تحمیل‌شده به ملت بزرگ ايران در دولت قبل، دامن جريان غرب‌گرای داخلی را خواهد گرفت و رسوایی بیشتر خواهد شد: واي بر حال گرفتاري كه دست روزگار دست او می‌گیرد و بر دست هجران می‌دهد. (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ خبر ویژه          

رحلت علامه‌ای فیلسوف، ریاضی‌دان، ادیب، شاعر و منجم

روح ملکوتی علامه حسن‌زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست. علامه حسن حسن‌زاده آملی متولد اواخر سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل است که از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی بودند. این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص داشتند. در بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی این ضایعه علمی حوزه و دانشگاه، آمده است: «این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد».

▼ اخبار

اقدامات بانک مرکزی برای قطع شریان مالی قمار و شرط‌بندی سایبری

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی طی نشستی خبری با رسانه‌ها به تشریح برنامه‌ها و اقدامات این بانک در مقابله با سوءاستفاده از ابزارهای بانکی و پرداخت در حوزه قمار و شرط‌بندی سایبری پرداخت. مهران محرمیان گفت: «عمل مجرمانه قمار و شرط‌بندی سایبری رفتاری شخصی و متکی به افراد مجرم نیست، بلکه متکی به اکوسیستم پیچیده‌ای است که ارتکاب به آن را برای داوطلبان قمار و شرط‌بندی در فضای سایبری، تسهیل و تسریع کرده است. بررسی مدل فرایندی قمار و شرط‌بندی سایبری نشان می‌دهد برای مقابله با آن در شش حوزه «انتظامی و امنیتی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «فناوری ارتباطات و اطلاعات»، «اقتصادی»، «حقوقی و قضایی» و نهایتاً «خدمات بانکی و پرداخت» باید به هماهنگی لازم و دقیق بین دستگاه‌ها و نهادهای مسئول با هر یک از این حوزه‌ها رسید. ما در بانک مرکزی به‌عنوان مسئول حوزه «خدمات بانکی و پرداخت» در اولین و یکی از مهم‌ترین اقدامات، تلاش کردیم بازیگران اصلی در کسب‌وکار قمار و شرط‌بندی سایبری را شناسایی و دسته‌بندی کنیم. این بازیگران در چهار لایه «استفاده‌کنندگان»، «پشتیبانان شریان‌های مالی»، «پشتیبانان کسب‌وکاری» و «سرشاخه‌ها» دسته‌بندی شده‌اند. بر اساس این مدل از زیست‌بوم قمار و شرط‌بندی سایبری، بانک مرکزی اقدامات خود را در چهار محور و 8 اقدام برنامه‌ریزی کرده است؛ مقابله با قمارخانه‌داران، مقابله با قماربازان، یافتن سرشاخه‌های اصلی و نهایتاً انجام سلسله اقدامات پیشگیرانه برای به دام انداختن کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی».

حنای ادعاهای «بایدن» دیگر رنگی ندارد!

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی آمادگی برای بازگشت به برجام و استمرار مذاکرات وین شد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستی خبری مدعی شد که ایران هیچ تاریخی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده است. واقعیت آن است که، بایدن از عدم مقبولیت و مشروعیت داخلی رنج می‌برد و پس از فرار از افغانستان، با صف‌بندی کنگره علیه خود و احتمال استیضاح مواجه است به همین دلیل به حاشیه‌سازی رو آورده است. ادعای آمادگی برای مذاکره از سوی بایدن با اعتیاد تاریخی آمریکایی به فشار و تهدید ناسازگار است و این سیاست‌ نخ‌نما خود سندی بر غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکاست. جوسازی ناشیانه درباره نبود نشانه بازگشت ایران به وین در حالی است که طبعاً دولت جدید ایران نیازمند فرصتی برای ارزیابی روندهای گذشته است چنانچه بایدن تا چند ماه‌ هیچ صحبت و موضعی در باب برجام و مذاکره نداشت. ادعای انزوای جهانی ایران با اقبال عمومی به سخنان رئیس‌جمهور ایران و نیز تأکید کشورها بر توسعه روابط با تهران در ملاقات‌های دوجانبه با وزیر امور خارجه کشورمان، رسوا شد. بر این اساس؛ واضح است که تکرار سیاست فشار و تهدید از سوی کاخ سفید همچنان همان سیاست راهبردی واشنگتن در قبال ایران است و حنای ادعاهای بایدن زودتر از آنچه تصور می‌شد، رنگ باخته است.

تفاوت «به‌زودی» ایرانی با «به‌زودی» غربی!

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری گفت: «ما اظهارات وزیر امور خارجه ایران که گفته است این کشور به میز مذاکرات بازمی‌گردد را شنیده‌ایم. لازم است از آن‌ها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست». امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال، قول‌های یک یا چندماهه طرف‌های غربی برای راه‌اندازی سازوکار مالی اینستکس را یادآور شد که درنهایت نیز عملیاتی نشد و اعلام کرد: «تفاوت به‌زودی ایرانی با به‌زودی غربی خیلی زیاد است، به‌زودی ازنظر ما یعنی در اولین فرصتی که بررسی‌های ما تکمیل شود». وزیر خارجه کشورمان همچنین در گفتگو با شبکه آمریکایی NBC اضافه کرد: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از رفتار ترامپ در قبال ایران انتقاد می‌کرد و می‌کند، اما در همان حال، همه تحریم‌های که ترامپ علیه مردم ایران بنا کرده است، توسط بایدن به‌دقت ادامه داده می‌شود. اگر آمریکا در پیگیری مذاکرات، جدی بود، چرا اقدامات قاطعی انجام نداد؛ این یک علامت منفی و سیگنالی به ایران است. واقعیت این سال‌ها این است که ما هیچ سودی از برجام دریافت نکرده‌ایم. اکنون در حال ارزیابی گفت‌وگوهای انجام‌شده توسط دولت قبلی ایران هستیم و چندین جلسه داشته‌ایم. ما پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز نگه خواهیم داشت و به‌زودی به مذاکرات باز خواهیم گشت».

‌اخبار کوتاه

حذف چهره‌های انقلابی؛ پشت پرده سینمای ایران چه خبر است؟!/ «احمد نجفی» بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون از پشت پرده سینمای کشور در حذف چهره‌های انقلابی گفت و افزود: «عده خاصی وجود دارند که نمی‌خواهند برخی کار ارزشی کنند و به ارزش‌ها حمله می‌کنند. خیلی از بازیگرانی را دیدم که می‌گویند، ما به خاطر آوردن نام انقلاب و نظام مورد غضبِ برخی از فیلم‌سازانیم. حتی تهدید می‌شوند! بعضی‌ها را تحریم می‌کنند؛ تحریم خودش معنا و مفهومِ تهدید را دارد، دقیقاً به خاطر آوردن نام انقلاب و نظام، نام بازیگر را از پروژه‌ای خط می‌زنند!».

روایت قدرت منطقه‌ای ایران از زبان حاج قاسم/ سرلشکر رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، داشتن نیروی مسلح پرتوان و آماده رزم و دفاع در مقابل هر متجاوز خارجی در درون سرزمین ایران و قدرت منطقه‌ای در بیرون از سرزمین ایران را علل عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی از کشورمان توصیف کرد و افزود: «سردار قاسم سلیمانی سه ماه پیش از شهادتش به من گفته بود، کانالی به طول هزار و 500 کیلومتر و عرض هزار کیلومتر تا سواحل مدیترانه ایجاد کرده‌ام که در درون این کانال، 6 لشکر اعتقادی و مردمی به سر می‌برند و هر دشمنی که بخواهد با انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بجنگد، باید از این 6 ارتش عبور کند».

همایشی که دولت عراق محکوم کرد و اقلیم، اعلام بی‌اطلاعی!/ دولت عراق نشست‌ غیرقانونی را که توسط برخی از شخصیت‌های عشایری مقیم در اربیل برگزار شد، قاطعانه رد و تأکید کرد این نشست‌ها تنها موضع افرادی را که در آن‌ها مشارکت کرده‌اند، اعلام می‌کند. در این بیانیه همچنین گفته‌شده، مفهوم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ازنظر قانونی، حقوقی و حاکمیتی در عراق مردود است و بغداد بر موضع تاریخی و ثابت در حمایت از آرمان فلسطین تأکید می‌کند. دولت منطقه کردستان عراق نیز درباره برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل گفت: «این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت منطقه کردستان برگزار شده و به‌هیچ‌عنوان بیانگر موضع دولت این منطقه نیست».

رویترز: ایران و ونزوئلا قرارداد نفتی امضا کردند/ «رویترز» از امضای یک قرارداد بزرگ سواپ نفتی بین ایران و ونزوئلا باوجود تحریم‌های سنگین آمریکا علیه بخش نفتی دو کشور خبر داد. بر اساس این قرارداد، ونزوئلا نفت سنگین خود را با میعانات گاز ایران تبادل پایاپای می‌کند. به ادعای این رسانه آمریکایی، اولین محموله‌های مربوط به این قرارداد طی هفته جاری میلادی ارسال خواهند شد. سخنگوی خزانه‎داری آمریکا در واکنش به این موضوع گفته: «در مورد قراردادهای نفتی بین ونزوئلا و ایران نگرانیم. ما به تحریم هر دو کشور ادامه می‎دهیم.»

تظاهرات ضدآمریکایی افغانستانی‌ها در حکومت طالبان/ شمار زیادی از مردم کابل در اعتراض به توقیف دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی تظاهرات کردند و خواستار آزادسازی این دارایی‌ها شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات