صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۲۳

شکست غیرمنتظره حزب مرکل در انتخابات / سوسیال دموکراتها پیروز رقابت بزرگ در برلین 

انتخابات سراسری آلمان، در سایه تلاشها و دغدغه ها برای انتخاب جایگزین آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور برگزار شد.

انتخابات سراسری آلمان، در سایه تلاشها و دغدغه ها برای انتخاب جایگزین آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور برگزار شد. نکته قابل توجه این بود که مرکل، پس از کناره گیری خودخواسته از قدرت، در صدد بود تا جایگزین خود در راس معادلات قدرت در سرزمین ژرمنها را تعیین کند اما در این مسیر ناکام ماند.


شکست احزاب مسیحی در انتخابات آلمان
شکست تاریخی اتحادیه احزاب مسیحی (حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) و پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمانی آلمان قطعی است. آرای حزب چپ‌های آلمان نیز بر اساس شمارش موقت آرا به زیر مرز پنج درصد سقوط کرده است.
پس از ۱۶ سال زمامداری آنگلا مرکل، اتحادیه احزاب مسیحی آلمان، متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، به نازل‌ترین سطح آرا در طول تاریخ فعالیت خود سقوط کرده است. به‌رغم آن، آرمین لاشت، نامزد اتحادیه احزاب مسیحی از صدراعظمی خود سخن می‌گوید.خبرگزاری آلمان خبر پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات بیستمین دوره مجلس آلمان (بوندس‌تاگ) را اعلام کرده است. این در حالی است که شمارش آرا به پایان نرسیده و نتایج انتخابات به طور رسمی اعلام نشده است. به نظر نمی‌رسد شمارش کامل آرا تغییری در این ارزیابی ایجاد کند.
به گزارش دویچه وله، حزب سوسیال دموکرات با نامزدی اولاف شولتس موفق شده است ۲۵،۷ درصد آرا را از آن خود کند. به این ترتیب، این حزب بیش از پنج درصد بر آرای خود در قیاس با انتخابات دوره پیشین افزوده است.حزب دموکرات مسیحی ۲۴،۱ درصد آرا را کسب کرده است. به این ترتیب این حزب بیش از هشت درصد از آرای خود در انتخابات دوره پیشین پارلمان آلمان را از دست داده است.


پیروزی بزرگ حزب سبز در انتخابات آلمان
آرای حزب سبزهای آلمان نیز ۱۴،۸ درصد اعلام شده است. این بهترین نتیجه‌ای است که این حزب در انتخابات پارلمانی آلمان تا کنون به دست آورده است. میزان آرای حزب دموکرات‌های آزاد آلمان نیز ۱۱،۵ درصد اعلام شده است که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ افزایشی در حدود یک درصد داشته است.یکی از بازندگان دیگر انتخابات ۲۰۲۱ آلمان، حزب راستگرا و پوپولیست "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) است. این حزب با از دست دادن بیش از دو درصد آرای خود در قیاس با انتخابات دوره پیشین، با کسب ۱۰،۳ درصد در مجلس حضور دارد.حزب چپ‌های آلمان نیز محتمل شکستی سنگین شده است.

این حزب حدود چهار درصد از آرای خود را در قیاس با انتخابات سال ۲۰۱۷ از دست داده و با کسب ۴،۹ درصد با موقعیت دشواری روبرو شده است. احزاب در آلمان برای حضور در پارلمان نیاز به دست‌کم پنج درصد آرا را دارند.پیش‌بینی می‌شود که پارلمان جدید آلمان حدود ۷۴۰ نماینده داشته باشد. حزب سوسیال دموکرات احتمالا موفق به کسب ۲۰۹ کرسی خواهد شد.

شمار کرسی‌های اتحادیه احزاب مسیحی آلمان نیز ۵۰ کرسی کمتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود و این اتحادیه حدود ۱۹۴ نماینده در بوندس‌تاگ خواهد داشت.حزب سبزها با ۱۱۶ کرسی و حزب دموکرات‌های آزاد با ۹۳ کرسی و حزب آلترناتیو برای آلمان با ۸۴ کرسی در مجلس حضور خواهند داشت. حزب چپ‌های آلمان نیز در صورت حضور در پارلمان، حدود ۴۰ کرسی خواهد داشت.میزان مشارکت در انتخابات ۲۰۲۱ آلمان ۷۶،۶ درصد اعلام شده است که اندکی بیش از میزان مشارکت صاحبان حق رای در انتخابات پارلمانی پیشین بوده است.گرچه ائتلاف دو حزب بزرگ آلمان، ائتلاف حزب سوسیال دموکرات با اتحادیه احزاب مسیحی از اکثریت کرسی‌ها برای تشکیل دولت جدید برخوردار است، اما به نظر نمی‌رسد که تمایلی برای ادامه کار دولت ائتلافی کنونی وجود داشته باشد.به این ترتیب، هر دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی برای تشکیل دولت نیازمند همراهی با دو حزب سبزها و دموکرات آزاد خواهند بود.


مناسبات پاریس-برلین تغییر می کند
طی روزهای اخیر، گمانه زنی هایی در خصوص مناسبات دوجانبه برلین و پاریس مطرح شده است.    آنگلا مرکل نشانه ثبات مناسبات زوج آلمان –فرانسه بود. در طول ۱۶ سال صدراعظمی آلمان او با ۴ رئیس جمهوری فرانسه کار کرده است.

با این حال به نظر نمی رسد که تغییر صدر اعظم مناسبات با ثبات پاریس و برلین را دگرگون کند.پیر ویمون، پژوهشگر موسسه کارنگی اورپا و دیپلمات سابق فرانسوی می گوید: «به ناگزیر تغییر رخ می دهد که فقط تغییر یک شخصیت خواهد بود و شخصیت ها البته در مناسبات آلمان و فرانسه نقش بازی می کنند. اما در ارتباط با بنیاد روابط، مناسبات آلمان و فرانسه از نظر من همچنان مناسبات مهمی خواهد بود.

یک عنصر بنیادی در چارچوب پروژه اروپایی در میان خواهد بود.»مناسبات جدید این زوج اروپایی تا حد زیادی بستگی به نتیجه انتخابات دارد. فرایند تشکیل یک دولت جدید ائتلافی در آلمان چندین هفته و شاید چندین ماه به طول بیانجامد. این دوره انتقالی می تواند مورد بهره برداری رئيس جمهوری فرانسه قرار گیرد اما فقط در کوتاه مدت.

از سوی دیگر، حضور سوسیال دموکراتها در قدرت، می تواند مولد بحرانهایی در روابط برلین و پاریس باشد. سوسیال دموکراتها پس از 16 سال به قدرت رسیده اند و قصد دارند الگوهای رفتار آلمان در اتحادیه اروپا( همان مواردی که نسبت به آن در دوران مرکل معترض بودند ) را اصلاح کنند. مسئله دیگر این است که اتحادیه اروپا و خصوصا شهروندان این مجموعه، دیگر تمایلی نسبت به هضم و پذیرش رهبری ژرمنها و فرانسوی ها در راس این هرم و مجموعه نشان نمی دهند. همین مسئله کار را برای جانشینان مرکل و خصوصا سوسیال دموکراتهای آلمان سخت تر خواهد کرد.  طی هفته های اخیر رخدادهای قابل تاملی در کشورهای اروپایی به وقوع پیوسته است.رخدادهایی که ظاهرا نشان می دهد در سایه بی درایتی و محاسبه نادرست مقامات ارشد اروپایی، گسلهای امنیتی و سیاسی این مجموعه جابه جا شده است.

جابه جایی این گسلها سبب شده است تا مفاهیم و متعاقبا مصادیق "امنیت اجتماعی"و "رضایت جمعی" در اروپا به چالش کشیده شود. شهروندان اروپایی دیگر علاقه ای نسبت به حفظ خطوط قرمز ترسیم شده از سوی اتحادیه اروپا ندارند. پیمان شنگن، واحد پول یورو و دیگر نمادهای وحدت کشورهای اروپایی نیز در دوران شیوع کرونا و متعاقب آثار اقتصادی ناشی از این بحران، بیش از هر زمان دیگری از سوی شهروندان  کشورهای مختلف  این مجموعه به چالش کشیده شده اند.
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات