حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> تیتر یک حماسه وجهاد
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۲۵

حماسه جهاد؛ از دفاع مقدس تا دفاع سلامت

دفاع مقدس یادآورحماسه ای سترگ و کم‌نظیر در تاریخ سرزمین کهن ایران اسلامی است؛ یادآور روزهایی سخت که مقاومت ملتی بزرگ،

این روزها سالروز دفاع و حماسه ای 8 ساله در برابر تجاوز رژیم بعثی عراق است که ایران اسلامی در برهه ای سخت و درست پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه شد. دفاع مقدس یادآورحماسه ای سترگ و کم‌نظیر در تاریخ سرزمین کهن ایران اسلامی است؛ یادآور روزهایی سخت که مقاومت ملتی بزرگ، آن را در قابی از ایمان، شجاعت، اخلاص و شهامت به تصویر کشید و یاد و خاطره‌اش را در جان‌ها جاودان ساخت.

دفاع مقدس یادآور بزرگ مردانی است که 8 سال از جان و رویاهای خود دست کشیدند و برای رقم زدن حماسه بزرگ دفاع مقدس پای در مسیری بی بازگشت، گذاردن تا از جان و ناموس و آب و خاک وطن در برابر استعمار جهانی دفاع کنند. آن 8 سال دفاع و حماسه به یادگار ماند  و برای همیشه در حافظه تاریخ جهانی ثبت و ضبط شد.

تکرار حماسه دفاع/ از مقابله با دشمن بعثی تا دشمن میکروسکوپی
حالا و بعد از 4 دهه باری دیگر حماسه جهاد تکرار می شود؛ امروز درجنگی نابرابر ودر صحنه مقابله با ویروس کرونا، حال و هوای هشت سال دفاع مقدس در یادها زنده شده و بار دیگر فرزندان این مرزو وبوم در جبهه سلامت همچون مدافعان وطن، جامه رزم پوشیده و برای حفظ سلامت مردم به میدان آمدند و ایثارگرانه در راه خدمت به بیماران از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در این راه خود، بیمار و شهید شدند.

براساس آمارهااز ابتدای شیوع کرونا در دنیا و بعد هم شروع اپیدمی آن در ایران بیش از 300 نفر از کادر درمان کشورمان از میان پزشکان، پرستاران و دیگر کادر درمان در اثر ابتلا به کووید 19 به بیماری کرونا مبتلا و به شهادت رسیده اند. یعنی 300 شهید دفاع سلامت برای 19 ماه جنگ و مقابله با ویروسی میکروسکوپی که حالا ساخته دست بشر یا برآمده از دل طبیعت به مقابله با نسل بشر برخواسته است.


از تفنگ تا سرنگ؛ از تانک تا آمبولانس
در تشابه روزهای دفاع مقدس در برابر تجاوز دشمن بعثی و استعمار جهانی حامی آن با روزهای مقابله با ویروس منحوس کرونا همین بس که در هر دو برهه عده ای جان برکف لباس رزم پوشیدند و با برداشتن تفنگ و سرنگ خود به میدان جهاد آمدند تا جان ایرانی و ناموس و وطن را از بلای خانمان سوز جنگ و بیماری محفوظ بدارند. آن یکی پوتین و لباس خاکی برتن کرد و این یکی گان و کفش بهداشتی، آن یکی تفنگ و آرپیجی برداشت و این یکی سرنگ و دستگاه تنفسی، آن یکی با تانک و نفر بر به میدان رفت و این یکی با آمبولانس اما هر دو در یک میدان حماسه آفریدند؛ آن هم در میدان حفاظت از وطن و هم وطن از خطر تجاوز دشمن بعثی و دشمن میکروسکوپی .

اما حماسه این دو تفاوت هایی نیز دارد و آن اینکه حماسه رزمنده دفاع مقدس در برابر رژیم بعثی گاهی به اسارت در خاک دشمن منتهی می شد اما خانواده و نزدیکان رزمنده کیلومترها دورتر از خطر دشمن بعثی بودند اما در حماسه امروز مدافعان سلامت خطر تا بیخ گوش رزمنده سلامت می آید و همه خانواده و اعضا و نزدیکان وی نیز در معرض آلودگی و بیماری و ضربه خوردن از این دشمن میکروسکوپی قرار می گیرند.


تجلیل از مدافعان سلامت همپای مدافعان دفاع مقدس
حماسه مدافعان سلامت آنچنان عظیم و بزرگ است که حالا آنها را همانند رزمندگان دفاع مقدس تجلیل می کنند و برای روحیه دادن به این بزرگ مردان و بزرگ زنان تاریخ سلامت از آنها تقدیر می شود و حتی رهبر معظم انقلاب در تریبون رسمی کشور از زحمات آنها تشکر می کند و عظمت تلاش آنها را ستودنی می خواند.


رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود چنین عنوان می کنند:«  بنده میخواهم صمیمانه تشکر کنم از پزشکان و پرستاران و مجموعه‌ی دست‌اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه‌ی با این بیماری‌ای که اخیراً در کشور به وجود آمده. همچنین تشکر کنم از وزارت بهداشت و درمان و مجموعه‌ی همکاران آقای وزیر بهداشت در این مجموعه به‌خاطر تلاشهایی که میکنند و زحمتی که میکشند.»


مقام معظم رهبری در جای دیگری تلاش مدافعان سلامت در مقابله با بیماری کرونا را جهاد فی سبیل الله برشمرده و فرمودند: «واقعا جا دارد که انسان از این گروه تمجید و سپاسگزاری کند، در این هوای گرم با آن لباس های دشوار فعالیت می کنند. وقتی پرستار ، پزشک ، بهیار و سایر عوامل درمانی  با این لباس ساعت های متمادی در بیمارستان یا بیرون از بیمارستان کارمی کند بسیار دشوار است و حقیقتا مجاهدت و جهاد فی سبیل الله است  و به نظر من ثواب بسیار زیادی دارد.»


مردم؛ پشت صحنه نبرد با دشمن
پزشکان، پرستاران، کمک پزشکان و دیگر کادر درمان این روزها در خط مقدم جهاد در مقابل دشمن  منحوسی هستند که معلوم نیست تا کی قرار است هر روز با تغییر تاکتیک های عجیب و غریب و جهش های نامعلوم و خطرناک برای درگیر ساختن مردم دنیا جولان بدهد.
 البته حالا با واکسیناسیون عمومی تا حدودی خطرناکی این دشمن میکروسکوپی فروکش می کند اما مسئله این است که حتی در دوران دفاع مقدس هم رزمندگان به تنهایی در میدان نبرد علیه دشمن نجنگیدند بلکه مردم هم در پشت صحنه در میدان بودند و تلاش داشتند اگر توانایی حضور و مقابله مستقیم با دشمن ندارند، اقدامات دیگری برای همراهی و کمک به رزمندگان دفاع مقدس انجام دهند.
این حضور پشت صحنه هم بی بدیل با حضور مدافعان خاموش و مردمی نیست که این روزها از هر تلاشی برای کمک به کاهش میزان بیماری فروگذار نمی کنند. آنهایی که از نذر ماسک تا ضدعفونی کردند سطوح در جاهای مختلف و تهیه داروی بیماران نیازمند هر کاری که می توانند انجام می دهند. البته نقش مردم هم در این نبرد مشخص است با رعایت پروتکل ها و دوری از اجتماعات غیر ضروری به مدافعان سلامت کمک کنند.
 
 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات