صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۶ مهرماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) دیپلماسی را تحت تأثیر مسئله هسته‌ای نباید قرار داد؛ یعنی این‌جور نباشد که دیپلماسیِ کشور متّصل به قضیّه هسته‌ای باشد؛ نه، قضیّه‌ هسته‌ای یک قضیّه جداگانه‌ای است که آن را بایستی به یک شکل مناسب و شایست کشور حل کنند، امّا دایره دیپلماسی خیلی وسیع‌تر است.‌ (06/06/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

مجاهدان عرصه تبيين

آنچه در ميان حماسه باشکوه اربعين حسيني بيش از هر چيز ديگر محوريت يافته است، نقش بزرگ بانويي است که حادثه روز دهم سال شصت‌ویک هجري را در طول سفري چهل‌روزه، به مبدأ تاريخ عشق و حريت و عدالت‌خواهي تبديل کرد و براي هميشه تاريخ به چراغ راه عدالت‌خواهان و مجاهدان راه حق بدل نمود!

در سناريوي طراحي شده خاندان ابوسفيان، همه‌چیز به‌دقت تدبير شده بود تا صداي 72 آزادی‌خواه بزرگ تاريخ در ميان ضربات شمشيرها خفه شود و خط تحريف، آنان را زیاده‌خواهانی خارجي معرفي کند که براي ايجاد اختلاف و فتنه و کسب قدرت بر امام جامعه اسلامي خروج کرده بودند که درنهایت به سزاي اعمالشان رسيدند و با ذلت و خواري به دست سپاه اسلام سرکوب شدند! در اين معرکه بزرگ و جنگ ادراکي تدارک ديده‌شده، همه‌چیز براي ارائه چنين تصويري انحرافي از قيام حسيني فراهم بود، اما آنچه در اين ميان مغفول مانده بود و دشمن توان ارزيابي و مهار قدرت آن را نداشت، نقش مجاهداني بود که هرچند سلاحشان در معرکه خون و آتش کارکرد نداشت، اما سفيراني بودند که در معرکه جهاد تبيين توانستند، حماسه‌اي بزرگ، عاشورا را به‌عنوان بزرگ‌ترین قيام رهایی‌بخش بشريت در دفتر تاريخ ثبت کنند! ميدان‌دار اين جهاد بزرگ حضرت زینب (س) بود که با تحمل همه مصائب و مشکلات، نگذاشت در اين معرکه يزيديان، راه حقيقت گم گردد و خورشيد پرفروغ اسلام علوي در سايه سيطره بنی‌امیه محو شود.

داستان جنگ شناختي دشمن براي ذبح حقيقت با ابزار تحريف، داستاني مختص به سال 61 هجري نيست، قصه هميشه تاريخ در تقابل جبهه حق و باطل است که امروز نيز انقلاب اسلامي که تداوم‌بخش نهضت حسيني است، در همان معرکه به مصاف جبهه استکبار جهاني رفته است! امروز زياده‌خواهان عالم و دشمنان عدالت و آزادي با همه توان تلاش دارند تا با اسلام هراسي، ايران هراسي، خامنه‌ای هراسي، سپاه هراسي و ... تصوير معوجي از حقيقت ارائه دهند و با شبهات گسترده، توده‌های ناآگاه را گمراه کرده و اردوگاه جبهه حق را به محاق ببرند! اينجا است که تربیت‌یافتگان مکتب اربعين بايد سربازان و افسران جنگ نرم شوند و پيشگام و پرچم‌دار «جهاد تبيين»، باشند و با همه هوشمندي و خوش‌فکری و استقامت و پايداري، نقشه‌های دشمن را خنثی کنند.

حکيم انقلاب اسلامي که پیش‌ازاین بارها فرمان «حي علي الجهاد» در عرصه جنگ نرم را فرياد زده بودند، ديروز در سخناني به مناسبت اربعين حسيني، حجت را بر همه تمام کردند! از امروز فصل جديدي براي اربعينيان آغاز شده است! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                 

بازی تکراری غرب!

روز گذشته انتشار بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران، واکنش مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا را به دنبال داشت.

گزاره‌های خبری: 1- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دیروز خود به این موضوع اشاره کرد که ایران اجازه نداد تا تجهیزات رصد کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع «تسا» در کرج سرویس شود و در ادامه مدعی شد: « تصمیم ایران در اجازه ندادن به آژانس برای دسترسی به کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ تسا، نقض بیانیه مشترکی است که در روز 21 شهریور با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاصل شد». 2- در ادامه این سناریوی جدید رسانه‌ای، اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از گزارش آژانس، از ایران خواست که دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم آورد. 3- آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از ایران می‌خواهیم هر چه سریع‌تر اجازه دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم کند». در بیانیه آمریکایی آمده است: «چنانچه ایران مانع شود، ما در چند روز آینده با سایر اعضای شورای حکام مشورت کرده و به این اقدام تهران پاسخی مناسب خواهیم داد!».

گزاره‌های تحلیلی: 1- طرف غربی برای جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی راه‌های مختلفی همچون تحریم، حمله نظامی و عملیات تروریستی علیه دانشمندان کشورمان را تجربه کرده است؛ اما بعد از ناکامی؛ مجدداً به بازی قدیمی خود یعنی مذاکره و جنگ روانی روی آورده است. در نظر جمهوری اسلامی، آژانس، اتحادیه اروپا و آمریکا در یک پازل قرار دارند و هماهنگ عمل می‌کنند و حتی راضی به حداقل توان هسته‌ای و بهره‌برداری از آن برای ایران نیستند؛ آژانس در حالی برای چندمین بار علیه جمهوری اسلامی ایران بیانیه صادر کرده است که تاکنون حتی یک‌بار در برابر اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس علیه مراکز و دانشمندان هسته‌ای کشورمان واکنش درخور نشان نداده است؛ بنابراین اگر آژانس مدعی نظارت بر تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است، ابتدا باید امنیت این مکان‌ها را از حملات تروریستی تضمین می‌کرد. 2- مقامات رسمی جمهوری اسلامی به‌خوبی به این موضوع واقف‌اند که طرف غربی با این روش‌ها پرونده هسته‌ای ایران را بیست سال حل‌نشده باقی گذاشته است؛ به همین دلیل نتیجه محور بودن مذاکرات آتی، هدفی است که تیم جدید سیاست خارجی برای خاتمه دادن به این نوع بهانه‌جویی‌ها و بازگرداندن طرف غربی به تعهدات برجامی خویش برگزیده است. در این مسیر، وزارت امور خارجه کشورمان با زیاده‌خواهی‌های غرب بدعهد، نباید از مواضع محکم و مطابق با قوانین بین‌المللی خود کوتاه آید. دشمن راهی جز مذاکره ندارد، راه‌های دیگر را آزموده و سرش به سنگ خورده و اکنون محکوم به مذاکره است. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                     

پاسخ ایران به سیاسی‌کاری آژانس!

«کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز (دوشنبه) در واکنش به مواضع آمریکا و سه کشور اروپایی در خصوص گزارش آژانس، تصریح کرد:‌ «هنگامی‌که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می‌افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجدداً آن را بدون هزینه‌ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب کند». وی با بیان اینکه تفاهم اخیر ایران و آژانس به‌طور کامل و ظرف زمان توافق شده اجرا شد، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی واکنش به این حسن نیت خود را رصد خواهد کرد و در هر مرحله، اقدام مناسب را اتخاذ خواهد نمود». سفیر کشورمان افزود: «در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیراً در وین نیز به‌طور واضح خاطرنشان گردید ازآنجاکه تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند».

▼ اخبار

باهنر: دولت رئیسی سبب تابیدن بارقه امید به قلب مردم شده است

«محمدرضا باهنر» طی سخنانی در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین، در خصوص عملکرد دولت سیزدهم اظهار داشت: «دولت آقای رئیسی مدت کوتاهی است که روی کار آمده و در این مدت کوتاه کارهای خوبی صورت گرفته که سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران و امضا عضویت در سازمان شانگهای که البته برخی از زحمات آن را دولت‌های قبلی کشیده بودند جزو این اقدامات است». وی افزود: «این اقدامات مثبت نشان داد دولت آقای رئیسی دولت خوش رزقی است و برخی از این اقدامات امیدبخش سبب تابیدن بارقه امید به قلب مردم شده است». وی بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد کشور را رشد بی‌امان نقدینگی دانسته و گفت: «متأسفانه امروز شاهدیم  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان روزانه به نقدینگی کشور اضافه می‌شود. به آقای قالیباف گفتم که در مجلس ۲ کار را انجام ندهید  و آنان اینکه هزینه‌های دولت را افزایش نداده و دولت را بزرگ‌تر نکنند. متأسفانه امروز شاهد این هستیم که ۲۵ درصد به هزینه‌های دولت اضافه شده و با مطرح کردن مسائل متعدد دولت نیز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود». باهنر سفرهای استانی رئیس‌جمهور را خوب ارزیابی کرد و آن را موجب رشد سرمایه انسانی توصیف کرد و درعین‌حال افزود: «باید وعده‌ها محقق شود و بسیاری از مشکلات نیز از این مسیرها قابل حل شدن نیست».

اتهام‌زنی غیرسازنده!

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در مصاحبه جدید خود با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، ایران را مورد اتهام قرار داد و مدعی شد که کامیون‌های ایرانی از قبل از آن‌که کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی در پاییز سال گذشته از ارمنستان در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گیرد، به‌طور منظم به‌صورت غیرقانونی وارد قره‌باغ می‌شدند. اتهام‌زنی رئیس‌جمهور آذربایجان علیه جمهوری اسلامی در حالی مطرح شده است که پیش‌ازاین در اردیبهشت‌ماه سفارت ایران در باکو ارسال هرگونه کالا از سوی کامیون‌های ایران به قره‌باغ از مسیر لاچین را رد کرده بود و انتشار فیلم‌های منتسب به حضور کامیون‌های ایران در قره‌باغ در شبکه‌های اجتماعی را نادرست خوانده بود. علی‌اف همچنین در خصوص رزمایش‌ نظامی ایران در مرز جمهوری آذربایجان اظهارنظر کرد و گفت: «این یک رویداد بسیار تعجب‌آور است. هر کشوری می‌تواند هرگونه رزمایش نظامی را در قلمرو خود انجام دهد. این حق حاکمیتی آن‌ها است؛ اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا زمانی که ارامنه در جبرائیل، فضولی و زنگلان بودند، چنین رزمایش‌هایی در کار نبود؟ چرا پس از آزادسازی این زمین‌ها پس از 30 سال اشغال برگزار می‌شود؟». علاوه بر این بیان ناپخته، هفته گذشته اظهارنظر یک نماینده مجلس آذربایجان در رسانه ترکیه‌ای نیز موجب واکنش امام‌جمعه‌های اردبیل و تبریز شد. واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی طی دهه‌های اخیر نفوذ عجیبی در ساختار نظام این کشور داشته است و اظهارات و مواضع غیرسازنده دولتمردان آذربایجان نیز ناشی از همین نقشه‌های صهیونیستی بوده و برخلاف اصول هم‌جواری و برادری میان دو ملت برادر و شیعی ایران و آذربایجان است.

اولمرت: اسرائیل نمی‌تواند توان هسته‌ای ایران را از بین ببرد!

«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۹ رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت که این رژیم قدرت نظامی که بتواند توان هسته‌ای ایران را برای همیشه از بین ببرد ندارد. اولمرت در روزنامه «هاآرتص» نوشت که سیاست «بنیامین نتانیاهو» در قبال ایران و تکرار این ادعا که ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است، درست نبود، چراکه غنی‌سازی وسیع و سریع اورانیوم لزوماً موجب نمی‌شود که ایران به بمب اتم دست یابد. او سیاست هراس‌افکنی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را غیرضروری دانست و نوشت که ایران در هر نقطه زمانی در عرض چند ماه توانایی غنی‌سازی اورانیوم موردنیاز خود برای تبدیل‌شدن به کشوری دارای بمب اتمی را دارد، اما غنی‌سازی اورانیوم یک شرط لازم است نه کافی. ایهود اولمرت که در زمان جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود، سپس نوشت که با مقاله اخیر «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که نوشته بود اسرائیل توانایی نظامی برای از بین بردن «خطر هسته‌ای ایران» را ندارد، موافق است. نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد که به‌جای حمله نظامی، می‌توان از «شبکه پیچیده عملیاتی» برای از بین بردن ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران بهره برد.

‌اخبار کوتاه

هشتگ محاکمه روحانی را عوامل اجنبی‌ می‌زنند!/ «نعمت‌زاده» وزیر صمت دولت روحانی در اظهار نظر جدیدش گفت: «کسانی که در شبکه‌های اجتماعی هشتگ محاکمه روحانی را می‌زنند قطعاً عوامل اجنبی‌اند؛ یا مستقیم یا باواسطه! یکی از بدترین اخلاقیات ما ایرانی‌ها عدم توجه به خدمات گذشتگان است. بعضی‌ها می‌خواهند ریشه این انقلاب را بزنند». ای‌کاش نعمت‌زاده در کنار اتهام‌زنی بداخلاقی به ملت ایران و نمک‌نشناس توصیف کردن آنان، اندکی هم از خدمات خود و دولت روحانی نیز سخن می‌گفت و بعد امثال خود را ریشه انقلاب معرفی می‌کرد! ملت ایران خادمین خود را خوب می‌شناسند؛ تشییع باشکوه و میلیونی امام (ره) و تشییع عزتمندانه شهدای دفاع مقدس و حاج قاسم سلیمانی نمونه‌ای از بصیرت ملت در حفظ و ارزش‌گذاری بر ریشه‌های انقلاب است.

انهدام باند تروریستی در منطقه مرزی خوزستان/ وزارت اطلاعات در نوار مرزی جنوب غرب خوزستان، یک تیم ضدامنیتی را متلاشی و ده‌ها قبضه سلاح کشف و ضبط کرد. بعد از روی کار آمدن بایدن، تحرکات گروهک‌های تروریستی و کشف سلاح‌های جنگی در مرزهای غربی کشور افزایش یافته است؛ این گزاره، نتایج رویکرد دولت جدید آمریکا در حمایت از گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب برای برهم زدن امنیت کشور است؛ موضوعی که از دید سازمان‌های امنیتی کشور دور نمانده و اخیراً سپاه پاسداران مرکز این نوع توطئه‌ها را در خاک اقلیم کردستان عراق و پایگاه آمریکایی حریر معرفی کرده است.

سهم ایران از تجمع میلیونی اربعین حسینی/ مقامات محلی استان کربلا اعلام کردند که شمار زائران اربعین حسینی امسال نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بوده و از ۱۴ میلیون زائر فراتر رفت. رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز اعلام کرد: «بر اساس برآورد‌ها بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد خاک عراق شده‌اند. تا سه‌شنبه (امروز) اوج ورود زائران به کشور عراق است و پس‌ازآن شاهد روند بازگشت این زوار خواهیم بود».

ادامه بحران سوخت در انگلیس/ وزیر محیط‌زیست انگلیس در حالی مدعی است که مقدار زیادی بنزین وجود دارد و افرادی باوجود عدم نیاز، اقدام به خرید بنزین می‌کنند و علت ایجاد صف‌های طولانی و خالی شدن پمپ‌بنزین‌ها هستند! انجمن خرده‌فروشان بنزین انگلیس روز یکشنبه هشدار داد که دوسوم از پمپ‌ها خالی شده است و سوخت بقیه نیز و به‌زودی تمام می‌شود. بروز بحران در عرضه سوخت در انگلیس موجب ازدحام و زدوخورد مردم با هم و با جایگاه‌داران شده است و این روزها ویدئوهای این رفتارهای خشونت‌آمیز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

سومین محموله کمک‌های ایران به افغانستان رسید/ سومین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران شامل ۱۵ تن مواد غذایی و دارو دیروز وارد فرودگاه کابل شد. روز قبل از آن نیز در ادامه کمک‌های ایران به مردم افغانستان، دومین محموله از کمک‌های اهدایی به کابل رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات