صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۴۴

دردسر بزرگ برای بایدن

اختلاف به وجود آمده، بر سر بحران بدهی های دولت آمریکاست. این بحران، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شد و دامنه آن به دولت بایدن نیز کشیده شده است.

احتمالا تعطیلی دولت فدرال آمریکا طی روزهای آتی افزایش یافته است. این موضوع ( که در ادوار مختلف نیز مسبوق به سابقه بوده است )، معلول اختلاف دو حزب سنتی آمریکا در کنگره بر سر بودجه می باشد. دموکرات‌های مجلس سنا نتوانستند طرح پیشنهادی خود برای تعلیق سقف بدهی فدرال را به تصویب برسانند. این طرح را دموکرات‌های طرفدار دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد داده بودند تا از این طریق تهدیدات برای بی ثباتی اقتصادی در این کشور و تعطیلی نسبی دولت پس از همه گیری کرونا را به حداقل برسانند.با این حال کاملا بعید است که چنین موضوعی ( حل اختلاف سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه) حداقل در برهه کنونی محقق شود. تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که احتمال تعطیلی دولت فدرال در آینده ای نزدیک بالاتر از احتماا عدم تعطیلی آن است، مگر آنکه بایدن به خواسته های حزب جمهوریخواه تن دهد. در این صورت نیز بایدن با شکست سیاسی و تبلیغاتی بزرگی در داخل کشورش مواجه خواهد شد.
اختلاف به وجود آمده، بر سر بحران بدهی های دولت آمریکاست. این بحران، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شد و دامنه آن به دولت بایدن نیز کشیده شده است. بر این اساس، از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا۵۰ کرسی به این طرح رای منفی دادند و در مقابل ۴۸ کرسی هم موافق تصویب آن بودند. این طرح برای تصویب نیاز به اخذ حداقل ۶۰ درصد آرا بود که با مخالفت جمهوری خواهان ناکام ماند. پس از این شکست حالا دموکرات‌ها تنها سه روز مهلت دارند تا راهی برای ادامه فعالیت‌های دولت پس از اتمام بودجه در سال جاری پیدا کنند. تعطیلی نسبی دولتی در صورت وقوع ضربه بزرگی به دموکرات‌ها وارد خواهد کرد. دموکرات‌ها پس از شکست دونالد ترامپ از حزب رقیب کنترل بیشتر امور سیاسی در آمریکا را به دست گرفته اند.
باید در انتظار نحوه مواجهه دولت بایدن با این معضل ماند! این روز‌ها نمایندگان دو حزب اصلی سیاسی در آمریکا بر سر تصویب نهایی دو بسته بودجه‌ای دولت بایدن به ارزش یک هزار میلیارد دلار و بسته بودجه‌ای خدمات اجتماعی به ارزش ۳.۵ هزار میلیارد دلار با یکدیگر اختلافات جدی دارند.

 

غفاری

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات