صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۰ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست کشور در باب تعامل با طرف‌های برجامی و در باب خود برجام، صریحاً اعلام‌شده؛ از این سیاست هیچ تخطّی نباید کرد. آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن‌وقت ما بدون هیچ مشکلی به تعهدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

دولت و اولویت‌بندی حل مسائل

در ابتدای دولت سیزدهم و درحالی‌که همگان منتظر هستند تا ببینند دولت جدید چگونه به حل مسائل مردم می‌پردازد، لازم است دولت آقای رئیسی ضمن اولویت‌بندی مشکلات، برخی مسائل را از همین آغاز در مسیر ساماندهی قرار دهد. نمی‌توان حل همه مسائل را به آینده حواله داد؛ مرتفع ساختن برخی مشکلات با اصلاح برخی امور در کوتاه‌مدت شدنی است.

نکات تحلیلی: 1- دولت و سفرهای استانی: اینکه مردم در شرایط دشوار کنونی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه را در کنار خود ببینند، امر قابل‌تحسینی به شمار می‌رود. درباره کارکرد این‌گونه سفرها مهم‌ترین نکته‌ای که می‌شود بیان کرد آن است که اعتماد تخریب‌شده بین دولت و مردم را بازسازی می‌کند. از دیگر سو مهم‌ترین چالش سفرهای استانی آن است که بعد از گذشت یک دوره، مردم احساس کنند که این سفرها جنبه نمایشی دارد و نه ابزاری برای حل مسائلی که مردم در نقاط مختلف کشور با آن‌ها دست‌به‌گریبان هستند. این نکته آن‌قدر دارای اهمیت است که تأکید رهبر معظم انقلاب را نیز در برداشت و ایشان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به خوزستان بیان داشتند که آقای رئیسی بکوشد وعده‌هایی که به مردم داده شده را به مرحله تحقق برساند. 2- دولت و انتصاب مدیران: آنچه مربوط به گذشته است آن بوده که با آغاز کار دولت جدید، همه یا اکثریت مدیران دولتی جابجا می‌شدند. در مقطع کنونی و در خصوص مدیران، جدای از اینکه قضاوت قطعی صورت بگیرد و یا آن‌که تجویزی ارائه شود، به نظر می‌رسد که مسئولان در شرایط بلاتکلیفی و تردید در ماندن و نماندن سرگردان هستند. نتیجه این ابهام نیز افتادن در وضعیت روزمرگی و حتی بی‌عملی است. ازاین‌رو لازم است دولت درباره اتمام یا تداوم همکاری با مدیران دولتی به جمع‌بندی نهایی برسد و سیاست خود را هر چه که هست، اعلام و اعمال کند. 3- دولت و تسلط بر بازار و سیستم توزیع: در اینکه حل مسائل اقتصادی به‌جای مانده از دولت قبل کار زمان بری است، تردیدی نیست؛ اما اصلاح برخی از امور محتاج گذشت زمان و اقدامات پیچیده نیست؛ مثلاً سیستم معیوب، فسادزا و ضدمردمی توزیع کالاها و خدمات که چندی پیش تذکر رهبر معظم انقلاب را نیز به همراه داشت، بیش از همه‌چیز به اقدامات قاطع و فوری اما دقیق و هوشمندانه نیاز دارد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز               

پشت پرده رزمایش نظامی ایران در شمال‌غرب

از روز گذشته رزمایش ارتش کشورمان با عنوان «فاتحان خیبر» در بخش‌هایی از شمال غرب آغاز شد. به گفته مسئولان برگزاری، این رزمایش با حضور یگان‌های زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال و با پشتیبانی آتش بالگرد‌های هوانیروز و باهدف ارتقای آمادگی رزمی در این منطقه برگزار می‌شود.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- برگزاری رزمایش‌های نظامی ایران در مرزهای شمال غربی کشور به‌طورکلی دارای اهداف مشخص و از قبل برنامه‌ریزی‌شده است. در این زمینه دو هدف کلی قابل‌شناسایی است: نخست، رونمایی از جدیدترین توانمندی‌های قدرت سخت و آخرین دستاوردهای تکنیکی و تاکتیکی در حوزه نظامی و دوم، نمایش قدرت و اقتدار ملی. ۲- در کنار اهداف مذکور، رزمایش‌های اخیر یک پیام بسیار مهم و استراتژیکی برای برخی بازیگران منطقه‌ای و در رأس آن‌ها برای رژیم صهیونیستی دارد. پیام رزمایش اخیر برای سران صهیونیستی این است که جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با هرگونه تحرکات خارجی در محیط پیرامونی خود که ممکن است امنیت ملی و تمامیت ارضی‌اش را خدشه‌دار کند، مماشات نمی‌کند. ۳- اینکه رئیس‌جمهور آذربایجان و برخی مقامات دولت باکو و حتی بعضی محافل رسانه‌ای و سیاسی وابسته به دولت ترکیه تلاش می‌کنند تا اهداف اصلی این رزمایش را به آذربایجان و ترکیه ربط دهند، انحراف از اصل ماجرا بوده و عمدتاً باهدف ایجاد کشمکش‌های سیاسی و تنش‌زا بین ایران با باکو و آنکارا است. سیاست تهران در خصوص این دو کشور که بعضاً تحت القائات دیگران مرتکب برخی اشتباهات می‌شوند، کاملاً مشخص بوده و مبتنی بر رعایت حسن هم‌جواری و توسعه مناسبات دوجانبه و مقابله با تهدیدات مشترک است. ۴- از نظر تهران، اظهارات مداخله‌جویانه و تحریک‌آمیز اخیر علی‌اف و پیش‌تر اظهارات ضدایرانی برخی نمایندگان مجلس آذربایجان ناشی از سطحی‌نگری است که عمدتاً از تل‌آویو نشئت می‌گیرد. وقتی جلال اوغلو، رهبر حزب دموکرات آذربایجان، در پاسخ به رزمایش‌های اخیر ایران اعلام می‌کند: «به‌محض آن‌که ایران علیه ما اقدام کند، نیروهای پاکستانی در تهران خواهند بود! ایران باید از چنین اقداماتی اجتناب کند!»، کاملاً معلوم است که رژیم صهیونیستی به‌خوبی پیام رزمایش نظامی اخیر ایران را قبل از برگزاری دریافته است!

نکته راهبردی: در اینکه دولت علی‌اف و اردوغان اهداف بلندمدتی را دنبال می‌کنند، شکی نیست؛ اما این اهداف نباید مخل امنیت و تمامیت ارضی ایران باشد. ایران به‌خوبی می‌داند که روابط خارجی رژیم جعلی با آذربایجان گسترش‌یافته و از مناسبات نظامی به حضور شرکت‌های عمرانی و مخابراتی در بخش‌های تازه آزادشده قرباه‌باغ انجامیده است! رزمایش اخیر پیامی برای تل‌آویو است که استقرار اطلاعاتی و امنیتی در قفقاز جنوبی، دارای مبنای محاسباتی غلطی است. این رژیم نمی‌تواند حضور ایران در مرزهای سرزمین‌های اشغالی را در قفقاز جنوبی، مهندسی معکوس کند. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه                       

هشدار وزیر امور خارجه به سفیر آذربایجان!

در جریان تقدیم رونوشت استوارنامه سفیر جدید جمهوری آذربایجان در تهران، وزیرخارجه از برخوردهای نامناسب نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان با رانندگان کامیون‌های ایرانی و بازداشت ۲ نفر از آن‌ها ابراز نارضایتی کرد و اظهارات منفی اخیر از سوی جمهوری آذربایجان را تعجب‌آور و تأسف‌برانگیز خواند. امیر عبداللهیان گفت: «ایران حضور و فعالیت رژیم‌صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد، انجام می‌دهد».

▼ اخبار

جمعه‌های کاری؛ این‌بار کهگیلویه و بویراحمد!

سید ابراهیم رئیسی مطابق رویه کاری خود از اول دولت تاکنون، در آخرین روز هفته گذشته به استان دیگری سفر کرد. رئیس‌جمهور در خصوص تعداد طرح‌های مصوب در سفر کهگیلویه و بویراحمد، به ۲۱۷ طرح در حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در حوزه راه و شهرسازی و صنعت و گیاهان دارویی اشاره کرد که این طرح‌ها اگر به سامان برسد مشکل اشتغال این استان حل خواهد شد. وی گفت: «کارخانه‌ها در شهرک‌های صنعتی که ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت آن‌ها دچار مشکل شده ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغال بوده و به رونق تولید کمک می‌کند». وی افزود: «به‌زودی شورای عالی مسکن را تشکیل خواهیم داد و در حوزه مسکن کشور تحول ایجاد می‌کنیم مسکن را به‌عنوان اقتصاد پیشران فعال خواهیم کرد تا بقیه بخش‌ها از این رهگذر فعال شود».

فرمانده نیروی زمینی ارتش: تغییرات مرزی را تحمل نمی‌کنیم!

دیروز (جمعه) رزمایش فاتحان خیبر نزاجا با حضور تیپ‌های زرهی، گروه توپخانه، گروه پهپاد، گروه مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال‎غرب کشور آغاز شد. امیر سرتیپ حیدری، فرمانده نزاجا در خصوص اهداف این رزمایش گفت: «جمهوری اسلامی ایران در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچ‌گونه چشم‌داشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفاً از خود دفاع کرده است. در مدت دوره طولانی اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان همواره بر تمامیت ارضی آذربایجان تأکید کرده و هیچ‌گاه اشغالگری را تأیید نکرده‌ایم. انجام این رزمایش‌ها باهدف ارتقای آمادگی است، همان‌طور که چندین رزمایش اجرا شده در کشور همسایه ما با اهداف خاص خودشان در حال انجام است. در این منطقه یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت با نام رژیم نامشروع صهیونیستی وجود دارد و از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش‌یافته و فعالیت آن‌ها در اینجا کاملاً رصد می‌شود. هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند محرز نشده و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است». فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: «ایران کاملاً نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است. ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد. ایران اجازه این کار را نمی‌دهد. زمان جنگ آذربایجان و ارمنستان، تروریست‎های داعشی به منطقه آورده شده‎اند و ما مطمئن نیستیم که این منطقه را ترک کرده‎اند. به‌هیچ‌وجه حضور تروریست‎ها و صهیونیست‎ها را در این منطقه برنمی‎تابیم».

نتایج یک نظرسنجی از میزان محبوبیت رئیس‌جمهور دوماهه!

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به‌منظور سنجش نگرش شهروندان در خصوص دولت سیزدهم، نظرسنجی را در مقیاس ملی در شهریورماه ۱۴۰۰ انجام داده است. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن ۱۵۸۱ نفر بودند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که؛ 51.1 درصد مردم محبوبیت آقای رئیسی در جامعه را زیاد، 22.2٪ کم و 16.3٪ متوسط می‌دانند. 10.3٪ نیز در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده و به سؤال پاسخ ندادند. مقایسه روند ارزیابی مردم از میزان محبوبیت رئیس‌جمهور در جامعه نشان می‌دهد درصد کسانی که محبوبیت ایشان را زیاد ارزیابی کرده‌اند، از 48.2٪در تیرماه به 51.1٪ در شهریور رسیده و می‌توان گفت ارزیابی مردم از محبوبیت عمومی رئیس‌جمهور 2.9٪ افزایش‌یافته است. در یکی از سؤال‌های این نظرسنجی، از جامعه مخاطب پرسیده شده است که؛ «آقای رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی و بعدازآن وعده‌هایی داده‌اند. شما بفرمایید آیا دولت ایشان می‌تواند به این وعده‌ها عمل کند؟». شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، به انجام وعده واکسیناسیون همه مردم تا بهمن‌ماه، 70.8 درصد؛ مبارزه جدی با فساد، ۵۸ درصد؛ حل مشکلات مناطق محروم کشور مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان، 55.9 درصد؛ رونق تولید و ایجاد اشتغال، 52.3 درصد؛ ساخت یک‌میلیون مسکن در هر سال، 47.7 درصد؛ کنترل تورم و گرانی، 39.9 درصد و به رفع تحریم‌ها، 36.8 درصد نظر مثبت داده‌اند.

‌اخبار کوتاه

واردات لوازم‌خانگی، ممنوع!/ طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های خبری، نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور را انتشار دادند که طی آن معظم له با اشاره به نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی به ایشان نوشته‌اند، تأکید فرموده‌اند، واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود. رئیس‌جمهور نیز دستور اجرای این دغدغه به‌جا را به وزرای اقتصاد و صنعت دستور داده تا واردات لوازم‌خانگی از دو شرکت کره جنوبی ممنوع شود‌.

وزیر اقتصاد: ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود/ دکتر خاندوزی اعلام کرد: «اقدامات اخیر دولت برای افزایش صادرات نفت، ورود برخی ارزهای بلوکه‌شده و صفر شدن استقراضِ جدید از بانک مرکزی، موجب کنترل تورم در ابتدای سال بعد خواهد شد. با تغییر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کمتر کسری بودجه خواهیم داشت و شاهد پایین آمدن سطح عمومی قیمت‌ها در ماه‌های آینده خواهیم بود».

خطوط قرمز ایران در افغانستان!/ سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوموند در خصوص به مشروعیت شناختن طالبان توسط کشورمان گفت: «خیلی زود است در مورد مشروعیت صحبت کنیم. الآن وقت آن است ببینیم طالبان به آنچه گفته عمل می‌کند و آیا دولت فراگیر تشکیل می‌دهد و حقوق اقوام را در نظر می‌گیرد. مهم‌ترین خطوط قرمز ما این است که افغانستان عاری از افراطی‌گری شود و بهشت داعش نشود، تهدید همسایگان و دنیا نشود، اراده و خواست مردم در آینده افغانستان محقق و دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد، تشکیل شود و افغانستان دوباره پایگاه هیچ کشور خارجی نشود».

باندهای مافیایی که از کشورها باج می‌گیرند!/ «ریچارد مدهرست»، تهیه‌کننده و خبرنگار مطرح شبکه راشاتودی انگلیس می‌گوید: «آنچه در کتاب‌های تاریخ نوشته شده که عصر استعمار به پایان رسیده، ساختگی و غیر صحیح است. واقعیت این است که آمریکا و کشورهای غربی همچنان می‌خواهند از دیگر کشورها باج بگیرند. وضعیت استعماری به‌جایی رسیده که وقتی دو کشور ایران و ونزوئلا بخواهند باهم تجارت کنند، رسانه‌های غربی هم آن را محکوم می‌کنند، دقیقاً مانند سرکرده گانگسترها که باید به آن‌ها باج دهید».

سرمایه‌گذار ایرانی بزرگ‌ترین بندر اماراتی!/ بزرگ‌ترین بانک دولتی ایران تأمین مالی بزرگ‌ترین رقیب منطقه‌ای ما را انجام داد! این ادعا توسط «آرش علویان» تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با یکی از سایت‌های خبری اعلام شد. وی گفته است: «بیشترین حجم صادراتی ما از بندر شهید رجایی است ولی بندر فجیره امارات ۱۰ برابر این بندر ظرفیت دارد و تمام خدمات بندری و کالایی منطقه را پشتیبانی می‌کند؛ بخش مهم سرمایه‌گذاری‌های این بندر عربی را بانک ملی ایران تأمین مالی کرده است!».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات