صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۱ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حل مشکلات اقتصادی دنبال راه‌حل‌های موقّتی و مسکّن و مانند این‌ها نباید رفت، چون این‌ها گاهی اوقات مشکل را افزایش می‌دهد؛ این مسکّن‌ها و علاج‌های موقّت، گاهی مشکل را اضافه می‌کند؛ باید برای رفع این چالش‌ها به راه‌حل‌های اساسی پرداخت و با گام‌های محکم ان‌شاءالله پیش رفت. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

برجام نقاب از واقعیت ‌قدرت آمریکا برداشت!

به گفته مقامات و رسانه‌های آمریکایی، قرار است در هفته جاری لایحه‌ای ضد ایرانی از سوی نمایندگان کنگره آمریکا ارائه شود که با تصویب آن در برنامه دفاع ملی ۲۰۲۲، از رفع هرگونه تحریم علیه ایران ممانعت به عمل خواهد آمد. این لایحه که به‌احتمال‌زیاد تصویب خواهد شد، برملاکننده سیاست موش و گربه‌ بازی هیئت حاکمه آمریکا در خصوص پروپاگاندای احیای برجام از یک‌سو و درستی سیاست دولت سیزدهم در گره نزدن ساماندهی وضعیت اقتصادی و حل مشکلات کشور به زلف احیای برجامی است که در شش سال گذشته به‌رغم تمام اعتمادهای یک‌طرفه دولت گذشته به آن، بی‌خاصیتی‌اش به اثبات رسیده است.

نکات تحلیلی: 1- رئیس‌جمهور کنونی آمریکا باوجود اینکه یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش در حوزه سیاست خارجی، احیای برجام بود، امروز چنان در چنبره بی‌عملی فرورفته و تردیدها نسبت به صداقت و توانایی‌اش افزایش‌یافته که کنگره با محوریت معدودی از سناتورهای مخالف هم‌حزبی‌اش و قاطبه رقبای جمهوری‌خواه،‌ با بازی در نقش پلیس بد، اصول سیاست‌ خارجی‌ آمریکا را رقم می‌زند. 2- باوجوداینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند سیاست رسمی خود را این‌گونه جلوه دهند که این راهبردی تاکتیکی برای حداکثرسازی فشار به ایران باهدف بازگشت بدون رفع تحریم‌ها و به‌روزرسانی برجام بر اساس شروط موشکی و منطقه‌ای ترامپ و پمپئو است، اما دم خروس واقعیات آمریکا در ناتوانی سامان‌بخشی امور داخلی ازجمله تاخت‌وتاز کرونا در کشتار مردم آمریکا، وضعیت بد اشتغال و تأمین اقتصادی و اجتماعی و فرار خفت‌‌بار از افغانستان در ساحت سیاست خارجی بیرون زده است. مسئله ناتوانی بایدن آن‌قدرها جدی است که امروز در رسانه‌های آمریکا صحبت از احتمال جانشینی کاملا هریس به‌جای وی مطرح است.

نکته پایانی: امروز آمریکا با معضل فیصله‌بخشی به روندها و رویدادهای مزاحم منافع واشنگتن ازجمله مسئله هسته‌ای ایران، پس از حدود ربع قرن، دست‌وپنجه نرم می‌کند. این ناتوانی که نقطه‌ضعف بزرگی برای پرستیژ جهانی و مدعی ابرقدرتی آمریکا محسوب می‌شود، در کنار خروج مفتضحانه از افغانستان و به‌تبع آن کاهش نقش‌آفرینی در تحولات منطقه مهم غرب ‌آسیا به‌رغم تحمل تریلیون‌ها دلار هزینه، به‌شدت دولت آمریکا را در منظر افکار عمومی این کشور تضعیف کرده است. تعجیل توأم با نگرانی کاخ سفید برای پیگیری مصرانه آغاز دوره هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام در همین راستا قابل‌تحلیل است. ازاین‌رو، اگر بگوییم برجام باوجود موفق نبودن در تحریم‌زدایی توانست نقاب از واقعیت قدرت آمریکا بردارد، گزاف نیست! و دیگر تجربه برجامی این‌که سیاست دولت در گره نزدن اقتصاد به مذاکره و تأکید بر مذاکرات نتیجه‌محور، باید با قدرت ادامه یابد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                             

عقده‌گشایی قدرت!

«سهیلا جلودارزاده» نماینده مجلس دهم و از اصلاح‌طلبان ناکام از ورود به مجلس یازدهم که پیش‌تر گفته بود «یک عده با بی‌انصافی خدمات دولت روحانی را نادیده می‌گیرند»، با اشاره به اوضاع بد اقتصادی، مدعی شده است: «مهم‌ترین چیزی که در حال حاضر موردنظر جامعه است، حفظ تمامیت ارضی کشور است و اگر هم تاکنون اعتراضات گسترده نداشتیم به خاطر این موضوعات است که البته این هم یک حدی دارد و مردم تا یکجایی می‌توانند طاقت بیاورند و هنگامی‌که مشاهده کنند چیزی برای از دست دادن ندارند، منتظر نمی‌مانند ما به آن‌ها اجازه دهیم اعتراض کنند یا خیر!»

گزاره‌های تحليلي: رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدنِ بدهی‌های دولت از سال ۹۴، کسری بودجه ۴۵۰ هزارمیلیاردی، افزایش نابرابری توزیع درآمد به همراه شدیدترین افزایش شکاف طبقاتی، تبديل كردن بورس به قتلگاه سرمایه‌های مردم، تورم بیش از ۴۴ درصدي با صف‌های طویل مرغ و کالاهای اساسی و تبديل نياز مسكن به آرزو، ناکامی در کنترل بیکاری، قطعی‌های مکرر برق و خسارت به مردم، از دست رفتن تعداد بی‌شماری از هم‌وطنان به دلیل نابساماني، ناكارآمدي و بی‌برنامگی در کنترل شیوع کرونا ازجمله دستاوردهای به‌جامانده از دولت روحانی به دولت سيزدهم است. اصلاح‌طلباني که امروز خود را دغدغه‌مند نشان می‌دهند، جزو ساکتین دوران ریاست جمهوری روحانی بودند. واقعیت صحنه سیاسی کشور این است که اين طیف تا زماني مسئولیت دارند، عملکرد نامطلوبي را ثبت می‌کنند، اما بعد از کنار گذاشته شدن دموکراتیک از مناصب مختلف، نقاب عوض کرده و از مسئول به منتقد تبدیل می‌شوند؛ این در حالی است که ابتدا باید خود پاسخگوی آنچه در این سال‌ها انجام داده‌اند، باشند.

نكته پاياني: در هشت سال دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان، عباراتي چون «بی‌دین، حسود، کاسب تحریم، بی شناسنامه، بی‌سواد، عصر حجری، مزدور، ترسو، بیکار، دین نشناس، بزدل، فاسد، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، هوچی باز و ...» بدرقه راه كساني گرديد كه منتقد دولت بودند. اين گروه از اصلاح‌طلبان با علم به اینکه دولت سيزدهم کار بی‌وقفه و جهادي را از روزهای اولیه مسئولیت آغاز کرده و رئیس دولت کنونی به‌جای این‌که همچون روحانی در روز جمعه متوجه گران شدن بنزین در کشور شود، در تعطیلات آخر هفته‌ای در حال سرکشی به استان‌ها و مناطق محروم کشور است؛ رفتار فرصت‌طلبانه سیاسی خود را با عقده‌گشایی از دولت جدید کلید زده و گویا قرار است منافع جناحی را بر همه‌چیز، حتی بر منافع ملی هم ترجيح دهد. (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ خبر ویژه                             

قلی‌اف: ما جزوی از خاک ایران بودیم

رئیس پیشین پارلمان جمهوری باکو در واکنش به مواضع برخی نمایندگان آذربایجان در خصوص ایران، به گوشه‌ای از حقایق تاریخی منطقه اشاره و تأکید کرد: «روس‌ها به ایران یورش آوردند و اینجا (باکو) را اشغال کردند؛ یعنی خاک امپراتوری ایران، حکومت فارس نیست! کمی به مغز و سرتان محکم بزنید. تا سال ۱۹۱۸ به ما آذربایجان نمی‌گفتند، این‌ها در نوشته‌های تاریخی هم هست بروید بخوانید؛ من یک تاریخدان عادی در آذربایجان (باکو) نمی‌بینم. می‌گویند آذری‌های ایران استقلال‌طلب‌اند، ستارخان جنگید تا آذربایجان را مستقل کند! این‌ها همگی دروغ هستند. ستارخان برای برپایی مجلس در ایران به پا خاست؛ اصلاً از این خبرها نبوده است که می‌خواست آذربایجان را مستقل کند. می‌گویند ایران را درهم می‌کوبیم، از این خبرها نیست از این کارها با ایران نمی‌توان کرد. ارتش ایران آنجا ایستاده است و عربستان و امارات از ترس ایران به فکر نزدیک شدن به ایران‌ هستند. ایران ده سال با عراق جنگید؛ پشتیبانی‌هایی که آمریکا و غیره از عراق کردند و با آن‌ همه کمک‌، کاری پیش نبردند؛ ایران تا پایان هم ایستادگی کرد».

▼ اخبار

امیرعبدالهیان: به باکو اعلام کرده‌ایم حضور رژیم صهیونیستی را تحمل نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه با حضور در برنامه زنده «نگاه» شبکه یک سیما، به بیان برخی مواضع کشورمان در موضوعاتی همچون مرزهای شمال غرب، رزمایش فاتحان خیبر ارتش در این منطقه و موضوع مذاکره پرداخت. امیرعبداللهیان گفت: «در مباحث ژئوپُلیتیک حساسیت جدی داریم و با صراحت به جمهوری آذربایجان اعلام کرده‎ایم که تغییر مرزها پذیرفتنی نیست. در پشت این تحرکات صهیونیست‎ها قرار دارند و ما تلاش می‎کنیم، باکو در این تله قرار نگیرد. به باکو اعلام کرده‎ایم که هرگز حضور عناصر رژیم جعلی صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نمی‌کنیم. مداخلات صهیونیست‎ها و تروریست‎ها در این کشور برای ما روشن است و رزمایش ما پیامی به این‎ها بود. وزیر خارجه در خصوص تداوم مذاکرات وین در دولت رئیسی نیز با اشاره به این‌که مذاکره‌ای که انتهایش قهوه‎خوری باشد به درد ما نمی‌خورد، افزود: «آمریکایی‌ها از کانال‌های مختلف سعی داشتند در نیویورک با ما ارتباط بگیرند، به واسطه‎ها گفتم که اگر آمریکا نیت جدی دارد، نشانه جدی صادر کند. نشانه هم آن است که حداقل ۱۰ میلیارد دلار از پول‎های بلوکه‎شده را آزاد کند».

پوست‌اندازی و جوان‌گرایی در حزب کارگزاران!

بعد از استعفای «فرزانه ترکان» از عضویت در حزب کارگزاران و همچنین «یدالله طاهرنژاد» از شورای مرکزی این حزب، ‌حسین مرعشی نیز از شورای مرکزی حزب کارگزاران استعفا داد. محمد عطریانفر با تأیید این خبر، استعفاهای اخیر در حزب کارگزاران را در راستای «پوست‌اندازی» این حزب و واگذاری جایگاه‌های حقوقی به «جوان‌ترها» عنوان کرد! به نظر می‌رسد این نوع استعفاها اولاً به دلیل ناکامی این حزب در به دست گرفتن ارکان قدرت در مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای شهر در انتخابات امسال و دو سال پیش بوده است و ثانیاً به دلیل تحلیل این اعضا در ناکامی برای جلب آرای مردم در انتخابات آینده است، وگرنه از ابتدای شکل‌گیری این حزب دولت ساخته از زمان دولت مرحوم هاشمی، کارگزاران به دلیل یکدست بودن اعضایش به حزب خانوادگی مشهور شده است و جابه‌جایی قابل توجه در اعضای ارشد آن مشاهده نشده است.

۱۱ دالان تجاری ایران با کشورهای دوست

«علیرضا پیمان پاک» رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: «آیین‌نامه تهاتر کالا با کشور‌های همسایه و هند و چین تدوین شده و ظرف روز‌های آینده ابلاغ خواهد شد که تلاش می‌کنیم از این ابزار برای گسترش تجارت خارجی کشور استفاده کنیم. تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران در دستور کار است و از ظرفیت این صندوق در حوزه گشایش ال سی دوجانبه بهره خواهیم گرفت. ۱۴ طرح زیرساختی تعریف شده تا در قالب آن تجارت را گسترش دهیم؛ ضمن اینکه ۱۱ دالان تجاری را میان ایران و سایر کشور‌های دنیا ازجمله روسیه تعریف کرده‌ایم که عملیاتی شدن آن منجر به رونق تجارت دوجانبه خواهد شد؛ ضمن اینکه کنسرسیوم‌های صادراتی نیز تشکیل خواهد شد و گلوگاه‌های پیش روی تجارت هم برطرف خواهد شد».

جمعیت؛ مسئله اورژانسی کشور!

انجمن سلامت خانواده ایران به مناسبت هفته جهانی سالمند در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با اشاره به منفی شدن رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵، برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت اعلام آمادگی کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «تعداد تولدهای کل کشور طی سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش‌یافته است و در ۳۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ایران در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت. در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم که امکان ازدواج را پیدا نکرده‌اند و به‌طورکلی تمامی این اعداد خبر از تخریب ساختار جمعیت کشور را می‌دهند؛ به‌طوری‌که اگر عاجلاً همه مسئولین کشور، کارشناسان و مدیران وارد میدان نشوند، با بحران جدی جمعیتی روبرو خواهیم شد. متأسفانه زمان و اراده مکفی برای پیاده‌سازی این سیاست‌ها در دولت قبل مدنظر قرار نگرفت. باتوجه ‌به محدودیت زمان ما باور داریم دوره چهار سال حضرت‌عالی فرصت طلایی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی می‌باشد».

‌اخبار کوتاه

شمخانی: همسایگان را به هوشیاری فرامی‌خوانیم!/ دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «ایران بزرگ و مقتدر همواره خیرخواه همسایگان خود بوده و هرگز تهدیدی را متوجه آنان نکرده است. مشکلات با همکاری و همدلی همه کشورهای منطقه حل‌وفصل خواهد شد. هرگونه نفوذ بیگانگان جز شیطنت و تفرقه ثمری ندارد. همسایگانمان را به هوشیاری در این زمینه و دوری از آنان فرامی‌خوانیم».

مسئول امور ایران در دوره اوباما: از ایران شکست خوردیم!/ «دنیس راس» به نشریه آمریکایی گفت: «ایرانی‌ها به‌وضوح دیگر هراسی از ما ندارند. ما در حقیقت نه در موضوع هسته‌ای و نه در منطقه، دیگر سطحی از بازدارندگی نداریم». وی سیاست‌های اشتباه آمریکا در پیشبرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را نتیجه وضعیت فعلی در برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: «ایران نوعی از رویکرد فشار حداکثری را در قبال ایالات‌متحده در پیش گرفته و این انتظار وجود دارد که ما قبول خواهیم کرد». فارین پالسی نوشته، کشورهای مهمی که زمانی به ائتلاف تحت رهبری آمریکا پیوسته بودند، هم‌اکنون در حال همکاری با ایران هستند.

«خلیج سوئز»؛ نقطه حضور سومین محموله ایرانی به لبنان/ سایت اطلاع‌رسانی تانکر تراکرز که اخبار مربوط به حمل‌ونقل و ذخیره نفت خام در نقاط مختلف دنیا را دنبال و منتشر می‌کند، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، اعلام کرد که سومین محموله سوختی ایران به مقصد لبنان وارد خلیج سوئز شده است.

عراق: گفتوگوی تهران و ریاض پیشرفت خوبی داشته است/ رئیس‎جمهور عراق گفت: «امیدوارم در گفت‎وگوی ایران و عربستان گشایشی به وجود آید و گفت‌وگوها به‌صورت مداوم باشد. گفت‌وگوها پیشرفت خوبی داشته ولی مشکلاتی نیز وجود دارد».

ورود ۶۰ میلیون دُز واکسن در یک ماه آینده به کشور/ سخنگوی جمعیت هلال‌احمر کشورمان اعلام کرد: «از دهم مهرماه تا دهم آبان ماه ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود. نوع این واکسن‌ها سینوفارم بوده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. بنا بر اعلام صورت گرفته، ورود واکسن فایزر در دستور کار جمعیت هلال‌احمر قرار ندارد».

کشف ده‌ها سلاح گرم در مرز سیستان و بلوچستان/ فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی خبر داد: «مرزبانان هنگ مرزی جکیگور، از قصد قاچاقچیان مبنی بر واردکردن محموله سنگین سلاح به کشور به‌وسیله یک دستگاه خودرو مطلع شدند و آن‌ها را از دستیابی به اهداف شومشان ناکام گذاشتند. در این عملیات ۸۳ قبضه کلت کمری و ۱۶۶ تیغه خشاب مربوطه کشف شد».

اعتراف صریح ترکیه به اشغالگری در سوریه!/ سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: «دوستان در غرب به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که ترکیه نیرویی اشغالگر در سوریه است، اگر روسیه و آمریکا حق ورود به سوریه را دارند، پس ترکیه نیز چنین حقی را برای خود دارد!».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات