صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۲ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) زیرساخت همه فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت‌های علمی، فعالیت‌های مربوط به سلامت و بهداشت، فعالیت‌های مربوط به مسائل سیاسی، فعالیت‌های انواع خدماتی که به کشور و به مردم داده می‌شود، امنیت است. (۱۱/۰۷/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

«استقلال در امنیت» ارزش است

روز گذشته فرمانده معظم کل قوا در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در خصوص حفظ امنیت و ضرورت حفظ آن توسط نیروهای مسلح بیانات مهمی را ایراد فرمودند که این بیانات به‌منزله نقشه راه امنیت کشور برای نیروهای مسلح ایران اسلامی است.

نکات تحلیلی: 1- «امنيت»، یکی از بنیادی‌ترین نيازهای هر جامعه و مهم‌ترین عامل براي دوام زندگي اجتماعي به شمار می‌رود؛ به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا آن را مهم‌ترین مسئله‌ای دانستند که در نگاه به نیروهای مسلّح باید مورد توجّه قرار بگیرد. ایشان فرمودند «امنیت یک کشور، زیرساخت اساسی‌ برای همه فعالیت‌های در جهت پیشرفت در این کشور است»؛ و همه زیرساخت‌ها به آن بستگی دارد. 2- امنیت با چنین مختصاتی، زمانی به معنای واقعی تأمین خواهد شد که در قبضه بیگانگان نباشد و ارزش حفظ امنیت ازنظر مقام معظم رهبری همین است که نیروهای مسلح ایران اسلامی در کنار یکدیگر و بدون حضور و اتکای به بیگانگان آن را تأمین نموده‌اند. امری که حتی برای کشورهای اروپایی نیز باآن‌همه ادعا، سخت شده و بگومگوهای اخیر بین فرانسه و آمریکا نشان داد «حتّی کشورهای پیشرفته اروپایی هم وقتی‌که امنیتشان در قبضه‌ یا مرتبط با یک نیروی بیگانه است - ولو به‌حسب ظاهر آن نیروی بیگانه با آن‌ها دشمن‌ هم نیست؛ یعنی ظاهراً همه‌ در یک مجموعه قرار دارند- درعین‌حال احساس می‌کند که کمبود دارد»؛ البته این اتکا بی‌ضرر نبوده و هیچ کشوری تاکنون امنیت خود را به قدرت‌هایی مانند آمریکا گره نزده مگر اینکه آسیب دیده است. به همین دلیل اروپایی‌ها هم به فکر استقلال امنیت خود از ناتو افتاده‌اند. 3- وقتی وضعیت برای کشورهای اروپایی این‌طور است، «آن کسانی که با توهّم تکیه به دیگران و با تکیه به دیگران گمان می‌کنند که امنیت خودشان را می‌توانند تأمین کنند، بدانند که سیلیِ این را به‌زودی خواهند خورد». این مورد شامل حال کشور آذربایجان هم می‌شود که امنیت خود را به حضور صهیونیست‌ها و دیگر بیگانگان گره زده است و به همین خاطر این پیش‌بینی مقام معظم رهبری منطق تاریخی دارد که همین صهیونیست‌ها امنیت این کشور را به خطر خواهند انداخت.

نکته پایانی: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با دو مؤلفه اقتدار و عقلانیت و با تکیه بر توان نیروی انسانی و تجهیزات بومی، امنیت کشور را در جغرافیایی که شاهد ناپایدارترین امنیت است، به بهترین نحو حفظ کرده‌اند و این مدال افتخار آنان است. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                        

بحران‌آفرینی غیرمستقیم!

در دکترین امنیتی رژیم صهیونیستی، راهبردی با عنوان بحران‌آفرینی غیرمستقیم وجود دارد که در آن بر دو گزاره تأکید بسیار شده است: الف) ایجاد بحران برای کشور هدف؛ ب) بازیگردانی در ایجاد و تثبیت بحران؛ این راهبرد در مقابل ایران اسلامی اجرا شده و رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی آن را امتحان کرده است. برای اجرای آن، دو روش اجرا مشاهده می‌شود: اول؛ حضور در مناطق پیرامونی کشور هدف و دوم؛ ایجاد ناامنی‌ها و اقدامات ضدامنیتی داخلی باهدف توسعه بحران و سلب امنیت داخلی از مردم.

گزاره خبری: در راهبرد بقای رژیم صهیونیستی، ایجاد بحران در کشور هدف باید از طریق نزدیک‌ترین بازیگر پیرامونی مورد تهدید واقع شود. این تهدید لزوماً تهدید نظامی نیست. بلکه کشور هدف حضور دشمن خود را در کنارش احساس کند و آن را به‌صورت بالقوه تهدیدی برای خود بپندارد. این استراتژی اکنون در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. وقوع این رخدادها اکنون در مناطق پیرامونی ایران محسوس است. به‌عنوان نمونه نشست عادی‌سازی روابط در اقلیم کردستان عراق، حضور لاپید در بحرین برای افتتاح کنسولگری این رژیم و اخیراً نیز ایجاد تنش و تحریک آذربایجان را می‌توان مواردی از این قبیل دانست.

گزاره‌های تحلیلی: 1- رژیم صهیونیستی در وهله اول به دنبال محاصره ایران در ابعاد اقتصادی و در وهله دوم انتقال کانون بحران‌ها به مرزها و درنهایت انتقال بحران‌ها به داخل کشور است. این امر تنها از طریق حضور مستقیم و غیرمستقیم این رژیم در مرزهای ایران میسر می‌شود. تأکید بر الحاق استان جنوبی سیونیک ارمنستان به آذربایجان، با بازیگری رژیم صهیونیستی انجام می‌شود؛ زیرا رژیم صهیونیستی با این اقدام به دنبال قطع دسترسی ایران به بازارهای اروپا از خاک ارمنستان است. البته دسترسی ایران به اروپا از طریق آذربایجان و ترکیه نیز امکان‌پذیر است اما مواضع اخیر این دو کشور، امکان چنین دسترسی را برای کشورمان سلب می‌کند. 2- «مرگ با هزار ضربه چاقو»، سیاستی است که رژیم صهیونیستی برای برهم زدن امنیت داخلی کشورمان ترسیم کرده است. با خروج آمریکا از افغانستان و کاهش نیروهای این کشور و دولت‌های متحد آن در منطقه غرب آسیا، بازیگری رژیم صهیونیستی برای محافظت از منافع این کشور در منطقه پررنگ‌تر شده است. این رژیم برای بقای خود نیز چاره‌ای جز ناامن نگه‌داشتن امنیت منطقه و برهم زدن ثبات امنیت در ایران اسلامی که بزرگ‌ترین تهدید وجودی برای آن است، ندارد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                             

چاه‌کن، خودش اول به چاه می‌افتد!

دیروز رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان نیروهای مسلح در دانشگاه امام حسین (ع)، به حوادث اخیر در شمال غربی کشور اشاره کرده و فرمودند: «حوادث اخیر در شمال غربی کشور بایستی بدون دخالت و حضور نظامی ارتش‌های بیگانه‌ حل شود. آن‌که برای برادر خود چاه می‌کند اول خودش در آن میفتد. نگذارند که ارتش‌های بیگانه از هزارها فرسنگ راه بیایند و در این کشورها دخالت کنند، حضور نظامی پیدا کنند و در ارتش‌های آن‌ها دخالت کنند. ارتش‌های خود این ملت‌ها می‌توانند این منطقه را اداره کنند و اجازه ندهید که دیگران وارد بشوند. این حوادثی هم که در شمال غربی کشور ما در بعضی همسایه‌ها در جریان هست، این‌ها هم چیزهایی است که بایستی با همین منطق حل بشود. البته کشور ما و نیروهای مسلح ما با عقلانیت عمل می‌کنند. در همه‌ مسائل شیوه، شیوه عقلانیت است؛ اقتدار همراه با عقلانیت؛ و دیگران هم خوب است با عقلانیت عمل بکنند و نگذارند که این منطقه دچار مشکلی بشود. آن کسانی که برای برادران خود چاه می‌کنند، خودشان اول در چاه می‌افتند».

▼ اخبار

قالیباف: به دوران تاریک مجوزهای رانتی پایان دادیم

رئیس مجلس در بخشی از نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس گفت: «یکی از مهم‌ترین مصوباتِ اثربخشِ مجلس در چند دهۀ اخیر، سرانجام به بار نشست. نمایندگان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» را با رأی قاطع خود به تصویب رساندند. این طرح موانع پیش ‌روی مردم را برای راه‌اندازیِ کسب‌وکار و خلق ثروت برمی‌دارد و در این زمینه انقلابی ایجاد می‌کند. همۀ کسانی که فقط یک‌بار، برای کسب‌وکاری کوچک، مراحل پرپیچ‌وخمِ اخذ مجوز را طی کرده باشند، خوب می‌دانند که شروع هر کسب‌وکاری به ده‌ها مجوز نیاز داشت. مجلس، با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، به دوران تاریک مجوزهای رانتی، حلقه‌های بستۀ صنفی، انحصارهای شغلی، امضاهای طلایی پایان داد. این تصمیمِ شجاعانه و تاریخ‌سازِ مجلس یازدهم، بی‌گمان در سپهر قانون‌گذاری کشور، ستاره‌ای درخشان و ماندگار خواهد شد و مسیرِ گرفتنِ ‌چنین تصمیماتی را در عرصۀ حکمرانی باز خواهد کرد».

حسینی: بخشی از دولتمردان روحانی از تُجار بزرگ بودند

رئیس کمیسیون جهش تولید در مجلس گفت: «پس از ۸ سال دولت تدبیر، سفره مردم کوچک‌تر شده و درآمد سرانه از بالغ‌بر ۷ میلیون به کمتر از ۵ میلیون تومان رسیده. ظاهراً بیشتر از اینکه مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یا حتی بانک‌های ما در مذاکرات هسته‌ای نقش داشته باشند، مشاوران بیرونی بیشتر نقش داشتند! ناکارآمدی مدیران اجرایی یکی از علل بروز مشکلات در این سال‌ها بوده که بخشی از آن‌ها به تعارض منافع برمی‌گشت. به‌ویژه در دولت یازدهم، بخش قابل‌توجهی از دولتمردان، خودشان از تُجار بزرگ بودند! رئیسی باید توجه داشته باشد که مهم این است که مسیر را درست کنند تا اینکه در مسیر غلط با سرعت بیشتری بدوند».

تولید نیمی از برق موردنیاز کشور؛ هدف اصلی سازمان انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی بابیان این‌که تمام توافقات سازمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا استقرار و نصب دوربین‌های جدید با تأیید مراجع ذیصلاح بالاتر انجام می‌شود، افزود: «ما تابع مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستیم». اسلامی همچنین خبر از تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل جدید در کشور داد و گفت: «تولید سوخت نیروگاهی، انرژی، افزایش و متنوع‌سازی کاربرد پرتوها و تحقیق و توسعه محورهای اصلی کار ما خواهند بود و تا یک سال آینده استارت راکتور 20IR اراک خواهد خورد. رئیس سازمان انرژی اتمی از نیاز شدید کشور به برق گفت و افزود: «ما هدف را تأمین ۵۰ درصد تقاضای کشور برای ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار مگاوات برق با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید با ظرفیت ترکیبی ۸ هزار مگاوات تعیین کرده‌ایم.» وی افزود: «این مسئله در حال حاضر هدف اصلی سازمان انرژی اتمی ایران است و دومین اولویت این سازمان توسعه تولید داروهای پرتوزا و تولید ژنراتورهای ردیاب پرتویی است. امروزه این محصولات هسته‌ای باید به‌طور فعالانه‌ای در کشور ما در بخش پزشکی، صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست استفاده شود».

برنامه جهاد کشاورزی برای جهش تولید

سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه مراسم آغاز گام دوم «طرح جهش تولید در دیم‌زارها» در ۱۵ استان کشور، گفت: «گام دوم طرح جهش تولید در دیم‌زارها با همراهی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح ۲.۶ میلیون هکتار در دیم‌زارهای ۱۵ استان کشور و با مشارکت ۳۰۰ هزار نفر کشاورز اجرا خواهد شد که این اقدام می‌تواند حدود یک میلیون تن تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد». وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: «با تأمین مالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کشاورزان در تهیه بذر، تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات و بیمه محصول حمایت می‌شوند و کشاورز با مدیریت ریسک بهتر اقدام به کشت می‌کند، همچنین آموزش رایگان در این طرح کیفیت محصول را افزایش می‌دهد و به‌این‌ترتیب رشد چند برابری در تولید محصولات دیم خواهیم داشت». ساداتی نژاد در خصوص علت افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز افزود: «کاهش جوجه‌ریزی از بهمن سال ۹۹ تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ و افت حدود ۵۰ درصدی تولید جوجه یک‌روزه باعث شد امروز خروجی تخم‌مرغ با کاهش روبرو شود، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها نیاز به زمان دارد تا بازار را به ثبات کامل و بدون نوسان برساند».

‌اخبار کوتاه

امیرعبداللهیان: عملِ طرف‌های مذاکره را می‌سنجیم نه زبانشان را/ وزیر امور خارجه در برنامه زنده تلویزیونی مجدداً بر سیاست عمل‌گرای دولت سیزدهم در مذاکرات با طرف‌های برجامی تأکید کرد و افزود: «آمریکا باید بداند این‌بار قرار نیست همه‌چیز روی کاغذ باشد و در عمل چیزی اتفاق نیفتد. مردم ما باید نتایج مذاکره را در عمل ببینند نه در حرف‌های من. طرف‎ها حتی به مذاکره موشکی و منطقه‎ای فکر هم نکنند‌». وی افزود: «همان‎طور که کشور را به غرب گره نمی‎زنیم، به چین و روسیه هم گره نخواهیم زد. ما منافع متقابلی داریم و در راستای این منافع با همه کشورها همکاری می‎کنیم».

امن‌ترین و اثربخش‌ترین واکسن تزریقی در کشور!/ «عین‌اللهی» وزیر بهداشت اعلام کرد: «امروز از همه نقاط کشور بیشترین پیامی که به من می‌رسد درخواست واکسن برکت است. واکسن برکت برای همیشه به‌عنوان یک افتخار ملی در تاریخ این کشور ثبت شد. پروژه‌ای که به‌طور طبیعی باید طی ۶ سال انجام می‌شد را ستاد اجرایی فرمان امام ظرف یک سال به نتیجه رساند. امیدواریم با راه‌اندازی خطوط دیگر واکسن برکت، خواسته و مطالبه مردم را فراهم کنیم. واکسن برکت خیلی خوب مورد استقبال مردم قرار گرفته و جزو امن‌ترین و اثربخش‌ترین واکسن‌های تزریقی در کشور بوده است».

پول زیر تشک ایرانیان!/ ایرانیان حدود ۵۰ میلیارد دلار ذخیره روز مبادا دارند. پولی که نه در بانک است و نه در بورس و نه در تولید. برای همین می‌گویند این ۵۰ میلیارد دلار، پولی است که ایرانیان زیر تشک نگه می‌دارند. این رقم معادل ۱۰ برابر درآمد نفتی ایران در سال گذشته است. با این پول می‌توان چهار شرکت مشابه فولاد مبارکه اصفهان ساخت یا هزینه ساخت سه میلیون مسکن را داد!

کمک میلیاردی مردم برای آزادی زندانیان!/ رئیس هیئت‌امنای ستاد دیه کشور گزارش داد: «مردم علیرغم تنگناها، حدود ۱۵۹۰ میلیارد تومان مطابق دو برابر سال گذشته در شش ماه امسال به ستادهای دیه کمک کرده‌اند».

سه تفاوت صنعت کره با ایران/ «سید امیر سیاح» کارشناس اقتصادی می‌گوید: «صنعت ایران از ابتدا رفت دنبال انتقال فناوری، مونتاژ و خودکفایی؛ صنعت کره از ابتدا رفت دنبال یادگیری فناوری، برندسازی و صادرات. حمایت از لوازم‌خانگی‌ ایران باید مشروط به یادگیری فناوری و صادرات برندهای جهانی ایرانی باشد».

ایران کم آب، سومین صادرکننده آبدارترین میوه!/ درحالی‌که ایران در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، آمارها نشان می‌دهد که پس از کشورهای اسپانیا و مکزیک، با صادرات سالانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار هندوانه در رتبه سوم جهان قرار دارد. با احتساب اینکه برای تولید یک کیلوگرم هندوانه در ایران ۲۸۶ لیتر آب مصرف می‌شود و میزان صادرات ایران نیز سالانه ۷۵۵ هزار تن است، مصرف آب هندوانه صادراتی ایران ۲۱۶ میلیارد لیتر خواهد بود که این میزان معادل مصرف سالانه آب 3.5 میلیون ایرانی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات