صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۳۴

«استقلال در امنیت» ارزش است

پایگاه بصیرت / مصطفی برزکار

روز گذشته فرمانده معظم کل قوا در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در خصوص حفظ امنیت و ضرورت حفظ آن توسط نیروهای مسلح بیانات مهمی را ایراد فرمودند که این بیانات به‌منزله نقشه راه امنیت کشور برای نیروهای مسلح ایران اسلامی است.

نکات تحلیلی: 1- «امنيت»، یکی از بنیادی‌ترین نيازهای هر جامعه و مهم‌ترین عامل براي دوام زندگي اجتماعي به شمار می‌رود؛ به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا آن را مهم‌ترین مسئله‌ای دانستند که در نگاه به نیروهای مسلّح باید مورد توجّه قرار بگیرد. ایشان فرمودند «امنیت یک کشور، زیرساخت اساسی‌ برای همه فعالیت‌های در جهت پیشرفت در این کشور است»؛ و همه زیرساخت‌ها به آن بستگی دارد. 2- امنیت با چنین مختصاتی، زمانی به معنای واقعی تأمین خواهد شد که در قبضه بیگانگان نباشد و ارزش حفظ امنیت ازنظر مقام معظم رهبری همین است که نیروهای مسلح ایران اسلامی در کنار یکدیگر و بدون حضور و اتکای به بیگانگان آن را تأمین نموده‌اند. امری که حتی برای کشورهای اروپایی نیز باآن‌همه ادعا، سخت شده و بگومگوهای اخیر بین فرانسه و آمریکا نشان داد «حتّی کشورهای پیشرفته اروپایی هم وقتی‌که امنیتشان در قبضه‌ یا مرتبط با یک نیروی بیگانه است - ولو به‌حسب ظاهر آن نیروی بیگانه با آن‌ها دشمن‌ هم نیست؛ یعنی ظاهراً همه‌ در یک مجموعه قرار دارند- درعین‌حال احساس می‌کند که کمبود دارد»؛ البته این اتکا بی‌ضرر نبوده و هیچ کشوری تاکنون امنیت خود را به قدرت‌هایی مانند آمریکا گره نزده مگر اینکه آسیب دیده است. به همین دلیل اروپایی‌ها هم به فکر استقلال امنیت خود از ناتو افتاده‌اند. 3- وقتی وضعیت برای کشورهای اروپایی این‌طور است، «آن کسانی که با توهّم تکیه به دیگران و با تکیه به دیگران گمان می‌کنند که امنیت خودشان را می‌توانند تأمین کنند، بدانند که سیلیِ این را به‌زودی خواهند خورد». این مورد شامل حال کشور آذربایجان هم می‌شود که امنیت خود را به حضور صهیونیست‌ها و دیگر بیگانگان گره زده است و به همین خاطر این پیش‌بینی مقام معظم رهبری منطق تاریخی دارد که همین صهیونیست‌ها امنیت این کشور را به خطر خواهند انداخت.

نکته پایانی: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با دو مؤلفه اقتدار و عقلانیت و با تکیه بر توان نیروی انسانی و تجهیزات بومی، امنیت کشور را در جغرافیایی که شاهد ناپایدارترین امنیت است، به بهترین نحو حفظ کرده‌اند و این مدال افتخار آنان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات