صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۴ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه می‌کنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به ما عبارت است از مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر. (۰۳/۰۹/۱۳۶۳) *سالروز شهادت حضرت رضا (ع) بر شما محبین اهل بیت (ع) تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

صنعت لوازم‌خانگی، الگوی نظام اقتصادی جدید

در روزهای گذشته تعدادی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با ارسال نامه‌ای به دفتر رهبر انقلاب، نسبت به واردات محصولات کره‌ای ابراز نگرانی کردند. رهبر معظم انقلاب در نوشته‌ای به رئیس دولت، صحت چنین ادعایی را به‌منزله شکستن کمر تولید داخلی دانستند و متعاقب این موضوع، رئیسی دستور منع واردات این کالاها را ابلاغ نمود.

نکات تحلیلی: 1- اردیبهشت سال ۹۷ درحالی‌که امضای ترامپ برای خروج از برجام هنوز خشک نشده بود، کره و شرکت‌های خصوصی آن با خروج از طرح توسعه پالایشی اصفهان و منع صادرات لوازم‌خانگی به ایران، با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران همراه شدند. کره‌ای‌ها در ادامه با توقف واردات نفت از ایران، نه‌تنها دارایی‌های ایران را بلوکه کردند، بلکه در ماه‌های بعد مانع از ارسال پول ایران در طرح کوواکس (برای خرید واکسن کرونا) شدند. رفتار کره‌ای‌ها، شورای عالی اقتصادی سران قوا در دولت دوازدهم را بر آن داشت تا واردات لوازم‌خانگی از این کشور را ممنوع اعلام کند. 2- در طول نزدیک به سه سال از خروج لوازم‌خانگی کره‌ای از ایران، بستر برای رشد تولید داخلی فراهم شد. امروز واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی در کشور به ۱۵۰۰ بنگاه رسیده که با ظرفیت تولید ۱۵ میلیون دستگاه در سال، بیش از ۷۵ درصد نیاز داخلی را تأمین می‌کنند‌ و با درآمد ۲۰۰ میلیون دلاری در حوزه صادراتی نیز به سبد قابل اتکایی برای تأمین ارز موردنیاز کشور تبدیل شده‌اند. البته برای بلوغ کامل این بخش نیاز به حمایت و صبر بیشتر است. چنانچه خود کره‌ای‌ها برای رسیدن به وضعیت امروز در صنعت لوازم‌خانگی، تا ده سال واردات در این بخش را ممنوع کردند. 3- زمزمه‌های اخیر برای گشایش واردات محصولات شرکت‌های خیانتکار کره‌ای برای تسویه بخشی از طلب هفت میلیارد دلاری ایران، به‌وضوح دست دلالان و مافیای واردات را در این قضیه رو کرد و با درایت رهبر معظم انقلاب و رئیس دولت، نگرانی از این ناحیه تا حدودی از سوی تولیدکنندگان داخلی برطرف شد؛ اما تهدید دیگر سایه قاچاق ۶ میلیارد دلاری لوازم‌خانگی بر تولید داخلی است که باید برای آن تدبیری اندیشید.

نکته راهبردی: رشد صنعت لوازم‌خانگی در ۲۰ ماه اخیر نشان داد که گام اوّل در حل مشکلات اقتصادی، حمایت از تولید داخلی است. موضوعی که در صورت حمایت دیگر ساختارهای حاکمیتی، باعث شکل گرفتن نوعی از نظام اقتصادی خواهد شد که حتی در صورت تحریم طرف‌های خارجی هم امکان حیات و بالندگی دارد. البته در کنار آن تولیدکننده داخلی هم می‌بایست بیش‌ازپیش به ارتقاء کیفیت محصولات بیندیشد و حاکمیت هم با سیاست‌گذاری صحیح، ضمن مقابله با انحصار، روح رقابت را بین تولیدکنندگان زنده نگه دارد. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز              

عربستان چه نیازی به تنش‌زدایی با ایران دارد؟!

وزیر خارجه سعودی در روزهای گذشته، در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی تأکید کرد: «گفتگوها با ایران همچنان در مرحله مقدماتی است و امیدواریم که مسائل مورد اختلاف را فراگیرد». رئیس‌جمهور عراق هم که کشورش میزبان گفتگوهای تهران – ریاض است، تأکید نموده که این گفتگوها به پیشرفت‌های خوبی رسیده است. ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز که یکی از اعضای اصلی و ارشد مذاکره‌کننده تیم ایرانی با عربستان است، ابراز امیدواری کرده که گفتگوها به نتایج قطعی برسد. درعین‌حال نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز با استقبال از اعلام ریاض مبنی بر انجام مذاکرات مستقیم با دولت جدید ایران، اذعان داشته، «این گفت‌وگوها به کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌های بلندمدت منطقه‌ای کمک می‌کند». سفیر انگلیس در عراق نیز از گفتگوهای فی‌مابین ایران و عربستان در این کشور حمایت کرده است؛ بااین‌وجود، به نظر می‌رسد گفتگوها میان این دو کشور همسایه، برای عربستان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- جمهوری اسلامی ایران و عربستان دو کشور بزرگ و استراتژیک در منطقه و جهان اسلام هستند. جایگاه راهبردی دو کشور در تحولات منطقه و نقش مهم این دو در کاهش تنش‌های جاری، بیش از هر زمان دیگری، بهبود و احیای روابط دوجانبه را به یک «اولویت اساسی» تبدیل کرده است. 2- بررسی تحولات چند سال اخیر و اسناد و قرائن موجود گویای این است که دربار سعودی «نقش اصلی» را در بحران‌آفرینی در مناسبات دوجانبه داشته است. این در حالی است که در سال‌های اخیر تهران همواره آمادگی خود را برای رفع تنش‌های موجود اعلام داشته است، به‌گونه‌ای که حتی شهید سلیمانی نیز به‌خصوص در ماه‌های منتهی به شهادت، تلاش‌هایی را برای بهبود روابط دو کشور انجام داده بود که از جانب ریاض آن‌طور که باید معقول باشد، موردتوجه قرار نگرفته بود. بحث بر سر بهبود مناسبات تهران– ریاض، مهم‌ترین دستور کار آخرین سفر خارجی شهید سلیمانی به عراق بود که با ترور ایشان توسط ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی، این موضوع برای مدتی مسکوت ماند! 2- بنا به دلایل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، «ضرورت» احیای مناسبات دوجانبه و رفع تنش‌های جاری، برای عربستان سعودی به‌مراتب بیشتر از ایران است. در «سطح بین‌الملل»، تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن بایدن که همانند ترامپ دیگر اعتقادی به حمایت تمام‌قد از عربستان ندارد؛ در «سطح منطقه»، استمرار جنگ یمن که تاکنون بیش از 350 میلیارد دلار هزینه برای سعودی‌ها داشته، ذخایر ارزی عربستان را نصف کرده و مراکز نفتی و پالایشگاهی این کشور را در تیررس موشک‌های انصارالله قرار داده است و در «سطح داخلی»، چشم‌انداز اقتصادی 2030 و پروژه 500 میلیارد دلاری نئوم و سایر برنامه‌های اقتصادی عربستان برای گذار از اقتصاد نفتی به غیرنفتی، سه مؤلفه مهمی است که برای عربستان چاره‌ای جز تنش‌زدایی با ایران باقی نگذاشته است.

نکته راهبردی: احیای روابط ایران و عربستان در دو سطح منطقه و داخل دارای منافع راهبردی متعددی است. بخش عمده‌ای از تنش‌های موجود در منطقه، با توافق تهران- ریاض برطرف شده و ریاض را از باتلاق‌های نظامی و اقتصادی همچون جنگ یمن که موجب فرسایش بیش‌ازپیش اقتصاد عربستان می‌شود، نجات می‌دهد. اصلاح چهره خشن و تکفیری عربستان در منطقه و جهان و تسهیل روند گذار این کشور از اقتصاد نفتی به غیرنفتی، از نتایج راهبردی توافق ریاض با تهران است. نظام اسلامی ایران همواره به توافق و دوستی میان کشورهای همسایه تأکید کرده و بنای امنیت و پیشرفت منطقه را همکاری میان همسایگان، بدون دخالت خارجی عنوان کرده است و با اعلام سیاست توسعه همکاری با کشورهای همسایه در دولت رئیسی، زمینه‌های انتخاب مسیر صلح و دوستی برای عربستان بیش‌ازپیش فراهم شده است. (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

توافق مهم ایران و ارمنستان!

روز دوشنبه (12 مهرماه) وزیر خارجه ارمنستان برای دیدار با امیرعبداللهیان وارد تهران شد. در این دیدار، میرزویان از رویکرد ایران نسبت به تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی کرد و وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: «اجازه نخواهیم داد برخی مداخله‌گران خارجی مناسبات ایران با همسایگان ازجمله ارمنستان را تحت تأثیر قرار بدهند. منطقه ما تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را به‌هیچ‌وجه نخواهد داشت. مشکلات منطقه باید توسط اهل منطقه و بدون مداخلات خارجی حل‌وفصل شود». بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، درنتیجه این سفر سه تصمیم مهم گرفته شد؛ اول، کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل می‌کند و راه ارتباط با قفقاز است، حتماً باید باز نگه داشته شود. دوم، به‌صورت موقت، جاده عبوری سواری‌ها در کریدور شمال به جنوب، برای وسایل نقلیه ترانزیتی استفاده شود و محور قدیمی که دونقطه از آن (به طول 20 کیلومتر) بعد از درگیری قره‌باغ، به خاک آذربایجان ملحق شده است، طراحی جدیدی انجام شود تا یک راه جایگزین در این محور قدیمی بازگشایی شود. سوم، گرفتاری‌هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در محور ایروان ایجادشده، حل شود. خادمی تأکید کرد: «امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت، حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به ارمنستان و منطقه قفقاز است، به عمل آوریم».

انتظارات امیرعبداللهیان در سفر به مسکو

وزیر خارجه کشورمان باهدف رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود درباره موضوعاتی ازجمله برجام، افغانستان، اوضاع دریای خزر و منطقه قفقاز جنوبی و نیز مسائل خاورمیانه، دیروز در رأس هیئتی وارد مسکو شد. لاوروف پیشتر از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به مسکو و تداوم رایزنی‌ها دعوت به عمل آورده بود. امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو گفت: «گفت‌وگو درباره شرایط منطقه قفقاز جنوبی و افغانستان در دستور کار قرار دارد. انتظار داریم روسیه نسبت به تغییرات احتمالی در مرزهای کشورها و حضور تروریست‌ها و تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه که علیه صلح و امنیت است، حساس باشد. در بخش روابط دوجانبه نیز با توجه به تلاش‌های ماه‌های اخیر سفارت ایران در روسیه، زمینه خوبی فراهم‌شده و به دنبال این هستیم که دستاورد این سفر، جهش جدی در روابط در همه عرصه‌ها باشد. با توجه به شرایط در منطقه قفقاز جنوبی و افغانستان، گفت‌وگوهای جدی دراین‌باره خواهیم داشت. سیاست‌های منطقه‌ای تهران و مسکو در سال‌های اخیر بسیار به هم نزدیک بوده و در حوزه منافع مشترک دو کشور، اقدامات خوب و هماهنگی‌های سازنده‌ای انجام شده است. امیدواریم که این ظرفیت برای امنیت در همه بخش‌های منطقه ارتقاء پیدا کند».

نشریه آمریکایی: ایران دارای مراکز بزرگ و متنوعی از موشک‌هاست

پایگاه تحلیلی «نشنال اینترست» در مطلبی به قلم «کایل میزوکامی»، تحلیلگر امور امنیتی و دفاعی به بررسی قدرت موشکی ایران پرداخت. این گزارش می‌گوید، ایران در ۴۰ سال گذشته اقدامات مهمی در زمینه توسعه موشک‌های خود سرمایه‌گذاری کرده است. این گزارش در ادامه تأکید می‌کند که ایران دارای مراکز بزرگ و متنوعی از موشک‌هاست. نویسنده همچنین به موشک ضد کشتی با بُرد ۴۳۴ مایل و موشک‌های «فاتح مبین» ایران اشاره می‌کند. به نوشته وی، افزایش بُرد و پیچیدگی موشک‌های ایرانی، امکان استقرار آن‌ها در مرکز کشور را فراهم و تشخیص آن‌ها را دشوارتر می‌کند. وی می‌گوید باید توجه داشت که ایران کشوری بزرگ با مساحت تقریبی ۶۳۶ هزار مایل مربع است که سبب شده این کشور از مجموع ایالت‌های «کالیفرنیا»، «نوادا»، «اورگان»، «واشنگتن» و «یوتا» بزرگ‌تر شود. از منظر وی، خط ساحلی مرزی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان که طولانی‌تر از خط ساحلی «کالیفرنیا»، «اورگن» و «واشنگتن» است به ایران این امکان را می‌دهد که حتی بدون ابزار شناسایی پیشرفته، مهاجمان را شناسایی کند.

‌اخبار کوتاه

روسیه: به پیام‌رسان‌های آمریکایی اعتماد نداریم/ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به اختلال در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی که شب گذشته رخ داد تأکید کرد که دولت مسکو از پیام‌رسان‌ها برای ارتباطات درون‌سازمانی خود استفاده نمی‌کند و به همین دلیل قطع این شبکه‌ها هیچ تأثیری روی مسکو نداشته است. وی تأکید کرد، ما از خطوط ارتباطی دولتی و کانال‌های ارتباطی ویژه مرتبط با هر بخش استفاده می‌کنیم. طبیعتاً ما به پیام‌رسان‌ها در امور کاری متکی نیستیم و به آن‌ها اعتمادی نداریم.

دولت روحانی رکورددار تورم بعد از انقلاب/ نرخ تورم در پایان مرداد ۱۴۰۰ به عدد ۵۸ درصد رسیده. این نرخ تورم از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه نداشته، این تورمِ بالا محصول عملکرد و سیاست‌های تورم‌زای دولت ۸ ساله روحانی بوده است. بالاترین نرخ تورم پیش‌ازاین در سال ۷۴ و در دولت سازندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی با عدد 49.5 درصد ثبت شده بود.

بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران جهان در صادرات، دوم است!/ درحالی‌که بر اساس آمارها ایران با تولید سالانه ۴۳۰ تا ۵۰۰ تن زعفران، حدود ۹۴ درصد از زعفران تولیدی جهان را به خود اختصاص داده، اما در صادرات پس از اسپانیا و در جایگاه دوم قرار دارد. تولید سالانه اسپانیا تنها 3.2 تن است؛ اما این کشور اغلب زعفران تولیدی ایران را به‌صورت فله‌ای و با قیمت نازل وارد می‌کند و با بسته‌بندی‌های متنوع، برندسازی و بازاریابی، اقدام به عرضه زعفران به بازارهای جهانی می‌کند. ازاین‌رو می‌توان گفت، بخش عظیمی از حاصل دسترنج کشاورز ایرانی به جیب اسپانیا می‌رود.

بیت‌کوین‌هایی که بورس تهران استخراج کرد!/ رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس در خصوص اولین بررسی‌ها از ماجرای کشف ماینرهای استخراج رمز ارز در ساختمان بورس تهران، گفت: «ماینر‌ها از خرداد ۱۳۹۹ به مدت چند ماه در بورس تهران نصب و حدود ۳ بیت کوین نیز استخراج شده است. ماینر‌ها با مصوبه هیئت‌مدیره شرکت بورس نصب شده بود. محل هزینه کرد بیت‌کوین استخراج‌شده و افراد منتفع از آن مشخص نشده است».

مخالفت آلمان با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران/ سخنگوی وزارت خارجه آلمان بدون اشاره به بدعهدی کشورهای غربی در قبال برجام و ضمن مخالفت با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، گفت: «تهران در اسرع وقت و بدون قرار دادن پیش‌شرط، به میز مذاکرات برای احیای توافق برجام برگردد!».

کاریکاتوریست هتاک به پیامبر اکرم (ص) کشته شد/ «لارس ویلکس» کاریکاتوریست سوئدی که با ترسیم کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام(ص) خشم جهانی مسلمان را موجب شده بود، به همراه دو پلیس محافظ در یک تصادف جاده‌ای کشته شدند.

دستور اژه‌ای برای پیگیری گرانی قیمت‌ها/ رئیس قوه قضائیه از دادستان‌های سراسر کشور خواست مسئله بررسی ویژه نابسامانی بازار و گرانی قیمت‌ها را با جدیت پیگیری کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات