صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۸۵

عربستان؛ چوب دو سر سوخته

صبح امروز دو خبر را درباره عربستان، کشور ترس و وحشت خواندیم؛ خبر اول درباره جنایات ائتلاف تجاوز به یمن به سرکردگی این کشور و خبر دوم مربوط به سرکوب شهروندان همین کشور است.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت هیچ چیزی به اندازه سخنان بی پرده مردم و سازمان های حقوقی علیه رژیم های مستبدی مانند عربستان، این کشور را نمی ترساند.

صبح امروز دو خبر را درباره عربستان، کشور ترس و وحشت خواندیم؛ خبر اول درباره جنایات ائتلاف تجاوز به یمن به سرکردگی این کشور و خبر دوم مربوط به سرکوب شهروندان همین کشور است.
فعالان حقوق بشر گفته اند که عربستان به شدت می کوشد مانع صدور حکم دیوان بین المللی برای تمدید مدت مأموریت بازرسان سازمان ملل – که جنایت ائتلاف تجاوز در یمن را ثبت و بررسی می کنند – شود.
در داخل عربستان نیز دادگاه استیناف این کشور دیروز چهارشنبه حکم زندان بلند مدت علیه عبد الرحمن السدحان، کارمند سابق هلال احمر را تأیید کرد. خواهر این زندانی به نام "اریج السدحان"، - که تابعیت آمریکایی دارد و خواستار آزادی اوست – گفته است که برادرش از مارس 2018 بدون حکم رسمی و یا اتهامی فقط به جرم ایجاد دو اکانت طنز در توییتر بازداشت شده است. علی السدحان به 20 سال زندان محکوم شده است و به گفته وزارت خارجه آمریکا، بعد از آن این مدت تا 20 سال بعدی اجازه سفر ندارد. به این ترتیب در عربستان با یک حرکت قلم نفس انسان های آزاده و سریف بریده می شود.
اریج السدحان دیروز چهارشنبه در توییتی نوشت: "این حکم ظالمانه دادگاه استیناف و قبل از آن دادگاه بدوی و تمام ظلم های صورت گرفته علیه او را به شدت محکوم می کنیم. متأسفانه دستگاه قضایی عربستان نه استقلال دارد و نه وجدان بلکه کاملا وابسته به عالی ترین مقام این کشور است و این حقیقت برای همه جهانیان ثابت شده است".
وی روز سه شنبه در پیامی برای جو بایدن، رئیس جمهور و انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است: "از یک دستگاه غیر مستقل که کاملا زیر سلطه یک نفر است چه انتظاری می توان داشت. ما نابود شده ایم".
این شخصی که در این توییت حاکم بی چون و چرا بر دستگاه قضایی غیر مستقل معرفی شده است همان کسی است که دستور تجاوز به یمن را صادر کرد و وعده داد که ظرف دو هفته صنعا را اشغال می کند و اکنون 7 سال گذشته است و او نتوانسته یک وجب در این جنگ ظالمانه ای که فقط به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکاست، پیشروی کند.
نکته مورد توجه ما در این مطلب، ائتلاف تجاوز عربی ظالمانه ای است که عربستان علیه یمن رهبری کرده است. قرار است امروز پنج شنبه پیشنهاد چند کشور از جمله هلند و کانادا در نشست امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره جنایات جنگی ائتلاف تجاوز به فرماندهی ریاض در یمن مورد بررسی قرار گیرد.
بدیهی است که این تجاوز به فرماندهی عربستان و شخص محمد بن سلمان و در پاسخ به دیکته های آمریکا و در جهت تأمین منافع رژیم صهیونیستی صورت گرفته است؛ نظیر همان تجاوزی که به دستور آمریکا به عراق و سوریه صورت گرفت. با این تفاوت که عربستان به جای استفاده از عناصر تکفیری و تروریست های مسلح یا استفاده از کشورهای عضو ناتو مثل ترکیه، مستقیما خود وارد جنگ ظالمانه علیه یمن شد.
علاوه بر این "هشام شرف"، وزیر خارجه یمن در واکنش به اظهارات وزارت خارجه آمریکا گفته است که ادامه حملات هوایی به خاک یمن به هیچ وجه گویای حسن نیت (آمریکا) برای ایجاد صلح نیست. وی تصریح کرده است که این منافع آمریکاست که بر تصمیم عربستان برای توقف تجاوز به یمن تأثیرگذار است.
شرف خاطرنشان کرده است که تلاش های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و تیم لیندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن، تلاش های بی ثمری هستند که می کوشند به جهانیان وانمود کنند که این صنعاست که مانع پیشبرد روند صلح شده است. وی تصریح می کند که تجاوز به یمن از باغ کاخ سفید و توسط عربستان اعلام شد و آمریکا هم به طور مستقیم در این تجاوز سهیم است.
صنعا همیشه مخالفت خود را با مرتبط کردن مسأله انسانی با پرونده های سیاسی و نظامی اعلام کرده و این موضوع را به همه طرف های بین المللی و سازمان ملل اعلام کرده است. پشتیبانی جنگنده های ائتلاف تجاوز از القاعده در عملیات البیضا، گواهی بر معیارهای دوگانه و ابهام آلود آمریکا در برخورد با پدیده "تروریسم" است.
البته نباید از گرایش های دیپلماتیک به سمت صنعا غافل شد. هشام شرف، وزیر خارجه یمن گفته است که روزهای آینده پر از اتفاقات و تغییرات مثبت در همین جهت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات