صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۷ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دولت بایستی نشان بدهد که می‌تواند آن کاری که اراده کرده و تصمیم‌گیری کرده آن را انجام بدهد و پیش ببرد و این‌جوری نباشد که حالت رهاشدگی احساس بشود. اگر چنانچه شما اقتدار دولتی را در عمل نشان ندهید و حالت رهاشدگی در کشور مشاهده بشود، قطعاً سیاست‌هایتان پیش نخواهد رفت. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

گردو خوب زیر چکش قرار گرفته است!

در ماه‌های گذشته خبرهایی از گسترش حضور رژیم صهیونیستی در جوار مرزهای ایران شنیده می‌شود؛ مانند حضور در اربیل، آذربایجان، امارات، قطر و...؛ موضوعی که رژیم و کشورهای هم‌پیمانش، آن را مخفی و یا انکار می‌کنند!

نکات تحلیلی: 1- رژیم صهیونیستی فاقد ارزش راهبردی برای هرگونه ارتباط است و صرفاً از کارت آمریکا برای نفوذ در سایر کشورها استفاده می‌کند. حضور پراکنده این رژیم در منطقه نیز به این خاطر است که خروج آمریکا را از منطقه، عزتمندانه جلوه دهد و خود را جایگزین آن معرفی کند. 2- تاریخ جنگ‌های رژیم صهیونیستی در مرزهایش نشان می‌دهد که این رژیم فاقد سلاح راهبردی در درون مرزهای خودش است، چه رسد به اینکه بخواهد امنیت دیگران را تأمین کند؛ سامانه گنبد آهنین که برای مقابله با حملات از خارج در اطراف رژیم صهیونیستی چیده شده است، نه‌تنها توانایی مقابله با موشک‌های دست‌ساز فلسطینی را ندارد، بلکه وسیله‌ای برای طنز و فکاهی مردم شده است که گنبد آهنین موشک‌های سرگردان را راه می‌دهد! 3- رژیم صهیونیستی در مرزهای خودش فاقد امنیت است و به همین منظور در 20 سال گذشته دیواری 8 متری برای تأمین امنیت بر اطراف خود کشیده است. این امنیت به‌گونه‌ای شکننده و سست شده است که در ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ «یوسی لانگوتسکی»، فرمانده سابق یگان ۸۱ فناوری ارتش صهیونیستی اعتراف کرد: «امروز تمام ساختارهای تشکیل‌دهنده جبهه ضدصهیونیستی به تهدیدی حیاتی برای جبهه داخلی آن تبدیل شده‌اند». 4- رژیم صهیونیستی در جنگ‌های متعدد از گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین شکست خورده است که آخرین پیروزی جبهه مقاومت در خردادماه امسال بود که در طول 11 روز، بیش از 4600 موشک به رژیم صهیونیستی شلیک کرد تا درنهایت رژیم صهیونیستی وادار به تسلیم و درخواست آتش‌بس شد.

نکات پایانی: ضرب‌المثل است که؛ از دو کس حقیقت را مپوشان یکی پزشک و دیگری وکیل؛ ایران در طول چهار دهه گذشته به‌عنوان یک پزشک حاذق همواره درد ملت‌های مستضعف را درمان کرده است، به‌گونه‌ای که مردم کشورهای منطقه طرفدار سرسخت ایران هستند و از طرف دیگر چکش وکالتش سجیل‌وار بر سر برهم زنندگان امنیتش در عین‌الأسد، دیرالزور، مقر فرماندهی حزب دموکرات کردستان در عراق و حدکا بی‌محابا فرود می‌آید. نمی‌دانم که این سخن دیوید مناشری، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو با چه هدفی گفته شده است که «اسراییل برای ایرانی‌ها به‌اندازه یک گردو و یا حتی پسته است»؛ اما حضور این رژیم در اطراف ایران این نوید را می‌دهد که گردو خوب زیر چکش قرار گیرد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                         

دلواپسان اشتباه نمی‌کردند

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه سابق کشورمان در اتاق گفتگوی کلاب هاوس اعلام کرد: «من در مجلس گفتم در برجام کلمه (تعلیق) وجود ندارد‌؛ اشتباه از من بود، چهار بار کلمه تعلیق در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده ما که متن را تنظیم می‌کرد (در دور آخر گفتگو با اروپایی‌ها، چهار بار کلمه تعلیق را در متن پذیرفت) به من اطلاع نداده بود». این اظهارات، موجب واکنش‌های زیادی از سوی کسانی شده است که دولت روحانی در جریان مذاکرات برجامی، برای تخریب نقدهای سازنده آن‌ها، عنوان «دلواپسان مذاکره» بر رویشان گذاشت!

گزاره تحلیلی: آنچه امروز آقای ظریف وزیر امور خارجه سابق و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ۱+۵ می‌گوید، یک اعتراف دیرهنگام نسبت به فاجعه بزرگی است که بارها و بارها منتقدان برجام از سر دلسوزی نسبت به آن تذکرات لازم را داده و نقدهای فنی و حقوقی بر آن متن وارد کرده بودند. آنچه امروز ظریف بر آن معترف می‌شود و از یک بی‌توجهی بزرگ می‌گوید که ازقضا آمریکایی‌ها از محل آن، جای‌جای برجام را برای مهار ایران در آینده، تله گذاری کرده بودند. واژه لغو تحریم‌ها دقیقاً همان واژه حقوقی است که آمریکائی‌ها به‌واسطه آن معماری و شالوده تحریم‌ها را همچنان حفظ کردند؛ چراکه لغو تحریم‌ها در ادبیات حقوقی، همواره با برچیده شدن ساختار تحریم‌ها تعریف می‌شود و آمریکایی‌ها در طول مذاکرات منتهی به برجام، تلاش خود را به کار گرفتند تا اجازه ندهند تحریم‌ها آن‌گونه که باید و قرار بوده، لغو شود؛ در این خصوص تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بدون توجه به این مسئله مهم و اساسی، چانه‌زنی و پافشاری لازم را انجام نداد. بی‌شک نتیجه وضع موجود و خسارات به وجود آمده، دقیقاً در همین واژه نهفته است، تعلیق تحریم‌ها به‌جای لغو تحریم‌ها؛ این واژه علت اصلی وضع کنونی برجام نیز به شمار می‌رود. این واژه دست آمریکایی‌ها را باز گذاشت تا در هر زمان ممکن تحریم‌های تعلیق شده در برجام را مجدداً عملیاتی و اجرایی کنند و این در حالی است که اگر لغو تحریم‌ها در متن برجام گنجانده شده بود (البته به شکلی که ساختار تحریم‌ها از بین می‌رفت)، آمریکایی‌ها دیگر قادر به بازگرداندن تحریم‌ها و فشار بر ایران به شکل کنونی نبودند. این اعتراف دیرهنگام آقای ظریف، راز تحریم‌های کنونی بوده و نشان می‌دهد که دلواپسان در آن مقطع زمانی اشتباه نمی‌کردند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                               

اعترافی دیرهنگام اما عبرت‌آموز!

«حسین شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه کیهان در خصوص اعلام بی‌اطلاعی ظریف از متن برجام، نوشت: «اعتراف آقای ظریف به اظهارات خلاف واقع خود در جلسه علنی مجلس، اگرچه دیرهنگام است ولی همین ‌اندازه نیز بر ادامه سکوت ایشان ترجیح دارد و می‌تواند نمونه‌ای از بیراهه منجر به فاجعه برجام باشد». «نبویان»، نماینده مجلس و دبیر کمیته بررسی برجام در مجلس نهم نیز گفت: «ظریف می‎گفت کسانی‎که مدعی هستند او متن برجام را نخوانده، دروغ می‎گویند. آقای ظریف شما الآن اعتراف کردید که تعلیق در ضمائم بوده و شما ندیده‎اید. مهم‎ترین بخش برجام ضمائم آن است. برجام ۱۱۰ صفحه است؛ ۱۸ صفحه کلیات و ۵ ضمیمه که تمام نکات دقیق و زمان‎بندی‎های اجرایی در ۹۲ صفحه باقی‎مانده است. ظریف گفته من برجام را خوانده‌ام یعنی ایشان فقط ۱۸ صفحه کلیات را خوانده و از ۹۲ صفحه دیگر بی‎خبر بوده است». زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: «اعتراف ظریف شبیه اظهارات روحانی بعد از گرانی بنزین است. او هم گفته بود من مطلع نبودم و صبح روز جمعه فهمیدم. باید عدم اطلاع آقای ظریف از متن برجام به‌صورت دقیق پیگیری و با افراد خاطی برخورد شود. افکار عمومی نسبت به اهمال و ناکارآمدی و وادادگی در برابر غرب از عاملان این قضایا پاسخ می‌خواهند».

▼ اخبار

رئیسی: جریان تحول‌خواهی در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد!

رئیس‌جمهور در سفرهای استانی آخر هفته‌ای خود، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این بار به استان بوشهر سفر کرد و از نزدیک در جریان محرومیت‌ها و موانع توسعه‌این استان قرار گرفت. رئیسی یکی از معضلات و موانع عدم پیشرفت جهشی کشور را عادی پنداری مسئولین می‌داند؛ وی در جلسه شورای اداری استان بوشهر با تأکید بر این‌که تحول‌خواهی در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد، گفت: «مهم‌ترین نقش در ایجاد تغییر و تحول از آنِ یک مدیر تحول‌خواه است. شخصیت‌های برجسته نظام ما تحول‌خواه بوده‌اند. جریان تحول‌خواهی در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد. باید کاری متفاوت از قبل انجام دهیم؛ نه مثل چهل سال گذشته!». رئیس‌جمهور در بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر نیز از برنامه‌های توسعه‌ای پیش رو برای این نیروگاه گفت و افزود: «سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد. دست یافتن به‌جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه مستلزم برنامه‌ریزی‌های عالمانه و هدفمند برای پیشبرد پایدار صنعت هسته‌ای مطابق با آخرین استاندارد‌های بین‌المللی است. دانش هسته‌ای در آینده، توسعه علمی و پیشرفت شگرف کشور‌ها را رقم خواهد زد و ما نباید از کاروان حرکت علمی جهان عقب بمانیم». رئیسی همچنین مهلت ۳ ماه‌های برای اصلاحات ساختاری در سازمان اموال تملیکی در بازدید از انبار این سازمان در بوشهر داد و اضافه کرد: «نیروهای اطلاعاتی باید برای شناسایی عناصر قاچاق سازمان‌یافته و جریان مافیایی قاچاق همت کنند. اینکه فردی یک کالایی از آن‌سوی مرز آورده یا در یک لنج چند قلم کالا بوده و یا موضوع کوله بری، بحث ما نیست؛ بلکه جریان مافیای قاچاق باید بررسی شود».

مواضع ایران در خصوص جبهه مقاومت و فلسطین تا مذاکره و توافق با عربستان!

وزیر خارجه کشورمان در نشستی خبری در بیروت به مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حزب‌الله لبنان و فلسطین اشغالی پرداخت و گفت: «مقاومت با صدای بلند حرکت خودش را ادامه می‌دهد. اینکه دیوار‌های بلند همچنان در پیرامون سرزمین‌های اشغالی کشیده می‌شود و این دیوار‌ها تثبیت شده‌اند، نشان می‌دهد مقاومت باقدرت به‌پیش می‌رود و صهیونیست‌ها خواب راحت ندارند. در ملاقات با دبیرکل سازمان ملل تأکید کردم که مسئله فلسطین یک مسئله زنده و حیاتی است و شما می‌دانید که ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما یک کشور می‌شناسیم و آن کشور فلسطین نام دارد و پایتخت دائمی آن قدس شریف است. دولت جمهوری اسلامی ایران، رهبر انقلاب و مردم ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مقاومت و فلسطین تا آزادسازی همه سرزمین تاریخی فلسطین و تا آزادسازی قدس و مسجدالاقصی ادامه خواهند داد. عملیات سیف القدس تاریخ جدیدی را برای فلسطین بعد از بیش از هفت دهه رقم زد. این عملیات ادعای معامله قرن ترامپ را کاملاً منتفی کرد». وی همچنین در خصوص تداوم حمایت‌های ایران از ملت لبنان افزود: «کشورها و ملت‌های منطقه هرگز به آمریکا اجازه جنگ اقتصادی و تحریم اقتصادی لبنان را نمی‌دهند». امیرعبدالهیان بر روند مذاکرات میان تهران و ریاض نیز اشاره کرد و گفت: «گفت‌وگوهای ایران و عربستان در مسیر درست در حرکت است و نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری هستیم. ما با عربستان به توافق مشخصی در موضوعات مشخص رسیدم و از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم».

بازاری که قرار است برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر شود!

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در اولین اظهارات خود برای سامان‌دهی سیستم پولی در کشور گفت: «یکی از مباحث جدی در خصوص تقویت پایه پولی، بحث نظارت بانک مرکزی بر بانک‌هاست. اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی باعث تورم می‌شود که با کمک سیستم‌های بانکی و کنترل ناترازی‌ها در سیستم‌ها و بانک‌ها مرتفع خواهد شد. کسری بودجه دولت و پوشش کسری بودجه از منابع بانک مرکزی یکی از راه‌های ایجاد تورم است؛ بنابراین باید تأمین مالی دولت از روش‌های غیرتورمی انجام گیرد. بازار ارز برای فعالان اقتصادی باید پیش‌بینی‌پذیر شود و در دولت سیاست‌های مختلف در این راستا اخذ شده است. تقویت تعاملات بانکی با کشور‌های دوست و همکار، تقویت صادرات غیرنفتی و تعامل با بخش خصوصی و برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به تعادل بازار ارز کمک می‌کند. در بازار ارز باید تعادل بین عرضه و تقاضا صورت گیرد و ما سمت عرضه ارز را تقویت می‌کنیم و در سمت تقاضا هم اولویت‌ها را در نظر می‌گیریم».

‌اخبار کوتاه

متحد صادق!/ منابع صهیونیستی از پهلو گرفتن سومین کشتی حامل سوخت ایران به لبنان در بندر بانیاس سوریه خبر دادند. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن تشکر از کمک‌های ایران، اعلام کرد: «محموله‌های سوخت وارده شده از ایران تا حد زیادی مشکل کمبود سوخت در لبنان را در ماه‌های اخیر مرتفع کرده است». در دیدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با دبیرکل حزب‌الله لبنان، سید مقاومت با تقدیر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به لبنان، گفت: «ایران ثابت کرد که متحد صادقی است که دوستانش را در شرایط دشوار رها نخواهد کرد».

رکوردشکنی واردات واکسن توسط هلال احمر/ سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از حجم واردات واکسن توسط این سازمان به کشور گفت و افزود: «تا امروز ۵۲ میلیون دُز واکسن کرونا توسط جمعیت هلال‌احمر وارد کشور و در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده است. از این میزان ۱۲ میلیون دُز واکسن برای دانش‌آموزان و افراد زیر ۲۰ سال بوده است. طی یک بازه زمانی یک‌ماهه (۱۵ مهر تا ۱۵ آبان) ۶۰ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد».

قاضی‌زاده: وقت بنیاد شهید صرف بنگاه‌داری نشود!/ رئیس بنیاد شهید گفت: «به دنبال اصلاح ساختار بخش‌های اقتصادی بنیاد شهید هستیم؛ کار بنیاد بنگاه‌داری نیست. وظیفه این نهاد ارائه خدمات به جامعه ایثارگری است و نباید وقت بنیاد صرف بنگاه‌داری شود. بنیاد شهید تنها به کمتر از یک‌سوم جامعه هدف خود خدمات می‌دهد».

پول پاشی عربستان در انتخابات عراق!/ منابع عراقی روز جمعه و هم‌زمان با آغاز مرحله اول انتخابات پارلمانی این کشور گفتند که دولت سعودی هزینه زیادی برای کسب حمایت احزاب و شخصیت‌های سیاسی قبل از آغاز انتخابات سراسری در روز یکشنبه کرده است و آن را یک تهدید جدی برای اصل برابری در انتخابات محسوب کرده و در چارچوب دخالت‌های مخرب ریاض در منطقه تعریف کردند.

اولین دیدار رسمی آمریکا و طالبان/ رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که یک هیئت آمریکایی قرار است روزهای شنبه و یک‌شنبه (امروز و فردا) در پایتخت قطر با مقامات ارشد طالبان دیدار و رایزنی کند. به گفته این رسانه آمریکایی، « این دیدار برای آزاد کردن شهروندان ربوده‌ شده آمریکایی به دست طالبان در افغانستان است!». آمریکا تعداد زیادی از نیروهای مستشاری و نیروهای حافظ منافع آمریکا در افغانستان را به هنگام فرار خفت‌بار از این کشور، به حال خود رها کرد و اکنون‌ تلاش دارد با مذاکره، طالبان را برای خروج این نیروها از افغانستان راضی کند.

باکو به دنبالِ خرید پدافند هوایی از رژیم صهیونیستی/ اسرائیل هیوم گزارش داد: «جمهوری آذربایجان در حال بررسی خرید سامانه پیکان-۳ از تل‎آویو است. قیمت هر موشک این سامانه 2.2 میلیون دلار است و تل‌آویو با این معامله سود خوبی به جیب خواهد زد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات