صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۸ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حادثه تلخ و مصیبت‌بار انفجار در مسجد منطقه خان‌آباد استان قندوز که به جان‌باختن جمع زیادی از مؤمنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد. از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان جداً انتظار می‌رود که عاملان خون‌خوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند. (۱۷/۰۷/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

ضرورت تحول در رسانه ملی

با پایان دوره مسئولیت «علی عسکری»، رهبر معظم انقلاب، در حکمی، «پیمان جبلی» را به ریاست سازمان صداوسیما منصوب و بر پنج محور مهم «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تأکید کردند.

در دنیای امروز که به دنیای تصویر و مجاز شهره است، اهمیت رسانه‌ای در کلاس رسانه ملی مستغنی از گفتن و تأکید است. در وابستگی و محوریت یافتن نقش رسانه در زندگی امروز، اگر گفته شود بشر امروز حتی تصور نداشتن رسانه را نیز نمی‌تواند بکند، گزاف نیست! تعدد و تکثیر مدیاها، راه افتادن مسابقه برای جذب مخاطب و شکل دادن به افکار عمومی و تنوع و توسعه آن به آن و فراتر از زمان ابزارهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی، ضرورت و اهمیت «تحول در رسانه ملی» را بر همگان مشخص کرده است. اگرچه همچنان رسانه ملی از حیث کمیت از بیشترین مخاطب برخوردار است، اما به نظر می‌رسد بنا بر رسالت این رسانه که در حکم رهبری هم به بخش‌هایی از آن در قالب «رسانه ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است»، اشاره شد، لازم است این رسانه به بخش خالی لیوان مخاطبانش و مهم‌تر از آن این‌که چگونه می‌شود بین آن‌ها و این رسانه آشتی ایجاد کرد، توجه جدی کند.

مطابق با پیمایش‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، تقریباً نیمی از جامعه ایران مخاطب رسانه ملی نیستند! این عدد برای رسانه رسالت‌محور و تعالی‌ساز نظام جمهوری اسلامی، عدد درشتی است و باید دغدغه شب و روز مسئولان و دلسوزان، جذب قلوب و جلب‌توجه آن‌ها به این دانشگاه و آوردگاه باشد؛ چراکه اگر ما تلاش نکنیم، رسانه‌های دیگری و البته رسانه‌های دشمنان جای ما را پر خواهند کرد. امروز در مقابل هجمه عظیم رسانه‌های مدرن و نوظهور که به‌صورت بلوک رسانه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی صف‌کشیده‌اند و به فرهنگ، روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی و همبستگی ملی ملت ایران حمله می‌کنند، نباید پشت مردم و فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی را خالی کرد. برای خنثی‌سازی و ایجاد پاسخ‌های کوبنده، نیاز است رسانه ملی با استفاده از نیروهای توانمند، متخصص، کارآمد و خلاق و تلاش شبانه‌روزی، به رشد کیفی برنامه‌های با محتوا در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و در راستای تحقق بیانه گام دوم دست پیدا کند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          

«بنی‌صدر» درسي براي كج‌روان

اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران فرزند يكي از روحانیون بانفوذ همدان به نام نصرالله بود که در كارنامه قبل از انقلاب خود؛ رهبری گروهي از دانشجویان مخالف رژیم شاه، دستگيري و دو بار زندان به خاطر فعالیت‌های سیاسی و نيز جراحت به دلیل شركت در قیامی ناموفق علیه حکومت در خرداد ۱۳۴۲ دارد. وي در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، به‌عنوان یک اقتصاددان انقلابی با ایراد سخنرانی و چاپ و انتشار مقالات و کتب تألیفی، به مبارزه با حکومت شاه می‌پرداخت. او که صبح دیروز خبر درگذشتش در سن 88 سالگی مخابره شد، در انتخابات ریاست جمهوری بهمن ۱۳۵۸ به‌واسطه سوابق انقلابی که داشت، با به دست آوردن بیش از 10.5 میلیون رأی (75.6 درصد آرا) به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور پس از انقلاب اسلامی انتخاب گرديد؛ اما فقط ۱۶ ماه در این مسئولیت باقی ماند. بنی‌صدر در اين مدت کوتاه به دنبال انحلال دادگاه‌های انقلاب، سپاه پاسداران و کمیته‌ها، تحت کنترل درآوردن قوه قضاییه، رادیو و تلویزیون برآمد و نهایت حمایت را از گروهک منافقین که دشمنی آن با ملت و انقلاب اسلامی محرز شده بود، به عمل آورد.

31 شهريور 1359 رژيم بعث عراق به خاک ایران حمله کرد و شواهد به‌وضوح نشان می‌دهد که بنی‌صدر مستقیماً در سقوط قصر شیرین و خرمشهر دست داشت؛ بی‌توجهی به هشدار‌های آغاز جنگ، دست‌کم گرفتن فرماندهان جنگ، نداشتن تعصب و غیرت بر خاک وطن، جدی نگرفتن مردم و نیرو‌های مردمی مثل سپاه و بسیج و عدم تحویل اسلحه و مهمات به آنان، همه بیانگر خیانت‌های او در حساس‌ترین برهه انقلاب است. به دلیل اقدامات کارشکنانه بنی‌صدر در جبهه‌های جنگ، امام خمینی (ره) فرمان عزل او از فرماندهی کل قوا را صادر کردند. مجلس نیز ۱۱ روز پس‌ازاین برکناری، نظر خود را با اکثریت ۱۷۷ نفر در مقابل ۱۲ ممتنع و یک مخالف، رأی به عدم‌کفایت سياسي بنی‌صدر داد. سرانجام وي در پوشش زنانه به همراه رجوی، سرکرده منافقین به فرانسه گریخت. وی پس از فرار به فرانسه در این سال‌ها به همکاری با ضدانقلاب مشغول بود.

نکته پایانی: «حب‌الدنیا رأس کل خطیئه» سرآغاز سخنرانی پندآموز و هشدارباش امام خمینی (ره) در روز تنفیذ به بنی‌صدر بود. متن حکم تنفیذ نیز حاکی از این بود که امام چند مورد را درباره بنی‌صدر ازجمله تخلف وی از احکام اسلامی و قانون اساسی، وجود حس بدبینی بین متفکران و اندیشمندان نسبت به بنی‌صدر، ایجاد تفرقه و اختلاف، نزدیک شدن عملکرد وی به اعمال طاغوت، پیش‌بینی می‌کردند. تاریخ انقلاب اسلامی از این کج رفته‌ها کم به خود نديده است و اين هشداري است كه مقام معظم رهبري نيز در بیانیه گام دوم انقلاب بدان اشاره و تأکید کرده‌اند: «وسوسه مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر‌‌المؤمنین (ع) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه زهد انقلابی و ساده‌زیستی می‌دادند، هرگز بعید نبوده و نیست». (نویسنده: حسین عباسیان)

▼خبر ویژه                  

اعتماد ظریف به آمریکا؛ مکانیزم جبران خسارت در برجام!

نماینده پیشین مجلس درباره رویکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در دولت روحانی، اظهار داشت: «من در زمان مذاکرات برجام هم عضو کمیسیون ویژه برجام بودم و هم عضو کمیسیون امنیت ملی و کاملاً لمس می‌کردم که تمام طرف‌ها از آمریکا و اروپایی‌ها گرفته تا حتی روسیه و چین این برداشت را داشتند که ایران آمده است تا به هر قیمتی به توافق دست یابد. این ایراد وجود داشت که غربی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند در چنان شرایطی خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند. هدف اصلی برجام رفع تمام تحریم‌ها بود که دیدیم به دلیل ضعف‌ نشان دادن دولت این خواسته هیچ‌گاه محقق نشد». او درباره مواجهه‌اش با ظریف در مجلس مطرح کرد: «همان زمان از آقای ظریف پرسیدیم اگر آمریکا از برجام خارج شود، چه مکانیزمی برای جبران خسارت وجود دارد که آقای ظریف هیچ پاسخی نداشت بدهد و گفت ما به آن‌ها اعتماد داریم!».

▼ اخبار

ادامه مذاکرات با اتمام بازبینی رایزنی‌های قبلی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه فرانس ٢٤ در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به‌زودی از سر گرفته می‌شود، گفت: «به‌محض اینکه روند بررسی و بازبینی رایزنی‌های قبلی پایان یابد، مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد». سعید خطیب زاده افزود: «دولت جدید در حال بررسی تمامی جزئیات گفت‌وگوهای صورت گرفته در جریان شش دوره مذاکرات در دولت گذشته است و به‌طورقطع سؤالاتی دارد که می‌خواهد آن را بررسی کند». خطیب زاده در پاسخ به اینکه «آیا می‌تواند یک تاریخ تقریبی اعلام کند؟» اظهار داشت: «من تصور می‌کنم که این زمان کوتاه‌تر از زمانی باشد که دولت آقای بایدن برای بازگشت به مذاکرات صرف کرد». وی ادامه داد: «دولت ترامپ 800 تحریم یک‌جانبه و غیرقانونی جدید علیه ایران اعمال کرده است که باید همگی آن‌ها برداشته شود. تحریم‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ کماکان علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار است و ما شاهد تغییر عمده و معناداری در سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران نبوده‌ایم».

گزارش نشریه آمریکایی از قایق‌های پرنده ایرانی

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی به قایق‌های پرنده «باور-2» ایران اشاره کرد و نوشت، «این قایق‌ها به‌عنوان عوامل مفید کنار ناوگان قایق‌های تندروی این کشور در رویکرد نبرد نامتقارن ایران حضور دارند. تحلیلگران معتقدند ایران یکی از معدود کشورهایی است که چنین قایق‌های پرنده پیشرفته‌ای را طراحی و تولید کرده است. قایق‌های پرنده باور-2 با رنگ استتار آبی، برای استفاده در ارتفاعات بسیار پایین طراحی شده‌اند، و سطوح بال کمتر با سطح زمین نزدیک می‌شوند. پس از ایجاد سرعت‌بالا حین بلند شدن، این قایق‌ها می‌توانند در هوا بمانند. این قایق‌های پرنده برای عملیات دریایی کاربرد بیشتری دارد». نشنال اینترست در خاتمه نوشت: «اگرچه قایق پرنده باور و امثال آن ممکن است وحشتناک‌ترین موشک‌های پنهان‌کار تهران نباشند، اما همچنان ‌می‌توانند به‌عنوان عوامل مفید کنار ناوگان قایق‌های تندروی این کشور در خلیج‌فارس و تنگه هرمز در رویکرد نبرد نامتقارن حضور داشته باشند».

چه میزان از جامعه ایرانی مخالف واکسن کرونا هستند؟

در بهمن سال ۱۳۹۹، نظرسنجی ملی نشان داد که 5.21 درصد مردم علاقه‌ای به زدن واکسن ندارند. البته آن زمان هنوز واکسن در حد مناسبی در جهان استفاده نشده بود. لذا تصوری از اثربخشی آن یا میزان زیان‌بار بودنش وجود نداشت. این نگرش با همین رقم دقیقاً در موج پنجم نظرسنجی پژوهشگاه وزارت فرهنگ در اردیبهشت ۱۴۰۰ تکرار شد. ولی آخرین نظرسنجی انجام‌شده از سوی ایسپا نشان می‌دهد که این رقم به 2.14 درصد رسیده است. عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی میزان مخالفت با واکسن در کشورمان را نسبت به میانگین جهانی، پایین‌تر ارزیابی می‌کند و همچنین دلیل کاهش روزبه‌روز مخالفت‌ها را نیز مشاهده اثرات واکسن و هم حس خطرات کووید-۱۹ توسط مردم برمی‌شمرد. عبدی می‌گوید: «کمتر کسی در ایران است که تحت تأثیر فوت یکی از نزدیکان یا آشنایان خود به دلیل کووید قرار نگرفته باشد. به‌ویژه در موج پنجم که هم بسیار طولانی شده و هم ارقام مرگ‌ومیر بالاست». وی اضافه می‌کند: «عرضه فراوان واکسن موجب شده است که خیال مردم از دسترسی به آن راحت شود و عجله‌ای در زدن واکسن نکنند و منتظر واکسن‌های دیگر بمانند».

تحرکات کودکانه در شمالغرب!

معاون سیاسی سپاه در گفتگو با میزان، بابیان اینکه رزمایش‌های ارتش و سپاه جدا از مأموریت سالانه نیروهای مسلح، جنبه اقتضائی دارد و حسب شرایط در پاسخ به برخی از تحرکات دشمن انجام‌شده است، گفت: «نیرو‌های مسلح، آماده پاسخ به هر تحرک مخدوش‌کننده امنیت کشور به‌ویژه در مرز‌ها است». یدالله جوانی اضافه کرد: «امروز اقتدار دفاعی و امنیتی کشور برای نظام در فراتر از مرزهای کشور بازدارندگی ایجاد کرده است». معاون سیاسی سپاه با تأکید به اینکه تحرکات در مرز شمال غرب برای آسیب زدن به امنیت ایران، کودکانه بود، افزود: «امروز، ایرانی قوی با تکیه‌بر فرهنگ دفاع مقدس شکل گرفته و قادر است از ارزش‌های حیاتی خود صیانت کند و در این مسیر تکیه‌بر توانمندی دفاعی و امنیت مردم پایه دارد».

‌اخبار کوتاه

درخواست برجامی اتحادیه‌های دانشجویی از دادستان کل!/ اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور طی نامه‌ای ضمن اشاره به اظهارات اخیر ظریف، عدم اشراف کامل اطلاعاتی بر جزئیات متن و ضمائم برجام را مصداق بارز اهمال‌کاری و ترک فعل دانسته و از دادستان کشور خواستند عوامل اهمال‌گر و مؤثر در این امر را مورد تعقیب قضایی قرار دهد.

ایران- سوریه؛ تلاش برای تعمیق مناسبات دوجانبه/ وزیرخارجه کشورمان در دیدار با همتای سوری خود در دمشق، بر حمایت دائمی کشورمان از ملت سوریه تأکید کرد و گفت: «سوریه در حال پیشرفت و شکوفایی است و ما همان‌طور که در زمان جنگ با تروریسم در کنار این کشور ایستادیم، باز در کنار دمشق خواهیم ایستاد». در ملاقات امیر عبدالهیان با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه میان دو کشور مورد تأکید قرار گرفت و وزیر خارجه کشورمان تماس‌های گسترده میان مقامات عالی دو کشور را نشانگر عمق روابط میان ایران و سوریه خواند.

بدهکارترین دولت به بانک مرکزی/ در جدیدترین گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در مردادماه امسال برابر سه هزار و ۹۲۱ هزار میلیارد تومان شده است که در مقایسه با مرداد سال گذشته 39.1 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، در پنج ماه ابتدایی امسال بدهی دولت به بانک مرکزی 256.3 درصد افزایش داشته است. بدهی دولت به بانک مرکزی در ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود؛ اما در مرداد امسال و در زمانی که دولت تدبیر به کار خود پایان داد، بدهی آن به بانک مرکزی به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسید.

قانونی برای رفع انحصار از صدور پروانه‌های وکالت/ با تصویب طرح رفع موانع کسب‌وکار، معیار قبولی در آزمون وکالت تغییر می‌کند و صلاحیت علمی جایگزین ظرفیت‌گذاری عددی می‌شود. در صورت اجرایی شدن این طرح، اگر متقاضیان اخذ پروانه وکالت نمره‌ای معادل ۷۰ درصد میانگین ۱ درصد برتر آزمون را بگیرند، در آزمون پذیرفته شده و می‌توانند وکالت خود را آغاز کنند.

رئیسی: همه کارکنان دولت در ادارات حضور یابند/ رئیس‌جمهور از رسانه‌ها و بزرگان صاحب نفوذ خواست تا مردم را برای واکسیناسیون تشویق کنند. رئیسی همچنین تأکید کرد: «طبق جدول رنگ‌بندی شهرها و با توجه به بهبود شرایط با گسترش واکسیناسیون، حضور کارکنان در ادارات به‌صورت کامل و در ساعت مقرر ضروری و لازم است». رئیس‌جمهور همچنین از بازگشایی حضوری مدارس به‌صورت تدریجی در کشور خبر داد.

سرکوب تظاهرات ضدصهیونیستی در بحرین/ پایگاه خبری حزب الوفاق بحرین گزارش داد که تظاهرات مردم این کشور در رد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، با تدابیر شدید امنیتی نیروهای آل‌خلیفه برگزار شده است. نظامیان رژیم آل‌خلیفه به‌سوی تظاهرات کنندگانی که در حال حرکت به سمت سفارت رژیم صهیونیستی در منامه بودند با گاز و سلاح ساچمه‌ای حمله‌ور شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات