صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۰۴

ضرورت تحول در رسانه ملی

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

با پایان دوره مسئولیت «علی عسکری»، رهبر معظم انقلاب، در حکمی، «پیمان جبلی» را به ریاست سازمان صداوسیما منصوب و بر پنج محور مهم «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تأکید کردند.

در دنیای امروز که به دنیای تصویر و مجاز شهره است، اهمیت رسانه‌ای در کلاس رسانه ملی مستغنی از گفتن و تأکید است. در وابستگی و محوریت یافتن نقش رسانه در زندگی امروز، اگر گفته شود بشر امروز حتی تصور نداشتن رسانه را نیز نمی‌تواند بکند، گزاف نیست! تعدد و تکثیر مدیاها، راه افتادن مسابقه برای جذب مخاطب و شکل دادن به افکار عمومی و تنوع و توسعه آن به آن و فراتر از زمان ابزارهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی، ضرورت و اهمیت «تحول در رسانه ملی» را بر همگان مشخص کرده است. اگرچه همچنان رسانه ملی از حیث کمیت از بیشترین مخاطب برخوردار است، اما به نظر می‌رسد بنا بر رسالت این رسانه که در حکم رهبری هم به بخش‌هایی از آن در قالب «رسانه ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است»، اشاره شد، لازم است این رسانه به بخش خالی لیوان مخاطبانش و مهم‌تر از آن این‌که چگونه می‌شود بین آن‌ها و این رسانه آشتی ایجاد کرد، توجه جدی کند.

مطابق با پیمایش‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، تقریباً نیمی از جامعه ایران مخاطب رسانه ملی نیستند! این عدد برای رسانه رسالت‌محور و تعالی‌ساز نظام جمهوری اسلامی، عدد درشتی است و باید دغدغه شب و روز مسئولان و دلسوزان، جذب قلوب و جلب‌توجه آن‌ها به این دانشگاه و آوردگاه باشد؛ چراکه اگر ما تلاش نکنیم، رسانه‌های دیگری و البته رسانه‌های دشمنان جای ما را پر خواهند کرد. امروز در مقابل هجمه عظیم رسانه‌های مدرن و نوظهور که به‌صورت بلوک رسانه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی صف‌کشیده‌اند و به فرهنگ، روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی و همبستگی ملی ملت ایران حمله می‌کنند، نباید پشت مردم و فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی را خالی کرد. برای خنثی‌سازی و ایجاد پاسخ‌های کوبنده، نیاز است رسانه ملی با استفاده از نیروهای توانمند، متخصص، کارآمد و خلاق و تلاش شبانه‌روزی، به رشد کیفی برنامه‌های با محتوا در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و در راستای تحقق بیانه گام دوم دست پیدا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات