صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۳۳
نگاهی به سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین

فرار از انزوا

پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی

هنوز یک سال از امضای توافق صلح بین بحرین و رژیم صهیونیستی نگذشته که وزیر خارجه این رژیم در جریان سفر به این کشور، سفارت رژیم صهیونیستی را در منامه افتتاح کرد.این در حالی است که به اذعان رسانه‌های رژیم صهیونیستی، در طول سال‌های متمادی پیش از عادی‌سازی رسمی روابط، با اشغالگران قدس در منامه «سفارتخانه مخفی» داشته و اکنون به حالت آشکار و رسمی درآمده است. اما بحرین در این زمینه پیش‌دستی کرده و حدود یک ماه پیش، سفارتخانه‌اش در تل‌آویو فعالیت خود را آغاز کرده و «خالد الجلاهمه» به عنوان نخستین سفیر پادشاهی بحرین در اسرائیل معرفی شده بود.

اهداف و انگیزه‌های رژیم غاصب از این اقدام کاملاً روشن است. صهیونیست‌ها به عنوان یک رژیم نامشروع که فاقد عمق راهبردی در منطقه است و همواره خود را در معرض آسیب و تهدید می‌بیند، با طراحی و حمایت آمریکا تلاش دارد از طریق ایجاد مناسبات رسمی با دولت‌های منطقه، خود را از انزوا خارج کند.

این رویکرد در اظهارات «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی کاملاً هویدا بود. وی در سفر اخیر تأکید کرد، فرصت‌های ما مشترک و تهدیدات‌مان هم مشترک است؛ جنگ جهانی میان فرهنگ زندگی و فرهنگ مرگ و ویرانی وجود دارد و با دوستان‌مان در حوزه خلیج(فارس)، رهبری ائتلاف میانه‌روها را برعهده داریم.

سایر مقامات رژیم صهیونیستی هم با جسارت تمام گفته‌اند که همکاری این رژیم با بحرین، علیه نفوذ شرورانه منطقه‌ای و برنامه جاه‌طلبانه هسته‌ای ایران خواهد بود.

بحرین نیز با آنکه در روابط پنهانی با رژیم غاصب سابقه طولانی دارد، اما با اعلام رسمی برقراری مناسبات دیپلماتیک با این رژیم، سعی دارد از یک طرف پایبندی خود را به سیاست‌های غرب به ویژه آمریکا نشان دهد و از طرف دیگر، به زعم خود، از منافع ناشی از روابط با رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی بهره‌مند شود.

مقامات بحرینی از جمله پادشاه و وزیر خارجه این کشور به این واقعیت اعتراف کرده و در حالی که در دام «ایران هراسی» افتاده‌اند، اعلام کرده‌اند ما صلح و مذاکره را به عنوان گزینه راهبردی قبول داریم و به همین دلیل به دنبال تقویت همکاری با اسرائیل در تمام زمینه‌ها هستیم.

این در حالی است که نگاه دولت بحرین لزوماً منطبق با خواست مردم این کشور نیست. پادشاهی بحرین پرونده قطوری از سرکوب و نقض حقوق بشر در کارنامه خود دارد و تظاهرات مردمی در اعتراض به سفر وزیر خارجه رژسم صهیونیستی به منامه، نشان‌دهنده مخالفت بحرینی‌ها با پیمان صلح بین دو طرف است.

احزاب معارض، مانند جنبش«الوفاق» هم تأکید کرده‌اند مردم بحرین با هتک حرمت کشورشان مخالف هستند و هرگونه حضور صهیونیست‌ها در بحرین به معنای تجاوز به حق ملت در تصمیم‌گیری درباره مسائل اصولی و سرنوشت‌سازشان است.

مهم‌ترین اشکال در روند عادی‌سازی، نادیده گرفتن حقوق و آرمان ملت فلسطین است. به عبارتی به رسمیت شناختن رژیم غاصب به معنای تأیید سیاست‌های توسعه‌طلبانه و نژادپرستانه این رژیم است که طی 70 سال گذشته همچنان در اراضی اشغالی علیه فلسطینی‌ها ادامه دارد.

نکته جالب آنکه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفر به بحرین با صراحت اعلام کرد، هر چند طرح «دو دولت» در فلسطین قابل قبول است، اما اجرای آن محال است؛ یعنی دولت افراطی رژیم صهیونیستی حتی در طرح‌های سازمان ملل برای حل منازعه فلسطین تشکیک کرده و عملاً قائل به ایده سیطره صهیونیست‌ها بر کل فلسطین است.

از این منظر، پادشاهی بحرین دچار اشتباه محاسباتی راهبردی شده و بر خلاف آنکه گمان می‌کند توسعه روابط با رژیم صهیونیستی موجب تقویت حاکمیت این کشور می‌شود، چنین کاری به افزایش تزلزل و بحران مشروعیت در داخل و ترسیم چهره‌ای سازشکار و وابسته در خارج، منجر خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات