صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۴۴

اخبار ویژه ۱۹ مهر

روزنامه کیهان**

مرکل در تل‌آویو: نگرانیم! ایران چرا توافق نمی‌کند؟

صدراعظم آلمان در آخرین روز‌های کاری‌اش هم سرسپردگی خود به رژیم صهیونیستی را ثابت کرد.
آنجلا مرکل که هشتمین بار به تل‌آویو رفته و با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ملاقات کرده بود، اظهار داشت: امنیت اسرائیل برای هر دولتی که در آلمان بر سر کار بیاید، موضوعی بسیار مهم خواهد بود. من در دوره صدراعظمی خود تلاش کردم رابطه با اسرائیل را تقویت کنم. اکنون هم از فرصت استفاده و تایید می‌کنم که موضوع امنیت اسرائیل همواره موضوعی بسیار مهم و اصلی برای هر دولتی در آلمان خواهد بود. ما متعهد هستیم اسرائیل را حفظ کنیم.
او همچنین به ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و توقف مذاکرات احیای برجام گفت: «ما می‌خواهیم پیامی بی‌چون و چرا به ایران بدهیم که باید به سرعت به میز مذاکره برگردد... ما در هفته‌های سرنوشت‌سازی در ارتباط با آینده توافق هسته‌ای با ایران قرار داریم.»
وی افزود: هر روز که بدون پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهاد‌های آمریکا برای رسیدن به یک توافق می‌گذرد، ایران اورانیوم بیشتری را غنی‌سازی می‌کند. پوتین و شین جی پینگ مسئول هستند که فشار بیاورند و ایران را به میز مذاکرات برگردانند، زیرا برجام دیگر، آنچه را که باید انجام نمی‌دهد و این وضعیتی بسیار دشوار است.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در این ملاقات مرکل را «دوست عزیز اسرائیل» خواند و با انتقاد تلویحی از بعضی کشور‌های اروپایی از مرکل به‌دلیل حمایت «بی‌دریغ» از اسرائیل ستایش کرد. نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «کسانی که در رویارویی اسرائیل با کشور‌هایی مانند ایران و گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله بی‌طرف هستند، قطب‌نمای اخلاقی خود را از دست داده‌اند؛ و شما، خانم صدراعظم، سال‌ها به عنوان قطب‌نمای اخلاقی تمام قاره اروپا برای ترویج حمایت سازش‌ناپذیر از اسرائیل عمل کرده‌اید.»
بنت مدعی شد: اگر جهان قبول کند که ایران به آستانه هسته‌ای برسد، این یک «لکه اخلاقی» و همچنین تهدیدی برای صلح جهانی خواهد بود. هیچ تلاشی برای آرامش بخشیدن به ایران فایده‌ای ندارد، زیرا تهران همچنان با جامعه بین‌المللی بازی می‌کند و در عین حال ثبات منطقه را به چالش می‌کشد!
مرکل قرار است در جریان سفر به فلسطین اشغالی، از بنای یادبود هولوکاست (ادعای نسل‌کشی یهودیان توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم) موسوم به «یدوشم» بازدید کند.
یادآور می‌شود آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم، عملا تبدیل به مستعمره آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل شد.
پریشان‌گویی‌های مرکل و بنت در دیدار اخیر در حالی است که ایران برخلاف رژیم نامشروع صهیونیستی، عضو معاهده ان‌پی‌تی است و از حق برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند است. در مقابل رژیم جعلی اسرائیل که به کمک رژیم‌های غربی دارای بمب اتمی است، به‌واسطه حمایت دولت‌های غربی، از نظارت‌های قانونی آژانس طفره می‌رود؛ و حال آنکه در جهان به نسل‌کشی و کاربست تسلیحات کشتار جمعی شهره است.
همچنین گفته مرکل مبنی بر اینکه «برجام، آنچه را که باید انجام دهد نمی‌دهد»، اظهاراتی وقیحانه است؛ چه اینکه آمریکا و تروئیکای اروپایی، از همان سال ۹۴، عهدشکنی در برجام را آغاز کردند و بالغ بر ۳ سال هم هست که کاملا اجرای تعهدات خود در لغو تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی را متوقف کرده‌اند.

پادوی صهیونیست‌ها در آلمان همچنین در حالی از پاسخ ندادن ایران به پیشنهاد آمریکا برای رسیدن به یک «توافق» انتقاد کرده، که توافق موجود (برجام) قربانی بی‌صداقتی و عهدنشناسی آمریکا و تروئیکای اروپایی شده است.

وقتی جاعل سابقه‌دار نظرسازی را نکوهش می‌کند!

عضو حزب منحله مشارکت، محکوم شدن صدراعظم اتریش به خاطر دستکاری در نظرسنجی را هم دستمایه عقده‌گشایی سیاسی در داخل کرد!
«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش هفته جاری به همراه ۹ فرد و سه سازمان دیگر به علت ارتکاب جرایم مختلف تحت تحقیقات قضایی قرار گرفتند.
وزارت دارایی و دفتر صدراعظم اتریش از جمله نهاد‌هایی بودند که هدف این تحقیقات قضایی قرار گرفتند.
دادستانی اتریش اعلام کرد: سباستین کورتس و تیمش در راه رسیدن به قدرت از روش‌های غیرقانونی استفاده کرده‌اند؛ از جمله در نظرسنجی‌هایی که از سوی روزنامه «اوسترایش» منتشر شده، نتایج به سود حزب «مردم اتریش» و سباستین کورتس دستکاری شده بود.
عباس عبدی در واکنش به انتشار خبر مذکور، در کانال خود در فضای مجازی نوشت: تا حالا فکر می‌کردیم که فقط سیاستمداران ما دچار این خودفریبی می‌شوند که گمان می‌کنند با دستکاری نتایج نظرسنجی، واقعیت هم عوض می‌شود. همه بدانند که نظرسنجی، شیوه سنجش است و نه ابزار فریب.
این ادعا در حالی است که وی دو دهه قبل به خاطر مشارکت در نظرسنجی‌سازی به نفع آمریکا، به همراه کسانی، چون حسین قاضیان و بهروز گرانپایه در موسسه آینده دادگاهی شد و از این جهت، فردی سابقه‌دار و اهل بخیه در حوزه نظرسنجی‌سازی (جعل نظرسنجی) به شمار می‌رود!

آمریکا در جنگ جهانی سوریه از ایران شکست خورد

ایران به یک قدرت منطقه‌ای بسیار قوی‌تر از آغاز جنگ سوریه تبدیل شده و زمان اعتراف آمریکا به شکست فرا رسیده است.
روزنامه کویتی الرأی با انتشار این ارزیابی نوشت: ایران همه را وادار می‌کند تا سوریه را به آغوش جامعه بین‌الملل برگرداند.
‎کشتی‌های حامل سوخت ایران برای لبنان از طریق سوریه، پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهمی را با قدرت روی میز گذاشتند و پیامد‌ها و پس‌لرزه‌های آن نه‌تن‌ها به لبنان بلکه به آمریکا، روسیه و کشور‌های عربی رسید و آن‌ها شروع به بازنگری در محاسبات خود و پایان دادن به محافظه‌کاری و مخالفت خود با بازگشت سوریه به آغوش عربی کردند.
حوادث زیادی در ماه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا رخ داده که از سفر پادشاه اردن به واشنگتن و مسکو و سفر اسد به روسیه آغاز شد و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور ترکیه هم به زودی به واشنگتن سفر کند. همچنین بغداد میزبان دو نشست بود، نمی‌توان این تحرکات را از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان پس از بیست سال اشغال جدا دانست.
تحول برجسته‌تر، اظهارات عبدالله دوم پادشاه اردن در واشنگتن بود مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور بشار اسد باقی است و باید به‌دنبال راهی برای گفتگو با وی بود.
آمریکا در‌ها را به روی بازگشت سوریه به لبنان و اردن برای آوردن گاز مصر از طریق آنچه به خط عربی موسوم است، به لبنان باز کرده است که در راستای تلاش برای جلوگیری از سرازیر شدن مازوت و بنزین ایرانی به لبنان از طریق حزب‌الله است.
اما نفت ایران تنها مشکلی نیست که آمریکا و برخی کشور‌های عربی از آن وحشت دارند، بلکه از باقی ماندن سوریه در کنار ایران می‌ترسند، دولت‌های آمریکا طی سال‌های گذشته هرگونه همسویی و نزدیک شدن به سوریه را مانع شده بودند.
اروپا حتی یک روز هم روابط امنیتی خود را با سوریه قطع نکرد، ولی دمشق برای همه هیئت‌هایی که به دمشق سفر می‌کردند، بازگشایی سفارتخانه‌ها را پیش از آنکه روابط سیاسی از سرگرفته شود، شرط کرده بود.
طی هفته‌های اخیر، سوریه شهر‌های درعا و طفس را آزاد کرد. شکی نیست که نفوذ و حضور ایران، به‌دلیل دعوت سوریه از تهران برای حمایت از دمشق در برابر جنگ جهانی بود. علاوه بر آنکه باید به اقدام آمریکا در بازداشتن بسیاری از کشور‌ها از عادی‌سازی روابط با سوریه اشاره کرد که میدان را در سرزمین شام برای ایران باز گذاشت. اکنون نفتکش‌های ایرانی از طریق سوریه سوخت را به لبنان می‌رسانند؛ همچنان که سلاح حزب‌الله، سلاح کوبنده برای موازنه است.
همچنین باید به حضور ایران در قنیطره برای مقابله با اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه اشاره کرد.
واقعیت پایان جنگ و اینکه نظامیان آمریکایی و ترکیه‌ای تنها شمال سوریه را اشغال کرده‌اند، خود را به کشور‌های عربی و غربی برای بازگرداندن سوریه به مسیر عادی تحمیل می‌کند.

همه این تحولات نشان می‌دهد ایران به یک قدرت منطقه‌ای بسیار قوی‌تر از دوران آغاز جنگ علیه سوریه در سال ۲۰۱۱، تبدیل شده و همچنین زمان اعتراف آمریکا به شکست اهدافش فرار رسیده است.

این همه خسارت در برجام! پس ظریف از چه چیزی خبر داشت؟

آقای ظریف ادعا کرده از گنجانده شدن کلمه «تعلیق» به جای «لغو» در برجام خبر نداشته، اما باید گفت که گویا ایشان از خیلی چیز‌های دیگر هم اطلاع نداشته است.
روزنامه وطن امروز در نقد اظهارات اخیر ظریف نوشت: معمولا او که روی خوشی به درخواست مصاحبه از سوی رسانه‌های عمومی و منتقد نمی‌دهد و همیشه مشغولیت‌های فراوان خودش را عامل شانه خالی کردن از مصاحبه معرفی می‎کند، چهارشنبه گذشته، حدود ۴ ساعت و تا نیمه‌های شب در یک گروه کلاب‌هاوس حضور داشت تا به تقدیر از سیاست خارجی دولت مرحوم رفسنجانی بپردازد. ظریف در این گفتگو صراحتا اعلام کرد در سخنان چندین سال قبل خود در مجلس که گفته بود اساسا هیچ کلمه تعلیقی در برجام وجود ندارد، «اشتباه» کرده و علت این مسئله هم این بوده که هنگام گفتگو بر سر جزئیات فنی توافق، وجود این کلمات را به او «اطلاع» نداده‌اند و او هم ضمائم را نخوانده است.
در واقع دکتر ظریف بالاخره بعد از ۶ سال پذیرفت اشتباهات فاحشی در مطالعه و تدوین متن سند توافق هسته‌ای با گروه ۵+۱ داشته و اعتراف کرد منتقدانی که در این سال‌ها نسبت به ایرادات جدی برجام و تبعات سنگین آن برای امنیت ملی کشورمان هشدار داده بودند، برخلاف ادعای رئیس‌جمهور سابق، نه بی‌سواد بودند و نه کاسب تحریم، بلکه با شناخت دقیقی که از دشمن آمریکایی و همچنین رویکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتند، «دلواپس» حقیقی منافع ملی بودند.
این نکته در طول سال‌های گذشته به صورت مکرر از سوی منتقدان به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تذکر داده شده بود که طرف غربی برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود و اجرای تعهدات برجامی، واژه «تعلیق» را به جای «رفع» در حوزه تحریم‌ها به کار گرفته تا هم جلوی منفعت اقتصادی ایران از برجام گرفته شود و هم با کوچک‌ترین اشاره‌ای، امکان اجرای مجدد و سختگیرانه تمام تحریم‌ها وجود داشته باشد. وجود کلمه تعلیق در برجام که با یک جست‌وجوی ساده در متن این توافق نیز قابل دسترسی است، سال‌ها از سوی دولت حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده دکتر ظریف انکار می‌شد.

اما فارغ از این مسئله، نکته بسیار مهمی که اعتراف دیرهنگام دکتر ظریف نباید افکار عمومی را از آن منحرف کند، بخش‌های بسیار خطرناک و ضدایرانی دیگر برجام است. بر فرض صحت‌انگاری عدم اطلاع دکتر ظریف از وجود کلمه‎ تعلیق در متن برجام، می‌توان سوالات زیادی را از ایشان و سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان درباره سایر بند‌های توافق هسته‌ای پرسید. آیا تاکید طرف غربی بر بتن‌ریزی در قلب رآکتور آب سنگین اراک- به عنوان یکی از دستاورد‌های بسیار مهم و درخشان دانشمندان ایران- و نابودی کامل آن هم به اطلاع دکتر ظریف نرسیده بود؟ آیا وجود بند‌های ۳۶ و ۳۷ در متن توافق که از آن با عنوان «مکانیزم ماشه» نام برده می‌شود و اصلی‌ترین مانع برای هرگونه بهره‌مندی ایران از دستاورد‌های اقتصادی برجام و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان است هم به اطلاع دکتر ظریف نرسیده بود؟ آیا موضوع بازگشت تمام تحریم‌های ضدایرانی در صورت بدعهدی طرف آمریکایی به دلیل عدم وجود سازوکار مناسب تضمینی در برجام هم به اطلاع ظریف نرسیده بود؟ عدم اطلاع مذاکره‌کننده ارشد کشورمان از وجود «واژه‌های معنادار حقوقی» در متن یک توافق بسیار مهم که نشان‌دهنده عدم مطالعه آن توسط ایشان است، فقط یک قطعه از پازل خسارت محضی است که در سال‌های گذشته به ایران تحمیل شد و ظریف و دوستان تلاش کردند آن را یک دستاورد درخشان (!) معرفی کنند. اثرات و تبعات ضدمنافع ملی برجام تا اندازه‌ای است که ساده‌انگاری در استفاده از کلماتی نظیر تعلیق و رفع، نمی‌تواند بیان‌کننده میزان آن باشد.

۸۰ درصد نقدینگی موجود در قبضه بانک‌هاست

وقتی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی می‌گوید که عمده نقدینگی و پول در بانک‌هاست و کمتر از ۲ درصد آن در اختیار اشخاص است، متوجه می‌شویم که انتخاب مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها تا چه حد مهم است.
به گزارش روزنامه جوان، بخش زیادی از نقدینگی ۴ هزارهزار میلیارد تومانی در بانک‌هاست و بانک‌ها از طرفی به این سپرده‌های مدت‌دار سود می‌دهند و از طرف دیگر با این منابع تسهیلات ارائه می‌کنند. بدین‌ترتیب بخشی از سکان اقتصاد در اختیار بانک‌هاست که بخش قابل ملاحظه آن دولتی است.
بلافاصله بعد از نوسان‌های تند در بازار دارایی‌ها گفته می‌شود که یکی از دلایل نوسان در بازار، هجوم مردم برای خرید بوده، اما وقتی اجزای مختلف حجم نقدینگی کل در اقتصاد را آنالیز می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مردم دسترسی چندانی به پول ندارند و عمده حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در اختیار بانک‌هاست.
باید عنوان داشت که کفایت سرمایه بانک‌ها در کشور بسیار ناچیز است، اما به‌رغم عدم کفایت سرمایه گاهی صد‌ها هزار میلیارد تومان از پس‌انداز موجود در جامعه را جمع‌آوری می‌کنند و ماهانه به سپرده‌های مدت‌دار سود می‌دهند و از امتیاز استفاده از این سپرده‌ها در حوزه ارائه تسهیلات یا سرمایه‌گذاری برخوردار هستند.
حجم نقدینگی در اقتصاد ایران از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده و سهم پول که زمانی از حجم نقدینگی کل تنها حدود ۱۵ درصد بود، امروز به بیش از ۲۰ درصد رسیده است، یعنی حجم پول امروز در اقتصاد ایران حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است و الباقی حجم نقدینگی شبه‌پول است که تحت قالب سپرده‌های مدت‌دار در بانک‌هاست.
با توضیح فوق به این نتیجه می‌رسیم که بانک‌ها به واسطه برخورداری از امتیاز ارائه سود علی‌الحساب و تضمین شده (قبل از اینکه بدانند در پایان سال مالی سودده هستند یا زیان‌ده) حدود ۸۰ درصد از حجم نقدینگی کل کشور را در اختیار دارند.
بررسی وضعیت مالکیت سهامداری بانک‌ها نشان از آن دارد که دولت خود یک بانکدار بزرگ است، اما از دهه ۸۰ تاکنون بخش خصوصی نیز در حوزه بانکداری ورود کرده که در این میان از طرفی پرداخت سود محقق نشده به سپرده‌های بانکی و همچنین بنگاهداری و ناترازی دخل و خرج بانک‌ها، دارایی‌های سمی، بنگاهداری، ملاکی و انحراف در تأمین مالی صحیح اقتصاد و همچنین مطالبات معوق و سوخت شده قابل ملاحظه، خلق نقدینگی بدون پشتوانه، تأمین مالی گران، ضعف در پرداخت تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه جزو مسائل پیرامون بانکداری است.
در همین رابطه، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی می‌گوید: موضوع نقدینگی ابعاد مختلفی دارد، در واقع بخش عمده نقدینگی و پول در بانک‌هاست و کمتر از ۲ درصد آن در دست اشخاص است.

محمد نادعلی افزود: شبکه بانکی موظف است سپرده‌ها را به شکل بهینه تخصیص دهد تا منجر به تولید و رشد اقتصادی شود که نتیجه آن نیز رفاه اقتصادی در جامعه است.

********

روزنامه وطن امروز**

فتنه‌انگیزی‌های مذهبی- قومی، پروژه جدید دشمنان مردم افغانستان است

رئیس مجلس گفت: فتنه‌انگیزی‌های مذهبی و قومی، پروژه امنیتی جدید دشمنان مردم افغانستان است که به دست گروه‌های تروریستی با پشتیبانی آمریکایی‌ها به انجام می‌رسد. محمدباقر قالیباف در نشست علنی روز گذشته قوه مقننه در نطق پیش از دستور خود، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع، ماه وحدت مسلمانان و ماه میلاد پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی (ص) به تمام مردم عزیز ایران و همه مسلمین جهان، گفت: در ابتدای این ماه که آن را ماه وحدت مسلمین می‌دانیم، متاسفانه شهادت تعداد زیادی از مردم بی‌دفاع و بی‌گناه افغانستان در مسجد سیدآباد شهر قندوز قلب همه مردم آزاده جهان را به درد آورد. این ضایعه را به تمام برادران و خواهران افغانستانی تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان شهدای این حادثه از خداوند متعال صبر و اجر مسألت دارم. وی ادامه داد: این جنایت بی‌رحمانه تروریست‌های تکفیری را بشدت محکوم می‌کنیم؛ مسؤولان کشور افغانستان موظف به تامین امنیت یکایک مردم آن کشور هستند و باید علاوه بر مجازات عاملان و بانیان این حادثه تأسف‌بار تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث اتخاذ کنند. نماینده تهران در مجلس افزود: فتنه‌انگیزی‌های مذهبی- قومی، پروژه امنیتی جدید دشمنان مردم افغانستان است که به دست گروه‌های تروریستی با پشتیبانی و حمایت آمریکایی‌ها به انجام می‌رسد؛ سران کشور‌های اسلامی باید هوشیارانه با تاکید بر اتحاد ملل مسلمان مانع تداوم فعالیت گروه‌های تکفیری شوند و اتحاد و امنیت را در سراسر منطقه تامین کنند.

***

امیرعبداللهیان:
برجام تمام ظرفیت وزارت خارجه نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست خارجی متوازن به این معناست که در تعامل با شرق و غرب عالم، سیاست خارجی فعالی را دنبال کنیم و دیپلماسی پویایی داشته باشیم، ادامه داد: حتما نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم، بلکه در راستای منافع ۲ طرف سیاست خارجی را پیگیری و تنظیم می‌کنیم و هر مقدار که چین، روسیه، هند یا هر کشور دیگری در جهان در راستای منافع مشترک طرفینی ایده‌ها و ابتکاراتی داشته باشند و ما احساس کنیم منافع‌مان در سطح خیلی خوبی تامین می‌شود، از این ایده‌ها حتما استقبال می‌کنیم و حتما این فرصت برای تمام کشور‌ها در قاره‌ها و مناطق مختلف وجود دارد، چه در آمریکای لاتین، چه در آفریقا و غرب یا هر حوزه دیگری که ممکن است باشد. حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه معتقدیم باید با خردجمعی کار را به پیش برد و در این ارتباط در بحث تولید محتوا و مسائل مرتبط با آن حتما از تعامل و همفکری با دانشگاهیان و اندیشکده‌ها استفاده خواهیم کرد، گفت: موضوع مذاکرات هم در سطح ملی از حساسیت بالایی برخوردار است و هم مذاکراتی چندجانبه را در بر می‌گیرد لذا باید با هماهنگی، همفکری و خرد جمعی چه در حوزه مذاکره که مسؤولیت آن کماکان در معاونت سیاسی وزارت امور خارجه باقی خواهد ماند و چه در بخش‌های مرتبط نظام و حوزه‌های اندیشکده‌ای و دانشگاهی، بتوانند در حوزه‌های حقوقی، فنی، اقتصادی و تجاری، پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند. وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم همه ظرفیت وزارت امور خارجه را درگیر این کار کنیم. ما در وزارت امور خارجه تقسیم کار کرده‌ایم؛ هر بخش باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و یکی از کار‌های ما موضوع مذاکرات برجام است.

***

مخبر تأکید کرد
ضرورت عملیاتی شدن دستور رئیس‌جمهور برای احیای جهاد سازندگی

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن دستور رئیس‌جمهور مبنی بر احیای جهاد سازندگی در بستر گام دوم انقلاب، تاکید کرد: افرادی که در این حوزه دغدغه دارند، خلأ‌های موجود در عرصه خدمت‌رسانی به محرومان و فعالیت‌های جهادی را شناسایی و به دولت ارائه کنند. محمد مخبر در دیدار با پیشکسوتان جهاد سازندگی با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن دستور رئیس‌جمهور مبنی بر احیای جهاد سازندگی در بستر گام دوم انقلاب، تاکید کرد: افرادی که در این حوزه دغدغه دارند، خلأ‌های موجود در عرصه خدمت‌رسانی به محرومان و فعالیت‌های جهادی را شناسایی و به دولت ارائه کنند. مخبر افزود: مسلم است که کشور برای پیشرفت و آبادانی به رغم تمام خدمات گسترده‌ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته، امروز هم نیازمند عزم ملی و جهادی در خدمت‌رسانی و رفع مشکلات است و احیای جهاد سازندگی در بستر گام دوم به همین منظور در دستور کار دولت و رئیس‌جمهور قرار گرفته است. وی تاکید کرد: هم‌اکنون با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فضا و شوق بسیار خوبی برای به میدان آمدن جوانان عزیز برای حضور در عرصه‌های خدمت‌رسانی به نقاط کمتربرخوردار و کمک به دولت ایجاد شده است که باید از این ظرفیت بخوبی استفاده کرد و زمینه را برای حضور جوانان در میدان خدمت‌رسانی بویژه در قالب گروه‌های جهادی مهیا کرد. معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: همان روحیه ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی که با انفاس قدسی حضرت امام (ره) در قالب جهاد سازندگی متبلور شد و خدمات گسترده‌ای را در محروم‌ترین نقاط کشور رقم زد، می‌تواند امروز هم حلال مشکلات کشور بویژه در عرصه‌های اقتصادی روستاییان و عشایر کشور باشد.

**************

روزنامه خراسان**

کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

تسنیم - مشاهدات نشان می‌دهد قیمت انواع خودرو نسبت به هفته گذشته تا حدودی ریزشی بوده که دلیل این موضوع را باید کاهش قیمت ارز دانست. فعالان بازار خودرو می‌گویند کمتر خریداری حاضر به خرید خودرو آن هم در شرایط فعلی بازار است عده‌ای خوش بین به افزایش قیمت‌ها هستند و حاضر به فروش خودرو‌های خود نیستند، اما از سوی دیگر برخی امید به کاهش قیمت‌ها دارند و فعلاً تصمیم برای خرید خودرو ندارند.

واردات سالیانه ۲.۵ میلیارد دلار لوازم خانگی، رسمی و قاچاق

فارس - سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بازار هفت میلیارد دلاری لوازم خانگی، ۲.۵ میلیارد دلار دردست کالای خارجی به صورت رسمی و قاچاق قرار دارد.

هزینه به وام مسکن ۴۸۰ میلیونی، ۷۷ میلیون تومان شد

مهر - در حالی که سقف تسهیلات خرید مسکن زوج‌های تهرانی به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده، هزینه دریافت این تسهیلات از محل اوراق، ۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است.

**************

روزنامه ایران**

پیگیری‌ها برای استرداد خاوری ادامه دارد

خبر اول اینکه، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با تأکید بر ضرورت ایجاد دیپلماسی انتظامی، گفت: دیپلماسی انتظامی جزو مواردی است که به‌شدت دنبال آن هستیم تا از طریق ایجاد این فرصت منافع کشور را در حوزه‌های نظامی تأمین کنیم.
به گزارش ایسنا، سردار هادی شیرزاد در مورد خدمات پلیس بین‌الملل گفت: هدف از تشکیل این سازمان این است که اگر جرمی در کشوری رخ داده و مجرم فرار کرده و به خارج از کشور رفته است، بتوان مجرم را در هر کشوری که ساکن شده دستگیر و به کشورش که محل وقوع جرم است استرداد کرد.
سردار شیرزاد که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در مورد استرداد محمدرضا خاوری یکی از اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور که به کانادا متواری شده است گفت: استرداد وابسته به روابط دیپلماتیک و قضایی کشورهاست و برای این مجرم به‌رغم صدور اعلان قرمز و دستگیری و برگزاری دادگاه حکم استرداد صادر نشده است و همچنان پیگیری‌ها برای استرداد وی ادامه دارد.
او اضافه کرد: افرادی که اعلان قرمز دارند همیشه تحت تعقیب هستند و از خدمات شهروندی کشور‌ها محروم هستند و به محض خروج از کشوری که ساکن هستند دوباره روند اعلان قرمز آن‌ها اعمال می‌شود. سردار شیرزاد تصریح کرد: بسیاری از مجرمینی که به کشور برگردانده شدند حتی تصور اینکه به کشور برگردانده شوند را نداشتند.

**************

روزنامه شرق**

پدر بمب هسته‌ای پاکستان درگذشت

عبدالقدیر خان، پدر بمب هسته‌ای پاکستان یکشنبه صبح بر اثر بیماری کووید۱۹ در ۸۵سالگی درگذشت. شیخ رشید، وزیر کشور پاکستان در گفتگو با ژئونیوز، ضمن تأیید خبر درگذشت عبدالقدیر خان اعلام کرد دولت پاکستان به‌منظور تقدیر از او مراسم خاکسپاری رسمی برگزار می‌کند. عبدالقدیر خان به دلیل اینکه پاکستان را در مسیر دستیابی به بمب اتمی هدایت کرد، در کشور خود بسیار محبوب است. پاکستان با کمک او به نخستین کشور اسلامی تبدیل شد که توانسته به بمب هسته‌ای دست یابد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، با تجلیل از عبدالقدیر خان درگذشت او را تسلیت گفت و او را برای مردم پاکستان «یک نماد ملی» خواند. او در‌این‌باره در حساب توییتر خود نوشت: «از درگذشت دکتر عبدالقدیر خان بسیار ناراحت شدم. او به‌دلیل مشارکت مهم خود در تبدیل ما به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای، مورد علاقه ملت بود. این کار برای ما در برابر یک همسایه تهاجمی بسیار بزرگ‌تر هسته‌ای، امنیت ایجاد کرده است. او برای مردم پاکستان یک نماد ملی بود». پاکستان در ماه می ۱۹۹۸ نخستین آزمایش بمب هسته‌ای خود را انجام داد. پس از این آزمایش، پاکستان به هفتمین کشور جهان و نخستین کشور اسلامی تبدیل شد که توانسته به بمب اتم دسترسی یابد. عبدالقدیر خان، متولد اول آوریل ۱۹۳۶ در بوپال هند است. او از افرادی بود که در سال ۱۹۴۷ به همراه خانواده‌های خود به پاکستان مهاجرت کردند. خان به‌عنوان «پدر بمب هسته‌ای اسلامی» یا بنیان‌گذار فناوری غنی‌سازی گریز از مرکز برای برنامه هسته‌ای پاکستان به‌عنوان اولین بمب اتمی جهان اسلام شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۶۷ مدرک مهندسی خود را از دانشگاهی در هلند اخذ کرد و بعدا موفق به اخذ درجه دکترا در مهندسی متالورژی از بلژیک شد. دکتر خان اولین پاکستانی بود که سه مدال تقدیر از رئیس‌جمهور‌های پاکستان دریافت کرد. او دو بار هم نشان اعظم و یک بار جایزه هلال ایمتاز (هلال برتری) را دریافت کرده است. در ژانویه ۲۰۰۴ او نقش خود در انتقال و تکثیر فناوری سلاح‌های هسته‌ای به کشور‌های دیگر را پذیرفت و به آن اعتراف کرد. پس از این ماجرا به حبس خانگی محکوم شد. اگرچه پس از حمایت ژنرال پرویز مشرف (رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان) از او، دادگاهی دیگر بعدا این حکم را لغو کرد. به گزارش ایندیپندنت، عبدالقدیر خان متهم است فناوری هسته‌ای را به کشور‌های ایران، کره‌شمالی، لیبی و برخی دیگر از کشور‌ها منتقل کرده است. اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد که چه میزان از دانش ساخت سلاح به این کشور‌ها منتقل شده است. ایالات متحده اعلام کرده شواهدی در دست دارد که پروژه سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نیز با کمک عبدالقدیر خان ایجاد شده است.
 
پاسخ تند تایوان به پکن:
مقابل چین سر تعظیم فرود نمی‌آوریم

رئیس‌جمهوری تایوان در واکنشی تند خطاب به پکن گفت تایوان به تقویت تدابیر دفاعی خود ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند هیچ‌کس نمی‌تواند این جزیره را به پذیرش مسیری که چین ارائه می‌دهد و نه دموکراسی دارد و نه آزادی، مجبور کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز شنبه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، متعهد شد تا «اتحاد دوباره مسالمت‌آمیز» با تایوان را محقق کند، اما مستقیما به استفاده از قوه قهریه اشاره‌ای نکرد. با‌این‌حال، او با واکنش خشمگینانه‌ای از سوی تایپه مواجه شد که تأکید دارد تنها مردم تایوان می‌توانند برای آینده خودشان تصمیم‌گیری کنند. روز گذشته تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، در راهپیمایی «روز ملی» ابراز امیدواری کرد که تنش‌ها در سراسر تنگه تایوان کاهش یابد و بار دیگر تأکید کرد تایوان «عجولانه» رفتار نخواهد کرد. او در سخنانی از مقابل دفتر ریاست‌جمهوری در مرکز تایپه گفت:، اما قطعا نباید این توهم وجود داشته باشد که تایوانی‌ها مقابل فشار سر تعظیم فرود می‌آورند.

رئیس‌جمهوری تایوان بار دیگر پیشنهاد مذاکره با چین بر پایه برابری را ارائه کرد. پکن، اما پیشنهاد معامله با او را رد کرده و او را یک جدایی‌طلب می‌نامد که نمی‌خواهد اذعان کند تایوان بخشی از «چین واحد» است. او بر برنامه مدرن‌سازی نظامی به‌منظور تقویت وضعیت دفاعی و بازدارندگی تایوان نظارت دارد، از‌جمله ساخت زیردریایی‌های بومی. تسای گفت: تایوان در خطوط مقدم دفاع از دموکراسی ایستاده است. هر‌چه بیشتر به آن دست یابیم، با فشار بیشتری از جانب چین مواجه می‌شویم. دفتر ریاست‌جمهوری تسای هم تایوان را «یک کشور مستقل قدرتمند» توصیف کرد، نه بخشی از جمهوری خلق چین و بار دیگر پیشنهاد چین مبنی بر «یک کشور، دو نظام» برای حاکمیت بر این جزیره خودگردان را رد کرد.

********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات