صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۹ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیروی انتظامی یکی از ستون‌های استوار امنیت در کشور است. این نقش ارزشمند، در سال‌های اخیر برجستگی بیشتری یافته است. همه در نیرو -به‌ویژه مسئولان و مدیران- باید تلاش کنند سطح خدمتگزاری و انجام‌وظیفه را ارتقاء دهند و با کارکرد خود، قدر نیروی انتظامی را نیز در چشم عموم مردم ارتقاء بخشند. (۱۷/۰۷/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

سفر برای مردمی ماندن!

یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم که در همین ابتدای راه نمود فعالی پیدا کرده است، سفرهای استانی است. حضور فعال دولتمردان که اتفاقاً از استان‌های محروم هم آغاز گردیده دارای آثار و برکات بزرگی است. مردمی بودن، حضور در میان مردم و از نزدیک در جریان امور مردم بودن از توصیه‌های مؤکد رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار اعضای دولت جدید با معظم له نیز بوده است و اکنون دکتر رئیسی خبر از ادامه سفرهای استانی می‌دهد. به عقیده رئیس‌جمهور، «در بسیاری از موارد، برخی طرح‌ها که دچار وقفه بی‌دلیل شده‌اند، با پیگیری‌های مدیران ارشد در جریان بازدید حضوری، فعال می‌شود». بااین‌حال، در خصوص سفرهای استانی توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛

نکات تحلیلی: 1- ازجمله شعارهای مهم دکتر رئیسی در ایام انتخابات، تشکیل دولت مردمی بوده است؛ یکی از مؤلفه‌های اصلی دولت مردمی، حضور بدون واسطه در میان مردم است. مقام معظم رهبری نیز یکی از شروط تحقق دولت مردمی را با مردم و در میان مردم بودن عنوان کرده‌اند. 2- آنچه بر ارزش سفرهای استانی دولت افزوده است، اصرار معظم له بر حضور در مناطق محروم و محله‌ها و مناطقی است که حتی شاید مدیران محلی هم کمتر در آنجا حضور می‌یابند. ترجمان سخن مقام معظم رهبری این است که ایشان حضور در میان مردم را گزینشی نمی‌دانند و معتقدند: «مردم یعنی همه مردم؛ بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی». 3- وحدت و وفاق ملی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی در مواجهه با تهدیدات بیرونی و چالش‌های درونی است. حضور دولت در مناطق مختلف کشور، شنیدن دغدغه‌های مردم و برداشتن موانع پیش رو با رأی و نظر مردم، موجب تقویت این سرمایه اجتماعی می‌شود. 4- ترمیم مستمر روابط میان مردم با دولت ازجمله ضروریات هر حکومتی برای دوام و توفیق است؛ این امر حاصل نمی‌شود مگر با اطلاع و آگاهی از دغدغه‌های جامعه و برنامه‌ریزی، اقدام و عمل بر اساس آن دغدغه‌ها. یکی از دلایل اصلی اعتراض در کشور ما به همین حضور ناکافی مسئولین در میان مردم برمی‌گردد. مقام معظم رهبری راهکار نزدیکی دولت به مردم و مردمی بودن دولت را این می‌دانند که دولتمردان: «صادقانه با مردم حرف بزنند، مشکلات را به مردم بگویند، راه‌حل‌ها را به مردم بگویند، توقّعات را از مردم ابراز کنند و کمک‌های لازم را به مردم تقدیم کنند. حرف زدن با مردم یکی از کارهای مهمی است که دولت مردمی بایستی [به آن] متعهّد باشد». مردمی بودن و مردمی ماندن دولت اصل مهم و ضروری است و سفرهای استانی نیز با توجه به این اصل ارزش‌گذاری می‌شود. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                            

نقش داعش در افغانستان

داعش در جمعه‌ای که گذشت، در جمع مسلمانان نمازگزار مسجد خان‌آباد افغانستان، اقدام انتحاری و تروریستی انجام داد که طی آن بیش از صد نفر شهید و زخمی شدند. در پی این حادثه رهبر معظم انقلاب با تأکید بر مجازات عاملان، از کشورهای همسایه و مسئولین افغانستان خواستار جلوگیری از تکرار چنین فجایعی شدند. همان‌گونه که معظم له اعلام کردند، چنانچه جلوی این اقدامات گرفته نشود، مطمئناً انجام چنین اقدامات تروریستی در افغانستان شدت خواهد یافت. خط فکری داعش در افغانستان بر ایجاد اختلاف بین شیعیان با اهل سنت و فراهم‌سازی اختلافات و درگیری‌های مذهبی در آن متمرکز شده است.‌

گزاره‌های تحلیلی: آمریکا از کارت داعش در افغانستان در دو جهت استفاده می‌کند: الف) احیای داعش جهت درگیر کردن بازیگران دیگر همچون ایران، روسیه و چین در بحران احتمالی ایجادشده از طریق جنگ داخلی در افغانستان؛ ب) ایجاد فضای گسترده ناامنی داخلی در افغانستان به دلیل خلأهای امنیتی موجود در آن و توسعه این ناامنی به کشورهای منطقه‌ای مخالف سیاست‌های آمریکا؛ بنابراین آمریکایی‌ها به این تحلیل رسیده‌اند که تنها گروهی که هم برای طالبان و هم برای سایر بازیگران همچون ایران به ‌صورت تهدید می‌تواند وجود داشته باشد و درعین‌حال می‌تواند سیاست‌های این کشور شکست‌خورده در افغانستان را پیش ببرد، داعش است؛ به همین منظور تمام توان خود را بر احیا و حمایت از داعش قرار داده است تا از یک‌سو ناامنی گسترده در افغانستان در جهت راهبرد مشغول سازی پیاده شود و از سوی دیگر با توجه به ناامنی به وجود آمده و خطر داعش، زمینه اقدامات نظامی محدود و مداخله در امور افغانستان را فراهم‌ و توجیه کند؛ تهدیدی که اگر در نطفه خفه نشود، زمینه‌ساز ناامنی گسترده در داخل افغانستان شده و خطرات امنیتی گسترده همچون افزایش تهدیدهای داعش در منطقه را موجب خواهد شد. این در حالی است که راهبرد جمهوری اسلامی ایران عدم حضور بازیگران فرامنطقه‌ای در افغانستان و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است؛ زیرا هم حضور بازیگران خارجی و هم رشد و نمو نیروهای نیابتی آن‌ها، هر دو زمینه‌ساز ناامنی و بروز مشکلات تروریستی در منطقه هستند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼اخبار ویژه               

امیرعبداللهیان: بر اساس رفتار دولت بایدن تصمیم می‌گیریم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی NBC در خصوص زمان و نحوه شروع مجدد مذاکرات با طرف‌های برجامی گفت: «به‌زودی به مذاکرات برمی‌گردیم و به‌طور فشرده در حال بررسی نتایج مذاکرات وین هستیم. در بازگشت به مذاکره تأخیری نخواهیم داشت؛ هدف قهوه نوشیدن را در میز مذاکره نداریم. چیزی که ما اکنون نیاز داریم، بازگرداندن اعتماد است؛ ما اعتمادی به رفتار آمریکایی‌ها نداریم. نتایج ملموس از مذاکرات برای ایران مهم است. برجام می‌تواند موفق شود و این بستگی به رفتار عملی طرف‌های مقابل دارد. بایدن پرونده قطوری که ترامپ برای ایران ساخته است را زیر بغل خودش دارد و با خود حمل می‌کند. در چارچوب رفتار عمل‌گرایانه پای میز مذاکره خواهیم رفت و بر اساس رفتار دولت بایدن تصمیم می‌گیریم».

پیش‌بینی پژوهشگر صهیونیست از پایان رژیم صهیونیستی/ «یوسی هلیوی» مورخ صهیونیست در یادداشتی در روزنامه «معاریو» نوشت، «معادله پیشین که می‌گفت جنگ‌های اسرائیل در «میدان‌های دشمنان» رخ می‌دهد، تغییر کرده و بر اساس گزارش‌های امنیتی، جنگ بعدی در قلب این رژیم رخ خواهد داد. برآوردهای امنیتی می‌گویند ۲۵۰ هزار موشک از انواع مختلف به فرماندهی ایران و گروه‌های فلسطینی، رژیم صهیونیستی را نشانه گرفته‌اند. روزانه ۳۰۰۰ موشک به شهرها، شهرک‌ها، فرودگاه‌های نظامی، بندرها، مسیرها، سامانه‌‌های کنترل از راه دور، پایگاه‌های ارتش و انبارهای سلاح ارتش شلیک خواهد شد. این جنگ فراگیر حتمی است اما زمان آن مشخص نیست و صراحتاً باید گفت، این جنگ منجر به نابودی دولت اسرائیل خواهد شد».

▼ اخبار

میرکاظمی: چرخه معیوب بودجه‌ریزی باید متوقف شود

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، دیروز در صحن علنی مجلس به ارائه گزارشی از روند تحقق درآمدها و میزان مصارف بودجه پرداخت و اظهار داشت: «دولت سیزدهم وارث بدهی‌های بالای دولت‌های پیشین به بانک مرکزی، تأمین اجتماعی و صندوق توسعه ملی است که نتیجه وجود یک نظام بودجه‌نویسی اشتباه است و نباید این رویه ادامه پیدا کند. همه متفق‌القول هستیم که ساختار بودجه باید تغییر کند این جزو وظایف قانونی مجلس است چراکه در اسناد بالادستی و در سیاست‌های ابلاغی رهبری وجود دارد. در حال سروسامان دادن به این بدهی‌ها هستیم و مدیریت در مصارف در دست گرفته شده و به‌گونه‌ای حرکت کردیم که ماه گذشته اولین ماهی بود که پرداختی‌ها در آن بدون خلق پول صورت گرفت. هم‌اکنون کنترل‌های لازم شروع شده و سیستم بودجه‌ریزی را به این سمت برده‌ایم که از ریخت‌وپاش‌ها جلوگیری کرده و یک حالت انقباضی در هزینه‌ها را در دست گرفته‌ایم تا به‌درستی مدیریت کنیم. بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ نهایی شده و آماده ارسال به دفتر رئیس‌جمهور است. سناریوی جبران کسری با خلق پول، روش کار ما نیست چراکه آثار و تبعات مخرب آن در کشور مشهود است. رشد اقتصادی پایین، تورم بالا، سرمایه‌گذاری کم، همه و همه نتیجه نظام بودجه‌ریزی گذشته است. باید دولت هزینه‎ها را مدیریت کند. قرار نیست بودجه ۱۴۰۱ با کسری تدوین شود. در گذشته بدون در نظر گرفتن منابع موثق، هزینه‎های زیادی بر جامعه تحمیل شده که باعث افزایش تورم شده است. باید سنت‎شکنی شود تا آثار و تبعات مثبت و تأثیرگذار بر زندگی مردم حاکم شود. چرخه منفی و معیوب در بودجه‌ریزی باید متوقف شود؛ دولت هزینه‌ها را مدیریت کند.    

نتایج و دستاوردهای انتخابات پارلمانی عراق

مشارکت در این دوره از انتخابات که پنجمین انتخابات مردمی عراق پس از سرنگونی حکومت صدام بود، بالای ۴۰ درصد و نسبت به دوره قبل بسیار بالاتر بود. در این انتخابات علی‌رغم تلاش‌های آشکار و پنهان جریان غرب‌گرا در عراق، جریان‌های اسلامی و مقاومت اکثریت کرسی‌های پارلمانی را به دست آورده و پارلمان در اختیار جریان‌های اسلامی خواهد بود. برخلاف دوره‌های قبل، در این دوره جریان دوقطبی کاذب بین جریان‌های اسلامی پیروز در داخل عراق وجود نداشت. یکی از همگرایی‌های جریان‌های اسلامی در این دوره از انتخابات این بود که به‌منظور اجرایی شدن دیدگاه مرجعیت و اراده مردم اتاق تنسیق(هماهنگی) شکل داده بودند. در این انتخابات پروژه آمریکا برای رأی ندادن مردم به جریان‌های اسلامی و دور کردن این جریان‌ها از حاکمیت عراق با شکست مواجه شد. همچنین تلاش‌های آمریکا برای تعویق این انتخابات به سرانجامی نرسید‌. یکی از ابعاد این انتخابات، برقراری امنیت کامل آن با محوریت حشدالشعبی بود. برگزاری این انتخابات و پيروزی جریان‌های اسلامی یک پيروزی بزرگ برای مردم، مرجعیت، جریان‌های اسلامی و مقاومت در عراق محسوب می‌شود.

چالشی تازه برای رژیم اشغالگر!

نشنال‌اینترست در یادداشتی با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان و خروج احتمالی از عراق و سوریه در آینده، این فرضیه را مطرح ساخته که رژیم صهیونیستی ممکن است به دنبال ترتیبات امنیتی جایگزین باشد. حضور منطقه‌ای ایران، تهدیدی جدی برای این رژیم است و ازآن‌جهت که توان نظامی رژیم به دلیل محدودیت‌های ژئوپلتیک برای مقابله با ایران کافی نیست، نیازمند حضور و حمایت آمریکا برای مقابله با ایران است. به نوشته نویسنده، «نظم منطقه‌ای جدیدی در راه است. بهبود روابط ترکیه با مصر و امارات و عربستان با قطر، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی پس از خروج آمریکا باید درصدد یافتن متحدان جدیدی باشد. خروج آمریکا از افغانستان، تصور شکست‌ناپذیری ارتش آمریکا را خدشه‌دار کرده است. گروه‌های اسلام‌گرای مخالف غرب از این شکست، جسارت بیشتری برای مقابله با حضور منطقه‌ای آمریکا و هم‌چنین رژیم صهیونیستی خواهند گرفت و این چالشی تازه برای آینده نظامی و امنیتی اسرائیل خواهد بود».

‌اخبار کوتاه

چرا ایران تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را از سر گرفت؟/ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «درباره ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و از برنامه جلوتر هستیم. طبق برجام قرار بود سوخت ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلاتمان تبدیل می‌شد».

ترکیه: آمریکا هم از سوریه برود، ما هستیم!/ وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از سیاست‌های یک‌جانبه‌ آمریکا در سوریه، گفت: «واشنگتن درباره حضور خود در سوریه برای مبارزه با داعش صادق نیست و از گروه‌های تروریستی باهدف تقسیم این کشور حمایت می‌کند». چاووش اوغلو بدون اشاره به اشغال خاک سوریه توسط کشورش باوجود مخالفت دولت مرکزی سوریه، افزود: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد از سوریه خارج شود، این انتخاب آن‌ها است اما باید بدانند که بر اساس هیچ دعوت‌نامه‌ای در سوریه حضور ندارند و با این کشور هم مرز مشترکی ندارند؛ اما ما در اینجا مرزهای مشترکی داریم و حق داریم در اینجا حضور داشته باشیم!».

گودرزی: برای مرزها اعتبار ویژه لازم است/ فرمانده مرزبانی پلیس گفت: «از سال ۸۴، پس از اتفاقات روی‌داده در جنوب شرق کشور مبنی بر ظهور گروه‌های معاند، اقداماتی در مرزها صورت گرفته اما کفایت نمی‌کند. باید اعتبارات مدنظر بیشتری برای مرزبانی اختصاص پیدا کند. اگر سامانه‌های لازم ازجمله پهپاد، هلی‌شات، دستگاه‌های الکترونیکی و اپتیکی و سنسورهای پیشرفته در مرزها داشته باشیم، اشراف حداکثری پیدا می‌کنیم و در این صورت قطعاً تعداد سربازان و شهدای مرزبانی کاهش می‌یابد».

مالیات قطعی بر 1.3 میلیون خانه در کشور/ «محمودزاده» معاون وزیر راه خبر داد: «مالیات یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی که در حال حاضر شناسایی‌شده، قطعی است اما واحدهایی که طبق اصلاحیه قانون آذر ۹۹ شناسایی خواهد شد، هنوز موردبررسی قرار نگرفته و ثبت‌نام تا پایان ماه جاری ادامه دارد».

دومینوی بحران در انگلیس به مواد غذایی رسید!/ بر اساس نظرسنجی جدیدی که در انگلیس انجام‌شده،‌ حدود یک‎ششم مردم در این کشور قادر به خرید مواد غذایی ضروری خود طی دو هفته پیش نشده‌اند که این موضوع به دلیل بحران هزینه زندگی و کمبود سوخت در این کشور روی داده است. در پی انتشار این نظرسنجی، فروشگاه‌های انگلیس شاهد هجوم مردم برای خرید مایحتاج ضروری شده است.

آب سدها فقط جوابگوی پاییز است!/ مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گزارش داد: «حجم آب ذخیره‌شده در سدهای کشور ۱۹ میلیارد مترمکعب است. از این میزان آب، فقط 9.5 میلیارد مترمکعب قابل‌استفاده است که این میزان آب، تنها اندازه مصرف فصل پاییز است. با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی بی‌سابقه در پاییز جاری، این میزان ذخیره آب می‌تواند نگران‌کننده باشد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات