صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۱ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجملاتی و اشرافی گری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. درواقع نرم‌افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافیای است که بر بعضی ذهن‌ها مسلط است. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

اولین قدم مثبت برای مهار تورم!

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد افسارگسیخته‌ پایه پولی در ماه‌های پایانی سال ۹۸ و فصل آغازین سال ۹۹ مهار شده و روند کاهشی پیدا کرده است. درحالی‌که دولت سابق در ماه‌های پایانی کار خود با چاپ بی‌سابقه پول برای رفع کسری بودجه، عامل تشدید تورم در کشور و بی‌انضباطی مالی شده بود، دولت سیزدهم در ماه اول خود توانست این روند را متوقف کند و کاهش دهد. دولت روحانی در ۴ ماه نخست امسال نزدیک به ۵۹ هزار میلیارد تومان پول تورم‌زا چاپ کرده بود؛ اما دولت رئیسی در ماه اول فعالیت خود نه‌تنها پول جدیدی چاپ نکرد، بلکه مقداری از حجم پایه پولی را نیز از بازار جمع کرد، یعنی حجم پایه پولی در پایان تیرماه که ۵۱۷۵ هزار میلیارد ریال بود در مردادماه به ۵۱۵۹ هزار میلیارد ریال کاهش یافت.

نکات تحلیلی: 1- اهمیت عدم استقراض دولت از بانک مرکزی ازاین‌جهت است که استقراض از بانک مرکزی و نظام بانکی، رویکردی است که درنهایت به تشدید رشد نقدینگی و به‌تبع آن ایجاد تورم منجر می‌شود. آنچه شهریور ۱۴۰۰ شاهد بودیم، می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد اصلاحات در نظام بودجه‌ریزی کشور و تأمین درآمدهای دولت از روش اصولی باشد. 2- اگرچه رشد نقدینگی کماکان بالا بوده و به ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ اما می‌توان انتظار داشت به دنبال کاهش رشد پایه پولی، روند رشد نقدینگی با سرعت کمتری اتفاق بیفتد. این روند کاهشی بستگی بسیار زیادی به عملکرد دولت و بانک مرکزی در ماه‌های آتی دارد. درصورتی‌که دولت بتواند روند پولی‌سازی کسری بودجه را کاهش یا متوقف کند، اتفاق مثبتی است که درنهایت می‌تواند پیک تورمی در آخر سال را اندکی کاهش دهد. استفاده از منابع غیرپولی نظیر فروش اوراق و دارایی‌های دولت، بهترین روش تأمین منابع موردنیاز دولت برای مدیریت کشور در ماه‌های باقی‌مانده از سال است. درصورتی‌که روند کاهش رشد پایه پولی طی ماه‌های آتی ادامه یابد، کاهش تورم به زیر ۳۵ درصد برای ماه‌های آینده دور از انتظار نیست.

نکته راهبردی: دولت سه راهکار کلیدی برای مهار تورم پیش رو دارد؛ استمرار کاهش پایه پولی و کاهش استقراض از نظام بانکی، جلوگیری از ورود نقدینگی خلق‌شده بانک‌ها به بازارهای غیرمولد و هدایت به بخش‌های مولد مثل تولید مسکن از طریق بازار سرمایه و ... و نظارت بر بانک‌های خصوصی و جلوگیری از خلق نقدینگی توسط این بانک‌ها در جهت کمک به بخش‌های تولیدی کشور. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                      

خدمت فقط دکمه یقه بستن نیست!

«شاطر نانوایی تا من را دید گفت شما که پیش آقا می‌روی اگر ایشان را دیدی، سلام مرا برسان و بگو یک بچه بجستان و همشهری شما، در هر نماز و بعد از هر نماز شما را دعا می‌کند و بگو ما غیر از شما کسی را نداریم»؛ بیان جمله فوق توسط سید محمود رضوی، کارگردان «ماجرای نیمروز»، حکایت شاطر جوانی است که عاشق آقاست. او هنگامی‌که باواسطه، سلامش را به آقا می‌رساند، رهبر معظم انقلاب پاسخ سلام او را می‌دهند و یک انگشتر هدیه هم برای شاطر می‌فرستند.

گزاره‌های خبری: 1- در سالیان گذشته یکی از راهبردهای رسانه‌ای و عملیات روانی جبهه غربی- عبری- عربی، تحریف انقلاب، ارزش‌ها و تخریب جایگاه ولایت و عملکرد مدیریتی رهبر معظم انقلاب بوده است؛ این در حالی است که آمریکایی‌ها در اندیشکده‌ها و محافل علمی و مطالعاتی خود بارها به شکست در مقابل تدابیر رهبر معظم انقلاب اعتراف کرده‌اند؛ کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا در گفت‌وگو با رویترز می‌گوید؛ «رهبر ایران می‌تواند نقشه‌هایی را که بهترین ذهن‌ها با صرف بیش‌ترین بودجه‌ها در زمانی بسیار طولانی کشیده و مجریانی ماهر اجرای آن را به عهده گرفته‌اند، با یک سخنرانی یک‌ساعته خنثی کند». امریکن اینترپرایز نیز می‌نویسد: «بزرگ‌ترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک «ابر حریف» به نام آیت‌الله خامنه‌ای است که نقشه راه را می‌شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته با اعتقاد دارند». 2- میزان محبوبیت مقام معظم رهبری در میان عامه مردم، امری آشکار و قابل‌لمس است و این دلیلی جز مردم‌داری، دردشناسی و زندگی ساده ایشان نیست. در طول سالیان گذشته تأکیدات اصلی ایشان بر حل مشکلات اقتصادی مردم، جهش علمی کشور و حمایت از جوانان و تکیه‌بر توان داخلی در گذر از موانع و مشکلات بوده است و مردم با عمق وجود حس کرده‌اند که اگر فرامین و دستورات معظم له اجرا شود، وضع اقتصادی و جایگاه علمی بسیار قدرتمندتری می‌توانیم داشته باشیم. 3- در سالیان اخیر که جریان ضدانقلاب به عمق محبوبیت امام خامنه‌ای پی برده است، با تکنیک‌های رسانه‌ای؛ دروغ بزرگ، شایعه‌سازی، تحریف و جنگ روانی درصدد برآمده که این محبوبیت را در بین عامه مردم، جوانان و نخبگان کشورمان خدشه‌دار کند که نمونه آخر آن را پس از دستور رهبر معظم انقلاب در مورد ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی مشاهده کردیم. به لطف الهی، بخشی از حیله دشمن در این مورد نیز با رسانه‌ای شدن واکسن‌های آلوده آمریکایی ارسالی به ژاپن، خنثی شد و ملت دیدند که تصمیم رهبر حکیم انقلاب در این موضوع نیز صرفاً برای حفاظت از جان مردم بوده است.

نکته پایانی: مسئولین کشور باید بدانند که در خط رهبری بودن به خطابه‌خوانی و دکمه یقه بستن نیست، چه‌بسا یک شاطر نانوا که نان برای مردم می‌پزد، در عمل بهتر از برخی وزرا و نمایندگان مجلس عمل کند و مسئولی با ده‌ها بخشنامه و دستور اجرایی نتواند لبخند رضایت بر چهره مشتریان خود بنشاند. اگر دولتمردان کشور همچون مقام معظم رهبری، سبک زندگی ساده و مردمی داشته باشند، مشکلات مردم با سرعت بیشتری حل خواهد شد و اگر در این مسیر خدمت، موانعی هم باقی بود، مردم خود می‌دانند که آن‌ها در خدمت سنگ تمام گذاشته‌اند و حداقل از سیم خاردار نفس خود عبور کرده‌اند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                     

اولین ناراضی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی!

درحالی‌که سودان یکی از اهداف خود برای ارتباط با رژیم صهیونیستی را لغو تحریم‌های آمریکا و بهبود شرایط اقتصادی اعلام کرده بود؛ اما یک سال پس از ارتباط با تل‌آویو، پایتخت این کشور آفریقایی با بحران کمبود نان مواجه شده است. اخیراً شبکه تلویزیونی کان‌نیوز نیز گزارش داد که دولت سودان یکی از کشورهایی است که از نتایج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافق سازش راضی نیست و مأیوس شده است. آمریکایی‌ها به سودان وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در پروژه‌های زیرساختی این کشور را داده بودند؛ اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

▼ اخبار

۴۲ درصد از احکام بودجه‌ای که دولت روحانی اجرا نکرد!

رئیس دیوان محاسبات طی سخنانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه، گزارش تفریغ بودجه مهم‌ترین سند نظارت مالی کشور است، به ذکر مواردی از تفریغ بودجه سال 99 پرداخت و گفت: «۲۸ درصد احکام بودجه سال ۹۹ اجرا شده است؛ ۴۲ درصد بودجه یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است. ۱۵ درصد احکام بودجه سال ۹۹ هدف قانون‌گذار را محقق نکرده است. فقط ۵ درصد معوقات مالیاتی در سال ۹۹ وصول شد. قانون مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لاکچری در سال ۹۹ اصلاً اجرا نشده است». مهرداد بذرپاش افزود: «بر اساس گزارش‌های رسمی منتشره نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 4/0- درصد، نرخ بیکاری حدود 10 درصد و تورم بیش از 36 درصد بوده درحالی‌که حسب اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه شاخص‌های مذکور متوسط سالانه به ترتیب به میزان 8 درصد، 10 درصد و 8 درصد تعیین گردیده است».

ابزار قدرت منطقه‌ای آمریکا در دوره غیبت

«سردار عباس نیل‌فروشان» معاون عملیات سپاه پاسداران در گفتگویی، به بررسی وضعیت میدانی آمریکا در منطقه و همچنین موقعیت امروز جبهه مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی و مقابله با بزرگ‌ترین عامل ناامنی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، پرداخت و گفت: «امروز آمریکایی‌ها در راهبرد، عملیات و تاکتیک دچار شکست شده‌اند. البته این طبیعی است که وقتی یک کشور در عرصه راهبردی دچار خطا می‌شود این خطا به حوزه‌های عملیات و تاکتیک نیز تسری پیدا کرده و منجر به شکست آن کشور در هر سه حوزه می‌شود. فرار آمریکا از افغانستان یک پیروزی بزرگ برای ملت‌های منطقه است و مهم‌ترین وجه این موضوع، اصل شکست آمریکا در منطقه بود؛ اما باید ببینیم بعد از این شکست، وضعیت آمریکا در منطقه چگونه است و طرح و نقشه جایگزین آن‌ها در منطقه چیست. آمریکایی‌ها ابزار اعمال قدرت خود در منطقه را از دست داده‌اند و دنبال ابزارها و افرادی هستند که بتوانند این نقش را برای آن‌ها در منطقه ایفا کنند تا از مخمصه‌ای که براثر انباشت شکست‌های استراتژیک برای آن‌ها در منطقه ایجاد شده به‌صورت آبرومندانه خارج شوند. لذا روی برخی اشخاص و دولت‌های متوهمی که سودای امپراتوری دارند و در گذشته باقی‌مانده و روی تفکرات سنتی خود پافشاری می‌کنند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کشورهای منطقه باید بدانند که نباید با طناب پوسیده آمریکایی‌ها به ته چاه بروند. شرایط منطقه به سمتی می‌رود که نقش آمریکایی‌ها در این منطقه حذف خواهد شد و تمام تلاشی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند فقط و فقط برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است که امروز پایه‌های این رژیم هم در حال فروپاشی است».

اعلام آمادگی ایران برای تأمین نیازهای کالایی عربستان!

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت از آمادگی کشورمان برای تأمین بخشی از نیازهای کالایی و مصرفی عربستان، بعد از توافق فی‌مابین تهران- ریاض خبر داد و گفت: «در زمانی که روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی حسنه بود، صادرکنندگان ایرانی در بازار این کشور فعالیت داشتند و امروز نیز درصورتی‌که مذاکرات میان دو کشور به نتایج مثبت برسد، قطعاً تجار ایرانی توان آن را خواهند داشت که در این بازار بزرگ فعال شوند و می‌توان برای آن برنامه‌ای ویژه تدارک دید». فرهاد نوری با اشاره به درآمد نفتی بالای عربستان سعودی گفت: «بازار این کشور از نظر کالاهای مصرفی بسیار گسترده است و با توجه به نزدیکی فرهنگی، موضوع حج و بقاع متبرکه و حضور قدیمی تجار ایرانی در بازار این کشور، صادرکنندگان ما ذائقه این بازار را می‌شناسند و قطعاً در صورت نتیجه‌بخش شدن مذاکرات، می‌توان انتظار داشت که در این بخش تحولی ویژه به وجود آید». نوری ادامه داد: «ما در سال‌های گذشته با بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رابطه تجاری داشته‌ایم؛ اما با توجه به گستردگی بازار آن‌ها و حجم وارداتی که دارند، حضور صادرکنندگان ایرانی می‌تواند به‌شدت گسترش یابد. ما در حوزه‌های مختلف و در تولید و صادرات کالاهایی که نیازی جدی در این کشورها وجود دارد، بسیار توانمندیم ‌و می‌توان برای این بخش کارهایی جدی را دنبال کرد».

‌اخبار کوتاه

رئیسی: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت است/ دیروز رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: «شورای عالی فضای مجازی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها باید فعال‌تر شود. وزارت ارتباطات باید راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کند. همه دستگاه‌ها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند. تشکیل دولت هوشمند برای رفاه مردم و تسهیل انجام امور آنان ضروری است، لذا همه دستگاه‎ها بدون بخشی‌نگری باید با یکدیگر همکاری کنند تا کارها و امور مردم با آسودگی انجام شود. تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت است».

تخلف وزارت علوم دولت روحانی در موضوع بورسیه‌ها/ سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: «طبق آمار رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم، روال جذب ۳۶۲۰ دانشجوی بورسیه شده در دولت روحانی غیرقانونی بوده است. روحانی، جهانگیری، فرجی‌دانا، فرهادی و غلامی برای تعیین و تکلیف تخلف در پرونده بورسیه‌ها به قوه قضاییه معرفی شدند».

رزمایش مشترک در دل کویر/ رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ از بامداد دیروز با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری در منطقه کویر مرکزی آغاز شد و در روز اول این رزمایش سامانه‌های پدافندی سپاه و ارتش به‌صورت مشترک به اجرای مأموریت پرداختند.

دست داشتن یک بیمارستان دولتی در فروش آزاد دارو/ رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به برخی اقدامات این سازمان در مقابله با بی‌انضباطی‌های مالی در کشور، گفت: «در حوزه شناسایی و وصول از چند شرکت پتروشیمی ۷ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است. در حوزه بانک حدود ۵۲ میلیارد تومان وجوه مازاد دریافتی تحت عناوین سود نقدی، کارمزد و ... به حساب مشتریان عودت داده شد. در بیمارستان شهدای تجریش، ۱۸ میلیارد تومان دارویی که قصد فروش به بازار آزاد را داشتند، کشف کردیم».

انتقال تعدادی از مجروحان انفجار قندوز به ایران/ بنا به درخواست مسئولان افغانستان، تعدادی از شیعیان ولایت قندوز که در انفجار اخیر مسجد شیعیان دچار مجروحیت شدید شده و در این ولایت امکان درمان آن‌ها وجود نداشت، در حال انتقال به ایران هستند تا ادامه‌ امر مداوای آن‌ها در یکی از بیمارستان‌های مجهز ایران صورت بگیرد.

دستور قضائی برای ترخیص فوری برنج‌های وارداتی/ رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان از صدور دستور قضائی برای ترخیص فوری محموله ۱۶ هزار تنی برنج وارداتی از بندر شهید رجایی بندرعباس به‌منظور ارسال آن به سراسر کشور با هدف کنترل قیمت‌ها خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات