صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۹۸
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس یازدهم:

مذاکرات نباید به مسائلی غیر از هسته ای گره زده شود

این مذاکرات نباید به مسائلی غیر از موضوع هسته ای مثل موضع منطقه ای و بحث سیاست منطقه ای و موشکی گره زده شود.

عباس گلرو در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص روند مذاکرات گفت: طبق آخرین وضعیتی که وجود دارد و با توجه به اینکه تیم مذاکره کننده باید مشخص باشد، طرف ایرانی در حال چیدن تیم است و دیگر اینکه محتوا و چارچوب نیز باید مشخص باشد. این نکته را باید در نظر داشت، آنچه که به عنوان محتوا بسته می شود، با گذشته فرق دارد، همچنین شروطی که گذاشته می شود با قبل، فرق دارد. عناصر مذاکراتی نیز مختلف است.

وی با بیان اینکه شرایط تغییر کرده است، تصریح کرد: اما شرایط آمریکا با سر کار آمدن بایدن، به نظر بنده تفاوت چندانی نکرده است. آقای فرید زکریا یکی از تحلیلگران برجسته آمریکایی در ارزیابی اخیر خود می گوید که هیچ فرقی در سیاست ترامپ و بایدن در برخی پرونده ها به خصوص راجع به هسته ای دیده نمی شود؛ بنابراین اینطور فکر نکنیم که آمریکایی ها تغییر موضع داده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ما باید محکم مواضع خود را پیش ببریم، اظهار کرد: در مذاکرات باید به چهار موضوع توجه کنیم؛ یکی اینکه این مذاکرات نباید طولانی شود، دوم اینکه این مذاکرات نباید به مسائلی غیر از موضوع هسته ای گره زده شود، مثل موضع منطقه ای و بحث سیاست منطقه ای و موشکی؛ سوم اینکه تضمین دقیق و ضمانت اجرا داشته باشد؛ اتفاقی که در برجام افتاد یک تجربه تلخی بود که هیچ ضمانتی در اجرا وجود نداشت، اما آنچه را که بر اساس تعهدات باید انجام می دادیم، انجام دادیم.

گلرو افزود: در ادامه چرخه هسته ای را متوقف کردیم، در حالی که آنچه را که بایستی می گرفتیم نگرفتیم. چهارم اینکه در این مذاکرات باید اصل عزت رعایت شود و در آن تحقیر وجود نداشته نباشد. آنچه که در دوره قبل اتفاق افتاد مثل اتفاقی که در قلب راکتور هسته ای اراک افتاد و سیمان در آن ریختند و آن را در گوشه ای گذاشتند، اتفاق بدی بود و توهین به یک ملت و به دانش یک ملت بود؛ لذا این اتفاقات در این دور از مذاکرات نباید بیفتد که به همین جهت چندعنصر باید رعایت شود. البته به زودی تیم مذاکره کننده اعلام موجودیت و چهارچوب خود را اعلام می کند و برای مذاکرات آماده می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کاخر سفید گفته ما هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات قائل نمی شویم، خاطرنشان کرد: این حرف ها، حرف های خیلی حساب شده ای نیست و نمی شود روی این حرف ها حساب کرد. اینکه گفته محدودیت زمانی نداریم،یعنی مذاکرات باز است که این آسیب جدی است. اگر هدف آنها این است که ما محدودیت زمانی برای طول دادن مذاکرات نداریم، اتفاقا اصل آسیب است؛ مذاکره باید مدت زمان مشخص و اهداف و چارچوب داشته باشد و باید در همان زمان که توافق شده، به نتیجه رسید. امیدوار هستم که ان شالله این اتفاق بیفتد و با هوشمندی که در سیاست خارجی دولت آقای رئیسی وجود دارد، ان شالله این مذاکرات به نفع ایران انجام شود.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات