صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۰۸

چماق و هویج آمریکایی ها در مذاکرات وین/ ایران فریب بازی واشنگتن را نخواهد خورد

بلینکن هشدار داده است که در صورت عدم توافق با ایران، واشنگتن خود را برای گزینه ها و اقدامات بعدی( اقدامات خرابکارانه و اعمال فشارهای اقتصادی تازه علیه ایران ) آماده کرده است.

طی دو روز اخیر، رابرت مالی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در مذاکرات وین و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن، مواضع ظاهرا متفاوتی را در خصوص توافق هسته ای و مذاکرات پیش رو بیان کرده اند! بلینکن هشدار داده است که در صورت عدم توافق با ایران، واشنگتن خود را برای گزینه ها و اقدامات بعدی( اقدامات خرابکارانه و اعمال فشارهای اقتصادی تازه علیه ایران ) آماده کرده است! در مقابل، رابرت مالی اعلام کرده است کاخ سفید در عین بررسی تمامی احتمالات سلبی و ایجابی ممکن، تلاش خود را برای استمرار مذاکرات وین و احیای برجام صورت خواهد داد.


پارادوکس هدفمند
واقعیت امر این است که مقامات آمریکایی در آستانه برگزاری مذاکرات وین 7( که به زودی برگزار خواهد شد )، دست به خلق پارادوکسهای هدفمند می زنند. این همان سیاست نخ نمای چماق و هویچ بوده که دولتهای بوش، اوباما و ترامپ  آن را در قالبها و عناوین مختلف، پیاده سازی و اجرا کرده اند. در حال حاضر نیز دولت جوبایدن تلاش می کند تا همین سیاست را در چارچوب و مدل جدیدی در پیش گیرد.

آنتونی بلینکن، سالیوان و حتی جان کری وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پس از حضور در دولت بایدن تلاش کردند تا "بازگشت بی خاصیت به برجام" را در دستور کار قرار دهند اما اتخاذ مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران و ترسیم خطوط قرمزی مانند "راستی آزمایی پروسه ی  بازگشت آمریکا به برجام" و " ارائه تضمین در خصوص بقای توافق هسته ای "، این بازی خطرناک را خنثی کرد. در حال حاضر، مقامات کاخ سفید با ارسال سیگنالهای سلبی و ایجابی، تلاش می کنند تا بار دیگر مولفه های بازگشت صوری به برجام را در کنار یکدیگر بچینند!

قطعا استمرار این بازی هزینه های دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی آمریکا را شدیدا افزایش خواهد داد زیرا تهران در طول ماههای گذشته نشان داده است که بازی دولت بایدن در قبال برجام را به خوبی رصد می کند!
اگر توافق نشود......!
مروری بر ادبیات مقامات آمریکایی در طول روزهای اخیر، به وضوح نشان می دهد که اعضای دولت بایدن شدیدا نگران شکست بازی خود در پروسه "احیای صوری توافق هسته ای " هستند. آنها به این نتیجه رسیده اند که صرفا میان " عدم بازگشت به برجام" یا" بازگشت واقعی به برجام" باید یک گزینه را انتخاب کنند و گزینه دیگری دراین معادله وجود ندارد! رابرت مالی از آمادگی آمریکا برای گزینه‌های احتمالی در صورت شکست مذاکرات برجام در وین سخن گفته است.

او گفته است که آمریکا در هماهنگی با متحدان منطقه‌ای‌خود علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد کرد! خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) با انتشار گزارشی از واشنگتن به اظهارات اخیر رابرت مالی، مامور ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران پرداخته است.رابرت مالی در سخنرانی مجازی خود در اندیشکده‌ای در واشنگتن گفته است که در صورت عدم بازگشت جمهوری اسلامی به پشت میز مذاکره در وین، آمریکا آمادگی دارد هر گزینه‌ای در این ارتباط را مورد بررسی قرار دهد.

همین موضوع از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت جو بایدن نیز بیان شده است. خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از واشنگتن به نقل از بلینکن گفته است که آمریکا برای دنبال کردن گزینه‌های دیگر در قبال فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد.

بلینکن در دیدار با یائیر لاپید، همتای صهیونیستی  خود گفته است که هرگاه تلاش‌های دیپلماتیک بی نتیجه بمانند، آنگاه آمریکا باید راهکار دیگری در پیش گیرد.وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با مقامات جمهوری اسلامی ایران، گفته است که «فرصتی که ما برای موفقیت این گفت‌وگوها داریم، لحظه به لحظه کوتاه‌تر می‌شود.»
آنتونی بلینکن در واکنش به اظهارات یائیر لاپید که تهدید کرده بود در صورت لزوم رژیم اشغالگر قدس  به تنهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد کرد، بدون لحظه‌ای درنگ گفته است: «در صورت آنکه ایران تغییری در رفتار خود ندهد، ما نیز برای در پیش گرفتن سایر گزینه‌ها آمادگی داریم.»


رایزنی رابرت مالی با شرکای واشنگتن در منطقه
رابرت مالی نیز با اشاره به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفته است که موضوع بازگشت کامل تحریم‌ها منتفی نیست.مالی تاکید کرده است که هرگاه جمهوری اسلامی به غنی‌سازی بیشتر اورانیوم ادامه دهد، آنگاه آمریکا مانع از فروش نفت این کشور خواهد شد.مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است این کشور با تل آویو  در عرصه مقابله با پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم‌سو بوده و در صورت لزوم در این رابطه اقدام خواهد کرد.
 
 
مالی گفته است: «بسیار امکان این امر وجود دارد که جمهوری اسلامی راه دیگر را برگزیند. در چنین حالتی، ما نیازمند هماهنگ کردن اقدامات خود با اسرائيل و دیگر متحدان آمریکا در منطقه خواهیم بود. من تصمیم دارم در همین رابطه طی روزهای آینده به عربستان، امارات متحده عربی و قطر سفر کرده و در صورت ناموفق بودن تلاش‌های دیپلماتیک، درباره سایر گزینه‌های ناظر بر کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مسئولان این کشورها رایزنی کنم.»


نتیجه بازی برای آمریکا فاجعه بار است
واقعیت امر این است که نتیجه این بازی برای واشنگتن و متحدانش فاجعه بار خواهد بود! فراموش نکنیم که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مقامات کاخ سفید نهایت مواجهه خود( با تهران) را با ترکیب سه مولفه "تهدید"،" تحریم" و " اقدام" صورت دادند اما نتیجه این اقدامات سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک، موشکباران عین الاسد، ناکامی استراتژی فشار حداکثری آمریکا،بروز اختلافات شدید در میان مقامات آمریکایی بر سر معمای ایران، گسترش قدرت مانور   جبهه مقاومت در منطقه و افزایش قدرت هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در حال حاضر نیز جمهوری اسلامی ایران آماده است تا هر گونه اقدام یا تهدیدی از سوی طرف آمریکایی و صهیونیستی را به سخت ترین نحو ممکن پاسخ دهد.

در چنین شرایطی بسیاری ازاستراتژیستهای آمریکایی به بایدن هشدار داده اند که خروجی تقابل با ایران و تهدید کشورمان، چیزی جز تعمیق شکست واشنگتن در مواجهه با تهران نخواهد بود. در هر حال، ایران نیز ضمن تمرکز بر اجزای بازی تبلیغاتی و سیاسی آمریکا در برهه کنونی، خود را برای مواجهه موثر در قبال هر گونه اقدامی از سوی دشمنان فراهم ساخته است.
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات