صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۵ مهرماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) برای وعده روزشمار معیّن کنید. ما قاعده و قانون و مانند این چیزها کم نداریم؛ آنچه کمبود ما است عبارت است از همین ‌که یک پیگیری جدی‌ای انجام بگیرد.‌‌ (06/06/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

قاطعیت اعتمادآفرین!

دیروز حکم اخلال‌گران بازار ارز ازجمله مسئولان اسبق بانک مرکزی، صادر و اعلام عمومی شد. این پرونده از منظرها و ابعاد مختلفی قابل ارزیابی است؛ اما آنچه دغدغه این قلم است، وجه عمومی حکم و انعکاس آن در میان افکار عمومی ایرانیان است که از ده‌ها جهت آماج جنگ نرم و نبرد شناختی دشمنان عنود انقلاب و نظام اسلامی قرار دارند و علاوه بر تحمل خسارات ملموس عملکرد چنین مدیران نالایقی، زخم زیان و بیان کنایه و طعنه‌آمیز درباره چرایی آنچه بی‌عملی دستگاه قضا و مالاً نظام اسلامی در مبارزه بی‌امان با مصادیق و جلوه‌های فقر، فساد و تبعیض می‌نامیدند، سوهان روح نیروهای ارزشی و مدافعان درستی رویکردها و عملکردهای نظام اسلامی شده بود.

اما امروز با صرف‌نظر از تطویل روند دادرسی و رسیدگی قضایی که باید در دوره جدید مدیریت دستگاه قضا هم برای این امر و هم برای پیشگیری از وقوع چنین جرائمی که با زندگی مردم سرکار دارد فکر عاجلی کرد، همگان دیدند که نظام اسلامی همان‌طور که تلاش می‌کند حق‌وحقوقی از متهم و مجرم ضایع نشود و با صبر و انصاف و عدالت مسیر دادخواهی را طی می‌کند، به حقوق عامه نیز اهمیت ویژه قائل است و این‌گونه نیست که متخلفان به‌ویژه کسانی که نمک نظام را در مسئولیت‌های بالا خورده‌اند و امروز با نمکدان‌شکنی نه‌تنها حاضر نیستند مسئولیت خود را بپذیرند بلکه در لفافه و آشکار نظام را متهم به فساد و تبعیض سیستماتیک(!) می‌کنند، حاشیه امن داشته باشند. بالاخره کسی که خربزه خیانت به بیت‌المال را می‌خورد پای لرز آن نیز باید بنشیند.

صدور حکم قضایی درباره مسئولان ارشد کشور که در انجام وظایف خود به تعبیر احکام صادرشده «اهمال و سوء مدیریت» داشته‌اند، برای جامعه خسته از ناکارآمدی‌های مسئولان بی‌عرضه، بسیار امیدوارکننده است و می‌تواند دامن نظام اسلامی را از اتهامات و شبهات تولیدی دستگاه جنگ شناختی دشمنان قسم‌خورده، تطهیر و اعتماد عمومی را برگرداند. این حکم نشان داد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه قوانین مترقی دادخواهی اسلامی و مطالبه قاطبه مردم به‌منظور اجرای عدالت عزم جدی دارد و هیچ‌گونه مماشات و کوتاهی در برابر کسانی که با سوء و ضعف مدیریت‌ها، ترک‌فعل‌ها و اهمال‌‌کاری‌ها، به حقوق مردم دست‌درازی کرده و سفره مردم را روزبه‌روز کوچک‌تر کرده‌اند، روا نخواهد داشت؛ چراکه آسیب و خسارت این بی‌توجهی‌ها و فرصت دادن‌های بی‌وجه به گرگان تیزدندان بیت‌المال، چوب حراج بر آبرو و حیثیت نظام اسلامی است که برای رسیدنش به جایگاه امروز، هزاران شهید و جانباز تقدیم شده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                       

سوق دادن لبنان به جنگ داخلی

در روزهای اخیر لبنان شاهد درگیری‌های خون‌بار بود؛ برخی مردم معترض که به‌صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری تظاهراتی علیه روند قضایی حادثه بندر بیروت بودند، توسط حزب لبنانی قوات وابسته به سمیر جعجع موردحمله قرار گرفتند که به شهادت و زخمی شدن چند تن از تظاهرکنندگان و شهروندان لبنانی انجامید.

گزاره‌های خبری: 1- درحالی‌که چند ماه به انتخابات پارلمانی لبنان مانده است، برخی احزاب در این کشور سعی در ناامن جلوه دادن این کشور با موضوعات امنیتی و نظامی دارند. 2- تیراندازی در محله‌ای اتفاق افتاد که جنگ خونین 15 ساله لبنان از همین منطقه شروع شد؛ محله‌ای مابین شیعیان و مسیحیان لبنان که هدف حمله‌کنندگان دقیقاً منطبق با همین رویداد بوده است. 3- حمله توسط هواداران سمیر جعجع یا همان فالانژها صورت گرفته و این گروه همواره در تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در لبنان نقش اساسی داشته است. البته وابستگی سمیر جعجع به برخی کشورهای منطقه‎ای و فرامنطقه‌ای آشکار است.

گزاره‌های راهبردی: 1- هدف برخی گروه‌ها در لبنان در وهله اول ایجاد تنش در این کشور و در وهله دوم ایجاد بحران داخلی با چاشنی جنگ است. اخیراً حزب‌الله لبنان دستاوردهای بزرگی به‌خصوص در بحث انتقال سوخت از ایران کسب کرد که همین گروه‎های مخالف حزب‌الله عاملان اصلی بحران سوخت کنونی بودند و با این اقدام، جهت‌گیری‌های مثبتی نسبت به حزب‌الله ایجاد شد. از سوی دیگر حزب‌الله با برخی احزاب مسیحی لبنان همچون جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل (یکی از مهم‌ترین متحدان مقاومت) طی چند وقت اخیر در بحث مواجهه با انفجار بندر بیروت دچار اختلاف‌نظر شدند و همین امر منجر به این شد که برخی گروه‌های مسیحی دیگر همچون سمیر جعجع به فکر سوءاستفاده از این اختلاف‌نظر بیفتند. 2- برخی گروه‌ها همچون قوات لبنانی خواهان بازیگری برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در لبنان هستند. به همین منظور با همکاری این کشورها روند پرونده قضایی انفجار بندر بیروت را مسکوت گذاشته‌اند و خواهان قضاوت بین‌المللی در رابطه با آن هستند. این در حالی است که تجربه نشان داده که حضور این کشورها منجر به مسکوت گذاشتن اتفاقات خواهد شد و نمونه بارز آن در پرونده ترور رفیق حریری قابل‌مشاهده است. از سوی دیگر برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که عامل انفجار بیروت نیروهای تکفیری بوده‌اند که در همان مقطع نیروهای فالانژ هم در آنجا نفوذ داشته‌اند. همه این موارد نشان می‌دهد که سناریوی غربی- عربی با محوریت برخی گروه‎های داخلی برای درگیرکردن حزب‌الله در لبنان وجود دارد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه               

برنامه‌ریزی دولت اصلاح‌طلبان برای دلار 285 هزارتومانی!

سند گزارش افشاشده از سازمان برنامه‌وبودجه دولت سابق نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی دولت روحانی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، رسیدن قیمت دلار به ۲۸۵ هزار تومان تا سال ۱۴۰۶ بوده است! سازمان برنامه‌وبودجه دولت روحانی تحت مدیریت اصلاح‌طلب‌ها و نوبخت که با حمایت چهره‌های سیاسی خود ازجمله خاتمی و کروبی تلاش کردند تا کاندیدای مورد نظر آن‌ها بتواند سید ابراهیم رئیسی را در انتخابات ریاست جمهوری امسال شکست بدهد، در این گزارش دلار را تا پایان سال ۱۴۰۶، با قیمت ۲۸۵ هزار تومان پیش‌بینی کرده‌اند! دولت قبل قیمت دلار را از ۳ هزار تومان به حدود ۳۰ هزار تومان رساند و در آخرین اظهارات از سوی واعظی، رئیس دفتر روحانی اعلام شد که این اقدام عامدانه و با اراده دولت انجام شد.

▼ اخبار

چرا باید در خروج از معاهده زیان‌آور تردید کنیم؟!

«حسین شریعتمداری»، مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: رافائل گروسی از محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر عملیات خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان طفره رفته و اعلام کرد: «وظیفه ندارم در این خصوص سخنی بگویم! و به‌اصطلاح توضیح داد که؛ اسرائیل عضو NPT نیست و حتی آن را امضا نیز نکرده است، درحالی‌که ایران عضو معاهده است و تعهدات حقوقی در این زمینه دارد!». آقای غریب‌آبادی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس، توئیت زده است که «در این صورت، فایده عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چیست؟ چگونه می‌توان آژانس را به‌عنوان یک نهاد جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید، درحالی‌که اجرای رژیم پادمانی خود را به طور برابر و عادلانه برای تمامی اعضایش دنبال نمی‌کند!» و تأکید کرده که؛ «سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته‌ای اسرائیل پیام منفی را به اعضای معاهده ان.پی.تی می‌فرستد، مبنی بر اینکه؛ عضویت در معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی‌آزمایی و نظارت، درحالی‌که بیرون ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است!». اکنون بعد دو دهه چالش و صرف هزینه‌های کلان و از دست دادن فرصت‌های بی‌شمار، مسئولان محترم نیز از بیهوده و زیان‌بار بودن عضویتمان در NPT سخن می‌گویند. سؤال این است که اگر حضورمان در NPT هیچ دستاوردی نداشته و به‌جای دستاورد، ازدست‌داده داشته‌ایم، چرا باید در خروج از این معاهده تردید کنیم؟!».

برآورد صندوق بین‌المللی پول از وضعیت تورم در 1401

دو نهاد بین‌المللی برآورد کردند نرخ تورم در سال آینده میلادی در ایران کاهش می‌یابد. برآوردهای بانک جهانی حاکی از آن است که نرخ تورم به میزان ناچیزی کاهش خواهد یافت؛ اما محاسبات صندوق بین‌المللی پول حاکی از کاهش محسوس نرخ تورم در ایران است. به گزارش همشهری، شیب رشد نرخ تورم از سال ۹۷ تاکنون بیشتر شده، این روند صعودی سطح معیشت خانواده‌های ایرانی را به‌شدت کاهش داده است. آن‌طور که مرکز آمار ایران می‌گوید؛ نرخ تورم سالانه در شهریور ۱۴۰۰ برای خانوارهای ایرانی با 0.6 درصد افزایش به 45.8 درصد رسیده است. آن‌طور که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده؛ نرخ تورم ایران در سال آینده میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱) با 11.8 درصد کاهش به 27.5 درصد خواهد رسید. با تحقق این برآوردها، در سال آینده میلادی سطح تورم در کشورمان با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد. دولت سیزدهم در نظر دارد با سیاست‌های انقباضی به مقابله با رشد تورم برود. بانک مرکزی در تلاش است از طریق سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره از نرخ تورم بکاهد. آن‌طور که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی می‌گوید، مهار تورم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی در دولت جدید است.

چرا دولت رئیسی علاقه‌ای به افزایش بالای حقوق‌ها ندارد؟!

«سید مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور درباره هدف‌گذاری دولت از افزایش ده‌درصدی حقوق کارمندان در سال آینده، گفت: «در پرداخت حقوق در چرخه منفی افتادیم، مرتب تورم ایجاد می‌شود و حقوق‌ها به‌تبع آن افزایش می‌یابد و برای تأمین حقوق، پایه پولی بالا می‌رود که این امر باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود؛ یعنی وقتی ۲۰ درصد حقوق کارمند افزایش می‌یابد، ۵۰ درصد تورم برای عموم مردم ایجاد می‌شود که این چرخه پرداخت، درست نیست. تلاش می‌کنیم حداقل افزایش حقوق را داشته باشیم و این افزایش به‌صورت پلکانی باشد و کسانی که حقوق‌های پایین می‌گیرند بیش از ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشتند، کمترین افزایش شامل آن‌ها شود؛ یعنی همه کارمندان ده درصد افزایش حقوق نخواهند داشت». وی افزود: «با توجه به مهار کرونا و ظرفیت‌هایی که در سال‌های قبل از آن استفاده نشد و متوسط نرخ رشد اقتصادی ۴ درصد بود، با حمایت جدی از عوامل رشد اقتصادی بدون نفت، رشد اقتصادی را در سال آینده به ۸ درصد می‌رسانیم».

‌اخبار کوتاه

ایران، شوروی نیست!/ دانشگاه تحقیقاتی جان‌هاپکینز آمریکا از محاسبات غلط این کشور در قبال ایران گزارشی منتشر کرد که در آن آمده است: «ایران، اتحاد جماهیر شوروی نیست و قرار گرفتن در موضع جنگ سرد و پی گرفتن راهبرد مهار ایران با الگو گرفتن از سیاست‌های آمریکا علیه شوروی، نه مناسب است و نه واقع‌بینانه. حکومت ایران بازیگران عاقلی دارد که تصمیم‌هایشان در سیاست خارجی و داخلی را بر مبنای منافع ملی و بقای حکومت اتخاذ می‌کنند».

دلیل وحشت عربستان از سقوط «مأرب»/ «المحبشی» عضو جنبش انصارالله یمن گفت: «نبرد مأرب، پایه و اساس همه نبردها و به عبارتی، مادر همه نبردهای جاری در یمن است و آزادسازی آن تقریباً به معنای آزادسازی تمام استان‌های اشغالی خواهد بود».

دخالت آمریکا، انگلیس و امارات در انتخابات عراق/ «حسین علی جاسم» نامزد حزب «حرکه حقوق» گفت که دخالت آمریکا، انگلیس و امارات در نتایج انتخابات پارلمانی عراق واضح است. اشتباهاتی که با انتخابات پارلمانی همراه شد، صرفاً تصادفی یا خودسرانه نبود. رئیس پیشین پارلمان عراق نیز بدون نام بردن از کشوری، فرضیه هک‌کردن و دخالت سایبری از سوی برخی کشورهای خارجی را تأیید کرد. خطیب نماز جمعه نجف هم تقلب در انتخابات را «اظهر من‌الشمس» خواند و از احزاب سیاسی خواست قبل از شمارش دستی آرا با یکدیگر گفت‌وگو و نتایج انتخابات را پس از اصلاح آن بپذیرند.

موشکی که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت‌زده کرد!/ نشریه فایننشال تایمز نوشت: «چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان‌دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت‌زده کرد». این آزمایش که در ماه اوت انجام شده، نشان می‌دهد چین در زمینه تسلیحات مافوق صوت پیشرفتی بیشتر از آنچه مقامات آمریکایی تصور می‌کردند، داشته است.

زمان طلایی واکسیناسیون!/ به گفته وزیر بهداشت: «در حال حاضر حدود ۷۵ درصد از جمعیت هدف در ایران یک دُز و ۳۴ درصد نیز دو دُز را تزریق کرده‎اند. نگرانیم که موج ششم بیماری شروع شود و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند. تا ۹ آبان ماه حدود ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور می‎شود. حجم تولیدات داخلی کافی نیست و نمی‎توانیم صبر کنیم تا واکسن داخلی برسد. این فرصت طلایی را برای واکسیناسیون از دست نمی‎دهیم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات