صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۲۹
آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

وحدت نقطه آغاز تمدن اسلامی

«وحدت امت اسلام» از مهم‌ترین مباحثی است که آیات و روایات بسیاری در ضرورت حفظ و لزوم استحکام هر چه بیشتر آن میان شیعه و سنی عنوان شده است

«وحدت امت اسلام» از مهم‌ترین مباحثی است که آیات و روایات بسیاری در ضرورت حفظ و لزوم استحکام هر چه بیشتر آن میان شیعه و سنی عنوان شده است. امری که استکبار جهانی به دلیل کوتاه شدن دستش از چپاول ملت‌ها به شدت از آن هراس داشته و سالیان درازی است که در تلاش برای ایجاد شکاف میان امت اسلام است. دشمن با تعابیری، چون «شیعه انگلیسی» یا «اسلام آمریکایی: در حقیقت می‌خواهد چهره اسلام ناب را مخدوش کند و در این امر چه بهتر از واگرایی میان امتی که باهم بودن‌شان چیزی جز قطع جیره چپاولگری از کشورهای مسلمان برای استکبار جهانی ندارد. صبح صادق برای بررسی بیشتر این مباحث به سراغ آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری رفته است.

 

  در ابتدا بفرمایید که ضرورت وحدت در جامعه امروز و در میان شیعه و سنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امت اسلامی نسبت به بحران‌ها، معضلات و مشکلات درونی خود باید نگاه ریشه‌ای و عمیق داشته باشد و به جای پرداختن به چالش‌هایی که شکاف درون امت را بیشتر می‌کند، باید به ریشه این چالش‌ها و واگرایی‌ها دقت کند. حقیقت امر این است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی نه غربی»، زلزله‌ای بزرگ در نظام بین‌الملل بر پایه اسلام ناب محمدی اتفاق افتاد و انقلاب اسلامی نقطه آغاز جهاد تمدنی برای امت اسلامی و احیای امت شد و امروز در دهه پنجم پیروزی انقلاب جهان به دو بلوک اسلام ناب محمدی با محوریت گفتمان انقلاب اسلامی و بلوک استکبار و نظام سلطه مبدل شد. امت اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی بر پایه بیداری اسلامی، جان تازه‌ای گرفت و حالت ضعف و انفعال مسلمانان امت به نهضت اقتدار و مقاومت اسلامی تبدیل شد؛ لذا بستری برای پیشرفت و احیای دوباره امت اسلامی فراهم شد. امروز راه حل این است که نخبگان امت اسلامی بر پایه اجتهاد متناسب با مقتضیات زمان و تشویق جوانان به عنوان پیشران حرکت امت برای بهره‌مندی از علم و فناوری و پیشبرد آن با اتکا و نوآوری و نیز توجه به محور مقاومت و اقتدار دفاعی و حضور مقتدرانه در مقابل دشمنان اسلام و امت باید به مسئله امت اسلامی یک نگاه راهبردی داشته باشند. امروز امت اسلامی می‌تواند بر پایه علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، عدالت و پیشرفت و آزادی و کرامت انسان و احیای مردم‌سالاری اسلامی، دشمنان اسلام و امت اسلامی را به چالش بکشاند.

 

  چرا استکبار جهانی و صهیونیسم از وحدت مسلمانان هراس دارد و به دنبال ایجاد شکاف بین شیعه و سنی است؟

بلوک استکبار امروز در برابر کنشگری بیداری اسلامی و امت اسلامی و محور مقاومت به ستوه آمده است؛ طبیعی است که آمریکا و صهیونیسم راه حل خود را در این می‌دانند که به اختلافات درون امت مسلمان دامن بزنند و به چالش شیعی سنی یا مشکلات قومیتی و ملی‌گرایی و امثال اینها و اختلافات درون امت دامن بزنند. این در حالی است که امروز تاریخ فوکویاما رنگ باخته و خود فوکویاما اعتراف می‌کند که صدای شکست لیبرال دموکراسی به گوش می‌رسد یا جوزف نای در کتاب آینده قدرت در قرن ۲۱ پیش‌بینی کرده، قدرت از غرب به شرق منتقل می‌شود و آمریکا با سرعت رو به افول می‌رود.

 

  سناریوی شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی یا سنی آمریکایی از سوی دشمن غربی چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

این همان جریان اسلام علیه اسلام است که از طریق اتاق جنگ دشمن و استکبار جهانی در غفلت برخی‌ها موجب اقداماتی از طرف آنان شده است؛ چرا که همانطور که گفتم آنها از کنشگری و بیداری اسلامی در جوامع به ستوه آمده‌اند و برای خنثی‌سازی آن به دنبال هر ترفندی هستند و همانطور که از اختلاف و تفرقه در امت اسلامی سود می‌کنند، به چنین جریاناتی دست می‌زنند تا در جنگی نرم و نشانه رفتن اعتقادات به نتیجه برسند.

 

برای خنثی‌سازی توطئه دشمن و رو شدن جریان‌های انگلیسی و آمریکایی در راستای شکاف میان جامعه مسلمانان چه باید کرد؟

باید برای ساخت جامعه نمونه اسلامی تلاش کنیم؛ این همان امری است که خداوند از ما خواسته است! امت اسلامی بهترین امتی است که دستاورد رسول‌الله(ص) است. خداوند امت اسلامی را با محوریت رسول‌الله برگزیده است؛ لذا ما باید امت نمونه اسلامی را بر پایه هدایت و پیشرفت بسازیم.

با بهره‌گیری از ظرفیت‌های امت اسلامی، ما می‌توانیم دشمنان امت واحده  را به انفعال بکشانیم. طبیعی است که تأکید همه آحاد امت اسلامی چه شیعه و چه سنی بر ارزش‌های مورد تأکید رسول خاتم (ص) است؛ می‌توان از همین دریچه توطئه‌های دشمن را خنثی کرد. امت اسلامی امروز به جنبش‌های نرم‌افزاری نیاز ندارد و نباید مقطعی و سطحی به چالش‌های درون امت نگاه کنیم؛ وحدت اسلامی یک راهبرد اساسی است و اختلاف بین شیعه و سنی حربه قدیمی استعمار کهن است که به دنبال تضعیف اقتدار درونی امت اسلامی است و ما در این زمینه به آگاهی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن نیاز داریم. امروز بیش از گذشته به صلح، مصلح و اصلاح جهانی برای احیای فطرت و بیداری انسانی بر پایه وحدت و مقابله با توطئه‌های دشمن مسلمانان نیازمندیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات