صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۸ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انقلابی بودن حتماً بایستی همراه باشد با عقلانیت که شیوه صحیح جمهوری اسلامی از اوّل کار تا امروز این بوده که حرکت انقلابی با حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی همراه باشد. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

الزامات اجرای یک تصمیم راهبردی

چندی پیش خبری بر روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت که بنا به دستور رهبر معظم انقلاب و ابلاغ ریاست جمهوری، واردات لوازم‌خانگی کره‌ای ممنوع است و وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و صمت موظف به تهیه آیین‌نامه‌های لازم برای اجرای این موضوع شدند. این تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با اماواگرهایی همراه شد و دستگاه‌های مختلف کشور اهتمام لازم در عملیاتی شدن بی‌حاشیه آن را نداشتند.

نکات تحلیلی: 1- تصمیم مقام معظم رهبری دراین‌باره در یک فرآیند اتفاق افتاد که منطق این تصمیم را نشان می‌داد. ماجرا ازاین‌قرار است که آمریکا در مورد پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، مجوزی را به این کشور داده بود که به‌جای مبالغ بلوکه‌شده، کالا به ایران صادر کند و کره قصد داشت لوازم‌خانگی خود که اتفاقاً در بازار ایران پرطرفدار است و سود زیادی را عاید شرکت‌های کره‌ای می‌کند به ایران صادر کند. در این شرایط، انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند که در صورت باز شدن در واردات لوازم‌خانگی کره‌ای به ایران، کمر تولید داخلی می‌شکند. در این شرایط، رهبری دستور به ممانعت از واردات لوازم‌خانگی دو شرکت کره‌ای را می‌دهند. 2- دولت می‌توانست بدون رسانه‌ای کردن موضوع، آن را اجرا کند؛ اما برخی منتقدین از این موضوع به‌عنوان دستمایه‌ای برای حمله به رهبری استفاده کرده و رهبری را متهم به دخالت در امور جزئی کردند. این در حالی است که اولاً این تصمیم مقام معظم رهبری مبتنی بر اسناد سیاست‌های کلی نظام در حمایت از تولید داخلی بود و دوم، در پاسخ به درخواست یک مجموعه صنعتی صورت گرفت. 3- برای اجرای مؤثر و کم‌حاشیه این دستور (اگر تصمیم به رسانه‌ای شدن آن بود)، سه دسته اقدامات باید انجام می‌شد که عبارت‌اند از: توجیه افکار عمومی نسبت به چرایی این تصمیم، اجرای کامل دستور مقام معظم رهبری توسط وزارتخانه‌های مربوط و درنهایت نظارت بر بازار داخلی برای حفظ ثبات بازار؛ از این سه اقدام، اقدام اول تقریباً محدود به روشنگری صداوسیما بود و سایر دستگاه‌های تبلیغی در حد انتظار ورود نکردند. اگر اجرای این دستور را در حد مطلوب ارزیابی کنیم، قطعاً گام سوم اصلاً اجرا نشد و افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار روز لوازم‌خانگی داخلی ناشی از عدم نظارت بر این بازار است.

نکته پایانی: رسانه‌ای شدن دستور مقام معظم رهبری توسط هر شخص یا جریانی که بوده است، هزینه‌ساز بود؛ هم برای رهبری به دلیل عدم توجیه جامعه نسبت به منطق این دستور و هم برای مردم به دلیل افزایش قیمت لوازم‌خانگی در کشور. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                      

تلاشی برای قوی دیده شدن!

از روز یکشنبه هفته جاری (25 مهرماه) بزرگ‌ترین رزمایش هوایی رژیم صهیونیستی با مشارکت یگان‌هایی از نیروی هوایی هفت کشور جهان در جنوب سرزمین‌های اشغالی در حال برگزاری است. این رزمایش که «پرچم آبی» نام دارد، دو هفته ادامه خواهد داشت.

گزاره‌های تحلیلی: 1- «پرچم آبی» عنوانی است برای سلسله تمرینات هوانوردی رژیم صهیونیستی که اولین رزمایش آن در نوامبر سال 2013 برگزار شد. این رزمایش‌ها به‌صورت دوسالانه و با هدف گسترش همکاری‌های بین‌المللی و «شبیه‌سازی حداکثر سناریوهای نبردهای شدید و پرواز ائتلاف» برگزار می‌شود. در رزمایش اخیر، کشورهای شرکت‌کننده با استفاده از هواپیماهای مختلف جنگی در حال تمرین بر روی شیوه‌های مختلف در نبردهای هوایی ازجمله نبرد هوایی – زمینی، رویارویی با موشک‌های دشمن که به‌ سوی جنگنده‌های در حال پرواز شلیک می‌شود و همچنین نبرد در خاک دشمن هستند. 2- رزمایش هوایی پرچم آبی از دو جنبه حائز اهمیت است: نخست، سطح و تعداد کشورهای شرکت‌کننده در آن که در مقایسه با سه رزمایش قبلی ارتقاء یافته است و شامل هفت‌کشور آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، هند و یونان شده است که عمدتاً جزو کشورهای مطرح جهان در حوزه عملیات نظامی محسوب می‌شوند؛ ضمن اینکه مقیاس رزمایش در مقایسه با رزمایش‌های قبلی افزایش قابل‌توجهی دارد و آلمان برای اولین بار در این رزمایش حضور دارد و پس از حدود یک قرن، سورت پروازی در آسمان قدس اشغالی انجام می‌دهد. دوم، هم‌زمانی این رزمایش با تشدید تنش‌ها در حوزه قفقاز جنوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان است. برگزاری چنین رزمایشی آن‌هم در شرایطی که انگشت اتهام اصلی در زمینه تنش‌زایی در حوزه قفقاز جنوبی که ابعاد فرامنطقه‌ای یافته، به سمت رژیم صهیونیستی است، می‌تواند نشانه مهمی مبنی بر این‌که تل‌آویو که فاقد هرگونه دسترسی نظامی زمینی به قفقاز است، از طریق «نمایش قدرت هوایی» به دنبال جهت دادن به معادلات امنیتی در این حوزه است؛ غافل از اینکه تمام ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی قفقاز به سمت ایران سرازیر است.

نکته پایانی: رزمایش هوایی پرچم آبی که به فرماندهی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حال برگزاری است، اهداف و مقاصد مشخصی را دنبال می‌کند و در رسانه‌های صهیونیستی نیز «بزرگنمایی» می‌شود، اما تحولات ماه‌های اخیر در منطقه که سطح استراتژیکی تهدیدات امنیتی علیه این رژیم را در دو بخش «عمق» و «دامنه» افزایش داده است، پیشاپیش هرگونه ارزش محاسباتی و اهمیت میدانی و حتی راهبردی آن را از بین برده است. همچنین در جنگ‌های گذشته که در سرزمین‌های اشغالی علیه مردم فلسطین و لبنان به اجرا درآمده است، همین کشورهای حاضر در رزمایش پرچم آبی با حداکثر توان اطلاعاتی، امنیتی و نظامی به رژیم صهیونیستی کمک کرده‌اند؛ اما نه‌تنها پیروزی برای این رژیم حاصل نشده، بلکه شکست سنگین و تاریخی متحمل شده است و هم‌اکنون نیز صرف برگزاری یک رزمایش به معنی دست برتر نظامی این رژیم در منطقه نیست و دست برتر فقط در میدان واقعی قابل‌مشاهده است. (حمید خوش‌آیند)

▼خبر ویژه               

تذکر مجلس درباره حضور شرکت ورشکسته کره‌ای در ایران!

سخنگوی کمیسیون رونق تولید مجلس خواستار اقدام فوری وزارت صمت برای جلوگیری از فعالیت «سانگ یانگ» در کشورمان شد. به گفته رحیم زارع، کمک ویژه‌ به این خودروساز ورشکسته کره‌ای، عملاً چراغ سبز مسئولان به دولت آن کشور برای جدی نگرفتن فشارها جهت آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده است. این شرکت خودروساز کره‌ای، مدتی است مشغول تولید خودروهای لوکس در ایران با نام «رکستون» است که حدود 4 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. مونتاژ این خودروها در داخل نه آورده فنی و صنعتی برای کشور دارد و نه کمکی به حل مشکل دسترسی راحت‌تر آحاد جامعه به خودروی مناسب می‌کند.

▼ اخبار

علت حضور رژیم صهیونیستی در مرزهای پیرامونی ایران

رژیم صهیونیستی با درکِ نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران و در تیررس بودن مواضع حساس و موجودیت خود از سوی محور مقاومت، در چهارچوبی منفعلانه، حضور در محیط پیرامونی ایران را در دستورکار قرار داده است. اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در افتتاح رسمی سفارتخانه‌های خود در امارات و بحرین و درعین‌حال تنش‌های اخیر میان ایران و آذربایجان و تأکید مقام‌های ایرانی بر رخنه عوامل اسرائیلی در خاک آذربایجان و تلاش آن‌ها جهت اقدام علیه امنیت ملی ایران، جلوه‌ای عینی از رویکرد جدید رژیم صهیونیستی جهت حضورِ هر چه بیشتر و مؤثرتر در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران تفسیر می‌شود؛ اما رژیم اسرائیل بیش از آنکه از موضعی فعال سعی بر توسعه دامنه نفوذ خود در اطراف ایران داشته باشد، کاملاً در چهارچوبی منفعلانه عمل می‌کند و اقدامات آن نوعی واکنش به دستِ برتر قدرت منطقه‌ای ایران است. با اوج‌گیری قابل‌توجه قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران در عصر پساترامپ، رژیم صهیونیستی سعی دارد تا در حوزه پیرامونی ایران حاضر شود و راهبرد مهار و تحدید نفوذ را علیه تهران فعال سازد؛ اما حضور این رژیم در کشورهای پیرامونی ایران موجب سلب امنیت رژیم‌هایی سیاسی حاکم بر آن نیز خواهد شد، زیرا مردم این کشورها به‌طورجدی با رژیم صهیونیستی مخالف‌اند و توسعه روابط با تل‌آویو را در درازمدت نخواهند پذیرفت. نشنال اینترست در مقاله‌ای می‌آورد: «رژیم آل خلیفه از طریق توسعه روابط با اسرائیل، به قمار خطرناکی دست زده است. توسعه روابط بحرین با اسرائیل نه‌تنها برای آن امنیت ایجاد نخواهد کرد، بلکه حتی می‌تواند سرنگونیِ نهایی آن را نیز رقم بزند».

مأرب در آستانه پاک‌سازی از دست اشغالگران

در شرایطی که پیشروی‌های بی‌وقفه نیروهای انصارالله و ارتش یمن، موجی از تشویش و سردرگمی را در ائتلاف ازهم‌پاشیده سعودی به‌وجود آورده است، در خلأ حضور نیروی زمینی کارآمد، سعودی‌ها برای کند کردن روند پیشروی نیروهای یمنی در مأرب، دست به دامان حملات گسترده هوایی و هدف قرار دادن مردم غیرنظامی شده‌اند تا آخرین حربه خود را برای فرار از شکست در مأرب سرپوش گذارند. گفته می‌شود، سلسله پیشروی‌های گسترده نیروهای یمنی در نبرد بزرگ مأرب همچنان ادامه دارد. طبق آخرین گزارش‌ها، نیروهای یمنی در محور جنوبی استان مأرب پیشروی‌های گسترده‌ای داشته‌اند. به‌دنبال پیشروی‌های گسترده ارتش یمن در جنوب استان «مأرب» نیروهای رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور از منطقه «الروضه» عقب‌نشینی کردند.

به دنبال نوین‌سازی ابزار تحریم!

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچون اسلاف خود، تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده و به دنبال نوین‌سازی آن است. این وزارتخانه هشدار داد که باید اقدام‌های بیشتری علیه رمز ارزها اتخاذ شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر هشدار داده بود کاهش استفاده از دلار در مبادلات جهانی و رواج تحریم‌های اقتصادی علیه سایر کشور‌ها می‌تواند نظام مالی آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد و در بلندمدت آثار غیرقابل‌پیش‌بینی بر اقتصاد این کشور بگذارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در همین زمینه اعلام کرد: «باید تدابیر مؤثرتری در روند تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه سایر کشور‌ها اتخاذ شود. در حال حاضر اعمال تحریم‌های اقتصادی موجب کاهش استفاده از دلار و رواج بیشتر رمز ارز‌ها شده که این می‌تواند برای اقتصاد ما ناخوشایند باشد».

آب را در آبکش نریخته‌ایم!

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران در جلسه دیروز شورای شهر پایتخت اظهار داشت: «در حال حاضر دغدغه پرداخت حقوق و دستمزد در شهرداری نداریم. برخی می‌گویند مگر معجزه شده است و ما در پاسخ آن‌ها اعلام کرده‌ایم نظم و قاعده حاکم شده،‌ آب را در آبکش نریخته‌ایم». شهردار تهران گفت: «همچنین اتفاق جدیدی که در شهرداری افتاده این است که خزانه واحد را دنبال کردیم و کاری که سال‌ها کسی در شهرداری جرئت نمی‌کرد به این سمت رود و با تمهیدات انجام‌گرفته در یک نوبت 1200 حساب تبدیل به حساب خزانه واحد شد و شفافیت در دریافت‌ها و پرداخت‌ها حاصل شده است».

‌اخبار کوتاه

تلاش دولت و مجلس برای اصلاح واقعی ساختار بودجه/ «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با معاون سازمان برنامه‌وبودجه، گفت: «در این جلسه احکام اقتصادی بودجه ۱۴۰۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه تأکید شد دولت در موعد مقرر (۱۵ آذر) لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند. جلسات مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی برای اصلاح ساختاری بودجه برگزار خواهد شد و ما به دنبال آن هستیم که بودجه ۱۴۰۱ از حیث ساختاری با بودجه‌های گذشته تفاوت جدی داشته باشد و دولت و مجلس در این زمینه متفق‌القول هستند».

شواهدی بر نارضایتی مردم ایران از نظام نیست/ نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا نشان می‌دهد: «شواهدی مبنی بر نارضایتی گسترده از نظام وجود ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی آن‌طور که برخی مفسران آمریکایی مدعی هستند، نزدیک یا در آستانه فروپاشی باشد. همچنین بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان معتقدند که ایران باید قاطعانه روی خواسته‌هایش پافشاری کند و واشنگتن را به پذیرش آن‌ها مجاب کند».

مصوبات هفت‌ساله که تازه ابلاغ شد!/ رئیس‌جمهور دیروز در نشست دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات ابلاغ نشده این شورا در سال‌های گذشته را ابلاغ کرد؛ این مصوبات شامل برخی سیاست‌های راهبردی، اصلاح آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها می‌شود که از سال 93 تا 99 در این شورا موردبررسی و تصویب اعضا قرار گرفته بود ولی توسط رئیس‌جمهور سابق ابلاغ نشده و اجرای آن راکد مانده بود.

وزیر بهداشت: پیک ششم در آبان ماه حتمی است!/ دکتر عین‌اللهی گفت: «طبق برآورد دانشمندان، نه‌تنها در ایران بلکه در جهان، موج ششم کرونا در آبان ایجاد خواهد شد. ما نگرانی را داریم و می‎دانیم که قطعاً این موج ایجاد خواهد شد، البته برای مواجهه با آن آمادگی داریم. هنوز میزان واکسیناسیون ما کافی نیست و برای آنکه خیالمان راحت شود حتماً باید به ۸۰ درصد مردم دو دز واکسن تزریق شود. ازنظر میزان واکسن اصلاً نگران نیستیم و به اندازه کافی وارد شده و می‎شود».

مقام سابق آمریکایی: ایران را بترسانیم!/ «راس» مشاور سیاست‎خارجی دولت اوباما گفته است: «ایران، مذاکرات را به‌عنوان امتیاز به ما تلقی می‌کند. تهران فکر می‌کند بالا و پایین کردن ترس از برنامه‎ هسته‌ای‎اش، باعث می‎شود که رفع تحریم‌ها بیشتر از آنچه در برجام آمده باشد و در ازای آن ایران امتیازهای کم‎تری بدهد. برای اینکه به دیپلماسی شانس بدهیم باید ایران را بترسانیم».

نگرانی صهیونیست‌ها از گرم شدن روابط ایران و کشورهای عربی/ «اسرائیل هیوم» نوشته با گرم شدن روابط ایران و «چند کشور عربی معتدل» در منطقه، نگرانی در اراضی اشغالی حکم‌فرما شده که این یعنی تل‌آویو شرط‌بندی خود درباره پیوستن کشورهای عربی به ائتلاف ضد ایرانی را باخته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات