تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۵۰

اخبار ویژه ۳ آبان

روزنامه کیهان**

اسرائیل هیوم: حمله به «التنف» ضرب شست به اسرائیل و آمریکا بود

یک سایت صهیونیستی تصریح کرد: حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در منطقه التنف (مرز عراق، سوریه و اردن)، زنگ هشدار به اسرائیل بود.
وب‌سایت «اسرائیل هیوم» نوشت: حمله چهارشنبه شب گذشته به محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در مرز عراق و سوریه و اردن، ضرب شست و پیام هشداری از جانب ایران به آمریکا و اسرائیل بود.
«ایال زیسر» استاد خاورمیانه دانشگاه تل‌آویو در این تحلیل می‌نویسد: حمله اخیر به التنف به عنوان نشانه‌ای برای شدت گرفتن جنگ نیابتی بین ایران و نیرو‌های نیابتی شیعه در منطقه از سویی و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر است.
چهارشنبه گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از طریق نیرو‌های شبه‌نظامی شیعه خود در داخل عراق به پایگاه نظامی آمریکا در التنف - در مرز سوریه، عراق و اردن - حمله کرد. این پایگاه که صد‌ها سرباز آمریکایی به همراه پرسنل اطلاعاتی انگلیس و فرانسه را در خود جای داده است، برای مبارزه با داعش ساخته شده است، اما اکنون در حال رصد کردن فعالیت‌های ایران در مرز سوریه و عراق است.
این پایگاه خسارت زیادی متحمل شد، اما تلفات جانی گزارش نشد. این امکان وجود دارد که هدف از این حمله، زدن یک ضربه «نرم» و ارسال یک پیام هشداردهنده باشد.
این اقدام یادآور رویکرد اسرائیل در سوریه است، زمانی که ساختار‌ها و تجهیزات نیرو‌های نیابتی آن را در سوریه هدف قرار می‌دهد، اما مراقب است که ایرانی‌ها را نکشد.
گذرگاه التنف، نقطه اتصال تهران، بغداد، دمشق و بیروت است. این بخشی از مسیر زمینی است که ایران برای انتقال تسلیحات، موشک‌ها و نیرو‌ها به حزب‌الله و دیگر نیرو‌های وفادار در عرصه سوریه در نظر گرفته است. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از این اتفاق جلوگیری کنند، البته بدون عزم فوق‌العاده یا حتی موفقیت قابل توجه.
در شرایط عادی، حمله ایران یا نیرو‌های نیابتی آن به یک پایگاه آمریکایی، می‌تواند تنش قابل توجهی را برانگیزد، اما در مورد ساکن فعلی کاخ سفید، حداقل می‌توان گفت خاورمیانه در صدر فهرست اولویت‌های او قرار ندارد. اگرچه دولت بایدن زمان زیادی برای درگیری با اسرائیل بر سر گشایش کنسولگری فلسطین در اورشلیم دارد، اما به نظر می‌رسد نه انرژی و نه اراده‌ای برای مقابله با ایران ندارد.
استفاده از پهپاد‌ها برای حمله به پایگاه التنف به توانایی‌هایی اشاره می‌کند که فقط ایران و نیرو‌های نیابتی آن در عراق و سوریه دارند. ایران سعی می‌کند آمریکا را خسته کند و هنگامی که آمریکا خسته شود، نهایتا مجبور است عراق را هم مثل افغانستان ترک کند.
همچنین هدف از این حمله ارسال پیامی روشن به اسرائیل بود. بدون توانایی دسترسی به اسرائیل، ایرانی‌ها ضربه زدن به ایالات متحده را انتخاب کردند؛ شاید، چون آن‌ها را ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌دانند.
آن‌ها امیدوارند که واشنگتن به اسرائیل فشار بیاورد تا فعالیت‌های خود در سوریه را مهار کند، همان‌طور که اسرائیل به اسد حمله می‌کند تا او را تحت فشار قرار دهد تا ایرانی‌ها را مهار کند.
با این اوصاف حادثه هفته گذشته اقدامی نگران‌کننده و خطرناک بود. ایرانی‌ها هنوز اینجا هستند و مصمم به ادامه راه خود هستند و ما فقط می‌توانیم فرض کنیم که بعد از واشنگتن، نوبت بعدی اسرائیل است.

یادآور می‌شود، «اتاق عملیات مشترک متحدان سوریه» اخیرا در پی حمله به نیرو‌های مقاومت در تدمر، مهاجمان را جنگنده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی معرفی کرده و بر گرفتن انتقام از آن‌ها تاکید ورزیده بود. حمله به پایگاه اشغالگران آمریکایی در حالی بود که آمریکا از سال ۲۰۱۶، این منطقه را به شعاع ۵۰ کیلومتر، منطقه ممنوعه اعلام کرده بود. حمله موفق پهپادی و راکتی مقاومت، درماندگی سیستم راداری و پدافندی آمریکایی‌ها را به رخ کشید و ضمنا نشان داد برای جبهه مقاومت، جداسازی حساب صهیونیست‌ها و آمریکا معنا ندارد و جنایت‌های اسرائیل با چراغ سبز آمریکا را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

گروسی نگران است، چون ایران محاسبه آمریکا را بر هم زد

در جریان سفر آتی مدیرکل آژانس به ایران باید به وی تفهیم شود که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به تاریخ پیوسته و آژانس دیگر ماموریتی فراتر از NPT ندارد.
این موضوع را روزنامه جوان یادآور شده و می‌نویسد: یکی از اشکالات برجام این بود که آژانس در جایگاه ناظر و بازرس منصوب شده و با تکیه بر پروتکل الحاقی و بقیه ظرفیت‌هایی که در توافق برجام به آژانس واگذار شده بود، به دیده‌بان اطلاعاتی و بدون هزینه آمریکا و غرب تبدیل شود، ولی هیچ‌گاه، مکانیزمی برای نظارت و ارزیابی از اجرای تعهدات آمریکا و اروپا در متن توافق درنظر گرفته نشد، تا از آن‌ها بازخواست شود.
با اجرای قانون مجلس ایران از ابتدای سال جاری و کاهش برخی الزام‌ها و تعهدات ایران در توافق هسته‌ای، مکانیزم‌های دیده‌بانی و جاسوسی غربی‌ها به شدت آسیب دیده و آژانس و دبیرکل جدید در تقلای کسب مجدد همان امتیاز‌های مشکوک اولیه هستند. مسئله این است که آمریکا فکر می‌کرد با خروج یکطرفه از برجام، مسیری گسترده‌تر برای فشار حداکثری علیه ایران خواهد داشت و ایران نه‌تنها، ابزار و قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد، بلکه با مطالبات جدید و فرابرجامی و تحت فشار‌های وسیع تحریمی، مجبور خواهد شد دور جدیدی از عقب‌نشینی و امتیازدهی را تجربه کند. این بازی غربی با همه خسارت‌هایی که به ایران وارد شد، بی‌نتیجه و با اجرای قانون مجلس ایران، معکوس گردید و به تعبیر کارشناسان آمریکایی، اکنون آمریکا زیر فشار حداکثری ایران است و مجبور است هرچه زودتر به برجام برگردد.
رؤیا‌های موشکی و منطقه‌ای آمریکا و غرب در مذاکرات جدید تعبیر نشده و آن‌ها اولویت خود را در مهار جدید هسته‌ای قرار داده‌اند، ولی از آنجا که برای کسب آن باید امتیاز بدهند، گروسی را مأمور چانه‌زنی قرار داده‌اند تا اشراف اطلاعاتی بر برنامه هسته‌ای ایران را تا حد ممکن احیا کنند. گروسی در موضع اخیر خود ناشیانه اظهارنظر کرده و پا را از NPT فراتر گذاشته و حتی موضوعات سیاسی برای مذاکره با وزیر خارجه ایران و شاید رئیس‌جمهور جدید ایران را درخواست کرده است.
باید به گروسی تفهیم شود که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به تاریخ پیوسته و آژانس و گروسی به جز تعهدات خود برای کمک به برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران، اختیار و مأموریتی بالاتر از NPT ندارند و با ورود به بحث‌های سیاسی با ایران، ماهیت خود و آژانس را که جز مباحث فنی و در چارچوب NPT وظیفه‌ای ندارد، زیر سؤال نبرند.

اگر دنیس راس، بایدن را تشویق می‌کند تا ایران را بترساند، حتماً فراموش کرده که تیم مذاکراتی جدید در تهران، دلباختگان قبلی نبوده و بیش از هر چیز باید رژیم صهیونیستی و بقایای فرسوده و پرآسیب، نیرو‌ها و پایگاه‌های آمریکا و متحدان آن‌ها باید نگران باشند و بترسند و ادبیات غیرقانونی و سخیف خود را متوقف کرده و از سوی مجامع بین‌المللی مورد سرزنش قرار گیرند. حضور گروسی در تهران و درخواست سفر جدید و دیدار با مقامات سیاسی در حیطه وظایف و اختیارات وی نیست و حداکثر باید با دکتر اسلامی و در سقف NPT گفتگو کند و آژانس بین‌المللی را سیاسی نکند و از مذاکره نیابتی از سوی آمریکا با ایران دور شود. این تقسیم کار آمریکا با گروسی، بی‌حاصل است و آمریکا باید برای اعتمادسازی اقدام مؤثر نشان دهد.

سفر به استان‌ها موتور محرک کار‌های بر زمین مانده

یک سایت اصلاح‌طلب حامی دولت سابق تاکید کرد برخلاف برخی انتقاد‌های هم‌طیفانش علیه سفر‌های استانی دولت، آن را امری مفید و لازم می‌داند.
«عصر ایران» با تاکید بر این که هم‌طیفانش در دولت روحانی روی سفر به استان‌ها مانور می‌دادند، اما حالا خرده می‌گیرند و این رویکرد «یک بام و دو هواست»، می‌نویسد: سفر به جای جای ایران و لمس دقیق آنچه در صحنه- و نه روی کاغذ و گزارش‌ها- می‌گذرد، می‌تواند نگاه عینی‌تر و عملیاتی‌تری به رئیس‌جمهور بدهد و این خوب است.
به تجربه ثابت شده که حضور عالی‌ترین مقام قوه مجریه در یک استان، تا مدت‌ها موتور محرکی می‌شود برای انجام بسیاری از کار‌های بر زمین مانده‌ای که با بخشنامه‌های از راه دور راه به جایی نبرده‌اند.
یکی از تفاوت‌های سفر‌های رئیسی با اسلافش این است که به خاطر کرونا، دیگر خبری از آن استقبال‌های تبلیغی و پرهزینه و سخنرانی‌های پرطمطراق برای مردمی که ساعت‌ها در استادیوم‌ها منتظر بوده‌اند، نیست. محدودیت‌های کرونایی باعث شده دیدار‌های رئیس‌جمهور عمدتا معطوف باشد به بازدید از پروژه‌ها و کارخانه‌ها، سر زدن به نقاط محروم و ملاقات با گروه‌های شغلی و اصناف و کارآفرینان و... که در آن جلسات، بهتر می‌شود مشکلات و راهکار‌ها را بررسی کرد و چرا باید این افراد را از ملاقات با رئیس‌جمهور محروم کرد؟!

اتخاذ تصمیمات کلان در تهران، منافاتی با سفر‌های استانی ندارد و هر دو، قابل جمع‌اند.

۳۰ درصد اقتصاد جهان تهاتری است

«استفاده از سازوکار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز» بخشی از بند دهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. در این بند بر «حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالا‌ها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارز‌آوری مثبت» تاکید شده است و تهاتر، یکی از روش‌های این حمایت است.
روزنامه فرهیختگان در این باره به برخی تحریف‌ها پرداخت و نوشت: با روی کارآمدن دولت جدید، استفاده از ابزار تهاتر در اظهارات برخی از وزرا پررنگ‌تر شد و البته انتقاد‌هایی را نیز برانگیخت. به طور مثال اخیرا یادداشتی با عنوان «طرح موضوع تهاتر نفت نشانه چیست؟» در روزنامه اعتماد منتشر شده است که نویسنده در آن با ارائه اطلاعاتی مشوش و ناقص از ساز وکار تهاتر، به نقد این شیوه تجارت خارجی پرداخته است.
در یادداشت مذکور، بار‌ها تهاتر نفت «یک روش موقت» معرفی می‌شود در حالی که پژوهشگر آشنا با تجارت بین‌الملل باید بداند که اکنون، حدود ۳۰ درصد تجارت جهانی با روش تهاتر و سازوکار‌های متفاوتش پیش می‌رود. معمولا وقتی واژه تهاتر را می‌شنویم، ساده‌ترین سازوکار آن (یعنی فروش نفت در ازای دریافت کالایی که آن کشور - خواه برای استفاده یا فروش - تولید می‌کند) به اذهان متبادر می‌شود؛ ولی واقعیت این است که در تجربه‌های ما از تهاتر (چه در مورد کالا‌های اساسی و چه در موارد عمرانی)، ماجرا اصلا استفاده از ساده‌ترین سازوکار تهاتر نیست. ما وقتی نفت را به طرف چینی می‌دهیم، آن‌ها یک اعتبار ارزی (مثلا دلاری) برای ما باز می‌کنند و این اعتبار دلاری توسط خود آن کشور برای ما ایجاد نمی‌شود؛ بلکه به سفارش ما و توسط شرکت‌های معتبر تامین کالا‌های مختلف صورت می‌گیرد.
ادعا می‌شود که تهاتر صرفا برای کالا‌های مصرفی است و نمی‌توان در سرمایه‌گذاری یا واردات کالا‌های سرمایه‌ای از این روش استفاده کرد. این ادعا نیز عجیب است؛ چرا که ما پیشتر، تهاتر را در این حوزه‌ها نیز تجربه کرده‌ایم. مثلا ایران قبلا توانسته از طریق تحت قرارداد سایناشور، ۲۱ میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف کار عمرانی انجام دهد؛ قرارداد سایناشور در واقع توافقنامه‌ای بین بانک مرکزی ایران و موسسه بیمه صادراتی چین است که در آن با در اختیار دادن تسهیلاتی به ایران از طرف چینی‌ها، به انجام طرح‌های عمرانی بر مبنای ساختار Export Buyer’s Credit Financing کمک شده است.
در مورد واردات کالا‌های سرمایه‌ای نیز به طریق اولی، هیچ محدودیتی وجود ندارد.
در مورد بدعهدی چینی‌ها، روزنامه اعتماد ادعا می‌کند که «دوبار خروج چین از پروژه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی» نشان دهنده آن است که نمی‌توان روی سرمایه‌گذاری این کشور در ایران در قالب تهاتر حساب باز کرد. ظاهراً نویسنده یادداشت فراموش کار شده و به خاطر ندارد که خروج چینی‌ها از پروژه‌های نفتی ما، با دستور مستقیم خود زنگنه بود.
دیگر ادعای مطرح شده این است که صنعت نفت ما نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و این با تهاتر قابل انجام نیست. مدعیان باید به این پرسش پاسخ‌دهند که وقتی می‌خواهیم در صنعت‌مان سرمایه‌گذاری کنیم، مگر غیر از این است که نفت می‌فروشیم، پولش را آورده و سرمایه‌گذاری می‌کنیم؟!

سازوکار تهاتر نیز دقیقا مشابه همان فرآیند است؛ با این تفاوت که به جای اینکه پس از فروش نفت پولش را گرفته و سرمایه‌گذاری کنیم، از اعتبار ایجاد شده به ازای فروش نفت استفاده می‌کنیم.

رشد منفی تجارت در مناطق آزاد در دوره روحانی

روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت تدبیر و امید تاکید کرد: میانگین رشد سالانه تجارت در مناطق آزاد در ۸ سال فعالیت آن دولت به منفی ۸ دهم درصد رسید.
اعتماد نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس در «تحلیل بر عملکرد بخش خارجی در سال ۹۹» بود به بررسی تحولات تجاری در مناطق آزاد از سال ۹۲ تا ۹۹ پرداخته است. به گفته این مرکز حجم تجارت انجام شده در این مناطق طی این ۸ سال حدود ۱۶/۷ میلیارد دلار بوده و در بهترین سال‌های اقتصادی کشور که خبری از تحریم و کرونا نیز نبوده، نسبت تجارت مناطق آزاد به سرزمین اصلی از سه درصد تجاوز نکرده است. براساس تحلیل این مرکز میانگین رشد سالانه تجارت در مناطق آزاد در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ به منفی ۸ دهم درصد رسیده است. این امر نشان می‌دهد که افزایش کمی مناطق آزاد اقتصادی نه تنها کمکی به اقتصاد نکرده، بلکه می‌تواند مسائل حاشیه‌ای بیشتری برای کشور ایجاد کند با این وجود اردیبهشت سال جاری حمیدرضا مومنی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفته بود که «پس از بررسی گزارش‌های کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی به تصویب رسید. ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در حالی است که با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در اکثر سال‌های ۹۲ تا ۹۹ تراز تجاری این مناطق منفی و واردات بیشتر از صادرات بوده است».
قرار بود مناطق آزاد تجاری به راهکاری برای کاهش فقر، افزایش اشتغال و امنیت مرز‌ها و... تبدیل شوند، اما در سال ۹۹ حجم کل مبادلات تجاری انجام شده توسط این مناطق به حدود دو درصد کل تجارت انجام شده، رسیده بود.
یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار. اگر میانگین نرخ ارز نیمایی در سال ۹۹ حدود ۱۸ هزار و ۲۵۰ تومان باشد، کل تجارت از طریق مناطق آزاد حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که کل تجارت کشور در آخرین ماه از سال ۹۹ حدود ۷/۴۵۸ میلیارد دلار بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش نوشته شده که با وجود مثبت بودن تراز تجاری این مناطق در برخی سال‌ها، اما متوسط سالانه تراز تجاری این مناطق در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ حدود ۶۲۲/۵ میلیون دلار منفی بوده است.

**************

روزنامه وطن امروز**

به مناسبت میلاد پیامبراعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) انجام شد
موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۳ هزار و ۴۵۸ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۳ هزار و ۴۵۸ نفر از محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی، واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

***

محسنی‌اژه‌ای:
عدلیه نباید ابزار انتقام‌گیری جریانات سیاسی باشد

رئیس دستگاه قضا در ادامه نشست‌های مستمر با نخبگان و اقشار مختلف جامعه، ظهر دیروز میزبان تعدادی از فعالان سیاسی، اجتماعی و پژوهشگران اجتماعی بود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با انتقاد از برخی رفتار‌ها در طرد کردن بعضی افراد از قطار انقلاب ادامه داد: در ۴ دهه اخیر اگر کسی مرتکب خلاف یا جرمی شد، بعضا شرایطی به وجود آمد که کلا طرد شد، در حالی که خیلی از افراد با توبه یا حتی بدون توبه حاضرند به جامعه خدمت و در چارچوب ضوابط قانونی حرکت کنند که ما باید راه را برای این بازگشت هموار کنیم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اشتراک نظر نخبگان با برخی رویکرد‌های جدید قضایی خواستار توجه به این اشتراکات برای تقویت ساختار عدلیه و بهبود عملکرد آن شد و تصریح کرد: «بسیاری از اختلافات در سطح کشور و جریان‌های سیاسی مبنای فلسفی و کلامی ندارد و ناشی از تفاوت برداشت‌هاست که با گفتگو و هم‌اندیشی می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند».
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر استقلال قوه قضائیه اظهار داشت: من معتقد بوده و هستم دستگاه قضایی باید کاملا مستقل باشد، چرا که گاهی برخی جریانات سیاسی تلاش می‌کنند ناخودآگاه از طریق فرآیند‌های قضایی و نهاد‌هایی همچون سازمان بازرسی یا دادستانی یا حراست‌ها رقیب خود را حذف کنند و در این موارد عدلیه باید مستقل عمل کند. وی افزود: نباید ابزار انتقام‌گیری یک جریان سیاسی از جریان مقابل باشیم.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای همچنین با بیان اینکه دستگاه قضایی باید ملجأ و پناه همه آحاد جامعه باشد، افزود: ممکن است فردی شرور یا مجرم باشد، ولی اگر برای تظلم‌خواهی و احقاق حقی به قوه قضائیه مراجعه کرد، نباید او را به صرف اینکه مجرم است، نادیده بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی باید از هر گونه ظلم جلوگیری کند، تصریح کرد: اگر ظلمی توسط یک مأمور حکومت رخ می‌دهد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ بویژه اگر به کسی ظلم شود که راهی برای اثبات حقانیت خود و دفاع از حقش ندارد.

***

قالیباف در مراسم اختتامیه سی‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:
‌مجاهدانی همچون شهید سلیمانی رویکرد وحدت را عملی کردند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده حل مسائل کشور‌های اسلامی «راهبرد گفت‌وگوی سراسری و فراگیر» در این حوزه تمدنی است، تاکید کرد: امروز قدرت‌های پنهان در تلاشند با اختلاف‌افکنی‌های قومی و مذهبی در میان مسلمانان، آنان را به سمت جنگ‌های داخلی، منطقه‌ای و برادرکشی سوق دهند. به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه سی‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) با پایبندی به راهبرد نه شرقی نه غربی به همه مسلمانان دنیا نشان دادند با خداباوری و اعتماد به سنت‌های الهی و تکیه بر توان مردم می‌توان در برابر هر قدرت به ظاهر بزرگی پیروز شد، اظهار کرد: نخبگان امت اسلامی در نقاط مختلف کشور‌های مسلمان با اعتقادات مذهبی متفاوت ضرورت مبارزه با منکر‌های اصلی را تبیین کردند و شناخت و آگاهی امت را نسبت به رهیافت جدید از اسلام سیاسی مبتنی بر تفکر ناب محمدی بالا بردند و در این میان مجاهدانی همچون شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای عملی شدن این رویکرد جهاد کردند و نتیجه آن شد که مردم مسلمان از اهل تشیع و تسنن بدون پشتیبانی دولت‌ها در کنار هم متحد شدند و با تکیه بر سنت‌های الهی توان قدرت‌های تا دندان مسلح را چیزی جز سستی خانه عنکبوت ندیدند و شکست‌های پی‌درپی را بر آن‌ها تحمیل کردند و اینگونه بود که با شناخت و آگاهی امت مسلمان از اسلام سیاسی و تکیه بر سنت‌های الهی معجزه عصر جدید شکل گرفت و هیمنه جبهه استکبار با همه قدرت ظاهری‌اش فرو ریخت.
وی تاکید کرد: امروز قدرت‌های پنهان در تلاش هستند با اختلاف‌افکنی‌های قومی و مذهبی در میان مسلمانان، آنان را به سمت جنگ‌های داخلی، منطقه‌ای و برادرکشی سوق دهند. رئیس قوه مقننه با اشاره به حوادث اخیر افغانستان یادآور شد: در افغانستان و در سراسر منطقه این دست‌های پنهان در کارند تا با راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی، منطقه را در ناامنی همیشگی قرار دهند. جنایت‌های اخیر در افغانستان و برنامه‌ریزی‌های گسترده آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای ایجاد آشوب و تفرقه در لبنان و عراق و تحریک برخی سران کشور‌های منطقه همه در همین راستاست. ممکن است در ظاهر سرباز‌های آمریکایی از منطقه خارج شده باشند لکن نقشه‌های آن‌ها برای ایجاد آشوب و اختلاف به نوعی از طریق بازتعریف حضورشان در منطقه به پایان نرسیده است.

**************

روزنامه خراسان**

درآمد ارزی حیرت آور ترکیه از فروش خانه به خارجی‌ها

دنیای بورس - طبق اعلام دولت ترکیه بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بیش از ۷۰۰۰ تبعه خارجی با خرید مسکن در این کشور موفق به دریافت شهروندی شده اند که بیشترین میزان فروش خانه به اتباع ایرانی، عراقی، روسی و افغانستانی بوده است. در سال گذشته اتباع خارجی ۷/۵ میلیارد دلار در بخش مسکن این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تعیین قیمت ۳۱ هزارتومانی بازار مرغ را متعادل کرد

تسنیم- همزمان با تعیین نرخ ۳۱ هزار تومانی مرغ، قیمت این محصول در بازار آزاد نیز کاهش یافته است به طوری که در محدوده ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. نرخ قبلی مرغ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هر کیلو ۲۵ هزار تومان بود، این در حالی است که قیمت مرغ در ماه‌های گذشته از ۴۰ هزار تومان عبور کرده بود.

احتمال تمدید خوداظهاری سامانه املاک تا آخر سال

مهر- در حالی که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت سامانه املاک و اسکان کشور تا پایان مهر تمدید شده بود، معاون وزیر راه از احتمال تمدید خوداظهاری در این سامانه تا آخر سال خبر داد. با این حال، اخذ مالیات از خانه‌های خالی معطل تمدید خوداظهاری نخواهد بود.

شنیده‌های فارس از محکومیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران در بخش دوم پرونده کرسنت!

خبرگزاری فارس در گزارشی مدعی شد که اصل مبلغ جریمه بخش اول پرونده کرسنت ۴/۲ میلیارد دلار بوده است نه ۶۰۷ میلیون دلار. همچنین این خبرگزاری از شنیده‌ها درباره محکومیت ۱۰ میلیارد دلاری کشورمان در بخش دوم پرونده خبر داده است.

دلیل افت تا ۵۰ درصدی سهام عدالت در برخی استان‌ها

فارس- امینی‌خواه رئیس هیئت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با بیان این که ارزش سهام عدالت در برخی استان‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است، افزود: یکی از دلایل عمده این کاهش این است که با این که طبق مصوبه سازمان بورس ۲ هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سهام عدالت برداشته و در صندوق توسعه و تثبیت بازار واریز شد، اما متأسفانه بازارگردانی سهام عدالت انجام نشده و یکی از دلایل ریزش سهام عدالت استانی همین عدم بازاریابی این سهام توسط صندوق توسعه بازار است که باعث زیان سهامداران عدالت شده است.

**************

روزنامه ایران**

بازنشر نامه محبت‌آمیز سردار سلیمانی به یکی از اهالی البوکمال

خبر اول اینکه، تصویر نامه‌ای با دستخط سردار سلیمانی، به خانواده سوری بازنشر شد. این نامه، برای صاحب منزلی که در خلال عملیات آزادسازی البوکمال، از آن منزل به‌عنوان مقر استفاده گردیده، نگارش شده بود.
به گزارش جماران در این نامه آمده: من برادر کوچک شما قاسم سلیمانی هستم. حتماً مرا می‌شناسید. ما به اهل سنت در همه جا خدمات زیادی انجام داده‌ایم. من شیعه و شما سنی هستید. اما من هم به نوعی سنی هستم، زیرا به سنت رسول خدا (ص) اعتقاد دارم و ان‌شاءالله در راه او حرکت می‌کنم؛ و شما هم به نوعی شیعه هستید، زیرا اهل‌بیت (ع) را دوست دارید.
از قرآن کریم و صحیح البخاری و دیگر کتب موجود در خانه شما متوجه شدم که شما انسان‌های با ایمانی هستید. اولاً از شما عذر می‌خواهم و امیدوارم عذر مرا بپذیرید که از خانه شما، بدون اجازه استفاده کردیم. ثانیاً هر خسارتی که به منزل شما وارد شده باشد، ما آماده پرداخت آن هستیم. از سوی خودم و شما با قرآن‌کریم استخاره کرده‌ام و در جواب، آیات سوره مبارکه فرقان در صفحات ۳۶۱ و ۳۶۲ ظاهر شد.
امیدوارم که آن‌ها را بخوانید و به حال خود و ما بیندیشید. من در خانه شما نماز خواندم و دو رکعت نماز هم به نیت شما خواندم و از خداوند متعال خواستارم که عاقبت‌به‌خیر شوید.
محتاج دعای شما هستم. برادر یا فرزند شما سلیمانی. اگر فکر می‌کنید بنده یا ما، به خاطر استفاده بی‌اجازه از خانه‌تان مدیون شما هستیم، این شماره تلفن بنده در ایران است. خواهش می‌کنم با ما تماس بگیرید و بنده حاضرم هر درخواستی داشته باشید انجام دهم.

اجازه فیلترینگ یا کاهش سرعت اینترنت را نخواهیم داد

خبر دیگر اینکه، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی گفت: به هیچ عنوان اجازه فیلترینگ یا کاهش سرعت اینترنت را نخواهیم داد، اگر چنین مصوبه‌ای داشته باشیم از حضور در این کمیسیون انصراف خواهم داد.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما، احمد امیرآبادی فراهانی، با بیان اینکه پس از تدوین آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، کلیات این طرح در کمیسیون به بررسی و رأی گذاشته خواهد شد، گفت: ما در این کمیسیون به دقت مفاد طرح را بررسی خواهیم کرد، برخی از مواد طرح قبلی نیاز به تغییرات دارد.
امیرآبادی ادامه داد: مثلاً با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران امکان الزام به بازگشایی دفاتر شرکت‌های خارجی، چون اینستاگرام و فیس بوک و... در ایران وجود ندارد، از طرفی هم نمی‌توان اجازه داد که این پلتفرم‌ها بدون توجه به قوانین کشور ما هر فعالیتی انجام دهند. نماینده قم گفت: فیلتر و مسدودسازی راه حل نیست بلکه ما باید در کمیسیون مشترک به دقت این را بررسی کنیم و به یک راهکار عملیاتی برسیم. من به هیچ عنوان موافق انسداد شبکه‌های اجتماعی خارجی نیستم، بنده و بسیاری از مسئولان عالی رتبه هم عضو همین شبکه‌های اجتماعی هستیم که برخی از آنها، چون توئیتر در ایران فیلتر هستند؛ وقتی مسئولان کشور هم در چنین شبکه‌ای فعالیت دارند واقعاً دلیل انسداد و فیلترینگ چیست؟! معنی ندارد.

پنج استاد دانشگاه لرستان در فهرست دانشمندان برتر دنیا

شنیدیم که، رئیس دانشگاه لرستان گفت: پنج نفر از اعضای هیأت علمی این دانشگاه در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا، خسرو عزیزی با اعلام این مطلب به رسانه‌ها افزود: این ارزیابی بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر اسکوپوس (scopus) انجام و منتشر شده است.
وی اظهار داشت: بر این اساس دکتر محسن ایزدی در گروه آموزشی مهندسی مکانیک و پلیمر دانشکده فنی و مهندسی، دکتر امیرحمزه حقی آبی در گروه آموزشی مهندسی کشاورزی، علوم آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر علی فرمانی در گروه آموزشی برق الکترونیک دانشکده فنی و مهندسی، دکتر سعید فرهادی در گروه آموزشی شیمی معدنی و دکتر یعقوب منصورپناه در گروه آموزشی شیمی آلی هر دو از دانشکده علوم پایه در این فهرست قرار گرفته‌اند. اسکوپوس یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته شده و اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۶۰ میلیون سند را در خود جمع‌آوری کرده است.
این پایگاه اطلاعات محصولات حدود پنج هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده و در مجموع اطلاعات ۱۶ هزار و ۵۰۰ مجله علمی پژوهشی را نمایه کرده است.

موفقیت عراق در ایجاد همگرایی میان ایران و عربستان

با خبر شدیم که، یک منبع عراقی مدعی شد که بغداد در ایجاد همگرایی میان تهران و ریاض موفق بوده است. به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، یک منبع عراقی روز شنبه به این منبع خبری گفت: پایتخت عراق طی ماه‌های اخیر میزبان چهار دور دیدار میان دو کشور بوده که منجر به همگرایی زیادی میان آن‌ها شده است.
وی افزود: این دیدار‌ها در سطح بالا برگزار شده‌اند و دیپلماتیک و هوشمندانه بوده‌اند. این مقام مطلع اشاره کرد که این همگرایی و توافق در دیدار‌های قبلی‌شان طی نشست‌های آتی به اعلام پایان تنش از سوی ایران و عربستان سعودی منجر خواهد شد.
پایگاه خبری اکسیوس چندی پیش در گزارشی نوشته بود آغاز گفت‌وگوی ایران و عربستان تقریباً همزمان با ورود جو بایدن رئیس‌جمهوری امریکا به کاخ سفید و تلاش وی برای برگرداندن نگاه خود از منطقه انجام گرفته است. این امراز سوی بسیاری از ناظران به‌عنوان نشانه‌ای مبنی بر این تفسیر شده است که اگر واشنگتن بدون قید و شرط از وضع منطقه‌ای موجود حمایت نکند، شرکای عرب ایالات متحده تمایل بیشتری به تعامل با ایران خواهند داشت.
اکسیوس در ادامه گزارش خود، برگزاری چندین دور گفتگو میان ایران و عربستان را حاصل تلاش‌های مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض دانست و تصریح کرد که او به‌دنبال حمایت داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

انتقاد نانسی پلوسی از رویکرد رژیم صهیونیستی علیه ایران

دست آخر اینکه، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در مورد رویکرد امریکا و اسرائیل در مورد ایران گفت: ما رابطه خوبی با دوست و متحدمان اسرائیل داریم.
اسرائیل همواره از دوستان خوب ماست، اما آن‌ها هنوز به ما می‌گویند در مورد ایران چه باید کنیم. به گزارش ایلنا، وی با انتقاد از رویکرد اسرائیل در مورد برجام، براهمیت حفظ برجام تأکید کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد ایران از خطوط قرمز توافق هسته‌ای عبور کرده باشد.

**************

روزنامه شرق**

‌‌‌‌محسنی‌اژه‌ای:
برخی رفتار‌ها سبب طرد‌شدن بعضی از قطار انقلاب شد

مرکز رسانه قوه قضائیه: رئیس قوه قضائیه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی گفت: دستگاه قضائی باید کاملا مستقل باشد؛ چراکه گاهی برخی جریانات سیاسی تلاش می‌کنند ناخودآگاه از طریق فرایند‌های قضائی و نهاد‌هایی مانند سازمان بازرسی یا دادستانی یا حراست‌ها رقیب خود را حذف کنند و در این موارد عدلیه باید مستقل عمل کند. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در جلسه هم‌اندیشی با تعدادی از فعالان سیاسی، اجتماعی و پژوهشگران اجتماعی با انتقاد از برخی رفتار‌ها در طردکردن بعضی افراد از قطار انقلاب ادامه داد: در چهار دهه اخیر اگر کسی مرتکب خلاف یا جرمی شد، بعضا شرایطی به وجود آمد که کلا طرد شد، درحالی‌که خیلی از افراد با توبه یا حتی بدون توبه حاضرند به جامعه خدمت کنند و در چارچوب ضوابط قانونی حرکت کنند که ما باید راه را برای این بازگشت هموار کنیم. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با طرح سؤالاتی درباره ویژگی‌های دستگاه عدلیه و دادرسی مطلوب و وظایف دستگاه قضا در احقاق حق و فصل خصومت‌ها، اظهار کرد: ابزار اصلی قاضی برای احقاق حق و اجرای عدالت، قانون و قواعد شناخته‌شده است که عدول از آن‌ها امری ناپسند است. محسنی‌اژه‌ای افزود: اگر قانون خلأ یا اشکال دارد، باید برای رفع آن تلاش شود، اما عدم اجرای قانون به دلیل یک نقیصه یا مصلحت‌اندیشی در اجرای قانون غیرقابل‌قبول است و حتما تبعات سوء و مضراتی برای جامعه خواهد داشت. رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اشتراک نظر نخبگان با برخی رویکرد‌های جدید قضائی خواستار توجه به این اشتراکات برای تقویت ساختار عدلیه و بهبود عملکرد آن شد و تصریح کرد «بسیاری از اختلافات در سطح کشور و جریان‌های سیاسی مبنای فلسفی و کلامی ندارد و ناشی از تفاوت برداشت‌هاست که با گفتگو و هم‌اندیشی می‌توان آن‌ها را به حداقل ممکن رساند».

**********************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات