صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۵۶

وظیفه بزرگ مسلمانان!

پایگاه بصیرت / مصطفی برزکار

مقام معظم رهبری در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص)، مانند هرسال و خطاب به مسلمانان بیانات مهمی را بیان نمودند. ایشان سخنان خود را با این مسئله اساسی شروع کردند که: «در هر دوره‌ای از دوره‌های زمان، وظیفه مؤمنین این است که ببینند دین از آن‌ها چه می‌خواهد و چه مأموریتی را بر عهده آن‌ها می‌گذارد». در پاسخ به این مسئله مهم، معظم له دو وظیفه مهم را بیان نمودند؛

الف- اداء حقّ جامعیت اسلام؛ «اصراری وجود داشته است و دارد بر اینکه اسلام را در عمل فردی و عقیده قلبی منحصر کنند؛ ازنظر این گرایشِ باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، عرصه‌های مهم زندگی و مناسبات اجتماعی از دخالت اسلام باید خارج بشود». در این مسئله توجه به چند نکته ضروری است: «اولاً این حرکتِ درواقع ضد اسلامی، عمدتاً از سوی قدرت‌های سیاسی بزرگ دنیا است. متون اسلامی صریحاً این را رد می‌کند و ما مسلمان‌ها به این مسئله باید اهمیت بدهیم»؛ و نکته دوم «اداء حق» است؛ بدین معنا که «در درجه‌ی اوّل، تلاش کنیم نظر اسلام را درباره خودش که به کدام عرصه از عرصه‌های زندگی اهتمام می‌ورزد، در آن‌ها نظر دارد، اقدام دارد، تبیین کنیم، ترویج کنیم، بیان کنیم؛ اوّل ‌قدم این است، بعد هم سعی کنیم [این مطلب] تحقّق پیدا کند».

ب‌- وحدت مسلمانان؛ معظم له توجه به چند نکته در خصوص وحدت را ضروری دانستند: 1- «اتّحاد مسلمانان یک فریضه قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به‌عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم». 2- «وحدت و اتّحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است». 3- «علّت اینکه ما در جمهوری اسلامی بر وحدت مسلمین، زیاد تأکید می‌کنیم، این است که فاصله زیاد است». 4- برای تحقق وحدت «لازم است که هر کسی، در هر نقطه‌ای، در هر جایی که حضور دارد، محور بحث مهم اتّحاد باشد؛ و بحث کنیم، تبیین کنیم، تحریض کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، تقسیم کار کنیم در این زمینه‌ها». 5- «یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدّن نوین اسلامی است: با نگاه به ظرفیت‌ها، حقایق و واقعیات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکان‌پذیر نیست». 6- «شاخص عمده‌ برای اتّحاد مسلمین، مسئله فلسطین است». جدیت در مسئله فلسطین در جهت وحدت است و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خیانت به وحدت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات