صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۸۶

ماهی‌ای که در تور نیفتاد!

پایگاه بصیرت / اکبر کریمی

ساعت 11 صبح دیروز پمپ‌بنزین‌ها در اغلب نقاط کشور دچار وقفه و اختلال در سرویس‌دهی شدند. علی‌رغم تلاش مسئولان فنی در وزارت نفت و دستگاه‌های ذی‌ربط، این اختلال در سرویس رسانی جایگاه‌های سوخت تاکنون برطرف نشده و روند سوخت‌رسانی کماکان به‌صورت آفلاین و با نرخ آزاد در حال انجام است و فقط معدود جایگاه‌های سوخت امکان ارائه سرویس به مشتریان با نرخ یارانه‌ای را دارند.

گزاره‌های خبری: 1- رسانه‌های معاند از لحظات اولیه انتشار این خبر، گزارش‌های محلی و گزارش‌های کاربران فضای مجازی را به‌صورت جدی دنبال کردند. این رسانه‌ها از هفته‌های گذشته در تلاش بودند تا با تهییج مردم در سالگرد اعتراضات بنزینی در آبان 98، جرقه اعتراضات جدید را به بهانه‌های مختلف بزنند. پیش‌ازاین جریان مخالف نظام در فضای مجازی هشتک‌های #اولتیماتوم_آبان، #آبان_زنده_است و #فریاد_آبانیم را در فضای مجازی داغ کرده بودند. با رخداد صبح دیروز، این جریان با پیگیری خطوط عملیات روانی و تبلیغاتی؛ انتشار شایعه قطع بنزین یارانه‌ای، زمینه‌سازی دولت برای افزایش قیمت بنزین، کمبود سوخت و بازخوانی ارسال سوخت به لبنان، مقصرنمایی از دولت سیزدهم به‌عنوان دولتی ناکارآمد در ارائه خدمات عمومی به شهروندان، تهییج افکار عمومی برای آغاز اعتراضات اجتماعی، دعوت به برگزاری تجمعات در اماکن و معابر عمومی، آموزش برخورد با نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی، انتشار تصاویری از اعتراضات آبان 98 باهدف القای ضرورت ایجاد تجمعات خیابانی، طرح ادعای عمدی بودن این اختلال از سوی نظام، راه‌اندازی کارزار توییتری #خامنه‌ای_بنزین_ما_کو و مقصرنمایی از رهبر معظم انقلاب در جریان این رخداد و انتشار انبوه تصاویری از صفوف طولانی جایگاه‌های عرضه بنزین کوشیدند تا مردم را برای حضور در اماکن و معابر عمومی و آغاز اعتراضات آبان 1400، تهییج نمایند. 2- رسانه‌ها و کاربران جبهه انقلاب در فضای مجازی نیز با پدافند رسانه‌ای و پیگیری خطوط عملیات رسانه‌ای؛ انتشار سریع اخبار و اطلاعات موثق این حادثه، تکذیب اخبار (احتمالی) تجمعات، رمزگشایی و افشای تاکتیک ضدانقلاب برای ایجاد التهابات در کشور و سناریوخوانی از توالی این‌گونه اخبار در آبان ماه، انتشار تصاویر و ویدئوهای انبوه از روند عادی سوخت‌رسانی در سراسر کشور، تأکید بر پیگیری اخبار از مراجع رسمی و عدم توجه به شایعات مغرضانه ضدانقلاب در فضای مجازی و تأکید بر عدم کمبود سوخت در جایگاه‌ها تلاش کردند فضای رسانه‌ای و روانی کشور را کنترل کنند. 3- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تحلیل حادثه گفت: «طبیعتاً عواملی به بهانه حوادث آبان ماه در پی تحرکاتی بودند که این‌گونه اقدامات، کور است و مدیریت می‌شود». شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز به شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی در خصوص گران شدن بنزین در کشور نیز پاسخ داد و گفت: «این موضوع نباید موجب نگرانی مردم از تأمین سوخت و تغییر در قیمت حامل‌های سوخت شود. نه مجلس و نه دولت برنامه‌ای برای تغییر قیمت‌ها ندارند».

گزاره‌های تحلیلی: حمله سایبری به سامانه سوخت‌رسانی کشور، هرچند باعث تحمیل فشار روانی بر مردم شد؛ اما موجب بروز درگیری و آشوب در کشور نشد. عاموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی با اعتراف به وضعیت آرام ایران، در صفحه توئیترش نتایج حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها را زیر سؤال برد و نوشت: «که آیا این ضربه رفتار منطقه‌ای ایران را تغییر داد یا منجر به آشوب شد؟!». سابقه حملات سایبری به سیستم سوخت‌رسانی مختص ایران نبوده و طی ماه‌های اخیر در آمریکا و انگلیس نیز شاهد موارد مشابه بوده‌ایم، اما آن چیزی که اهمیت دارد، مدیریت صحنه در پس این نوع حوادث است. به نظر می‌رسد، وزارت نفت به‌عنوان متولی سروسامان دادن به جایگاه‌های سوخت، توانسته است بخش زیادی از مشکل به وجود آمده را حل کند و مانع ملتهب شدن بیش‌ازپیش روان ملت بر اثر این حادثه شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات