صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۰۰

نامه سرگشاده نیروهای حکومت ملی عراق به «پلاسخارت» برای بازشماری دستی آرا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت «جواد رحیم الساعدی» عضو ائتلاف فتح عراق از ادامه دخالت آمریکا در امور داخلی عراق انتقاد کرد و تل آویو و واشنگتن و متحدان آن در کشورهای حوزه خلیج فارس را در ورای دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی این کشور دانست.
وی تاکید کرد: آمریکا عراق را ترک نخواهد کرد زیرا پول زیادی هزینه کرده، و تلفات داده است. از این رو در امور داخلی عراق دخالت همه جانبه می کند.
الساعدی تصریح کرد: هدف از دخالت آمریکا ادامه حضور نظامی در عراق است. عراق در معرض توطئه‌ای قرار دارد که آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس آنرا هدایت می کنند.
وی افزود: هدف آنها تغییر نتایج انتخابات طبق طرح‌های آنها یا نقشه سیاسی است که آنها خواستار آن هستند.
موضع گیری تازه کمیساریای عالی انتخابات درباره نتایج انتخابات
«عماد جمیل محسن» عضو تیم رسانه‌ای کمیساریای عالی انتخابات عراق در اظهار نظری گفت: کار شمارش دستی 102 صندوق در نینوا و 170 صندوق در بابل تمام شده است و امروز هم آرای 81 صندوق در استان میسان، 25 صندوق در استان دیالی و 94 صندوق در الرصافه شمارش دستی می شود.
وی افزود: ما 20 تیم شمارش آرای مورد شکایت در اختیار داریم که شمارش دستی این صندوق‌ها با نظارت ناظران سازمان ملل و تشکلات سیاسی انجام می‌شود.
درباره زمان پایان شمارش دستی صندوق های مورد شکایت هم گفت: زمان خاصی وجود ندارد.
نتایج انتخابات سراسیمه و آشفته بود/ مخالفتی با بازشماری دستی انتخابات نداریم
«ماجد شنکالی»، عضو ارشد حزب دموکرات کردستان، اعلام نتایج انتخابات را «سراسیمه و آشفته» توصیف کرد.
شنکالی افزود: ما ملاحظات خود درباره قانون حوزه‌های متعدد را اعلام کرده بودیم و پارلمان مسئولیت تصویب قانون انتخابات را برعهده دارد.
این عضو ارشد حزب دموکرات از کمیساریای عالی انتخابات عراق خواست به سوالات درباره بسته شدن مراکز رای گیری پس از ساعت 6 در روز انتخابات پاسخ دهد.
وی گفت: حتی پس از بازشماری دستی آرا نتایج انتخابات تغییر چندانی نخواهد کرد.
شنکالی ادامه داد: نحوه اعلام نتایج آشفته و فاقد نظم بود و باید پس از شمارش کامل اعلام می‌شد و پس از آن اعتراضات ارائه و بعد از رسیدگی، نتایج نهایی تایید می شد، نمی‌دانیم چرا کمیساریا به این نحو نتایج را اعلام کرد.
وی گفت: ما به عنوان حزب دموکرات مخالفتی با بازشماری دستی همه صندوق‌های رای نداریم.
شنکالی در پایان گفت: همه از بروز تخلفات فنی، تداوم رای گیری در بعضی مراکز پس از ساعت 6، محرومیت آوارگان از رای دادن و موارد دیگر آگاه هستند و کمیساریا باید به توضیح این اختلال ها بپردازد.
«عباس یابر» از نمایندگان پارلمان سابق گفت: پارلمان آتی زیاد دوام نخواهد داشت. خواسته‌هایی درباره انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام با توجه به حجم شکایات به نتایج انتخابات وجود خواهد داشت.
دستکاری در همه استان‌ها بوده است
از سوی دیگر «کاطع الرکابی» عضو ائتلاف دولت قانون عراق گفت: دستکاری و تقلب منحصر به استان خاصی نبوده است بلکه در انتخابات اخیر هرج و مرجی را شاهد بودیم که مسبب هم آن کمیساریای عالی انتخابات بود.
وی افزود: حل این مشکل هم به دست کمیساریا است و اجازه تعلل بیش از اندازه را هم نمی‌دهیم.
الرکابی گفت: اقدامات و نتایج آن ناامید کننده و به دور از انتظار بود و این نشان از تقلب گسترده دارد. ائتلاف دولت قانون بر شمار دستی اصرار دارد. ما هر پیشنهاد خارج از هیئت هماهنگی شیعی معترض به انتخابات را نمی‌پذیریم.
انطباق نتایج شمارش دستی و الکترونیکی استان بابل عراق طبق اعلام کمیساریا
همزمان کمیساریای عالی مستقل انتخابات در استان بابل اعلام کرد که نتایج بازشماری دستی 170 صندوق در این استان صد در صد مطابق با نتایج الکترونیکی بوده است.
«کفاح خضیر العامری»، رئیس دفتر کمیساریای انتخابات عراق در استان بابل، اعلام کرد که بازشماری دستی آرای 170 صندوق رأی این استان به دستور هیئت قضائی کمیساریا و پس از بررسی شکایت‌های وارده از ساعات اولیه صبح امروز آغاز شد.
او افزود که این آرا در مرکز اعلام‌شده در بغداد با حضور نماینده دفتر سازمان ملل در عراق و شماری از ناظران بین‌المللی و محلی با پوشش شماری رسانه‌ها انجام شد.
وی تأکید کرد که با تکمیل بازشماری دستی آرای این تعداد صندوق استان بابل روشن شد که نتایج حاصله با نتایج الکترونیک انطباق صد در صدی دارد و هیچ تفاوتی در نتایج ایجاد نشده است.
این مقام افزود که نتایج حاصله صورت جلسه شده و در گزارشی رسمی به دفتر مرکزی کمیساریای عالی مستقل انتخابات ابلاغ شده است.
پیش از این کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از آغاز روند بازشماری دستی شماری از صندوق‌های رأی به موجب حکم هیئت قضائی کمیساریا خبر داد.
این بازشماری دستی از روز چهارشنبه آغاز شده و به ترتیب استان ها ادامه خواهد یافت.
این در حالی است که شماری از تشکل‌های سیاسی عراق خواستار بازشماری دستی نتایج همه صندوق ها شده‌اند.
 
نامه سرگشاده نیروهای حکومت ملی عراق به «پلاسخارت» برای بازشماری دستی آرا
ائتلاف نیروهای حکومت ملی عراق به ریاست "عمار حکیم" با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب پلاسخارت نماینده سازمان ملل در امور عراق، ضمن برشمردن 8 شبهه و ابهام درباره روند اجرای انتخابات تأکید کرد که برای رفع این شبهات راهی جز بازشماری دستی همه آرا یا نسبت قابل قبولی از آرا وجود ندارد.
در این نامه که در رسانه‌ها منتشر شده، آمده که فیش‌ها و نوار اطلاعات صندوق‌ها که در اختیار نیروهای سیاسی قرار گرفته، نشان می‌دهد که دست‌کم 10 درصد صندوق‌های رأی در ساعت مقرر قانونی یعنی ساعت 18 بسته نشده است.
موضوع دیگری که در این نامه مطرح شده، بالا بودن غیر منطقی نسبت برگه‌های رأی باطله (بیش از 900 هزار برگه رأی باطله) است که شبهه ابطال آرا به نفع نامزدهای خاصی را تقویت می‌کند به خصوص که تصاویری که کمیساریای انتخابات در اختیار نیروهای سیاسی قرار داده نشان می‌دهد که بسیاری از این برگه‌ها سالم است و حتی در مواردی نسبت آرای باطله چند صندوق 100 درصد اعلام شده در حالی برگه رأی‌های آنها سالم بوده است.
در این نامه همچنین تأکید شده که گزارش‌ها نشان‌دهنده از کارافتادگی سازمان‌دهی شده و عامدانه دستگاه‌های الکترونیک دریافت رأی در چندین مرکز انتخاباتی است که کاملا شبهه‌انگیز است.
ائتلاف نیروهای حکومت ملی همچنین تأکید کرده که به استناد آمار رسمی کمیساریای عالی انتخابات نتایج 3681 صندوق رأی به صورت الکترونیک دریافت نشده بود وقرار بر آن شد که آرای این صندوق‌ها به صورت دستی بازشماری شود اما در عمل فقط 250 صندوق بازشماری دستی شد و مابقی به صورت الکترونیک محاسبه شد بدون اینکه بسته بودن صندوق‌ها در حین انتقال از مراکز رأی به بغداد صورت جلسه شود.
ابهام دیگری که در این نامه مطرح شده استفاده از نرم‌افزار تأییدنشده برای عرضه و تحلیل نتایج رأی‌گیری است و اینکه این نرم‌افزار توسط هیئت سازمان ملل انتخاب شد و شرکت‌ تخصصی پشتیبان فنی نرم‌افزار انتخابات از آن اطلاع نداشت و اعتبار آن نرم‌افزار تأیید نشده است.
در این نامه همچنین آمده که در قانون انتخابات 5 درصد خطا در نتایج هر صندوق در نظر گرفته شده اما کمیساریا هیچ توضیحی درباره این 5 درصد و اینکه شامل چه کسانی و به چه عللی شده، نداده است.
این نامه همچنین تأکید کرده که با وجود تبلیغات گسترده دولت و کمیساریا برای تشویق مردم به‌روزسازی کارت رأی، مردم اقبال چندانی به این موضوع نشان ندادند که به معنای عدم اهتمام عموم مردم به انتخابات است اما در عین حال شاهد آن بودیم که 2 میلیون نفر با کارت‌های قدیم خود رأی دادند و این به خصوص با توجه به گزارش‌هایی درباره خرید و فروش کارت‌های رأی، مسئله‌ای شبهه‌انگیز است.
هشتمین و آخرین ابهامی که در این نامه مطرح شده آن است که در گزارش رسمی کمیساریا تأکید شده که 3781 مورد انطباق اثر انگشت رأی‌دهندگان در انتخابات ثبت شده که می‌توان آن را به این معنا گرفت که افرادی بیش از یک بار رأی داده‌اند و لازم است که دادستانی این موضوع را تعیین تکلیف کند اما کمیساریا هیچ توضیحی درباره اینکه تصمیمش درباره این آرا چیست، نداده است.
در پایان این بیانیه آمده که با توجه به این شواهد وقرائن و در راستای تلاش برای مشروعیت کامل روند انتخابات و نتایج برآمده از آن و لزوم خالی از شائبه بودن روند سیاسی برآمده از انتخابات، تأکید می‌کنیم که بازشماری دستی همه آرا مطالبه‌ای ضروری برای عبور از بحران و پایان دادن به التهاب افکار عمومی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات