صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۸ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برادران عزیز، خواهران عزیز! باید عمل کرد، باید اقدام کرد، با ادّعا مسائل تمام نمی‌شود؛ ما ادّعا می‌کنیم مسلمانیم، ادّعا می‌کنیم جمهوری اسلامی هستیم، باید واقعاً اسلامی باشیم، باید پیرو پیغمبر باشیم. (۰۲/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

حامیان «برج عاج» روحانی زنده‌اند!

یادتان هست که سال گذشته آقای قالیباف برای تشکر از کادر درمان از بخش‌های مختلف مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) دیدار کرد و در بخش ICU کرونایی این بیمارستان حضور یافت و روحانی بلافاصله جلسه روز بعد خود با وی را که قرار بود در ۱۵ مهر ۱۳۹۹ برگزار شود، لغو کرد! اما روحانی با انتقادات گسترده مردمی مواجه شد و در توجیه رفتار خود گفت: «من هرگاه شک داشتم که جلسه‌ای را برگزار کنم یا نه؟ سمیناری باشد یا نه؟ اجتماعی تشکیل شود یا نه؟ از ستاد ملی مقابله با کرونا پرسیدم و هرچه گفتند، عمل کردم!». او به این بهانه، فقط از پشت شیشه دودی مردم را می‌دید و حتی با این روش، نظرسنجی هم می‌کرد!

نکات تحلیلی: 1- در روزهای گذشته با افزایش سفرها و دیدارهای مردمی دولت سیزدهم با مردم، رسانه‌های اصلاح‌طلب که دو سال نسبت به یکجانشینی روحانی در کاخ ریاست جمهوری سکوت کرده بودند، اکنون زبان به انتقاد گشوده‌اند که دولت رئیسی کار تبلیغاتی می‌کند! کسی نیست که بپرسد؛ اگر این کار تبلیغاتی است، حتماً خانه‌نشینی دوساله روحانی، فعالیت فوق‌العاده جهادی و انقلابی برای حل مشکلات مردم بود؟! 2- اگر بگوییم که دولت سیزدهم برج عاج نشین نیست که بدون توجه به دغدغه‌های مردم، حیات نباتی داشته باشد، سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم؛ زیرا دولتمردان امروزی به‌راحتی در میان مردم رفت‌وآمد می‌کنند و صرفاً مشکلات را از دوربین مداربسته هیئت دولت نمی‌بیند. حضور در بین مردم، شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها و پیگیری اصلاح آن، می‌تواند اعتماد عمومی تخریب‌شده توسط دولت لیبرال را بازسازی کند.

نکته پایانی: یکی از روش‌های همیشگی جنگ رسانه‌ای جریانات غیرانقلابی این بوده است که نظام را با مسائل حاشیه‌ای مواجه کنند تا از حل مشکلات مردم باز بماند. اکنون نیز با تاکتیک برجسته‌سازی برخی از اتفاقات و حتی شبهه‌سازی در حاشیه برخی رخدادها، به دنبال آن هستند که اولاً دولت را مشغول به موضوعات جزئی کنند و آن را از مشکلات اصلی مردم غافل نمایند و ثانیاً مردم را نسبت به برنامه‌های دولت ناامید کنند تا شاید بتوانند مجدداً با جادو و سِحر مذاکره، نظر مردم را به خود جلب کرده و به قدرت بازگردند! این طیف در حال احیای برج عاج مخروبه لیبرال‌ها هستند. باید مراقب بود در دام‌های نامرئی آن‌ها نیفتاد.

(نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                          

دستور کار تغییر نکرده است!

وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه (پنجم آبان ماه) در نشست خبری تصریح کرد: «ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل‌گرفته را قبول داریم».

گزاره‌های خبری: ۱-همان‌طور که معاون سیاسی وزیر خارجه گفته است، مذاکرات جمهوری اسلامی با ۴+۱ در نوامبر (اوایل آذرماه) بدون حضور آمریکایی‌ها آغاز خواهد شد؛ بنابراین ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر از سرگیری مذاکرات برجامی با حضور آمریکا، ادعای پوچی بوده و صرفاً یک شیطنت رسانه‌ای است. در شرایط کنونی، آمریکا خارج از برجام بوده و ایران مذاکره‌ای را با این عضو بدعهد خارج شده از برجام نخواهد داشت.۲- جمهوری اسلامی بر اساس دستور کار قبلی وارد مذاکرات خواهد شد؛ اینکه وزیر امورخارجه کشورمان اشاره‌کرده که ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، نشان می‌دهد که ایران بر مواضع خود پافشاری دارد و از خطوط ترسیمی در چارچوب منافع ملی، عدول نکرده است.۳- آنچه امیرعبدالهیان از نقطه بن‌بست می‌گوید، درواقع موضوع مهم انتفاع اقتصادی ایران از برجام است که اگر محقق نشود، ماهیت مذاکرات و توافق را به چالش می‌کشد؛ در این مسیر، عمل طرف‌های برجامی به تعهدات اقتصادی خود با ایران و بعلاوه پذیرش لغو تحریم‌ها از سوی آمریکائی‌ها و عدم امکان بازگشت‌پذیری مجدد تحریم‌ها مورد تأکید تیم جدید سیاست خارجی کشورمان خواهد بود. در شش دور مذاکرات قبلی در وین، برداشته شدن تحریم‌های ایران تبدیل به گره مذاکرات گردید و با کارشکنی طرف آمریکایی، توافقی که تضمین‌کننده انتفاع پایدار اقتصادی ایران باشد، انجام نگرفت؛ موضوعی که به اذعان طرف‌های برجامی، یک حق معقول و لازم برای ایران است و آمریکا می‌بایست به آن عمل کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در آخرین موضع خود در همین زمینه، با استقبال از اعلام ایران برای بازگشت به مذاکرات وین قبل از نوامبر، تأکید کرد، «آمریکا بایستی سیاست اشتباه فشار حداکثری در قبال ایران را اصلاح کند». 4- معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در سفر مسکو، تأکید کرد، «آنچه در دور جدید مذاکرات اهمیت دارد، آمادگی طرف مقابل برای اتخاذ تصمیم جدی در زمینه رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است. در بروکسل گفتگوهای صریحی با آقای انریکه مورا در مورد شکل‌گیری چارچوب مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی داشتیم و الزامات و اقتضائات مورد نظر خود را مطرح کردیم. قرار شد وی این موضوعات را با طرف‌های دیگر مطرح کند».

جمع‌بندی: گزاره‌های خبری، هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی دولت رئیسی نسبت به مواضع خود برای مذاکرات آتی با ۴+۱ نشان نمی‌دهد؛ منطق جمهوری اسلامی مستدل، مستحکم و با پشتوانه فنی، حقوقی، سیاسی و آمیخته با تجربه است؛ این شرایط در کنار مؤلفه‌های بسیاری که دست برتر را اکنون در اختیار ایران قرار داده، نشان می‌دهد که ایران بر دو موضوع لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آن به‌عنوان تضمین، همچنان اصرار دارد و تیم مذاکره‌کننده بر مبنای همین دستور کار پای میز مذاکره خواهد رفت. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه               

مجله آمریکایی: آمریکا مقصر احیای برجام است!

مجله ویک در یادداشتی درباره تمایل دولت جو بایدن برای رسیدن به توافقی با ایران نوشت: «اگر ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، احتمالاً تقصیر آمریکا خواهد بود. ما این را از آنجا می‌دانیم که ایران روز چهارشنبه اعلام کرد به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای بازمی‌گردد، توافقی که توسعه فناوری‌های هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی محدود می‌کرد». ویک آورده است: «حالا نوبت دولت بایدن است که تلاشی از روی حسن‌نیت برای احیای توافق انجام دهد. مسئله این است که آیا از فرصت استفاده خواهد کرد یا نه».

▼ اخبار

مدال افتخار یک شهر!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان، در 24 مهرماه سال جاری بر گرامی داشت و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار تأکید کرده و فرموده‌اند: «این کارِ بزرگداشت شهیدان و کارهایی را که در اطراف این قضیّه انجام می‌گیرد، نباید یک کار معمولی و عادی دانست؛ نه، این حقیقتاً یک حسنه بزرگی است ... [و البتّه] یک وظیفه است که تمام هم نشده... این‌جور نیست که حالا چند سال گذشت و بعضی از شهرها، شهرستان‌ها و استان‌ها بزرگداشت برگزار کردند و قضیّه تمام شد؛ نه، تازه شروع شده. با گذشت چند سال از دفاع مقدّس، حادثه بزرگداشت شهیدان شروع شده و باید ادامه پیدا بکند. شوراهای شهر در شهرهای مختلف بدانند که با اسم چه کسانی این شهر مفتخر می‌شود. چه افتخاری برای یک شهر، برای یک خیابان، برای یک کوچه و یک گذر، بالاتر از اینکه نام شهید بزرگی، نام یک انسان فداکاری بر روی آن گذاشته بشود؛ این‌ها چیزهایی است که بایستی دنبال بشود».

تحریم‌های جدید در آستانه شروع مذاکرات برجامی

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ۴ فرد و دو نهاد ایرانی به بهانه دست داشتن آن‌ها در توسعه پهپادی ایران اعمال کرد. در همین زمینه وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: «ایالات‌متحده از همه ابزارهای موجود، ازجمله تحریم‌ها، برای جلوگیری، بازدارندگی و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را به ایران عرضه می‌کنند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین گسترشی دست دارند، استفاده خواهد کرد». این ادعای مقامات آمریکایی در حالی است که مدت‌ها قبل از این، سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه اعلام کرده بود که فناوری پهپادی کشور تماماً بومی بوده و هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور ندارد. آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات ایران با 4+1، تلاش دارد با سیاست نخ‌نما شده تهدید و تحریم، ایران را به کوتاه آمدن از مواضع برحق خود در پیگیری منافع ملی و پذیرش حضور واشنگتن در جمع اعضای برجام مجاب کند.

خبرهای خوش برای زلزله‌زدگان خوزستان

رئیس بنیاد مستضعفان در بازدید از مناطق زلزله‌زده اندیکای استان خوزستان قول داد، بنیاد برای بازسازی خسارت‌های زلزله به منازل مسکونی در شهرستان اندیکا، تمام سیمان موردنیاز که حدود ۲۰ هزار تن است را به‌صورت رایگان تأمین کند. همچنین با توجه به از بین رفتن لوازم‌خانگی برخی از منازل در زلزله اخیر، بنیاد تأمین ۱۵۰۰ دستگاه یخچال، ۱۵۰۰ دستگاه بخاری و ۱۵۰۰ تخته فرش ماشینی ۹ متری را عهده‌دار شد. علاوه بر این موارد، بنیاد مستضعفان برای احداث ۵۵۰ واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد و محرومان این منطقه حمایت‌های لازم را اختصاص می‌دهد. ۲۰۰۰ بسته معیشتی نیز برای توزیع میان خانوارهای محروم منطقه در نظر گرفته شده است.

کودتای نظامی در فرانسه!

بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی، سازمان امنیت داخلی این کشور فاش کرده که یک کودتای نظامی در این کشور را خنثی کرده است. بنا بر اعلام منابع فرانسوی، «رمی دایه» معاون سابق حزب جنبش دمکراتیک فرانسه قصد داشته است با کمک افسران فعلی و بازنشسته پلیس و ارتش، یک کودتای نظامی در فرانسه را ترتیب دهد؛ حتی یک شبکه گسترده در سراسر این کشور نیز ایجاد کرده بود. هواداران او قصد داشتند پس از عبور از سپر پلیس از مواد منفجره برای تصرف کاخ الیزه، ساختمان‌های پارلمان، وزارت کشور و وزارت نیرو‌های مسلح و همچنین برخی شبکه‌های تلویزیونی یا ایستگاه‌های رادیویی استفاده کنند و تبلیغات خود را از کانال‌های تلویزیونی پخش کنند. نظرسنجی‌ها در فرانسه از افت مقبولیت دولت مکرون حکایت دارد و به نظر می‌رسد همراهی افکار عمومی این کشور با تفکری جدید، هرچند برآمده از کودتا، وجود دارد.

‌اخبار کوتاه

نظر آیت‌الله نوری همدانی در خصوص فضای مجازی!/ آیت‌الله نوری همدانی در دیدار وزیر ارتباطات گفت: «اسلام می‌خواهد همیشه مردم در میدان علم و فرهنگ یکه‌تاز باشند و جلو بیایند، بنابراین ما مخالف فضای مجازی و استفاده مردم از این ظرفیت نیستیم؛ بلکه معتقدیم این فضا باید به‌درستی مدیریت و ساماندهی شود. فضای مجازی در عین آسیب‌هایی که دارد و باید شناسایی شود، محسناتی هم دارد که باید موردتوجه قرار گیرد و به مردم معرفی کنیم».

بازار ارز در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؟!/ رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «از ابتدای سال تاکنون شانزده و نیم میلیارد دلار ارز معامله‌شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته دو برابر بیشتر است». وی هزینه واردات واکسن کرونا به کشور را یک و نیم میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: «پیش‌بینی من برای ماه‌های آینده، آرامش بازار ارز است. در حال حاضر درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش‌یافته و دسترسی به منابع ارزی نیز بهتر شده است».

تهدید آژانس از سوی ایران!/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: «آژانس اطلاعات جزئی و ریزِ اقدامات فنی هسته‎ای ایران را به‌طور مداوم منتشر می‎کند، درصورتی‌‎که مشابه این اتفاق در خصوص دیگر کشورها اتفاق نمی‎افتد. آژانس باید اطلاعات را به‌طورکلی منتشر کند. ارزش این اطلاعات عمدتاً تجاری است و به این دلیل که فنی است، نباید در اختیار دیگران قرار گیرد. آژانس حتی نامه‎های محرمانه ما به مدیرکل را هم در اختیار رسانه‎ها قرار می‌‌دهد. باید جلوی این اتفاقات گرفته شود. اگر این وضعیت ادامه یابد، در تعامل خود با آژانس بازنگری می‎کنیم».

دومین واکسن آنفلوانزا به نام ایران ثبت شد!/ «فلوگارد»، نخستین واکسن آنفلوانزای نوترکیب تولیدشده در ایران و دومین در دنیا است که مجوز ورود به بازار دارویی را کسب کرده است و از روزهای آینده در داروخانه‌های کشور توزیع خواهد شد. دستیابی ایران به این مهم، علاوه بر اثبات بیش‌ازپیش توان و تخصص جامعه پزشکی کشور، موجب خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور بابت واردات آن را خواهد گرفت؛ همچنین امکان دسترسی سهل و کم‌هزینه این واکسن را به شهروندان ایرانی فراهم خواهد کرد.

نگرانی ژنرال صهیونیستی از قدرت منطقه‌ای ایران/ «آیلند» ژنرال نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی گفت: «در دهه اخیر، ایران منبع ۸۰ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل بوده است. می‌توان حداقل چهار تهدید مستقیم از جانب ایران را علیه اسرائیل برشمرد. اول: تلاش ایران برای ایجاد یک نیروی مشابه حزب‌الله در سوریه؛ دوم: تلاش برای حمله سایبری به اسرائیل؛ سوم: توانایی ایران برای حمله موشکی و پهپادی از سوریه، عراق و یمن به اسرائیل و چهارم، تهدید ساخت سلاح هسته‌ای!».

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات