صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۵۸
کارشناس اقتصادی:

بانکها تامین کننده منابع اصلی تولیدکنندگان ایرانی قرار گیرند

بانک مرکزی باید مستقل باشد و ناموس بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی کشور باشد و به شدت با سیاست هایی که باعث می شود نقدینگی فزاینده شود، نرخ تورم بالا رود و ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، مبارزه کند.

ناموس بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی باشد

مهدی پازوکی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درخصوص اصلاح اقتصادی کشور، گفت: اصلاحات اقتصادی با شعار اتفاق نمی افتد؛ اصلاحات اقتصادی باید بتواند ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگرداند که برای این کار باید یک اصلاحات پولی در سیستم بانکی کشور تحت عنوان انضباط پولی باید اتفاق بیفتد. یعنی سیستم بانکی باید در خدمت رشد و توسعه اقتصادی ایران قرار گیرد و بدهی های معوق سیستم دولت به بانکی و همچنین بدهی های معوق به بخش خصوصی از بین برود.

وی افزود: همچنین بانک ها تامین کننده منابع اصلی تولیدکنندگان ایرانی قرار گیرند و سیستم بانکی با استفاده از ارتباطات منطقی با سیستم بانکی جهانی در خدمت توسعه و پیشرفت قرار گیرد. بانک مرکزی مستقل باشد و ناموس بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی کشور باشد و به شدت با سیاست هایی که باعث می شود نقدینگی فزاینده شود، نرخ تورم بالا رود و ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، مبارزه کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دومین اصلاحات اقتصادی، انضباط مالی است تصریح کرد: این انضباط مالی باید در سیستم بودجه کشور انجام گیرد؛ یعنی توازن بین مخارج دولت و درآمدهای دولت اتفاق افتد و به عبارت ساده تر کسری بودجه از بین برود، چراکه کسری بودجه یکی از مهم ترین عوامل رشد نقدینگی و نهایتا تورم در اقتصاد ایران است.

پازوکی اظهار کرد: مهم ترین هدف دولت باید هماهنگی بین سیاست های کلان مالی و پولی کشور باشد که منتج به ثبات سازی اقتصادی در اقتصاد ایران می شود که این موضوع یکی از مشکلات حال حاضر است. اصلاح بودجه باید در مخارج دولت اتفاق بیفتد و هزینه های غیرضرور دولت کاهش پیدا کند که در این مورد کلی بحث وجود دارد. موضوع دیگر اصلاح در منابع های درآمدی دولت است.

این استاد دانشگاه افزود: همه جای دنیا بودجه جاری دولت ها از محل مالیات ها است. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران حدود 6 درصد است، در حالی که این شاخص در ترکیه حدود 20 درصد، در کشور مالزی 21 درصد و در کشورهای اسکاندیناوی بین 40 الی 50درصد است. به همین رو باید منابع اصلاح ساختاری در منابع درآمدی دولت از جمله مالیات ها و مولدسازی دارایی های دولت اتفاق افتد.

وی تصریح کرد: در شهر تهران هزاران ساختمان وجود دارد که عده ای خاص از آن استفاده می کنند و رانت می گیرند ،در حالی که باید فروخته شوند و پول آن  به عنوان منابع درآمدی سالم دولت، وارد خزانه دولت شود. بنابراین اصلاح ساختاری در سیستم درآمدی دولت و اصلاح ساختاری در مخارج دولت باعث می شود که انضباط مالی اتفاق افتد و از طرف دیگر باید اصلاح امور مالی در سیستم مالی اتفاق افتد.

پازوکی گفت: کار دیگری که وظیفه دولت ها است، اصلاح نظام اداری است؛ نظام اداری کشور ما یکی از بی انضباط ترین سیستم های اداری است، به عنوان مثال پارتی بازی در سیستم اداری کشور به شدت زیاد است. در همه جای دنیا بهترین نیروی اداری را جذب می کنند، این در حالی است که در کشور ما اینطور نیست. به عنوان نمونه آمریکایی ها به بهترین دانشجوهای ما از دانشگاه های درجه یک بورسیه می دهند، اما همین دانشجوها جذب اقتصاد کشور نمی شوند و جذب اقتصادهای اروپایی و آمریکایی می شوند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: این نشان دهنده این است که سیستم اداری ما مشکل دارد و در این سیستم، پارتی بازی جای توانمندی و قابلیت نیرو می شود. در این سیستم باید ضوابط و نه روابط حاکم باشد. اگر این اصلاح اتفاق بیفتد، به نفع عدالت اجتماعی است چراکه جامعه ایران به شدت از تبعیض رنج می برد و برای اینکه مقوله عدالت در استخدام ایجاد شود، باید اصلاحات در ساختار اداری انجام گیرد که این را تحت انضباط اداری نام می برم. مجموع انضباط پولی، مالی و اداری به ثبات سازی اقتصادی، رونق اقتصادی، رونق تولید ملی، افزایش رفاه جامعه و بالارفتن درآمد سرانه منجر می شود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات